Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hur vända trenden - Bräcke station och vandalisering.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hur vända trenden - Bräcke station och vandalisering.

Som säkert är känt för många har Bräcke station i flera år haft problem med vandalisering och allmän otrygghet. Årskort Guld har skrivit om det, liksom lokala medier. Nu kommer kommunen om några veckor ha en träff om det hela där undertecknad inbjudits. Undrar därför om det finns exempel på platser i Sverige där en liknande problematik vänts.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hur vända trenden - Bräcke station och vandalisering.

Ett sätt vore låta åttonde klasserna adoptera stationen från 1 Maj tills 30 April då det går i nionde klass. Om de fick ett bra bidrag till en skolresa, så skulle de bry sig och de skulle se till inga vandaliserade den, även de som är yngre.

Ja det var hemskt där efter nyår, värmen funkade inte (var runt 10C, såg ut som man rivit ned elementet) och toalettdörr gick inte låsa och det fanns inget papper på toaletten.

Gången före det var nästan lika illa då tog Jernhusen lång tid att svara på mina bilder.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vacker påkostad inredning kan ofta leda till att vandaliseringen minskar.
    Det tar emot även för en vandal att förstöra något som är vackert.
    Öppna servering eller butik i anslutning till väntsalen. Då ökar cirkulationen på människor vilket bör leda till ökad trivsel.
    Försök öppna en nattöppen mack med väntrum i anslutning till järnvägen.
    Bibliotek i stationshuset som man har i Ånge?
    Att dra folk till järnvägsstationen bör öka trivseln och skulle väl även gynna järnvägen och resandet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag antar att de som vandaliserar egentligen inte alls har i stationen att göra då de inte ska resa..... Tycker att Bräcke är såpass litet att man snart borde kunna ta reda på vilka bråkstakarna är! Hot om stängning gör kanske också nytta. man kan ju börja under den varmare årstiden så kanske man får en folkstorm framemot hösten.....

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Jag antar att de som vandaliserar egentligen inte alls har i stationen att göra då de inte ska resa..... Tycker att Bräcke är såpass litet att man snart borde kunna ta reda på vilka bråkstakarna är! Hot om stängning gör kanske också nytta. man kan ju börja under den varmare årstiden så kanske man får en folkstorm framemot hösten.....
    Hot om stängning drabbar ju bara helt vanliga resenärer och det löser väl inget. Vet inte riktigt förutsättningarna i just Bräcke men någon form av affärsverksamhet som café eller pizzeria i stationshuset. Annars får man väl kontraktera väktare som gör någon rajd då och då.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag menar att helt vanliga resenärer också är helt vanliga Bräckebor liksom de som vandaliserar. ...... Och Bräcke är väl inte större än att någon känner någon som känner.. .. Annars tycker jag övervakningskamera skulle vara perfekt. De som bara gör de dom ska i väntsalen bör inte ha några invändningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag menar att helt vanliga resenärer också är helt vanliga Bräckebor liksom de som vandaliserar. ...... Och Bräcke är väl inte större än att någon känner någon som känner.. .. Annars tycker jag övervakningskamera skulle vara perfekt. De som bara gör de dom ska i väntsalen bör inte ha några invändningar.
    På vilket sätt stoppar en kamera vandalisering? På den tiden bankerna hade kontanter begicks det gott om bankrån trots gott om kameror.

Ett tryggare samhälle byggs inte med kameror utan att fler rör sig ute på stan och att det finns meningsfulla saker för ungdomar att göra. Kameror är ett tecken på att man gett upp alternativt tycker att det är för jobbigt att arbeta med förbyggande åtgärder. För en övervakningskamera är en dålig lösning på ett problem som med förbyggande arbete inte hade behövts uppstå. Men om man vill leva i ett samhälle där man hellre arbetar reaktivt än proaktivt så förstår jag att man gillar övervakningskameror.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    På vilket sätt stoppar en kamera vandalisering? På den tiden bankerna hade kontanter begicks det gott om bankrån trots gott om kameror.

Ett tryggare samhälle byggs inte med kameror utan att fler rör sig ute på stan och att det finns meningsfulla saker för ungdomar att göra. Kameror är ett tecken på att man gett upp alternativt tycker att det är för jobbigt att arbeta med förbyggande åtgärder. För en övervakningskamera är en dålig lösning på ett problem som med förbyggande arbete inte hade behövts uppstå. Men om man vill leva i ett samhälle där man hellre arbetar reaktivt än proaktivt så förstår jag att man gillar övervakningskameror.
    Kameraövervakning kan motverka vandalisering genom att det helt plötsligt finns en risk att gärningsmannen kan identifieras.

Men visst låter det vackert med en annan sorts samhälle. Men för den som t ex äger eller hyr en lokal är det enklare att att försöka värja sig genom att införa kameraövervakning än att hoppas på att "samhället" över en natt kommer att ändra verkligheten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Kameraövervakning kan motverka vandalisering genom att det helt plötsligt finns en risk att gärningsmannen kan identifieras.
    Kan är väl ordet. Övervakning där man med små och enkla medel kan maskera sig för ger jag inte mycket för.

Men visst låter det vackert med en annan sorts samhälle. Men för den som t ex äger eller hyr en lokal är det enklare att att försöka värja sig genom att införa kameraövervakning än att hoppas på att "samhället" över en natt kommer att ändra verkligheten.
    Om det nu vore så enkelt varför är då inte London paradiset på jorden eller varför upphörde inte alla bankrån när man införde kameraövervakning?

vet du som varit allra enklast? Att vi medborgare hade engagerat oss mer och sett till att få en annan samhällsutveckling men tydligen var merparten för bekväma och satt hellre hemma framför tvn med chipspåsen i högsta hugg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Kan är väl ordet. Övervakning där man med små och enkla medel kan maskera sig för ger jag inte mycket för.

Om det nu vore så enkelt varför är då inte London paradiset på jorden eller varför upphörde inte alla bankrån när man införde kameraövervakning?
    Kameraövervakning är som sagt inte lösningen på allt. Men den kan fungera motverkande.

Vet du som varit allra enklast? Att vi medborgare hade engagerat oss mer och sett till att få en annan samhällsutveckling men tydligen var merparten för bekväma och satt hellre hemma framför tvn med chipspåsen i högsta hugg.
    Och vad är det då för åtgärder som fastighetsägaren/hyrestagaren bör göra istället? Att sluta äta chips är kanske inte särskilt verksamhet. Att hänvisa till en annan samhällsutveckling låter vackert, men kanske en lite stor uppgift för den som äger/hyr en lokal?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vi behöver naturligtvis inte ha någon övertro på kameror men trots allt har de väl underlättat då och då. Akilovs fastnade ju på kameror man kunde snabbt spåra vart han tagit vägen och så fångades han in. Anna Linds mördare fastnade också på bild och kunde fångas in efter ett tag. Bankomater brukar ha kamera och det är rätt många som fastnat när de plockat ut pengar med kort från stöld och rån. En och annan butiksrånare har åkt dit. Sedan fins ju även möjlighet att övervaka via en larmcentral och snabbt skicka dit någon om man ser att det är stök. SL sitter således i sina centraler och kontinuerligt tittar till stationerna on-Line och samma sak gör polisen för de kameror dom har ansvar för vilket främst är på offentliga platser.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Då jag själv är bosatt på en ort av liknande storlek vet jag att engagemang och folks ögon på varandra är mycket större än vad ens anonyma storstadsbor kan tänka sig! Vandaliseringen är säkert utförd av några fåtal "busar" och det bör med hjälp av lite övervakning (kamera eller annat) snart gå att få reda på vilka dessa är och sätta in åtgärder. Några maskerade vandaler tror jag inte finns här det är ett storstadsfenomen på politiska ytterkanter! Att skylla detta på samhället eller brist på sysselsättning är rent trams. Det finns vare sig mer eller mindre i Bräcke än på liknande orter var som helst i Sverige. Vad man däremot har som många andra saknar är bra och snabba tågförbindelser som man ska vara rädda om. Och i detta sammanhang är ju en trygg och trevlig station en viktig del i valet av färdsätt!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kameraövervakning är som sagt inte lösningen på allt. Men den kan fungera motverkande.
    Som sagt, ordet är kan.

Och vad är det då för åtgärder som fastighetsägaren/hyrestagaren bör göra istället? Att sluta äta chips är kanske inte särskilt verksamhet.
    Se till att det bedrivs verksamhet som gör att det rör sig människor i området under en stor del av dygnet. Få begår brott som vandalisering när det finns människor i närheten, med en kamera räcker det med en "rånarluva". Som sagt stoppade inte kameror bankrånen och kameror kommer inte stoppa vandalisering heller.

Handlar även om att bygga och underhålla områden som känns trygga.

Att hänvisa till en annan samhällsutveckling låter vackert, men kanske en lite stor uppgift för den som äger/hyr en lokal?
    Är en lika stor uppgift som för dig eller mig då vi alla utgör samhället. Vi får det samhället som vi bygger.

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Vi behöver naturligtvis inte ha någon övertro på kameror men trots allt har de väl underlättat då och då. Akilovs fastnade ju på kameror man kunde snabbt spåra vart han tagit vägen och så fångades han in. Anna Linds mördare fastnade också på bild och kunde fångas in efter ett tag. Bankomater brukar ha kamera och det är rätt många som fastnat när de plockat ut pengar med kort från stöld och rån. En och annan butiksrånare har åkt dit. Sedan fins ju även möjlighet att övervaka via en larmcentral och snabbt skicka dit någon om man ser att det är stök. SL sitter således i sina centraler och kontinuerligt tittar till stationerna on-Line och samma sak gör polisen för de kameror dom har ansvar för vilket främst är på offentliga platser.
    Att skicka någon som kommer om ett tag hjälper inte mycket när en vandalisering tar max några minuter. Jag har heller aldrig argumenterat mot att kameror inte kan vara till hjälp ibland dock är jag emot den rutinmässiga reaktionen bland visa att bara vi få kameror så blir allt bra. Man måste även skilja på brott och brott. Akilov hade nog blivit tagen vare sig kameror eller inte då han både var amatörmässig och inte hade några tankar på att ens överleva attacken.

Då jag själv är bosatt på en ort av liknande storlek vet jag att engagemang och folks ögon på varandra är mycket större än vad ens anonyma storstadsbor kan tänka sig! Vandaliseringen är säkert utförd av några fåtal "busar" och det bör med hjälp av lite övervakning (kamera eller annat) snart gå att få reda på vilka dessa är och sätta in åtgärder.
    Kombon engagemang, folks ögon och litet samhälle är betydligt mer effektivt än några kameror, speciellt om detta engagemang och folk bryr sig innan folk börjar begå olagligheter. Även vid lagbrott är nog samhällets fördömande i en liten by betydligt mer avskräckande om det görs på rätt sätt.

Att skylla detta på samhället eller brist på sysselsättning är rent trams.
    Trams på vilket sätt då? Vi får det samhälle och samhällsmedborgare som vi tillsammans "odlar" fram. Om vi vill ha ett bra samhälle gäller det att vi tar hand om varandra.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Om vi vill ha ett bra samhälle gäller det att vi tar hand om varandra.
    Och, åter igen, vad ska då den som ansvarar för lokalen göra? Rådet att "ta hand om varandra" är ju bara flum. Om du inte på allvar menar att på riktigt "ta hand om" de som vandaliserar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och, åter igen, vad ska då den som ansvarar för lokalen göra? Rådet att "ta hand om varandra" är ju bara flum. Om du inte på allvar menar att på riktigt "ta hand om" de som vandaliserar.
    Du läser uppenbarligen det jag skriver men frågan är om du förstår?

Det finns ett problem och din lösning är att sätta upp en kamera, en kamera som inte kommer vara särskilt effektiv på att hindra brott. Jag har inte sätt hur din "lösning" löser problemet. När man satte upp kameror i Järvaområdet i Stockholm flyttade man bara problemet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det finns ett problem och din lösning är att sätta upp en kamera, en kamera som inte kommer vara särskilt effektiv på att hindra brott. Jag har inte sätt hur din "lösning" löser problemet. När man satte upp kameror i Järvaområdet i Stockholm flyttade man bara problemet.
    Jag förstår.

Men du har inte ett enda konkret förslag till lösning. Bara motstånd mot kameraövervakning och allmänna funderingar om "samhället".

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nej kamerorna i Järva har varit en stor framgång, en del problem har flyttat men i stort är man nöjda. Så nöjda att invånarna i Spångadelen av stadsdelsförvaltningen nu kräver att även Spånga centrum övervakas. Det är inte en universallösning men gör en del.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •