Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

  1. #21
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 864

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Kapspår1067 mm. Linjen till Korpi är också en av de linjer som fått ändrad spårvidd, men i det fallet från bredspårig till smalspårig.
    Oj.
    Menar du att spårvägen till Kopli var 1524 mm från början?
    Kan mycket väl vara av militära skäl och anslöt(väl)då till"vanliga"järnvägen vid Tallinns station?/Ulf


  2. #22
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    684

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Oj.
    Menar du att spårvägen till Kopli var 1524 mm från början?
    Kan mycket väl vara av militära skäl och anslöt(väl)då till"vanliga"järnvägen vid Tallinns station?/Ulf
    Ja.
    Nej, snarare att kunna framföra vanliga godsvagnar.
    Och det fanns nog flera ställen där den kunde ansluta till ordinära järnvägsnätet.
    Den elektrifierades inte förrän långt efter inspikningen, och anslöts inte till resten av spårvägsnätet förrän på 50-talet.


  3. #23
    Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019
    Inlägg
    3 698

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tack för ditt inlägg och bilder.
    Visst har Estland haft ett stort nät smalspår, det mesta med 750mm
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Narr...ays_in_Estonia
    Obs dock att det inte är korrekt att det enbart varit 750 för det har funnits smalare spår på öarna för bl.a militära ändamål.
    Som en märkvärdighet hade Estland nattåg med sovvagnar på 750spår vilket torde vara sällsynt på så smala spår.
    En sådan sovvagn finns kvar men utan inredning.
    Hapsal hade ju dock som redan sagts bredspår eftersom det var kurort med många besökare.
    Att staden har ett svenskt namn förklaras väl av att det var centrum för svensktalande och även öarna hade mycket svensktalande befolkning, en stor andel om inte rent av de flesta svensktalande flydde till Sverige 1944-45, många var fiskare och hade tillgång till båtar. En bekant till familjen berättade om hur det kunde gå till, ryssarna gav dom bara lite bränsle i sänder till båtarna så dom kom bara lagom långt för att bedriva fiske. Men då och då lyckades dom gömmau dan lite bränsle och till sist hade dom så mycket att det räckte till färden över Östersjön.
    De svensktalande hade ju en fördel att kunna språket och anpassade sig snabbt.
    Linjekarta från 1935 - smalspår tunna linjer, bredspår tjocka linjer:


  4. #24
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 934

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Linjekarta från 1935 - smalspår tunna linjer, bredspår tjocka linjer:
    Jämför vi kartorna där så syns att Ryssland efter kriget kapade åt sig ett hörn i sydöstra Estland runt Petseri vilket påverkar banorna från Valga och Tarttu . Hade väl ingen större betydelse under Sovjettiden men det fria Estland har fört fram synpunkter på detta till Ryssland utan någon framgång. Petseri hade i en folkräkning 1932 45% rysktalande . befolkning.


  5. #25
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 864

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Tack för denna karta/Ulf


  6. #26

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Jämför vi kartorna där så syns att Ryssland efter kriget kapade åt sig ett hörn i sydöstra Estland runt Petseri vilket påverkar banorna från Valga och Tartu .
    Samt en bit öster om Narva-floden med Jaanilinn/Ivangorod.

    En intressant tråd förresten.


  7. #27

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg

    En intressant tråd förresten.
    Väldigt intressant tråd! Farmor är en av alla Estlandssvenskar (bodde på Ormsö), så denna tråd var väldigt spännande att läsa. Själv besökt Haapsalu en gång, men det var längesen nu. Dags för återbesök, förhoppningsvis även med tåg i framtiden

    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

  8. #28
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 934

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Väldigt intressant tråd! Farmor är en av alla Estlandssvenskar (bodde på Ormsö), så denna tråd var väldigt spännande att läsa. Själv besökt Haapsalu en gång, men det var längesen nu. Dags för återbesök, förhoppningsvis även med tåg i framtiden
    Ja det är ett trevligt land och där finns mycket att se i järnvägsväg. Tyvärr finns inget smalspår kvar men det finns en turistbana i Lettland som egentligen är en fortsättning på banan från Estland.
    Det är imponerande hur väl landet lyckats med sin självständighet. Jag var där 1991 straks efter självständigheten, allt var genomgrått och rätt förfallet, man hade plockat ner metallskyltar och sådant för metalltjuvar härjade. Man fruktade att ryska maffian skulle ta över landet. Nästa besök några år senare och så mycket hade hänt, hus hade renoverats och fått färg o.s.v Minns en underbar kaka jag fick på ett hotell, den hade ett rutmönster som en våffla och jag har aldrig smakat en så god kaka.


  9. #29
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 864

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Gulbene-Aluksne järnvägen
    http://www.banitis.lv/eng/timetable.htm
    Svåra förbindelser t/fr Riga,men kompisarna åkte Taxi dit för en billig peng/Ulf


  10. #30
    Passagerare
    Medlem
    jan 2021
    Inlägg
    64

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Estniska SSR överlät områdena i öster till ryska RSFSR. SSR =Socialistiska Sovjetrepubliken. RSFSR=Ryska Socialistiska Federativa Sovjetrepubliken. Mina estniska vänner sa med galghumor i rösten att överlåtelsen skedde som tack för ockupationen. Enda järnvägsanknytningen i denna förklaring är att den är ett sidospår


  11. #31

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja det är ett trevligt land och där finns mycket att se i järnvägsväg. Tyvärr finns inget smalspår kvar men det finns en turistbana i Lettland som egentligen är en fortsättning på banan från Estland.
    Men det finns museet i Lavassaare: https://museumrailway.ee/en/.


  12. #32
    1. Klass
    Medlem
    feb 2020
    Inlägg
    228

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Är man i haapsalu får du inte missa Flampizzan https://restaurantguru.com/amp/Flamm...-Haapsalu/menu
    Troligen den godaste pizza jag ätit.


  13. #33
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 108

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Citat Ursprungligen postat av VVK Visa inlägg


    Efter visst letande hittade jag en bild på olyckan vid järnvägsstationen i Hapsal 1926 som jag nämnde tidigare.
    Hur bärgade man en sådan haverist, om man inte har stora mobilkranar på lastbil, som jag inte tror de hade?


  14. #34
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 934

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Hur bärgade man en sådan haverist, om man inte har stora mobilkranar på lastbil, som jag inte tror de hade?
    Vinsch och linspel kan väl ha fungerat för att dra loket bakåt samma väg som det kom.
    Kanske inte alltför komplicerat , jämför med hur man fick upp F1200.
    I mer modern tid hände i Danmark att två Mz körde ut på en färjeklaff som brast av tyngden så loken hamnade i plurret.


  15. #35
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    553

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Narva ligger också i Ryssland numera, gränsen går vid floden


  16. #36
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 934

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Citat Ursprungligen postat av Hans Persson Visa inlägg
    Narva ligger också i Ryssland numera, gränsen går vid floden
    Men riktigt så är det väl inte , Narva på västra sidan floden ligger i Estland, Ivangorod på östra sidan är i Ryssland.
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Narva


  17. #37
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 547

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men riktigt så är det väl inte , Narva på västra sidan floden ligger i Estland, Ivangorod på östra sidan är i Ryssland.
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Narva
    Stödjas även av OSM.


  18. #38
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    553

    Sv: En besök på Estlands vackraste järnvägsstation

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men riktigt så är det väl inte , Narva på västra sidan floden ligger i Estland, Ivangorod på östra sidan är i Ryssland.
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Narva
    Det stämmer, jag tänkte lite fel. Men det som nu är Ivangorod låg tidigare i Estland


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •