Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

Som Ulf Berlin gissade i min lilla reseberättelse om resan till avkroken Piusa i estniska järnvägsnätet gick resan därpå till Hapsal (Haapsalu på estniska). Järnvägsstationen i Hapsal anses som Estlands vackraste. Stationen togs i bruk 1904, på den tiden var Estland en del av ryska kejsardömet. Stationen var en s.k I klass järnvägsstation (stationer i Ryssland klassades då från I till V) med en 216 meter lång perrong, postkontor, särskild väntsal för passagerare i 1 och 2 klass samt för kvinnor, servering och vattenklosett m.m. Vattenklosetten är alltjämt i bruk och renoverad till tidsenligt utseende (avgift 40 cent) - kan vara den finaste WC jag besökt på en järnvägsstation. Passagerare i 3 klass fick inte använda vattenklosetten utan var hänvisade till torrdass. Tämligen snart kom direkttrafik i gång mellan S:t Petersburg och Hapsal, vilket nyttjades av kungligheter, adel och överklassen i S:t Petersburg för besök i Hapsal för bl.a. välgörande behandlingar med lera - vår tids SPA helt enkelt.

Här syns entrén till väntsalen:

Vid sidan av entrén är ingången direkt till perrongen:

Perrongen är sannerligen lång:

De vagnar och lok som skymtar i bakgrunden är en del av samlingarna i Estlands järnvägsmuseum - några tåg går inte längre till Hapsal. Persontrafiken upphörde 1995 och godstrafiken några år senare. Rälsen är sedan länge uppbruten och avlägsnad utom just vid järnvägsstationen. Men man planerar för en ny bana till Hapsal! Idag går tåg till Turba, ca fem mil nordost om Hapsal. Förlängningen från Riisipere till Turba 2019 var första ledet i återuppbyggnaden av järnvägen till Hapsal. I nuläget håller projektering på för sträckan Turba - Risti, som ligger ca tre mil från Hapsal och planen är att tågen ska gå till Risti i slutet av 2022 vilket jag tycker låter optimistiskt. Till Hapsal sägs att tågen ska börja gå 2023 - 2026 beroende av vem som uttalar sig och vissa menar att man inte slutar där utan fortsätter att bygga järnväg till Rohuküla (Rus är det gammelsvenska namnet) 7 km sydväst om Hapsal, varifrån färjorna går till Dagö och Ormsö. Vi får väl se. Elektrifierat blir det i alla fall, vilket är ovanligt i Estland.

Senast redigerat av VVK den 2021-08-25 klockan 22:04:18.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

Ja,denna station(och stad)andas verkligen stämning från flydda tider(och det är inte långt till vattnet heller)/Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Ja,denna station(och stad)andas verkligen stämning från flydda tider(och det är inte långt till vattnet heller)/Ulf
    Verkligen! Stationen är faktiskt så nära vattnet att ett ånglok år 1926 körde in i en stoppbock och fortsatte ned i vattnet. Olyckan berodde på att såväl förare som eldare var kraftigt berusade. De dömdes sedermera till 3 resp 1 månads fängelse men lokföraren fick forsätta jobba och var en av de första som blev godkänd att köra diesellok.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I september 1944 flydde mina föräldrar från Tallin med tåget mot Hapsalu och sedan med båt över Östersjön till Fårösund undan den framryckande ryska arm´en och i maj året därpå föddes jag i Hultsfred vid gamla NVHJ för att få upp det på spåret igen. Palle i Vika

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    I september 1944 flydde mina föräldrar från Tallin med tåget mot Hapsalu och sedan med båt över Östersjön till Fårösund undan den framryckande ryska arm´en och i maj året därpå föddes jag i Hultsfred vid gamla NVHJ för att få upp det på spåret igen. Palle i Vika
    Föräldrarna säkert skrivit 'Tallinn'.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Föräldrarna säkert skrivit 'Tallinn'.
    Exakt. Tallinn på svenska och estniska .
    Tallin är ryska och det får man nog inte så många poäng för av ester.
    Tidigare även Reval och mycket svenskt i stadens historia.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu är språkpoliserna igång igen och på alerten bara för att man råkat missa ett n i Tallinn, trodde inte att den perfekta människan fanns men tydligen existerar det här i forumet. Palle i Vika

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nu är språkpoliserna igång igen och på alerten bara för att man råkat missa ett n i Tallinn, trodde inte att den perfekta människan fanns men tydligen existerar det här i forumet. Palle i Vika
    Oh jösses då ! Den genomsnittlige svensken struntar väl i antal n men för en patriotisk est har det betydelse.
    Kan ju vara kul att veta.. eller inte ... vilket man vill.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nej, du missade inte ett ett n. Du använde den ryska stavningen. Vilket inte uppskattas av många ester.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej, du missade inte ett ett n. Du använde den ryska stavningen. Vilket inte uppskattas av många ester.
    Jag råkar känna många ester, barn och barnbarn till de som fick fly undan Röda armens anfall i Baltikum under 1944 och ingen har reagerat över uttalet Tallin med endast ett n i slutet, men det var ej medvetet då jag missade bokstaven oavsiktligt i tastaturen när jag skrev mitt inlägg. Men nu vet jag att du är den perfekta människan som aldrig gör fel som vi andra vanliga dödliga människor här i samhället, vill härmed lugna dig från blodstörtning framledes att jag tröttnat på dessa Besserwissrar som hela tiden anmärker på bagateller så detta får bli mitt sista inlägg i detta fora så jag säger som gammal smålänning "En får tacke för tia som varit, en gör så gott en kan" eller på ren svenska ifall du inte förstod, man får tacka för tiden som varit, man gör så gott man kan herr Messersmith. Palle i Vika

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag råkar känna många ester, barn och barnbarn till de som fick fly undan Röda armens anfall i Baltikum under 1944 och ingen har reagerat över uttalet Tallin med endast ett n i slutet, men det var ej medvetet då jag missade bokstaven oavsiktligt i tastaturen när jag skrev mitt inlägg. Men nu vet jag att du är den perfekta människan som aldrig gör fel som vi andra vanliga dödliga människor här i samhället, vill härmed lugna dig från blodstörtning framledes att jag tröttnat på dessa Besserwissrar som hela tiden anmärker på bagateller så detta får bli mitt sista inlägg i detta fora så jag säger som gammal smålänning "En får tacke för tia som varit, en gör så gott en kan" eller på ren svenska ifall du inte förstod, man får tacka för tiden som varit, man gör så gott man kan herr Messersmith. Palle i Vika
    Nej Palle, du ska inte lämna Postvagnen! Dina minnen är fina att läsa, så stanna kvar! Några självutnämnda språkpoliser ska inte ställa till det. För min del får du stava den där estländska staden hur sjutton som helst, vi förstår och hänger med!
    /Jan L

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Du har fullständigt missförstått mitt inlägg. Jag reagerade bara på misstämningen mellan din bakgrund och stavningen.
    Du ska vara stolt över dina föräldrar, din bakgrund och din historia.
    Dina modiga föräldrar, var de än är, kan vara stolta över vad du blev.

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

"En får tacke för tia som varit, en gör så gott en kan" eller på ren svenska ifall du inte förstod, man får tacka för tiden som varit, man gör så gott man kan herr Messersmith. Palle i Vika
    Kommer inte på frågan Palle. Du var ju en stor idol för mig redan för gott och väl 40 år sedan.

Men åter till ämnet.
    Stationen i Haapala (oavsett stavning) har varit med i flera filmer om jag kommer ihåg rätt.

Här är Märklins julfilm från 2018.
    https://youtu.be/H7sgM3Hkr5Y

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Du har fullständigt missförstått mitt inlägg. Jag reagerade bara på misstämningen mellan din bakgrund och stavningen.
    Du ska vara stolt över dina föräldrar, din bakgrund och din historia.
    Dina modiga föräldrar, var de än är, kan vara stolta över vad du blev.
    Jag köper din förklaring Bengtsson så vi lägger detta resonemang bakom oss och fortsätter vår resa på det ferroviala spåret. Jag vill minnas att sträckan Tallinn-Hapsalu var smalspårig på den tiden 1944 enligt min far, och när de ankom till kusten och klev av ångtåget så sa min far till lokbesättningen att lämna tåget och följa med flykten över Östersjön och Sverige men de ville åka tillbaka till Tallinn och se om de kunde hämta flera flyktingar, men om de blev tagna av ryssarna och bortförda till Gulag vet jag ej då far aldrig hörde av dom senare. Palle i Vika

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag vill minnas att sträckan Tallinn-Hapsalu var smalspårig på den tiden 1944 enligt min far, och när de ankom till kusten och klev av ångtåget så sa min far till lokbesättningen att lämna tåget och följa med flykten över Östersjön och Sverige men de ville åka tillbaka till Tallinn och se om de kunde hämta flera flyktingar, men om de blev tagna av ryssarna och bortförda till Gulag vet jag ej då far aldrig hörde av dom senare. Palle i Vika
    Min pappa flydde också från Haapsalu 1944 . I fråga om huruvida järnvägen mellan Tallinn och Hapsal var smalspårig eller ej är svaret att den byggdes som bredspår från början. Estland har dock haft mycket smalspårig järnväg, flera banor som idag är nedlagda men också smalspåriga banor som sedermera konverterats till bredspår (bl.a. banan Tallinn - Viljandi, som alltjämt har persontrafik, byggdes om från smalspår till bredspår på 1970-talet). En smalspårig bana med mycket trafik var linjen som gick till hamnen i Virtsu var färjorna går mot bl.a. Ösel. Kanske den smalspåriga banan som din pappa minns? Den banan lades ned 1968. Den enda smalspåriga bana av betydelse som finns kvar idag i Estland är väl spårvägsnätet i Tallinn vars bredd är 1000 mm. Det finns en intressant plats var spårvägens smalspår korsar ett bredspår (mellan hållplatserna Sitsi och Maleva på linje 1 och 2) - där rasslar det till ordentligt när spårvagnen far över "dubbelspåret".

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av VVK Visa inlägg
    ...
    Den enda smalspåriga bana av betydelse som finns kvar idag i Estland är väl spårvägsnätet i Tallinn vars bredd är 1000 mm.
    Kapspår1067 mm. Linjen till Korpi är också en av de linjer som fått ändrad spårvidd, men i det fallet från bredspårig till smalspårig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

1067 mm ska det förstås vara. Jag slant på tangenterna där

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Efter visst letande hittade jag en bild på olyckan vid järnvägsstationen i Hapsal 1926 som jag nämnde tidigare.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Efter visst letande hittade jag en bild på olyckan vid järnvägsstationen i Hapsal 1926 som jag nämnde tidigare.
    Oj, inte det allra bästa sättet att tvätta ett lok.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Min pappa flydde också från Haapsalu 1944 . I fråga om huruvida järnvägen mellan Tallinn och Hapsal var smalspårig eller ej är svaret att den byggdes som bredspår från början. Estland har dock haft mycket smalspårig järnväg, flera banor som idag är nedlagda men också smalspåriga banor som sedermera konverterats till bredspår (bl.a. banan Tallinn - Viljandi, som alltjämt har persontrafik, byggdes om från smalspår till bredspår på 1970-talet). En smalspårig bana med mycket trafik var linjen som gick till hamnen i Virtsu var färjorna går mot bl.a. Ösel. Kanske den smalspåriga banan som din pappa minns? Den banan lades ned 1968. Den enda smalspåriga bana av betydelse som finns kvar idag i Estland är väl spårvägsnätet i Tallinn vars bredd är 1000 mm. Det finns en intressant plats var spårvägens smalspår korsar ett bredspår (mellan hållplatserna Sitsi och Maleva på linje 1 och 2) - där rasslar det till ordentligt när spårvagnen far över "dubbelspåret".
    Tack för ditt inlägg och bilder.
    Visst har Estland haft ett stort nät smalspår, det mesta med 750mm
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Narr...ays_in_Estonia
    Obs dock att det inte är korrekt att det enbart varit 750 för det har funnits smalare spår på öarna för bl.a militära ändamål.
    Som en märkvärdighet hade Estland nattåg med sovvagnar på 750spår vilket torde vara sällsynt på så smala spår.
    En sådan sovvagn finns kvar men utan inredning.
    Hapsal hade ju dock som redan sagts bredspår eftersom det var kurort med många besökare.
    Att staden har ett svenskt namn förklaras väl av att det var centrum för svensktalande och även öarna hade mycket svensktalande befolkning, en stor andel om inte rent av de flesta svensktalande flydde till Sverige 1944-45, många var fiskare och hade tillgång till båtar. En bekant till familjen berättade om hur det kunde gå till, ryssarna gav dom bara lite bränsle i sänder till båtarna så dom kom bara lagom långt för att bedriva fiske. Men då och då lyckades dom gömmau dan lite bränsle och till sist hade dom så mycket att det räckte till färden över Östersjön.
    De svensktalande hade ju en fördel att kunna språket och anpassade sig snabbt.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •