Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Umeå - Stockholm - Berlin - (Leipzig) - Dresden - Praha

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Umeå - Stockholm - Berlin - (Leipzig) - Dresden - Praha

Hej alla. I måndags reste jag från Umeå till Stockholm med SJ, och från Stockholm till Berlin med Snälltåget. Därifrån ändrade lokförarnas strejk mina planer, men jag kunde ta en ICE till Lepizig och sedan ett regionaltåg till Dresden. Från Dresden kördes ett nästan normalt schema för ČD EuroCity-tåg till Praha.

Jag kommer inte att skriva en fullständig reseskildring här, istället publicerar jag gärna en tråd i Engelsk på Twitter, som du kan läsa från början genom att klicka här. Men, eftersom det var min första resa kommer Snälltåget, här är några observationer och fotografier...

• För det första, vilken glädje att se Berlin på avgångstavlan i Stockholm. Att dra tre vagnar från Stockholm till Malmö gör nattåget mycket mer attraktivt för många fler. Jag njöt av att slå mig ner i min kupé på eftermiddagen, äta i Krogen, utan att oroa mig för att byta tåg på kvällen.
    • Men fan, vad smutsig min coupé var. Medarbetaren på tåget bad om ursäkt, men Snälltåget betalar antingen inte tillräckligt med pengar eller anställer inte tillräckligt med städare i Stockholm. Under sängarna fanns plastförpackningar, en bomullspinne, en öronpropp, och till och med en druva. Fönsterramen och bordet var smutsig. Tur man reser alltid med handsprit.
    • En sittvagn (216) och två liggvagnar (217-218) reste från Stockholm. Under trettio minuter i Malmö tillkom en fjärde liggvagn. Nästan alla passagerare som anslöt oss dit kom in i denna vagn.
    • Under denna tid gick två unga kvinnor in i min kupé och berättade att Snälltåget -medarbetaren hade skickat dem dit. Jag sa till dem annars och skickade iväg dem. Jag vet inte vad som hände, men jag tror att de försökte få två gratis sängar för natten för att komplimentera sina InterRail -biljetter.
    • Jag sov bra och valde mittsängen. Jag sov tills Hamburg. Från Padborg tar en enda tysk anställd i Snälltåget över i tåget. Från Linus Halls Instagram vet jag att svenska anställda ibland åker hela vägen till Berlin, kanske beror det på hur upptaget tåget är.
    • Jag tog inte frukost av honom, men jag köpte ett te. 30kr för en Willys tepåse och bara ljummet vatten. Jag rekommenderar inte.
    • Det var väldigt få passagerare kvar i liggvagnar efter Hamburg. Det fanns kanske 20 passagerare i sittvagnen, som luktade mindre av strumpor på morgonen än kvällen innan.
    • Resan från Hamburg till Berlin var snabbare än vanligt, kanske för att så många tyska tåg inställdes. Vi kom strax efter 08:00. Mitt tåg till Dresden avbröts, men en ICE körde till München. Jag tillbringade en glad timme med att vandra runt i staden innan jag tog ett S-tåg som körde som regionaltåg till Dresden. Återigen flera glada timmar i en vacker stad, innan EuroCity till Prag.
    • Avslutningsvis är jag tacksam över att Snälltåget har visat lite initiativ och förbättrat det gamla Malmö-Berlin-tåget. Rutten via Danmark är bekvämare och lättare att sova igenom, och ankomsten till Hamburg 05:30 är utmärkt för förbindelser till Tyskland, Nederländerna, Belgien, Storbritannien, Schweiz, Tjeckien, Slovakien och Ungern.

Min arbetsgivare betalade 4 000 kr för att jag skulle resa Stockholm till Berlin i min egen kupé. Jag tror att detta fortfarande är dåligt värde. Bra för en familj eller en grupp vänner, men vi skulle fortfarande dra nytta av en ordentlig sovbil som kommer att motivera kostnaden för affärsresenärer.

Ursäkta mitt svenska - jag lär mig det långsamt!

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Sv: Umeå - Stockholm - Berlin - (Leipzig) - Dresden - Praha

Intressant! Smutsig kupe och ljummet tevatten lät dock inget vidare. Man har ju liksom inget val när man väl sitter där.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av jamesontheroad Visa inlägg
    Hej alla. I måndags reste jag från Umeå till Stockholm med SJ, och från Stockholm till Berlin med Snälltåget. Därifrån ändrade lokförarnas strejk mina planer, men jag kunde ta en ICE till Lepizig och sedan ett regionaltåg till Dresden. Från Dresden kördes ett nästan normalt schema för ČD EuroCity-tåg till Praha.
    Tack för berättelsen!
    Ett par undringar (jag fick inget grepp om reseberättelsen på Twitter, den du gjorde här var mycket bättre för mig). Det hade också varit roligare med en kommentar till varje bild, dvs mixat dina kommentarer till en passande bild).

Gick tåget till Berlin Hbf, eller stannade det (som det gör vissa dagar) på Berlin Gesundbrunnen? (på skylten tycker jag det står något om att tåget inte fortsätter till Hbf, fast det ser ut väldigt likt Hbf på bilderna)?
    Var det i Leipzig eller München (eller Berlin) du fick en glad timme med promenad?
    Trist med låg beläggning ända till Berlin, augusti borde vara en tid för tyskar att åka till Sverige (och hem igen).

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Fy vad äckligt med en skabbig kupé.
    Har aldrig åkt med Snälltåget, kommer aldrig åka med Snälltåget.
    Jag hade faktiskt köpt biljett från Stockholm till Malmö med Snälltåget tidigare i somras.
    Gick ombord på tåget i Stockholm men gick av strax innan avgång. Tyckte tåget kändes mer eller mindre sunkigt.
    Åkte med SJ ett par timmar senare i stället.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Har du mejlat dina synpunkter till Snälltåget om städningen och det ljummiga vattnet?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Tack för berättelsen!
    Ett par undringar (jag fick inget grepp om reseberättelsen på Twitter, den du gjorde här var mycket bättre för mig). Det hade också varit roligare med en kommentar till varje bild, dvs mixat dina kommentarer till en passande bild).

Gick tåget till Berlin Hbf, eller stannade det (som det gör vissa dagar) på Berlin Gesundbrunnen? (på skylten tycker jag det står något om att tåget inte fortsätter till Hbf, fast det ser ut väldigt likt Hbf på bilderna)?
    Var det i Leipzig eller München (eller Berlin) du fick en glad timme med promenad?
    Trist med låg beläggning ända till Berlin, augusti borde vara en tid för tyskar att åka till Sverige (och hem igen).
    James skrev: "Det var väldigt få passagerare kvar i liggvagnar efter Hamburg. Det fanns kanske 20 passagerare i sittvagnen, som luktade mindre av strumpor på morgonen än kvällen innan."

Kan det vara så att många av liggvagnsresenärerna åkte med till Berlin, men spontant hade flyttat sig till sittvagnen på morgonen? Det skulle kanske jag ha gjort för att se mer i dagsljus, och det helt oavsett om liggvagnen var ostädad eller inte.

Kan den dåliga städningen kanske bero på ett alltför snävt omlopp för liggvagnen, i kombination med att tåget kan ha ankommit försenat till Stockholm C? Jag känner inte till hur omloppet ser ut, men jag misstänker att de vagnar som ankommer från Berlin kl 14.19 till Stockholm C är desamma som de som ska avgå 16.22.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Hej alla. …

DB-lokomotiv!? Vem kör egentligen?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    DB-lokomotiv!? Vem kör egentligen?
    Enligt http://br143.lok-datenbank.de har DB hyrt ur det här loket till WFL, vilket står för Wedler Franz Logistik GmbH & Co. KG, Potsdam. Just det bolaget är Snälltågets samarbetspartner för att köra Berlintågen från Padborg till Berlin och åter.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Kan den dåliga städningen kanske bero på ett alltför snävt omlopp för liggvagnen, i kombination med att tåget kan ha ankommit försenat till Stockholm C? Jag känner inte till hur omloppet ser ut, men jag misstänker att de vagnar som ankommer från Berlin kl 14.19 till Stockholm C är desamma som de som ska avgå 16.22.
    Ja, jag förutsätter att det är bara 2 timmars vändning i Stockholm. Jag blir nyfiken på om all städning sker i Stockholm, eller om delar utförs under resan genom Sverige (främst då att byta lakan och sånt, men när jag åkte transsibiriska så kom de in och dammsög golvet i vår sovkupé).

Ankommande tåg 3940 i måndags var 18 minuter sent till Stockholm C, medan avgående tåg 3943 avgick bara 2 minuter sent, så tiden i Stockholm blev ännu kortare än enligt plan. Men, visst måste Snälltåget antingen lagt upp ett koncept med städning medan tåget rullar, eller så måste de ha en plan B att ta till när tiden för städning i Stockholm inte räcker till.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

08:52 passar bra ihop med Hbf.

Enligt berättelsen Leipzig. Det verkar inte som att München stod på agendan.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
    Intressant! Smutsig kupé och ljummet tevatten lät dock inget vidare. Man har ju liksom inget val när man väl sitter där.
    Ta aldrig te på tåget. Vattnet är aldrig tillräckligt hett. Det är inte specifikt Snälltågets fel. (Man gör faktiskt bäst i att inte beställa te utanför brittiskt påverkade områden överhuvudtaget, med några få undantag kanske.)

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Tack för berättelsen!
    Bra idé: det är för sent att redigera nu, men de är i ungefär kronologisk ordning.

Gick till Berlin Hbf. Jag vet inte om den stannade där fram till 08:52, för jag hörde inga muntliga meddelanden när fönstret var öppet. Jag tror att vissa fortfarande sov när vi kom in till Hbf.

Jag promenerade lite i både Leipzig och Dresden. Jag är så törstig att gå runt i en europeisk stad igen. Varje gång var det bra att betala 3-4 euro och släppa min väska på stationen. Så skönt att resa igen.

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Har du mejlat dina synpunkter till Snälltåget om städningen och det ljummiga vattnet?
    Ja, och Ja, och jag väntar på deras svar. En liten ersättning skulle inte vägras. Jag skulle sparka och skrika om jag betalade 4 000 kr för ett hotellrum i detta skick.

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Enligt http://br143.lok-datenbank.de har DB hyrt ur det här loket till WFL, vilket står för Wedler Franz Logistik GmbH & Co. KG, Potsdam. Just det bolaget är Snälltågets samarbetspartner för att köra Berlintågen från Padborg till Berlin och åter.
    Précis. Det var ett av de enda tågen som körde på tisdagen med DB målad på.

Ja, jag förutsätter att det är bara 2 timmars vändning i Stockholm. Jag blir nyfiken på om all städning sker i Stockholm, eller om delar utförs under resan genom Sverige (främst då att byta lakan och sånt, men när jag åkte transsibiriska så kom de in och dammsög golvet i vår sovkupé).

Ankommande tåg 3940 i måndags var 18 minuter sent till Stockholm C, medan avgående tåg 3943 avgick bara 2 minuter sent, så tiden i Stockholm blev ännu kortare än enligt plan. Men, visst måste Snälltåget antingen lagt upp ett koncept med städning medan tåget rullar, eller så måste de ha en plan B att ta till när tiden för städning i Stockholm inte räcker till.
    Jag gav mig själv en bra tid i Stockholm (anlände till tåg # 30571 kl. 13:38) och såg hur tåget anlände från Berlin från stadshuset.

Norrland har adopterat mig, så jag måste erkänna att Kungsholmen är lite konstigt. Så mycket pengar på ett så litet område...!

Tack för dina frågor och kommentarer. Jag tänkte på några fler observationer...

Frågan om gränskontroll är alltid ett problem.( Vi väcktes så många gånger från Zagreb till München för några år sedan att det är osannolikt att min fru någonsin ska ta ett EuroNight -tåg igen.)

Snälltåget-personalen tog mitt (irländska) pass en timme efter att ha lämnat Stockholm och placerat det i ett låst fack för det andra besättningen att hitta efter Malmö. Du kan välja att inte lämna in ditt pass, och då kommer du att väckas på natten. Jag misstänker att om du inte har ett EU-pass eller om du har en vagt icke-ariansk hud kommer du att väckas oavsett åt båda hållen. Jag kanske är cynisk men jag har bevittnat sådan rasism så många gånger jag nu förväntar mig det.

Men jag är europeisk och vitare än elfenben, så ingen störde mig. Mitt pass returnerades till mitt säkert av Snälltaget -personalen som tog över ansvaret från Padborg. Ingen kontrollerade att jag hade ett COVID -certifikat. Jag slutförde inte en COVID -registrering för Tyskland eftersom jag transiterade landet inom 12 timmar.

Jag stannar nu i Tjeckien i sex dagar. Både Tyskland och Tjeckien skickade ett SMS till mig när min telefon anslöt sig till det lokala nätverket och informerade mig om mitt ansvar att registrera mig och hur jag ska bete mig under hela min vistelse.

Jag vill erkänna den goda upplevelsen i Krogen. Jag hade förväntat mig mycket, och även om det är ganska rudimentärt var maten, ölen och servicen utmärkt. Jag äter inte kött av något slag, och vanligtvis betyder det att jag är missgynnad i Sverige. Men de färdigrätter som Tareq Taylor stöder är mycket goda. Tikka masala var full av grönsaker med konsistens och styrka. Det var riktigt bra.

En sista kommentar - off topic men viktigt för mig. Moderatorer - förlåt mig. På andra ställen på PV klagar vissa på munskyddskrav utanför Sverige. Jag förstår inte. Du rekommenderas att bära en FFP2 -mask, men massor av människor (inklusive DB -personal) bar de lättare och mindre skyddande kirurgiska maskerna du ser mycket i Sverige. Ingen slösar tid med de dumma ansiktsskydden av plast, eftersom de vetenskapligt bevisats inte ha någon effekt. Till dem som har ett raserianfall om att bära en mask - vänligen väx upp. Herr Tegnell och kollegar är envis, resten av världen accepterar vetenskapen. Det gör skillnad och det är verkligen inget krångel att bära en. Så jag bar FFP2 -masker efter behov och jag trivs fortfarande bra. Så komma över din föreställning, bära en mask, och Europa är öppet för dig. Ursäkta att jag gick utanför ämnet. Jag är säker på att ni alla kommer att respektera min position och koncentrera er på ämnet i tråden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En sista kommentar - off topic men viktigt för mig. Moderatorer - förlåt mig. På andra ställen på PV klagar vissa på munskyddskrav utanför Sverige. Jag förstår inte. Du rekommenderas att bära en FFP2 -mask, men massor av människor (inklusive DB -personal) bar de lättare och mindre skyddande kirurgiska maskerna du ser mycket i Sverige. Ingen slösar tid med de dumma ansiktsskydden av plast, eftersom de vetenskapligt bevisats inte ha någon effekt. Till dem som har ett raserianfall om att bära en mask - vänligen väx upp. Herr Tegnell och kollegar är envis, resten av världen accepterar vetenskapen. Det gör skillnad och det är verkligen inget krångel att bära en. Så jag bar FFP2 -masker efter behov och jag trivs fortfarande bra. Så komma över din föreställning, bära en mask, och Europa är öppet för dig. Ursäkta att jag gick utanför ämnet. Jag är säker på att ni alla kommer att respektera min position och koncentrera er på ämnet i tråden.
    Visst är det krångligt att bära mask rätt. Enligt WHO instruktionsfilmer - How to wear mask, enligt WHO.
    SVT har en roligare - Fanny och munskydd

Håll i bandet. Kasta efter avtagandet. Alltså, börja om med ett nytt. Tvätta händer före på och avtagandet. Aj, håll i bandet.

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Visst är det krångligt att bära mask rätt. Enligt WHO instruktionsfilmer - How to wear mask, enligt WHO.
    SVT har en roligare - Fanny och munskydd

Håll i bandet. Kasta efter avtagandet. Alltså, börja om med ett nytt. Tvätta händer före på och avtagandet. Aj, håll i bandet.
    Det är verkligen inte komplicerat. Jag håller inte med Tegnells beslut att svenska människor är för dumma för att göra det korrekt. Jag kan göra det, och jag kan knappt gå i en rak linje.

Medlem
    nov 2017

Det är verkligen inte komplicerat. Jag håller inte med Tegnells beslut att svenska människor är för dumma för att göra det korrekt. Jag kan göra det, och jag kan knappt gå i en rak linje.
    Självklart är svenskar inte dummare än andra människor. Ändå är det fullt möjligt att Anders syn på (åtminstone den) saken är tämligen realistisk.

Tackar!

Du var inte den första som klagade över renheten ombord Snälltåget:s Berlin-tåg. Det var alltså inget som bara gällde din resa.

> Jag tillbringade en glad timme med att vandra runt i staden innan jag tog ett S-tåg som körde som regionaltåg till Dresden.

Det låter som att det var Talent 2. Dessa har sämre komfort än S-Bahn (till och med 3+2-sittning i delar av 2 klass!), men beställdes just för RE-tågen Dresden - Leipzig.

>

Det verkar att man visade endast tågen som gick under strejken.
    Den rörliga skyltningen ovanför är lite märkligt - jag håller med Ulf Broman att det kunde säga något som "[...] Keine Weiterfahrt bis Berlin Hbf". Men det är ingen tvivl om att fotot togs just där.

FFP2-masker krävs i skrivande stund i Tyskland endast i Berlin och Bayern, annars räcker en kirurgisk mask.

Te: Jag hade flera gånger te ombord nattåg (som del av frukost). Det värsta var att jag använde en gång det ryska ordet i stället för polska "herbata", men det var ingen som tog det på allvar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur gör man då om man inte kan ha mask? Ska man ha någon slags intyg? Jag hade en mask som tillhandahölls när jag fick första sprutan, och jag blev kraftigt påverkad av den. Jag minns inget av vad sköterskan sa, eller att jag ens fick en spruta, men jag upptäckte efteråt att jag hade ett plåster på armen, och jag hade fått en tid för nästa spruta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finns FFP2-mask att köpa i Sverige, eller fick Du vänta till efter ankomst till Tyskland?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Finns FFP2-mask att köpa i Sverige, eller fick Du vänta till efter ankomst till Tyskland?
    Finns på apotek, Kjell & co, Clas Ohlsson, Bauhaus, Ö&b etc.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Finns på apotek, Kjell & co, Clas Ohlsson, Bauhaus, Ö&b etc.
    Prisjämförelse: På Rossmann vid stationen Hamburg-Altona kostar ett fempack FFP2 fem euro. Svenska priser är högre, så handla i Tyskland. Eller i Polen, en FFP2 kostar i Swinoujscie motsvarande sju SEK.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •