Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 80

Ämne: Godstrafik med diesellok?

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Sv: Godstrafik med diesellok?

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Är det i själva verket Kardonbanan resp Braviken som trafikeras med diesellok, men att det står Norrköping-Åby i listan?
    Tyvärr har jag inte särskild god kännedom om hur godstrafiken i Norrköping är strukturerad och vilka strukturförändringar som har skett under den senaste tiden. Däremot verkar uppgifterna från tåglistan indikera på en tågtrafiken som verkar bestå av ett lapptäcke med ett flertal undantag och ingen tydlig struktur.

Hälsningar
    Axel L

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för listan utifrån tågnummer!
    Jag har tagit bort sträckor (i Axels citat ovan) där jag tror det är tåg/spärrfärd med diesellok, men lämnat det där det i själva verket kan vara ellok. Om någon kan bekräfta eller dementera de tveksamma fallen är det välkommet.
    Tågen från Hallsberg till Degerfors och Kristinehamn dras av ellok (Rc/Rd). Finns stationerade diesellok på dessa stationer som sköter växlingen och avkoppling sker i Strömtorp varifrån Tågab drar vagnarna till Bofors.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Norrköping - Oxelösund dras av Rc/Rd.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag har sammanställt en lista med de uppgifter som ni (hittills, 2021-08-31 kl 11) har lagt in i tråden. Imponerande kunskap vi har tillsammans!
    Allt är inte komplett, men den som vill komplettera eller rätta något i listan är mycket välkommen! Misstänker att det saknas en del t.ex. i Mellannorrland, och hur är det med Inlandsbanan?
    Listan: Bifogad fil 2466
    Uppdaterad lista per 2021-09-01 kl 18: Godstrafik med diesellok Höst2021.pdf
    Det är fortfarande en del oklarheter/felaktigheter, men resten får väl lösas efterhand med andra metoder. Jag är i alla fall tacksam för all information som du som postvagnsdeltagare har bidragit med!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är fortfarande en del oklarheter/felaktigheter, men resten får väl lösas efterhand med andra metoder. Jag är i alla fall tacksam för all information som du som postvagnsdeltagare har bidragit med!
    Tåget Smj-La växlar inte i Smj, det ska stå industrispår Ludvika. Hector Rail kör Blg-Vo M-L med T66. Hector till Malungsfors är containrar. Rågsveden är flis och trävaror. Blyberg är flis och trävaror. GC kör enbart Td på Västerdalbanan. Tåget till Fagersta ska ha anm industrispår Fagersta norra. Det var väl allt

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På banan mellan Hällnäs och Storuman så kör Hector Rail timmertåg med T66 från Gimonäs utanför Umeå M-To till Lycksele samt på fredagar, lördagar och söndagar så verkar man köra upp till Storuman.
    När jag var uppe där förra veckan så stod en T66 uppställd över dagen på stationen i Lycksele för att senare på eftermiddagen köra ut till timmerterminalen och koppla på vagnar med lastat timmar för att köra dessa ner till Gimonäs.
    GC verkar enbart köra på lördagar och söndagar mellan Vännäs och Storuman, tågparen 9250-9251 på lördagar och 9454-9241 på söndagar. Övriga dagar verkar det bara vara HR som kör gods (timmer) på den banan.

Mellan Långsele (Forsmo där dieselsträckan börjar) och Hoting/omvänt kör HR timmertåg med TMZ (gjorde man förra veckan när jag var där men kanske även T66 går där?) och det gissar jag fortsätter med ellok till/från Dynäs via Sollefteå/Västeraspby. Hectors tåg på banan verkar inte gå lördagar men övriga dagar hittar jag de.
    GC verkar köra mellan Långsele och Tågsjöberg/omvänt måndag till onsdag dock okänd dragkraft men antagligen Td som man gjorde för två år sedan då jag var där.

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

Passagerare krafts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det finns förbud mot dieseldrift på Kontinentalbanan (förmodligen även i Citytunneln), så det blir svårt.
    Vet du varför (på Kontinentalbanan)?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av kraft Visa inlägg
    Vet du varför (på Kontinentalbanan)?
    När den skulle byggas ut inför öppnandet av Öresundsförbindelsen blev det en del opinion mot det. När kommunen/staden skulle hantera denna och samtidigt vara välvillig till järnvägstrafik över sundet blev förmodligen den enkla lösningen att slå in den öppna dörren som innebär ett principiellt förbud mot dieseldrift på sträckan, dvs eftersom man inte planerat att köra dieseltåg där, annat än i undantagsfall, så förbjuds dessa, med vissa möjligheter till undantag.

Passagerare Roy Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Mellerud-Billingsfors går måndag, onsdag och fredag.

1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018

Vi kan väl lägga till Uddevalla-Munkedal (-sbruk) numera körs av Väte Rail på uppdrag av GC (M-F). Upplägget har varierat något sedan man fick uppdraget alltifrån GC Rd+ Väte Rails Z70 till TMX/TMY Tågkraft/Väte Rail )

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Några kompletteringar:
    ===============

Hallsberg - Kumla T44 eget omlopp
    Hallsberg-Mosås-Örebro T44 eget omlopp
    Eskilstuna-Nykvarn T44
    Nässjö-Alvesta Td Växling posttåg och vagnslaster, tågnummer vardagar 79801-79800. M-F,S
    Nässjö-Gamlarp RealRail/Posttåg flera gånger dagligen. Td
    Jönköping Gb-Månsarp (Torsvik) Systemtåg/Vagnslast M-F,S. Td
    Nässjö-Båramo-Månsarp (Torsvik) Vagnslast M-F,S. Td
    Värnamo-Båramo Systemtåg M-F

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bjarnulf Visa inlägg
    Nässjö-Alvesta Td Växling posttåg och vagnslaster, tågnummer vardagar 79801-79800. M-F,S Ens lok till och från Alvesta
    Kompletterar mig själv

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg

Helsingborg godsbangård - Ättekulla
    Sedan när är det trafik på Ättekulla? Har aldrig sett någon trafik där. Eller är det posten som har trafik. Minns jag inte fel är det stoppbock vid Bunkalundsvägen. Jag kan missta mig.

Långebergaspåret vet jag används till uppställning av vagnar ibland. Har själv använt det vid maskinras. Vi reparerade maskinen där. Men inte Ättekulla.

Men eftersom jag inte är lika perfekt som andra här på forumet så kan jag ha fel.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    Sedan när är det trafik på Ättekulla? Har aldrig sett någon trafik där. Eller är det posten som har trafik. Minns jag inte fel är det stoppbock vid Bunkalundsvägen. Jag kan missta mig.

Långebergaspåret vet jag används till uppställning av vagnar ibland. Har själv använt det vid maskinras. Vi reparerade maskinen där. Men inte Ättekulla.

Men eftersom jag inte är lika perfekt som andra här på forumet så kan jag ha fel.
    Tyvärr har jag ingen aning om de lokala förutsättningarna i Helsingborg. Däremot går det att notera enlig jvgfotos trafikinfosida att det har idag gått ett godståg från Helsingborg Godsbangård till Ättekulla (tåg 6218, 6219).
    https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?n...C3%84tk&namn=1

Däremot har jag ingen aning om transporternas exakta syfte är vem som är transportköparen.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som Helsingborgare i grunden har jag också noterat att det senaste tiden sporadiskt gått tåg Hbgb-Ättekulla.
    Verkar inte vara varje vecka ens, men det går trots allt ibland.

Inne på själva Ättekulla var det i alla fall i vintras monterat en stoppbock för korsningen med Bunkalundsvägen.
    Uppe på Långeberga bland frukt och grönt grossisterna vet jag inte när jag såg en vagn sist.

Däremot har man periodvis kunnat se container/trailervagnar stå uppställd vid bangården med rundgångspår utmed E6 vid ICA:s lager.

Så tro mig jag har också funderat mycket på vad det är för transporter på Ättekulla.

Minns från mitten 90-talet, då växlade "SJ" med V5 som vagnuttagning minst en och ibland två gånger om dagen.
    Grafen hade läge för minst tre "VUTar" per dag om jag inte minns fel.
    I praktiken tror jag dock inte att alla tre nyttjades.

//Peter

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter I Klippan Visa inlägg
    Som Helsingborgare i grunden har jag också noterat att det senaste tiden sporadiskt gått tåg Hbgb-Ättekulla.
    Verkar inte vara varje vecka ens, men det går trots allt ibland.

Inne på själva Ättekulla var det i alla fall i vintras monterat en stoppbock för korsningen med Bunkalundsvägen.
    Uppe på Långeberga bland frukt och grönt grossisterna vet jag inte när jag såg en vagn sist.

Däremot har man periodvis kunnat se container/trailervagnar stå uppställd vid bangården med rundgångspår utmed E6 vid ICA:s lager.

Så tro mig jag har också funderat mycket på vad det är för transporter på Ättekulla.

Minns från mitten 90-talet, då växlade "SJ" med V5 som vagnuttagning minst en och ibland två gånger om dagen.
    Grafen hade läge för minst tre "VUTar" per dag om jag inte minns fel.
    I praktiken tror jag dock inte att alla tre nyttjades.

//Peter
    Ättekulla (mellan Helsingborg Gbg och Påarp) byggdes ju om från linjeplats till välbehövlig mötesdriftplats för kanske 10 år sedan, vilket ju innebär att det numera kan gå godståg dit vid behov. Under de år jag har bäst koll på (2009-2016) varierade trafiken mellan "obefintlig" och "sporadisk". Vilka sidospår som trafikeras, och hur det har förändrats, får andra berätta.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ny version av listan om godstrafik med diesellok hösten 2021 per 2021-09-03 kl 9.00: Godstrafik med diesellok Höst2021.pdf
    Tack Martin O, Tobias, Roy och Bjarnulf för kompletteringar och rättelser!
    Det finns fortfarande brister (inte helt fullständig och felaktigheter) i listan, och i några fall undrar jag om det inte är dubbla uppgifter om samma transportupplägg. Men jag bevakar den här tråden om någon vill och kan klarlägga.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ny version av listan om godstrafik med diesellok hösten 2021 per 2021-09-03 kl 9.00: Godstrafik med diesellok Höst2021.pdf
    Tack Martin O, Tobias, Roy och Bjarnulf för kompletteringar och rättelser!
    Det finns fortfarande brister (inte helt fullständig och felaktigheter) i listan, och i några fall undrar jag om det inte är dubbla uppgifter om samma transportupplägg. Men jag bevakar den här tråden om någon vill och kan klarlägga.
    Jag kan komplettera med följande:

Halmstad-Brännögård: Operatör är Baneservice med lok från Svensk Tågkraft.

Halmstad-Limmared: Operatör är Baneservice med lok från Svensk Tågkraft, oftast används TMY 1111. Gångdagar är M-TO, L för Halmstad-Limmared och TI-F, S för Limmared-Halmstad. Sträckan Värnamo-Limmared är elektrifierad men inte delar av bangården och spåren in på glasbruket i Limmared. Tåget fraktar sand, kalk, soda, fältspat och dolomit så vitt jag vet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Rikard Å Visa inlägg
    Jag kan komplettera med följande:

Halmstad-Brännögård: Operatör är Baneservice med lok från Svensk Tågkraft.

Halmstad-Limmared: Operatör är Baneservice med lok från Svensk Tågkraft, oftast används TMY 1111. Gångdagar är M-TO, L för Halmstad-Limmared och TI-F, S för Limmared-Halmstad. Sträckan Värnamo-Limmared är elektrifierad men inte delar av bangården och spåren in på glasbruket i Limmared. Tåget fraktar sand, kalk, soda, fältspat och dolomit så vitt jag vet.
    Ingen trafik lördagar, startar Halmstad söndag morgon och åter på eftermiddagen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Ingen trafik lördagar, startar Halmstad söndag morgon och åter på eftermiddagen.
    Det stämmer, fel angett av mig. Ska givetvis stå ”M-TO, S”. Ursäkta misstaget!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •