Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 678
Resultat 141 till 155 av 155

Ämne: SJ avvecklar biljettautomater?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: SJ avvecklar biljettautomater?

Hittade två biljetter från Holland i min skrivbordslåda. Verkar vara plastbelagd pappersbiljett och så är det kanske någon typ av laser som printar in texten snabbt och ljudlöst. Måtten är samma som på bankomatkort. Varför man har en hologramremsa längst ner på enkelbiljetten har jag ingen förklaring till och hur grinden läser av biljetten vet jag inte. Antar att spärren klarar av att läsa texten i klartext.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Hittade två biljetter från Holland i min skrivbordslåda. Verkar vara plastbelagd pappersbiljett och så är det kanske någon typ av laser som printar in texten snabbt och ljudlöst. Måtten är samma som på bankomatkort. Varför man har en hologramremsa längst ner på enkelbiljetten har jag ingen förklaring till och hur grinden läser av biljetten vet jag inte. Antar att spärren klarar av att läsa texten i klartext.
    Det är nog inte osannolikt att det finns ett enkelt RFID-chip inbakat i pappret.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nä, såna biljetter har ju t o m SL numera! (Turistkorten)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av linlars Visa inlägg
    Det är nog inte osannolikt att det finns ett enkelt RFID-chip inbakat i pappret.
    Är inte den röda loggan i övre vänstra hörnet just logga för "OV Chipkaart", Nederländernas resekortsystem med RFID?

Mvh Olsson

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson Visa inlägg
    Är inte den röda loggan i övre vänstra hörnet just logga för "OV Chipkaart", Nederländernas resekortsystem med RFID?

Mvh Olsson
    Exakt.
    Hologramresan är ett förfalskningsskydd.

Passagerare krafts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av linlars Visa inlägg
    Tekniken för RFID på papper finns visserligen men har du (WRJ) provat att hålla biljetten mot en stark lampa eller scanna den med telefonen?

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av kraft Visa inlägg
    Tekniken för RFID på papper finns visserligen men har du (WRJ) provat att hålla biljetten mot en stark lampa eller scanna den med telefonen?
    Jag vet inte om det finns i just de här biljetterna, men tekniken är enkel, billig och lättillgänglig. Det är samma teknik som gör att biblioteket kan se precis vilka böcker du lånar fastän de ligger i hög på scannern eller vilken bok som sätter igång larmet när du går ut. Samma teknik som H&M använder när du använder deras självscanning där du lägger alla dina grejer i en hink som automatiskt scannar, tar betalt och avaktiverar larmet.

Passagerare krafts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X2000gung Visa inlägg
    Jag vet inte om det finns i just de här biljetterna, men tekniken är enkel, billig och lättillgänglig. Det är samma teknik som gör att biblioteket kan se precis vilka böcker du lånar fastän de ligger i hög på scannern eller vilken bok som sätter igång larmet när du går ut. Samma teknik som H&M använder när du använder deras självscanning där du lägger alla dina grejer i en hink som automatiskt scannar, tar betalt och avaktiverar larmet.
    Jaså, det är inget jag har sett än.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av kraft Visa inlägg
    Jaså, det är inget jag har sett än.
    Man brukar se och känna det på prislappen, den har så att säga en liten upphöjning.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag har varit i Stockholm några dagar och nu när jag skulle åka hem noterade jag en dekal på SJs automater i Centralhallen

Den här automaten kommer snart att tas bort
    Istället köper du din resa i appen eller på sj.se
    På sj.se/ombud hittar du övriga försäljningsställen
    Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Man drar ner antalet automater på flera stationer då de används mindre och mindre.
    På stationer med ytterst få köp tas automaten/automaterna bort helt. Automaten kostar på dessa ställen mer i drift än den totala biljettförsäljningen.
    Jag hade lite tid över igår morse på Centralen så jag gick omkring och tittade på SJ:s biljettautomater. Inne i centralhallen, vid gamla resebutiken, så står det 6 automater. Fyra av dem hade dekaler om att de skall läggas ner, och de 4 såg ut att vara igång just då. De två andra hade inte dekal, men i gengäld stod det Underhåll pågår på den ena och den andra hade hängt sig. Finns det olika versioner av automater tro?

Sen hittade jag en automat på spår 10, med dekal, och vid utgången mot norra säcken står det 6 stycken utan dekal, och sen vid uppgången till spår 13-14 står det 3 (eller var det 2?) automater, med dekaler.
    Så, om man kan lita på dekalernas placering, verkar det mer vara som att SJ kommer minska på antalet biljettautomater än att helt avveckla.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag hade lite tid över igår morse på Centralen så jag gick omkring och tittade på SJ:s biljettautomater. Inne i centralhallen, vid gamla resebutiken, så står det 6 automater. Fyra av dem hade dekaler om att de skall läggas ner, och de 4 såg ut att vara igång just då. De två andra hade inte dekal, men i gengäld stod det Underhåll pågår på den ena och den andra hade hängt sig. Finns det olika versioner av automater tro?

Sen hittade jag en automat på spår 10, med dekal, och vid utgången mot norra säcken står det 6 stycken utan dekal, och sen vid uppgången till spår 13-14 står det 3 (eller var det 2?) automater, med dekaler.
    Så, om man kan lita på dekalernas placering, verkar det mer vara som att SJ kommer minska på antalet biljettautomater än att helt avveckla.
    Ja, det var väl det Kippu gav besked om ganska tidigt i tråden. Men tack för en mer noggrann koll än vad jag gjorde

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag och mina vänner brukar ofta ta tåget från Stockholm till någon annan trevlig stad där man kan äta en middag och hinna tillbaks till Stockholm utan att byta tåg. Typ Stockholm Göteborg.
    Vi har börjat ställa frågan till tågvärdarna om det finns biljett automater vid vår slutstation. Vi har fått svaret av tågvärdarna att det kommer att ta ganska lång tid innan automaterna kommer att försvinna eftersom tågvärdarna har protesterat mot att mobilen blir enda alternativet. Alla har inte en smart mobil eller är synskadade och så är samtalstiden ganska kort på dagens mobiler. Va ska tågvärdarna göra om en resenär inte kan komma över en biljett. Med tanke på straffavgiften är så hög räknas det som ett grovt brott att hoppa på tåget utan biljett. Med tanke på att vi pratat med ca 15 tågvärdar och fått samma svar verkar det som om det kommer att ta ett bra tag innan automaterna kommer att försvinna även om det är få som köper sina biljetter i automaterna. Tycker att det är trevligt att tågvärdarna engagerat sig i frågan att behålla biljett automaterna. I Västerås har vi 5 automater att välja på så för min del räcker det med två automater så borde det i alla fall finnas en maskin som fungerar. Borde inte vara några större problem att koppla upp automaterna mot nätet så det går ut ett meddelande när en automat börjar krångla. Att fylla på papper eller fixa papperstrassel borde man kunna lägga på vaktbolagen som stänger och öppnar stationerna. Trevligt att Tågvärdarna engagerat sig i frågan om att behålla automaterna!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: DOT avvecklar biljettautomater?

Jag besökte nyligen Danmark.
    Om man vill köpa biljett i lokaltrafiken i Köpenhamn, så säljs dessa numera av organsiationen DOT, förkortning för Din Offentlige Transport, som har biljetter för Danmark öster om Stora Bält (utom Bornholm).
    Hemsidan är inte dot.dk (är något annat) utan https://dinoffentligetransport.dk/
    Man kan köpa biljett via automat som verkar finnas i alla tågstationer inkl metro, utom lokala landsbygdsstationer.
    Man kan också köpa via mobilapp eller över disk på vissa håll. SMS-biljett avvecklas.
    Man kan köpa ombord på lokalbanetåg, och vissa bussar.

Sen kan man använda Rejsekort, ett RFID-kort.

Jag föredrog att köpa i automat, fast det strulade lite med svenska kontokortet.
    Jag vill inte ladda och registrera mig i tusen appar, en per region i Sverige och länder jag vil besöka, och för massa parkeringsbolag, butiker, restauranger som börjat ha såna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Om man vill köpa biljett i lokaltrafiken i Köpenhamn, så säljs dessa numera av organsiationen DOT, förkortning för Din Offentlige Transport, som har biljetter för Danmark öster om Stora Bält (utom Bornholm).
    Hemsidan är inte dot.dk (är något annat) utan https://dinoffentligetransport.dk/
    Man kan köpa biljett via automat som verkar finnas i alla tågstationer inkl metro, utom lokala landsbygdsstationer.
    Man kan också köpa via mobilapp eller över disk på vissa håll. SMS-biljett avvecklas.

Jag föredrog att köpa i automat, fast det strulade lite med svenska kontokortet.
    Jag vill inte ladda och registrera mig i tusen appar, en per region i Sverige och länder jag vil besöka, och för massa parkeringsbolag, butiker, restauranger som börjat ha såna.
    Edit: läste fel

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg

Flera olika försäljningskanaler är aldrig fel. Felet i Sverige är att man tar bort automaterna samtidigt som det inte går att köpa biljett ombord. Enligt min mening så borde åtminstone det ena av det finnas. Allmänna transporter måste vara tillgängliga inte bara genom att fordonen är anpassade för personer med funktionsvariationer, utan även biljettförsäljningen borde vara tillgänglighetsanpassad.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •