Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kollektivtrafikskugga

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kollektivtrafikskugga

Det finns fortfarande ett stort område i södra Sverige som har ganska dåliga interregionala förbindelser.
    Det sträcker sig egentligen ända från Hässleholm i söder till Falköping i norr. Gemensamt för dessa är avsaknad av timmes- eller varannantimmestrafik som är normalt i nästan alla övriga delar av nätet.

Det handlar om fyra linjer;
    Hässleholm – Halmstad
    Halmstad – Värnamo
    Värnamo – Borås
    Borås – Jönköping (buss)

Ser man det på en karta blir det ganska tydligt.

Gemensamt för linjerna är också att de inte varit högt prioriterade av regionerna genom åren. Det förekommer planer på förbättring av trafiken på några av linjerna, men också planer på nedläggning av en linje.
    Givetvis kan man hänvisa till litet resande, men det beror ju också på att trafiken är dålig idag. Här borde helt klart finnas förutsättningar för förbättrad trafik och ökat resande.

Senast redigerat av Stefan K den 2021-08-28 klockan 11:17:42.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kollektivtrafikskugga

Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg
    Det finns fortfarande ett stort område i södra Sverige som har ganska dåliga interregionala förbindelser.
    Det sträcker sig egentligen ända från Hässleholm i söder till Falköping i norr. Gemensamt för dessa är avsaknad av timmes- eller varannantimmestrafik som är normalt i nästan alla övriga delar av nätet.

Hässleholm – Halmstad
    Halmstad – Värnamo
    Värnamo – Borås
    Borås – Jönköping (buss)

Gemensamt för linjerna är också att de inte varit högt prioriterade av regionerna genom åren. Det förekommer planer på förbättring av trafiken på några av linjerna, men också planer på nedläggning av en linje.
    Givetvis kan man hänvisa till litet resande, men det beror ju också på att trafiken är dålig idag. Här borde helt klart finnas förutsättningar för förbättrad trafik och ökat resande.
    Problemen för de linjerna är ju gemensamma. Banorna (ex Borås-Jönköping som inte finns än) klarar inte kapaciteten för den trafiken som ska till för att det ska bli attraktivt för att pendla med tåg. Sen ska det också finnas några som åker med tågen och det tar lång tid att bygga upp sådana underlag.

Jag hade tyckt det vore intressant att kolla på att köra västtrafiktåg Göteborg-Borås-Alvesta samt Öresundståg Göteborg-Halmstad-Hässleholm-Kristianstad. Men det skulle krävas investeringar i både bana och fordon gissar jag.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Problemen för de linjerna är ju gemensamma. Banorna (ex Borås-Jönköping som inte finns än) klarar inte kapaciteten för den trafiken som ska till för att det ska bli attraktivt för att pendla med tåg. Sen ska det också finnas några som åker med tågen och det tar lång tid att bygga upp sådana underlag.

Jag hade tyckt det vore intressant att kolla på att köra västtrafiktåg Göteborg-Borås-Alvesta samt Öresundståg Göteborg-Halmstad-Hässleholm-Kristianstad. Men det skulle krävas investeringar i både bana och fordon gissar jag.
    Västttrafik har massor fordon att fördela om, men de är inte intresserade av att underlätta långväga resande, inte tillräckligt. Har man betraktat västtrafik och deras föregångare under 40 år så är det inte tillräcklig vilja att ens binda ihop regionens egna städer på rimligt vis, det ger bilen ett överläge i de flesta relationer.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ja, kombinerat med att alla 4 linjerna passerar väl regiongränser, och ingår inte heller i Öresundstågssamarbetet. Då skapas mindre trafik, kombinerat med att det väl faktiskt reses lite mer inom regioner än över regiongränser (t.ex. pga sjukvård).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, kombinerat med att alla 4 linjerna passerar väl regiongränser, och ingår inte heller i Öresundstågssamarbetet. Då skapas mindre trafik, kombinerat med att det väl faktiskt reses lite mer inom regioner än över regiongränser (t.ex. pga sjukvård).
    Länsgränser tror jag har varit avgörande för att satsningarna blivit små. När det gäller de båda sydliga är det Halland som är den stora bromsklossen, dessutom ganska förståeligt eftersom linjerna knappast har någon trafikuppgift inom länet, annars samarbetar Kronoberg och Skåne bra om Markarydsbanan. I de båda andra är det Västra Götaland och Jönköpings län som ska samsas, där är det inte lika uppenbart att det skulle bero på den ena parten utan snarare så att för både regionerna är det perifera banor med litet resbehov inom länet.

Generellt får nog sägas att detta är tydliga exempel på länstrafikreformens baksida.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Länsgränser tror jag har varit avgörande för att satsningarna blivit små. När det gäller de båda sydliga är det Halland som är den stora bromsklossen, dessutom ganska förståeligt eftersom linjerna knappast har någon trafikuppgift inom länet, annars samarbetar Kronoberg och Skåne bra om Markarydsbanan. I de båda andra är det Västra Götaland och Jönköpings län som ska samsas, där är det inte lika uppenbart att det skulle bero på den ena parten utan snarare så att för både regionerna är det perifera banor med litet resbehov inom länet.

Generellt får nog sägas att detta är tydliga exempel på länstrafikreformens baksida.
    Jag är inte alls lika säker på att detta är pga hur de olika länen ligger helt och hållet.

För att bedriva trafik så krävs det resenärer. För att ha en attraktiv ersättning ist för bilen måste tågtrafiken vara kontinuerlig, tillgänglig och robust. För att driva sådan trafik krävs resenärer. Moment 22. Jag vet själv hur inställningen till tåg är på Varaschlätta där jag själv kommer ifrån, den är inte direkt positiv även om det känns som det långsamt börjar vara lite mer positiva tongångar. Men då är det oftast direkttågen till Göteborg som nämns.

Det jag tror hade varit bra med de två förslagen jag hade var att fler skulle få en direktkontakt med Göteborg. Det tror jag hade gjort att affärsresor/studier till och från Göteborg hade ökat. Det hade också kunnat vara en morot för företagen i Småland och högskolorna i Kristianstad/Karlskrona att driva på att få sådan trafik. i alla kommunikationer måste det finnas ett draglok som lyfter linjen tror jag. I detta fallet Göteborg.

Att säga att ett trafikbolag (eller vad nu Västtrafik är) inte har en vilja när de köper nya tåg för 3,8 miljarder kan jag tycka är lite väl.

Senast redigerat av Herrolsson den 2021-08-28 klockan 16:23:32. Anledning: Lagt till två meningar.
    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag är inte alls lika säker på att detta är pga hur de olika länen ligger helt och hållet.

För att bedriva trafik så krävs det resenärer. För att ha en attraktiv ersättning ist för bilen måste tågtrafiken vara kontinuerlig, tillgänglig och robust. För att driva sådan trafik krävs resenärer. Moment 22. Jag vet själv hur inställningen till tåg är på Varaschlätta där jag själv kommer ifrån, den är inte direkt positiv även om det känns som det långsamt börjar vara lite mer positiva tongångar. Men då är det oftast direkttågen till Göteborg som nämns.

Det jag tror hade varit bra med de två förslagen jag hade var att fler skulle få en direktkontakt med Göteborg. Det tror jag hade gjort att affärsresor/studier till och från Göteborg hade ökat. Det hade också kunnat vara en morot för företagen i Småland och högskolorna i Kristianstad/Karlskrona att driva på att få sådan trafik.

Att säga att ett trafikbolag (eller vad nu Västtrafik är) inte har en vilja när de köper nya tåg för 3,8 miljarder kan jag tycka är lite väl.
    Nej, alla fem berörda län/regioner satsar mycket på tågtrafik, men för alla fem ligger dessa banor i periferin, möjligen undantaget Jönköpings län och HNJ. När det gäller Halland är det uppenbart att intresset gäller VKB. Skåne och Västra Götaland har inte bara en, utan en mängd sträckor som går före de som berörs här. Kronobergs län vill en del med Markarydsbanan, men den ligger definitivt sämst till genom att delas av tre län.

Dina förslag är annars bra, det handlar delvis om att slå samman befintlig trafik som nu är sönderslagen p g a länsgränser, exempelvis Alvesta-Värnamo+Borås-Göteborg och Göteborg-Halmstad+Markaryd-Hässleholm.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Hässleholm – Halmstad
    Halmstad – Värnamo
    Värnamo – Borås
    Borås – Jönköping (buss)

Det är inget unikt för de städerna.
    Det är på många håll lite för glesbefolkat för timmestrafik.

På kartan finns t.ex. Linköping–Vimmerby/Hultsfred och Hultsfred–Kalmar som har tvåtimmarstrafik.

Jönköping-Vimmerby har entimmestrafik med tåg till Nässjö och sen buss, dock lång restid. Nässjö-Hultsfred har en linje på kartan men inga tåg. Bussresa blir med byte i Vimmerby.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tror också det är intressant titta på dessa trafikupplägg. Lite reflektioner kring de olika linjerna nedan;
    Hässleholm – Halmstad
    Det finns uppenbart ett behov av resor mellan nordöstra Skåne och Halland/Göteborg och tåg utan byte måste ju vara mer lockande.

Halmstad – Värnamo
    Resandeunderlaget inte så stort men tror väldigt viktigt att upprätthålla förbindelse med koppling mellan västra Småland och Halland/nordvästra Skåne. Dock faller sträckan lite mellan stolarna pga av ljumt intresse hos Hallandstrafiken och JLT. Restiden med buss blir inte attraktiv och argumentet att man kan köra timmestrafik med buss blir ju inte intressant om restiden innebär lågt resande. Diskussionen om lokaltågstrafik Halmstad-Torup kan kanske innebära möjlighet till samordning av trafik.
    Banan kommer ju vara en bra anslutning med ny stambana genom Värnamo och som omledning för godståg vid elektrifiering. Kanske dock i så fall "konkurrerar" med andra linjer.

Värnamo – Borås
    Kräver någon ny mötesstation (Länghem) för trafikering med regionaltåg (Göteborg-)Borås-Värnamo. Låter som en fördel med Västtågen istället för Krösatågen innebär byte i Borås.

Borås – Jönköping (buss)
    Radikala förbättringar dröjer ju tills ny stambana är klar. Kanske finns potential för mer buss men osäker på det. Kanske räcker med dagens linjetrafik och kommersiella trafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tror tyvärr också att länsgränserna påverkar, särskilt sedan statsbidragen för interregional trafik succesivt avvecklades för några år sedan. Sen har nog trenden med att fokusera på starka stråk också bidragit till att intresset för linjer med mindre resande varit svagt. Dock finns inom forskningen nu ett intresse för att se på hur en attraktiv bastrafik kan byggas upp och där ingår ju flera stråk. Denna bastrafik kan tex. innebära satsning på tågtrafik med bussmatning till stationer istället för att köra konkurrerande linjetrafik parallellt med tågen.

Funderar också på om inte Krösatågen hade kunnat ha en organisation motsvarande Tåg i Bergslagen för att få alla regionerna mer aktiva i planeringen.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Hässleholm – Halmstad
    Halmstad – Värnamo
    Värnamo – Borås
    Borås – Jönköping (buss)

Korrekt konstaterande. Gemensamt för både detta och andra områden är att bussivrarna ständigt vinner ny mark.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hässleholm – Halmstad
    Halmstad – Värnamo
    Värnamo – Borås
    Borås – Jönköping (buss)
    Kommentar lite på skoj:
    Det går minst varannantimmestrafik Borås–Jönköping och Borås–Värnamo, men då får man åka över Falköping och resan tar så lång tid att man nästan kan cykla fortare.

Kommentar på allvar:
    Stora områden saknar dessutom busstrafik. Jag har cyklat omkring på landsbygden i Småland och sett busshållplatser på näst intill varenda landsväg långt från större städer. Men – när jag för ett par år sedan hade anledning att skärskåda kollektivtrafiken öster om Ulricehamn, insåg jag att det inte finns en enda busslinje innanför triangeln Ulricehamn–Falköping–Jönköping–Ulricehamn . Det var jag vet inte hur många kvadratkilometer som var obeboeliga för en person utan bil.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Kommentar lite på skoj:
    Det går minst varannantimmestrafik Borås–Jönköping och Borås–Värnamo, men då får man åka över Falköping och resan tar så lång tid att man nästan kan cykla fortare.
    Påminner mig om hur Kalmar-tidningen Barometern innan återöppnandet av persontrafiken Kalmar-Berga brukade sätta en reporter på cykel och en på tåg för att ta sig från Kalmar till Oskarshamn. Poängen var alltid att cyklisten vann.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stora områden saknar dessutom busstrafik. Jag har cyklat omkring på landsbygden i Småland och sett busshållplatser på näst intill varenda landsväg långt från större städer. Men – när jag för ett par år sedan hade anledning att skärskåda kollektivtrafiken öster om Ulricehamn, insåg jag att det inte finns en enda busslinje innanför triangeln Ulricehamn–Falköping–Jönköping–Ulricehamn . Det var jag vet inte hur många kvadratkilometer som var obeboeliga för en person utan bil.
    Det finns anropsstyrd närtrafik i Ulricehamn, Falköping och Jönköpings kommuner. Åtminstone i Västra Götaland så fungerar närtrafiken utmärkt för att åka in till centralorten och göra läkarbesök, biobesök, handla osv. Men visst, det är inget man pendlar till jobbet med.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Kommentar på allvar:
    Fast regiongränsen går väl precis mitt igenom den triangeln, vilket som redan påpekats kan vara en av förklaringarna till var det saknas trafik.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •