Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 80

Ämne: Godstrafik med diesellok?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Godstrafik med diesellok?

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Med anledning av en spekulation i danska forumet om dragkraft för danska sträckan för nattåget Stockholm-Hamburg,
    där vissa gissar diesellok.

Så undrar jag om det går dieseldragna godståg under Öresundsbrons trådar?
    Det finns förbud mot dieseldrift på Kontinentalbanan (förmodligen även i Citytunneln), så det blir svårt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Med anledning av en spekulation i danska forumet om dragkraft för danska sträckan för nattåget Stockholm-Hamburg,
    där vissa gissar diesellok.

Så undrar jag om det går dieseldragna godståg under Öresundsbrons trådar?
    Det skulle jag bedöma som osannolik på grund av att det finns ganska kraftiga restriktioner för tåg med dieseldrift längs kontinentalbanan.

Här är ett utdrag ur JNB 2021 där restriktionerna mot trafikupplägg med dieseldrift anges.
    3.4.2 Miljörestriktioner
    På följande sträckor är nya trafikupplägg med dieseltrafik förbjudna
    (se regeringens beslut med diarienummer M95/4651/8):

• Östervärn–Fosieby–Lockarp–Lernacken.

Dieseltrafik kan i vissa fall tillåtas, men då krävs för varje enskilt tillfälle en
    ansökan om dispens från regeringsbeslutet. Trafikverket prövar om den aktuella
    trafiken kan tillåtas med hänsyn till regeringsbeslutet.
    Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur som helst så är nästan samtliga av dessa tåg antingen på oelektrifierade sträckor helt och hållet eller så är delar av färden på oelektrifierat. Och skulle man räkna procent av tonkilometer transporterat gods på järnväg blir det bara några få då de flesta dieselsträckor är korta och/eller med lätta tåg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sen har vi ju specialaren "5232" som bara går lördagar. Ja 5232 heter tåget bara på sträckan Helsingborg-Älmhult.
    Upplägget för detta tåget är följande.

Godståg går natt mot lördag från Malmö Gb till Helsingborgs Gb.
    Här kopplas vagnar av och på och sen är 5232 skapat.

Dragkraften i detta upplägget är minimum 2 st Td !!!
    Varför ?
    Jo på detta sättet byter man veckovis ut Td loken som går på Olofströmsbanan så att dessa roteras och kommer till verkstad i Malmö.
    Återfärden med de avlösta loken har varierat en del, ibland som ren loktransport Älmhult-Malmö men det har även hänt att ett tåg 5313 funnits och gjort turen baklänges. Alltså Älmhult-Hässleholm-Helsingborg-Malmö.

Diesel under tråd är ju inget vi i Klippan är vana vid så detta tåget har man tittat på / plåtat mer än en gång

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag har sammanställt en lista med de uppgifter som ni (hittills, 2021-08-31 kl 11) har lagt in i tråden. Imponerande kunskap vi har tillsammans!
    Allt är inte komplett, men den som vill komplettera eller rätta något i listan är mycket välkommen! Misstänker att det saknas en del t.ex. i Mellannorrland, och hur är det med Inlandsbanan?
    Listan: Godstrafik med diesellok T21.pdf

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Hur som helst så är nästan samtliga av dessa tåg antingen på oelektrifierade sträckor helt och hållet eller så är delar av färden på oelektrifierat. Och skulle man räkna procent av tonkilometer transporterat gods på järnväg blir det bara några få då de flesta dieselsträckor är korta och/eller med lätta tåg
    Enligt Trafikanalys statistik för bantrafik (2020) stod godstrafik med dieseldrift för ungefär 1701 tusen tågkm motsvarande 4.9% av det totala trafikarbetet, 1579 miljoner bruttotonkilometer med vagnar där gods lastat på vagnarna inkluderas medans dragkraften exkluderas (anges framgent som tonkm) vilket motsvarade 3.7% av de totala transportarbetet. Tyvärr saknas det statistik som anger hur stor andel av antalet tonkm som består av gods för el resp. dieseldrift. Det bör dock vara rimligt att antal att andelen är ganska snarlik om malmtrafiken exkluderas.

Utifrån denna statistik går det även att härleda godstågens medelvikt med avseende på sträcka genom att dividera transportarbete med trafikarbete (exklusive dragfordonets vikt). Totalt sätt vägde ett godståg i medel 1215 ton medans siffran för dieseldrift var 928 ton och för eldrift 1229 ton. För eldrift var det en mindre ökning jämfört tidigare år medans det går att notera ett tydligt trendbrott för godstrafiken som kördes med diesel. Under året 2019 kördes totalt 1989 tusen tågkm med dieseldrift, 1112 miljoner tonkm vilket innebar en ökning i tonkm och minskning i antalet tågkm. Utöver detta innebar det att godstågen som kördes med diesel under 2019 vägde i medel 559 ton och ökade med totalt 66% under 2020.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Det skulle jag bedöma som osannolik på grund av att det finns ganska kraftiga restriktioner för tåg med dieseldrift längs kontinentalbanan.

Här är ett utdrag ur JNB 2021 där restriktionerna mot trafikupplägg med dieseldrift anges.

Hälsningar
    Axel L
    I Sverige är det mer strikt.
    I Danmark är det väl fortfarande accelererande diesellok i Nørreports tunnelstation.
    https://scontent-cph2-1.cdninstagram..._nc_sid=83d603

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En liten rättning när det gäller Mariestad och godstågsparet 6691-6692.
    Största delen av året (ej semestertid) går 6691 & 6692 Måndag, Onsdag-Fredag.
    Av någon anledning kör man ej tisdagar.

Under sommaren 2021 kördes under semestertiden enligt följande.
    Måndag & Torsdag gick 6691-6692 enligt vanliga tider
    Tisdagar !! gick det extra anordnade tågparet 6699-6698 i ungefär samma tidtabellsläge som 6691-6692.

Ja jag brukar framförallt ha koll på Mariestadstrafiken via Jvgfoto.se
    Har trots att jag är skåning gamla band till staden och var tågintresserad redan i ung ålder så det är en sån där riktig nördgrej

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Jag har sammanställt en lista med de uppgifter som ni (hittills, 2021-08-31 kl 11) har lagt in i tråden. Imponerande kunskap vi har tillsammans!
    Allt är inte komplett, men den som vill komplettera eller rätta något i listan är mycket välkommen! Misstänker att det saknas en del t.ex. i Mellannorrland, och hur är det med Inlandsbanan?
    Jag kan även bifoga ett antal av Green Cargos vagnslasttåg som har tågnummer inom 6000-serien där jag har full kännedom att tåget körs med diesellok. Utöver detta finns det inom den serien även ett stort antal godståg som körs med stor sannolikhet med diesellok. Samtliga av dessa tåg är typiska lokalgodståg. https://www.trafikverket.se/contenta..._4000-6999.pdf

Boden central - Luleå central (osäkert om den körs med diesel)
    Luleå central - Gammelstad
    Boden - Älvsbyn (oklart om tågen körs pga branden i Polarbröds bageri i Älvsbyn)
    Helsingborg godsbangård - Perstorp
    Helsingborg godsbangård - Åstorp - Billesholm
    Helsingborg godsbangård - Ättekulla
    Malmö godsbangård - Örtofta - Eslöv (fortsätter enbart till Eslöv vid vissa dagar)
    Malmö godsbangård - Trelleborg (osäkert om den körs med diesel)
    Malmö godsbangård - Ystad (osäkert om den körs med diesel)
    Karlshamn - Vekerum [M-F]
    Karlshamn - Sölvesborg [M-F]
    Älmhult - Hässleholm [F]
    Älmhult - Osby [M-To]
    Älmhult - Vislanda - Alvesta [M-To]
    Kalmar södra - Mönsterås [MO-F]
    Nässjö central - Jönköping godsbangård - Månsarp - (Vaggeryd) - Nässjö central
    Nässjö central - Vetlanda [M-F] + Vetlanda - Kvillsfors (Spärrfärd)
    Nässjö central - Hultsfred - Oskarshamn [M-F]
    Nässjö central - Gamlarp
    Nässjö central - Båramo - Värnamo´
    Norrköping central - Kimstad + Kimstad - Skärblacka - Finspång (Spärrfärd)
    Norrköping central - Oxelösund
    Norrköping central - Åby
    Tometeboda bangård - Jordbro
    Jordbro - Älvsjö godsbangård
    Eskilstuna central - Nykvarn (osäkert om den körs med diesel)
    Sävenäs rangerbangård - Bohus - Alvhem + Alvhem - Lilla Edet (Spärrfärd)
    Varberg - Värö (osäkert om den körs med diesel)
    Varberg - Falkenbergs godsstation
    Sävenäs rangerbangård - Stenungsund
    Hallsberg rangerbangård - Strömtorp - Kristinehamn (osäkert om den körs med diesel)
    Hallsberg rangerbangård - Degerfors (osäkert om den körs med diesel)
    Hallsberg rangerbangård - Örebro central
    Örebro central - Mosås
    Hallsberg rangerbangård - Kumla
    Hallsberg rangerbangård - Katrineholm central - Norrköping central (osäkert om den körs med diesel)
    Hallsberg rangerbangård - Köping (osäkert om den körs med diesel)
    Västerås västra - Hallstahammar - Surahammar
    Västerås västra - Bålsta
    Hallsberg rangerbangård - Mariestad
    Borlänge central - Rågsveden
    Borlänge central - Malung
    Borlänge - Avesta Krylbo (osäkert om den körs med diesel)
    Avesta Krylbo - Fors
    Fors - Jularbo (Spärrfärd)
    Borlänge central - Ludvika - Smedjebacken
    Borlänge central - Hofors (osäkert om den körs med diesel)
    Borlänge central - Fagersta central
    Gävle godsbangård - Skutskär
    Gävle godsbangård - Fliskär
    Gävle godsbangård - Vallvik
    Gävle godsbangård - Sandviken
    Gävle godsbangård - Iggesund (osäkert om den körs med diesel)
    Vännäs - Umeå godsbangård - Holmsund (osäkert om den körs med diesel)
    Umeå godsbangård - Klockarbäcken
    Sundsvall central - Timrå - Skönvik
    Sundsvall central - Solbacka
    Sundsvall central - Söråkers södra
    Ånge godsbangård - Alby
    Ånge godsbangård - Roback
    Ånge godsbangård - Kälarne

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att studera varje enskild tåg med avseende på dragfordon och turutbud eller om de körs med diesel. Jag har exkluderat de tåg som med största sannolikhet inte körs med diesel och lagt en kommentar för de tåg som med stor sannolikhet inte körs med diesel.

Hälsningar
    Axel L

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

I Sverige är det mer strikt.
    I Danmark är det väl fortfarande accelererande diesellok i Nørreports tunnelstation.
    https://scontent-cph2-1.cdninstagram..._nc_sid=83d603
    Det förekommer även godstrafik med diesel förbi stationen.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När det gäller Helsingborg-Åstorp-Perstorp kan du stryka.
    Den turen går INTE med diesellok utan Rd2 eller radiostyrd Rc4.

Idag drogs tåget av Rd2 1118.

Hela bangården i Perstorp har kontaktledning och vagnsbytet görs tillsammans med industriparkens lokomotor och personal.

Billesholm och Ättekullaturerna måste däremot gå med diesel eftersom växlingen sker på industrispår utan kontaktledning.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Peter I Klippan Visa inlägg
    När det gäller Helsingborg-Åstorp-Perstorp kan du stryka.
    Den turen går INTE med diesellok utan Rd2 eller radiostyrd Rc4.

Idag drogs tåget av Rd2 1118.

Hela bangården i Perstorp har kontaktledning och vagnsbytet görs tillsammans med industriparkens lokomotor och personal.

Billesholm och Ättekullaturerna måste däremot gå med diesel eftersom växlingen sker på industrispår utan kontaktledning.
    Tack för svaret.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag kan komplettera mina egna uppgifter med följande:

Sävenäs-Bohus-Alvhem-Lilla Edet, operatör: GC, gångdagar: måndag-fredag, ej elektrifierad bana: Alvhem-Lilla Edet och industrispår i Bohus

Sävenäs-Göteborg Marieholm, operatör: Baneservice med lok från Svensk Tågkraft, gångdagar: onsdag och söndag, ej elektrifierad bana: industrispår i Marieholm

Varberg-Värö, operatör: GC, gångdagar: måndag-fredag (flera tågpar per dag), ej elektrifierad bana: industrispår från Värö till Värö bruk

Varberg-Falkenberg, operatör: GC, gångdagar: måndag, onsdag och fredag

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Rikard Å Visa inlägg
    Jag kan komplettera mina egna uppgifter med följande:

Sävenäs-Bohus-Alvhem-Lilla Edet, operatör: GC, gångdagar: måndag-fredag, ej elektrifierad bana: Alvhem-Lilla Edet och industrispår i Bohus

Sävenäs-Göteborg Marieholm, operatör: Baneservice med lok från Svensk Tågkraft, gångdagar: onsdag och söndag, ej elektrifierad bana: industrispår i Marieholm

Varberg-Värö, operatör: GC, gångdagar: måndag-fredag (flera tågpar per dag), ej elektrifierad bana: industrispår från Värö till Värö bruk

Varberg-Falkenberg, operatör: GC, gångdagar: måndag, onsdag och fredag
    Tror vi missat Hamnbanan, där körs mycket diesel under tråd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tror vi missat Hamnbanan, där körs mycket diesel under tråd.
    Det stämmer, men jag har dålig koll på vad som är växlingsrörelser och vad som är tåg. Någon annan kanske vet det?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Rikard Å Visa inlägg
    Det stämmer, men jag har dålig koll på vad som är växlingsrörelser och vad som är tåg. Någon annan kanske vet det?
    Tågen kan du hitta här, exempelvis 60 st innevarande dygn. Tror det mesta går som tåg, möjligen undantaget ensamt lok.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Jag kan även bifoga ett antal av Green Cargos vagnslasttåg som har tågnummer inom 6000-serien där jag har full kännedom att tåget körs med diesellok. Utöver detta finns det inom den serien även ett stort antal godståg som körs med stor sannolikhet med diesellok. Samtliga av dessa tåg är typiska lokalgodståg. https://www.trafikverket.se/contenta..._4000-6999.pdf

Boden central - Luleå central (osäkert om den körs med diesel)

Malmö godsbangård - Trelleborg (osäkert om den körs med diesel)
    Malmö godsbangård - Ystad (osäkert om den körs med diesel)

Norrköping central - Oxelösund
    Norrköping central - Åby
    Tomteboda bangård - Jordbro
    Jordbro - Älvsjö godsbangård
    Eskilstuna central - Nykvarn (osäkert om den körs med diesel)

Hallsberg rangerbangård - Strömtorp - Kristinehamn (osäkert om den körs med diesel)
    Hallsberg rangerbangård - Degerfors (osäkert om den körs med diesel)

Hallsberg rangerbangård - Katrineholm central - Norrköping central (osäkert om den körs med diesel)
    Hallsberg rangerbangård - Köping (osäkert om den körs med diesel)

Borlänge - Avesta Krylbo (osäkert om den körs med diesel)

Borlänge central - Hofors (osäkert om den körs med diesel)
    Borlänge central - Fagersta central

Gävle godsbangård - Iggesund (osäkert om den körs med diesel)
    Vännäs - Umeå godsbangård - Holmsund (osäkert om den körs med diesel)

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att studera varje enskild tåg med avseende på dragfordon och turutbud eller om de körs med diesel. Jag har exkluderat de tåg som med största sannolikhet inte körs med diesel och lagt en kommentar för de tåg som med stor sannolikhet inte körs med diesel.

Hälsningar
    Axel L

Tack för listan utifrån tågnummer!
    Jag har tagit bort sträckor (i Axels citat ovan) där jag tror det är tåg/spärrfärd med diesellok, men lämnat det där det i själva verket kan vara ellok. Om någon kan bekräfta eller dementera de tveksamma fallen är det välkommet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för listan utifrån tågnummer!
    Jag har tagit bort sträckor (i Axels citat ovan) där jag tror det är tåg/spärrfärd med diesellok, men lämnat det där det i själva verket kan vara ellok. Om någon kan bekräfta eller dementera de tveksamma fallen är det välkommet.
    Hallsberg rangerbangård - Katrineholm central - Norrköping central (osäkert om den körs med diesel) -- El, ska vara kvar.
    Norrköping central - Åby -- Diesel, ska bort.

Gäller Oskars lista.

Axels lista.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hallsberg rangerbangård - Katrineholm central - Norrköping central (osäkert om den körs med diesel) -- El, ska vara kvar.
    Norrköping central - Åby -- Diesel, ska bort.

Gäller Oskars lista.

Axels lista.
    Är det i själva verket Kardonbanan resp Braviken som trafikeras med diesellok, men att det står Norrköping-Åby i listan?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det i själva verket Kardonbanan resp Braviken som trafikeras med diesellok, men att det står Norrköping-Åby i listan?
    Ja, rätt ska väl vara Norrköping godsbangård-Åby godsbangård. Därifrån utgår sedan Kardonspåret/hamnspåret och Bravikenspåret. Till Braviken endast diesel.

Än så länge tror jag det bara är ett eltåg som går till hamnen. Eskilstuna-Norrköping-Eskilstuna.

Som järnvägar.nu skriver behövs det fortfarande ett diesellok på plats. Helt klart är det inte, ett el-triangelspår vid hamnen ska färdigställas.
    https://jarnvagar.nu/kardonbanan-vik...-pampushamnen/

Edit: Åby godsbangård är inte färdigbyggd. Bara spåret igenom till Kardonbanan och Bravikenbanans anslutning.

Senast redigerat av Ville den 2021-08-31 klockan 18:09:42.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •