Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Skånetrafiken tecknar samarbetsavtal med Östgötatrafiken och Blekingetrafiken

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Skånetrafiken tecknar samarbetsavtal med Östgötatrafiken och Blekingetrafiken

Blekingetrafiken, Skånetrafiken och Östgötatrafiken tecknar samarbetsavtal om ett gemensamt biljettsystem. Biljettsystemet bygger på det nya system som Skånetrafiken nyligen har introducerat och som fungerar enligt den nya nationella standard som tagits fram för försäljning och validering av biljetter för kollektivtrafik. Det gör att det blir enklare att resa kollektivt och det skapar också viktiga förutsättningar för att dela kostnader.

http://www.mynewsdesk.com/se/skanetr...system-2449345

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Skånetrafiken tecknar samarbetsavtal med Östgötatrafiken och Blekingetrafiken

I artikeln står det:
    I januari blev Skånetrafikens nya biljettsystem nominerad i den internationella Transport Ticketing Awards i London i två kategorier, för bästa tekniska lösning och bästa användarvänlighet.

Kan någon förklara systemet och på vilket sätt det är så bra ?

(nominerad betyder för övrigt att de deltagit i utvärderingen för priset, inte att de vunnit det)

Och deltar Hallandstrafiken och Kronobergstrafiken i det eller låter de utveckla egna system?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Skånetrafiken tecknar samarbetsavtal med Östgötatrafiken och Blekingetrafiken

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    I artikeln står det:
    I januari blev Skånetrafikens nya biljettsystem nominerad i den internationella Transport Ticketing Awards i London i två kategorier, för bästa tekniska lösning och bästa användarvänlighet.

Kan någon förklara systemet och på vilket sätt det är så bra ?
    (Det är ett pressmeddelande och ingen artikel)
    Systemet har beskrivits i ett antal trådar i gamla Postvagnen. Det står en del hur det fungerar här https://www.skanetrafiken.se/sa-rese...ikens-nya-app/

(nominerad betyder för övrigt att de deltagit i utvärderingen för priset, inte att de vunnit det)
    Ja, om det är fri nominering så är säger det ju egentligen inget.

Och deltar Hallandstrafiken och Kronobergstrafiken i det eller låter de utveckla egna system?
    Hur menar du? Om de skulle utveckla något helt eget, vad skulle då samarbetet avse?

Senast redigerat av Mattias C den 2018-03-20 klockan 23:17:32.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    (Det är ett pressmeddelande och ingen artikel)
    Systemet har beskrivits i ett antal trådar i gamla Postvagnen. Det står en del hur det fungerar här https://www.skanetrafiken.se/sa-rese...ikens-nya-app/

Ja, om det är fri nominering så är säger det ju egentligen inget.

Hur menar du? Om de skulle utveckla något helt eget, vad skulle då samarbetet avse?
    Minns ni hur bra systemet fungerade på Scanpoint tiden? Det var rätt fantastiskt hur många län man kunde åka med sitt magnetkort i.

Man kan ju hoppas vi är på väg dit igen och fortsätter mot ett nationellt system.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Blekingetrafiken, Skånetrafiken och Östgötatrafiken tecknar samarbetsavtal om ett gemensamt biljettsystem. Biljettsystemet bygger på det nya system som Skånetrafiken nyligen har introducerat
    http://www.mynewsdesk.com/se/skanetr...system-2449345
    ...
    Min tolkning av diskussionen:
    1. Blekinge, Skåne och Östergötland skall delta i samma system.
    2. Frågan ställs då hur grannarna Halland och Kronoberg skall göra, skall de också delta (fast de kanske inte tecknat avtal ännu?), eller skall de utveckla eget (eller har de redan något eget som duger?)
    3. Du frågar Hur det menas. Och då undrar jag hur du menar, för jag tycker frågan var välformulerad (även Halland och Kronoberg deltar ju t.ex. i Öresundståg). Eller fattar jag fel?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Min tolkning av diskussionen:
    1. Blekinge, Skåne och Östergötland skall delta i samma system.
    2. Frågan ställs då hur grannarna Halland och Kronoberg skall göra, skall de också delta (fast de kanske inte tecknat avtal ännu?), eller skall de utveckla eget (eller har de redan något eget som duger?)
    3. Du frågar Hur det menas. Och då undrar jag hur du menar, för jag tycker frågan var välformulerad (även Halland och Kronoberg deltar ju t.ex. i Öresundståg). Eller fattar jag fel?
    Citat hämtat från ett beslutsprotokoll i Region Kronobergs trafiknämnd:

Sammanfattning
    I projektet Framtidens resesystem ingår ett utbyte av Länstrafiken Kronobergs befintliga
    biljettautomater då dessa planeras tas ur drift december 2019. Hallandstrafiken,
    Jönköpings länstrafik, och Kalmar länstrafik har sen tidigare i detta projekt beslutat att
    ta fram en gemensam lösning för framtidens biljettautomater.
    En inriktning i projektet har varit att försöka uppnå en gemensam upphandling i
    Sydsverige tillsammans med Skånetrafiken för att i slutänden skapa en
    igenkänningsfaktor för resenärer som reser över länsgräns.
    Efter att ett samarbete kring automaterna inletts början av 2017 togs interna beslut hos
    Skånetrafiken som försvårar en gemensam upphandling avsevärt. Beslut som att
    utveckla programvara själva i automaterna gör situationen komplex och övriga
    samarbetslän ser stora risker för leveransen men också i förvaltningssituationen av
    biljettautomaterna. Upplägget skapar också starka beroenden till Skånetrafikens
    utvecklingsteam där det idag inte finns några affärsrelationer.
    Projektet Framtidens resesystem utreder därför alternativ som t ex att upphandla
    automater själva inom projektet. Detta skulle i så fall ge betydligt säkrare leverans och
    förvaltning av automater. Projektet avser att före årsskiftet 2018 kunna lämna en
    rekommendation till trafikdirektörerna om bästa framkomliga väg.

Vi kan återigen konstatera att andra aktörer i södra Sverige är måttligt intresserade av att "sätta sig i knät" på Skånetrafiken.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag menade ingenting mer än att jag satt uppe försent och missade att det var två andra län, Halland och Kronoberg, i frågan.

Får jag spekulera fritt så står det inget om att de tre kommer använda samma app utan säkert vill var och en ha sin profil så jag är inte så säker på att det innebär att man kommer kunna resa i Östergötland med sin Skå-app.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Vi kan återigen konstatera att andra aktörer i södra Sverige är måttligt intresserade av att "sätta sig i knät" på Skånetrafiken.
    Tack för väsentlig information (som vanligt)!
    Ja, efter ett antal års samarbete i Sydsverige verkar det ske förändringar nu på flera områden, tänkte även på diskussionen om styrning av Öresundståg mm.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Nu vet jag inte hur det varit i de andra länen men i Skåne har det ändra sedan Cubic systemet var nytt funnits mycket kritik kring automaternas utformning, köpprocessen i automaterna mm. Många som pendlar, särskilt kring Malmö-Lund, jobbar själva med teknik och programutveckling mm och tycker det var stenålder. Skånetrafiken tog till sig detta och bjöd in folk till möten kring framtidens biljettsystem och det är utifrån den feedback de fått den vägen beslutet kommit att ta en större del av utvecklingen själva istället för att handla upp någon färdigpackat.

Jag förstår att man i andra län inte har de här förutsättningarna utan istället hellre vill handla upp ett färdigt system från någon leverantör. För de som reser över länsgränsen har det givetvis stora fördelar om det är ett enhetligt system men samtidigt så är det ju så att den stora majoriteten reser sällan över länsgräns och varför ska de behöva ha en potentiellt sämre lösning bara för att biljettsystemet ska uppfylla någon minsta gemensamma nämnare mellan 6 län med vitt skilda förutsättningar?

Jag vill tillägga att jag inte på något sätt är Skånetrafikens fanclub, de tar en hel del beslut som jag inte alls gillar men när det gäller biljettsystemet så känns det helt rätt.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-03-21 klockan 21:19:07.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Får jag spekulera fritt så står det inget om att de tre kommer använda samma app utan säkert vill var och en ha sin profil så jag är inte så säker på att det innebär att man kommer kunna resa i Östergötland med sin Skå-app.
    För min del, skulle jog jag se detta som ett steg mot att gå mot det som jag tror alla vill ha. Ett system/betalmetod, där vi alla i hela landet, kan använda oss av en och samma app och sedan kunna ställa in den så som vi själva vill använda den. Oberoende av vilket län vi bor i eller vilket län vi vill resa i.
    Säkert lång väg att gå innan vi är där, men jag tror faktiskt att det är just sånna input som man får, om man frågar sina resenärer.
    Engagerar man sen egna resurser som verkligen kan sån här programmering, så kan det säkert bli bra. Vi får hoppas på det bästa...

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    För min del, skulle jog jag se detta som ett steg mot att gå mot det som jag tror alla vill ha. Ett system/betalmetod, där vi alla i hela landet, kan använda oss av en och samma app och sedan kunna ställa in den så som vi själva vill använda den. Oberoende av vilket län vi bor i eller vilket län vi vill resa i.
    Säkert lång väg att gå innan vi är där, men jag tror faktiskt att det är just sånna input som man får, om man frågar sina resenärer.
    Engagerar man sen egna resurser som verkligen kan sån här programmering, så kan det säkert bli bra. Vi får hoppas på det bästa...
    Jag undrar om det kan vara så här:
    Om man frågar resenärer/kunder generellt (alltså utan förbehåll eller villkor eller att man tvingas välja mellan alternativ där inget är perfekt), så svarar nog nästan alla att de vill ha en enda app, precis som Leif skriver.
    Men, när man sen kommer ned i detaljer i den konkreta köp-situationen, då förväntar sig kunden att appen och allt omkring fungerar optimalt för just de lokala förhållandena, t.ex. hur taxe-systemet ser ut, hur barnåldrarna ser ut, och en massa annat, och att inte taxe-reglerna måste försämras för att anpassas till appen. Då vill inte kunden ha en standardisering där det blir samma regler i alla länen, allt för att få just den smidiga appen som fungerar överallt.

Så, jag tror Mattias har en intressant spaning.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag undrar om det kan vara så här:
    Om man frågar resenärer/kunder generellt (alltså utan förbehåll eller villkor eller att man tvingas välja mellan alternativ där inget är perfekt), så svarar nog nästan alla att de vill ha en enda app, precis som Leif skriver.
    Men, när man sen kommer ned i detaljer i den konkreta köp-situationen, då förväntar sig kunden att appen och allt omkring fungerar optimalt för just de lokala förhållandena, t.ex. hur taxe-systemet ser ut, hur barnåldrarna ser ut, och en massa annat, och att inte taxe-reglerna måste försämras för att anpassas till appen. Då vill inte kunden ha en standardisering där det blir samma regler i alla länen, allt för att få just den smidiga appen som fungerar överallt.

Så, jag tror Mattias har en intressant spaning.
    För övrigt har Västtrafik försämrat sina egna regler för att det skulle passa med appen.
    Korten laddades med en summa som man sedan köpte resor för och det räknades enligt gamla principer som flerturskort och skulle vara rabatterat.
    Appen säljer enkelbiljetter vilket enligt gamla principer inte ska vara rabatterade.
    Effekten blev att appen kostade 30% mer i biljettpris trots att kostnaderna blir lägre för Västtrafik (laddningen skedde oftast över disk för kortet och kortläsare behövs),
    vilket gjorde den impopulär vilket Västtrafik inte ville.

Det löste man genom att sänka priset för enkelbiljetter något och slopa rabatten för västtrafikkortet och marknadsföra det som en prissäkning.

Vad jag menar är att vissa vågar försämra i samband med övergång till app, åtminstone om de kan dölja det i en förbättring.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det är väl precis det som är problemet? Var och en vill engagera sina egna resurser. Med som följd att var och en uppfinner sitt eget hjul.

Det har viskats i mitt öra av folk som arbetar med betalningslösningar generellt att det inom kollektivtrafiken finns ett stort mått av "kan själv!".

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det är väl precis det som är problemet? Var och en vill engagera sina egna resurser. Med som följd att var och en uppfinner sitt eget hjul.

Det har viskats i mitt öra av folk som arbetar med betalningslösningar generellt att det inom kollektivtrafiken finns ett stort mått av "kan själv!".
    Nja, de där är nog inte riktigt så. Inom kollektivtrafiken vill man bestämma över sin egen lilla plätt på jorden, därför gör man egna små fina taxesystem. Däremot programmerar man nog väldigt lite själv, utan beställer allt från företag som sysslar med sådant. Kanske bra om man hittar rätt i djungeln, men blir kanske inte alltid så det man egentligen behöver och resenärerna tycker är bra och praktiskt.
    När man sen sjösätter, så upptäcker man kanske små fel och brister, som ingen tänkte på, vilket leder till långa ledtider för att få ändring, eftersom man måste beställa allt som ska utföras.

Lite av samma vara ser man om man kollar lite noggrannare på olika system onlineskyltning och skyltning vid störningar, som ju ofta fungerar bra, när trafiken fungerar bra, men blir helt åt skogen, när det blir kraftiga störningar. Eftersom ingen hade specificerat systemet för störningshantering.

Nej vad man behöver, är människor kunniga på trafik, taxesystem och störningshantering som även kan klara av programmering på hög nivå. Det ska vara personal knutna till den egna organisationen, så att det är enkelt att snabbt få till stånd ändringar när så krävs. Sånt här måste utvecklas med lyhördhet mot kunder och användare, då kan det bli bra...

Min arbetsgivare är ganska bra på detta, dels eftersom man köpte in TrAppen av Thomas Tydal, men även en hel del now how, som sen spridit sig även till publika appar och sajter.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nja, de där är nog inte riktigt så. Inom kollektivtrafiken vill man bestämma över sin egen lilla plätt på jorden, därför gör man egna små fina taxesystem. Däremot programmerar man nog väldigt lite själv, utan beställer allt från företag som sysslar med sådant. Kanske bra om man hittar rätt i djungeln, men blir kanske inte alltid så det man egentligen behöver och resenärerna tycker är bra och praktiskt.
    När man sen sjösätter, så upptäcker man kanske små fel och brister, som ingen tänkte på, vilket leder till långa ledtider för att få ändring, eftersom man måste beställa allt som ska utföras.

Lite av samma vara ser man om man kollar lite noggrannare på olika system onlineskyltning och skyltning vid störningar, som ju ofta fungerar bra, när trafiken fungerar bra, men blir helt åt skogen, när det blir kraftiga störningar. Eftersom ingen hade specificerat systemet för störningshantering.

Nej vad man behöver, är människor kunniga på trafik, taxesystem och störningshantering som även kan klara av programmering på hög nivå. Det ska vara personal knutna till den egna organisationen, så att det är enkelt att snabbt få till stånd ändringar när så krävs. Sånt här måste utvecklas med lyhördhet mot kunder och användare, då kan det bli bra...

Min arbetsgivare är ganska bra på detta, dels eftersom man köpte in TrAppen av Thomas Tydal, men även en hel del now how, som sen spridit sig även till publika appar och sajter.
    Min kommentar om "egna resurser" avser inte bara programmerare, utan naturligtvis även de som formulerar och bestämmer om kraven. Det sistnämnda är betydligt viktigare än att ha resurser för "programmering på hög nivå"; det sistnämnda är till ingen nytta om kraven är skit.

Så i stort har du helt rätt ...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

För övrigt har Västtrafik försämrat sina egna regler för att det skulle passa med appen.
    Korten laddades med en summa som man sedan köpte resor för och det räknades enligt gamla principer som flerturskort och skulle vara rabatterat.
    Appen säljer enkelbiljetter vilket enligt gamla principer inte ska vara rabatterade.
    Effekten blev att appen kostade 30% mer i biljettpris trots att kostnaderna blir lägre för Västtrafik (laddningen skedde oftast över disk för kortet och kortläsare behövs),

Det löste man genom att sänka priset för enkelbiljetter något och slopa rabatten för västtrafikkortet och marknadsföra det som en prissäkning.

Vad jag menar är att vissa vågar försämra i samband med övergång till app, åtminstone om de kan dölja det i en förbättring.
    Just Västtrafik är ett intressant exempel. Där finns storstad och landsbygd och skilda förutsättningar och behov men man har knåpat ihop ett sammanhållet system. Dock blev det en salig röra med km-taxa, kommunzoner, omlottzoner, med och utan incheckning, + och T-knappar och jag vet inte allt.

Men det vore inte fel med en nationell basnivå som alla hanterar utöver lokala specialare.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-03-22 klockan 12:54:00.

Passagerare darthjpps avatar
    Medlem
    feb 2018

Jag som reser en del med Västtrafik uppskattar den prissänkning som gjorts i appen, den är nu billigare än kontoladdning på ett kort. Dessutom måste man inte ha koll på om det finns något kvar på kortladdningen. Nu åker jag ganska sällan då jag både bor och jobbar centralt i Göteborg, så jag tycker att den nya appen med prissänkning och rabatt är enklare och smidigare.
    Vilket som skall vara billigast kan ju givetvis diskuteras, men idag har ju allt fler smarta telefoner och de används till allt fler saker, så att utvecklingen går åt det hållet är helt naturligt.

Infrastrukturintresserad arkitekt och ljusdesigner med stort fotointresse. Finns oftast i Göteborg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •