Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Film med snabbt amerikanskt ånglok

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Film med snabbt amerikanskt ånglok

Inspirerad av en aktuell frågeställning (och tidigare liknande) i grannen Järnvägshistoriskt Forum letade jag, och hittade ett filmklipp.

Chicago, Milwaukee, St Paul & Pacific Railroad, eller The Milwaukee Road som den allmänt kallades hade från 1937 och i runt femton år framåt de sannolikt snabbaste av alla amerikanska ånglok i reguljär tjänst, och fastän inga säkra belägg finns så har det berättats historier om att de ska ha körts i 200 km/h eller rentav litet däröver. (De ska i alla fall ha varit tekniskt kapabla till sådana hastigheter.)

Nedanstående klipp är det enda jag kunnat hitta på ett Hiawatha-tåg i riktigt hög fart ute på linjen, närmare bestämt vid 0:39-0:45.

Om man betänker att vagnarna var 26 meter långa och sedan försöker uppskatta passagehastigheten mot telefonstolpen i förgrunden så får jag intrycket att det går rejält undan på det här klippet, men jag törs inte gissa på exakt hastighet. Men det är snabbt för ett ånglok i alla fall.
    (Det är alltså sträckan Chicago - Milwakuee, eller möjligen Milwaukee - St Paul/Minneapolis.)

(Klippet får också bli litet av min hommage till nyligen avlidne Kurt Möller som var den som först berättade om dessa lok för mig för snart femton år sedan.)

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-03-21 klockan 12:29:14.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Film med snabbt amerikanskt ånglok

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Inspirerad av en aktuell frågeställning (och tidigare liknande) i grannen Järnvägshistoriskt Forum letade jag, och hittade ett filmklipp.
    När jag klickar i bilden får jag bara upp texten att klippet inte är tillgängligt. Kan du kolla om det är något fel i hur du angett länken?
    Genom att det var inbäddat så är det krångligare att få fram den riktiga URL-en för att kunna gå in den normala vägen, alla förenklingar har sina nackdelar också.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Konstigt, just som jag lagt upp detta så stängde användaren sitt konto, under om det fanns ett samband?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Konstigt, just som jag lagt upp detta så stängde användaren sitt konto, under om det fanns ett samband?
    Förhoppningsvis inte, men jag hittade efter lite letande en annan film med samma loktyp.
    Drygt två minuter in i filmen kan man beskåda ett A-class lok i god fart.

Senast redigerat av Fredrik G den 2018-03-22 klockan 07:46:27.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag hann i varje fall se klippet!
    Men det gäller tydligen att vara snabb som ett A-classlok...

/TKO

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •