Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ett gammalt vevställverk

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Ett gammalt vevställverk

Den unge järnvägsentusiasten Jan L fick då och veva här, vilket han ju givetvis var omåttligt stolt över. :cool:

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett gammalt vevställverk

Här fick jag veva omkring 1967 med mindre rattar men mera tåg. Inte helt förvånade var också jag omåttligt stolt över det men som jag skrev igår - tänkbart då men otänkbart idag. Mvh/Alex

http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBDB15200

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

[/QUOTE]

Vevställverket i Åseda var av ovanlig modell. Det saknade tågvägshävstänger (de som brukar sitta på lådans gavel eller gavlar) och det saknade tågvägslåsning (med s.k. K15-nyckel som i vevställverk normalt krävdes låst för att kunna ställa en huvudsignal till "kör"). Det betydde att inget tekniskt hindrade vem som helst att ställa någon av huvudsignalerna till "kör", vilket nog inte var så bra.

Fyra röda signalvevar fanns det. Av de två längst till vänster manövrerade den ena två infartssignaler (från Österkorsberga normalspår resp. från Norrhult smalspår) och den andra två utfartssignaler (mot normalspåret resp. mot smalspåret). De två till höger manövrerade var sin infartssignal från Virserum smalspår resp. från Sävsjöström normalspår. Totalt sex huvudsignaler alltså, varav, som jag minns det, fem semaforer och en huvudljussignal, utfartssignalen mot Österkorsberga.

Två gröna låsvevar, och en blå omläggningsvev för en centralt omläggningsbar växel. Dessa fanns i normalspårsdelen, tror jag. Jag har för mig att alla växlar i smalspåret var klotväxlar med endast låsningsmöjlighet endast med hänglås.

Till vänster utanför vevapparaten en bomvev för en vägskyddsanläggning med helmekaniska bommar.

Jan, har du inga närbilder på skyltarna ovanför vevarna, och på lådan med indikeringslampor?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Jan, har du inga närbilder på skyltarna ovanför vevarna, och på lådan med indikeringslampor?[/QUOTE]

Nej, resp nej dessvärre. Vid denna tid tog man en bild, det fick räcka. Film var dyrt tyckte man. När bilden togs var det nog sex semaforer. Ljussignalen kom senare. Den omläggningsbara växeln var den mellan spår 1 och 2 i den östra änden av normalspårsbangården.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Hur kan en vev manövrera två signaler/semaforer?

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

I den här gamla tråden i Järnvägshistoriskt Forum finns en del skrivet om signaleriet i Åseda.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    En i vardera riktningen, man var kluriga på den tiden.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    I den här gamla tråden i Järnvägshistoriskt Forum som länkats ovan står det:

"Det var inte en vev per spårvidd utan en vev för infart och en för utfart. Jag tror veven för infart var längst till vänster och veven för utfart till höger om den. Beroende åt vilket håll man vevade ställdes signal för normalspår eller smalspår. På Jonnys bild pekar den lilla röda pilen ovanför de röda vevarna rakt upp vilket betyder att stopp visades i alla signaler."

Det var ju ett spårkors mellan normalspår och smalspår i västra infarten, och då ville man säkert förhindra att det gick att ställa klart för båda på en gång.
    Hur det var ordnat rent tekniskt vet jag inte, men det kan väl inte ha varit så svårt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •