Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 155

Ämne: SJ avvecklar biljettautomater?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: SJ avvecklar biljettautomater?

Citat Ursprungligen postat av Alexander Lukas Visa inlägg
    Fördelen med automater är ju att dom alltid är öppna (Om dom inte står inne i en stängd väntsal förståss men dom flesta stationer brukar ha biljettautomater utomhus också).
    Har SJ AB haft många biljettautomater utomhus? Om några?
    Jag vet att det fanns på Stockholm C men då stod de under tak mot norr-spåren.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men kräver inte många betalkort (mina kräver det) Bankid för att köp på Internet skall godkännas?
    Då har du något mer som du skall få att fungera, och dessutom förstå samspelet mellan köp-appen och Bankid-appen.
    Om man har SJ Prio MC kan man alternativt använda sms för att säkerställa ID.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Har funnits i Uppsala. Vet inte om fortfarande.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast går du inte lite fort från kontanter till appifiering?
    Själv är det få appar jag tycker tillför något, den som verkligen gör det är minkarta.se där jag kan få in min GPS-position i en bra karta.
    Jag blev häromsistens tvungen att installera en linköpingsspecifik parkeringsapp. Betalning med kort utan app var bortplockat. Så, det är den utvecklingen jag ser. Och jag håller med dig om att få appar tillför något, iallafall inte i jämförelse med det man ger upp. Men det är den utveckling jag ser.
    Generella webbläsare är sakta men säkert på väg bort, i stället ska varje webbplats ha sin egen app med sitt eget protokoll och låsa in sina användare till just dem. Lustigt nog lever Postvagnen, annars tenderar hobbychattar att sippra över till någon allmän social plattform (typ Facebook) - med egen app.
    Den lokala skolan införde ett frånvaroanmälanssystem som krävde en installerad app, det fanns inget gränssnitt så att man kunde nå det från en dator (de har faktiskt till detta läsår tagit ett steg tillbaka och bytt system, det nya systemet kan nås från en webbläsare).

Så appifieringen är i full gång (jag tillhör inte entusiasterna). Som sagt, SJ gör bara vad andra redan gör.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Det var lite märkligt med tanke på att det är åtskilliga agenter i Sverige som säljer MTRX inkl Resplus t/fr dem.
    Här i Karlstad har vi under sommaren sålt rätt många MTRX-biljetter till t ex Varberg, Halmstad och Båstad som haft bra SJ-anslutning från Värmland.
    Ibland blir det även Gbg-Sthlm eller omvänt, mest för affärsresekunder.
    Ni har aldrig funderat på att expandera? En filial i Stockholm?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Alexander Lukas Visa inlägg
    Kostar tyvärr 100 kronor extra så en resa som kostar 30 kronor blir ju 130 om man tvingas köpa där. Sedan finns det inte Pressbyrå på alla stationer i Sverige. Sedan går det tåg även på tider då Pressbyrån är stängd. Fördelen med automater är ju att dom alltid är öppna (Om dom inte står inne i en stängd väntsal förståss men dom flesta stationer brukar ha biljettautomater utomhus också).
    Visst är det så. För att förstå mitt inlägg måste du även läsa vad jag svarade på.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast går du inte lite fort från kontanter till appifiering?
    Själv är det få appar jag tycker tillför något, den som verkligen gör det är minkarta.se där jag kan få in min GPS-position i en bra karta.

Så, om man som jag försöker göra det mesta på riktiga ordentliga webb-sidor från en bra dator, som jag ändå behöver till en massa annat (skriva word-dokument, läsa Postvagnen), så utgår väl följande punkter:
    - att du har en smartphone
    - att du installerar en app för hart när varje ställe du ska betala på (*)
    - att du har ett betalkort, som är registrerat i ett antal databaser för betaltjänstföretag som apparna använder (*) - ett intressant säkerhetsproblem
    - att du betalar för en mobil internetuppkoppling
    - att du har mobiltäckning så att Internet fungerar
    - att du har laddat batteriet i mobiltelefonen
    - att det övergripande betalsystemet fungerar (Visa, Mastercard) >> För jag tror betaltjänstföretagen kan gå direkt till rätt bank

och det som blir kvar är:
    - att jag har en dator med internetkoppling
    - att jag har ett betalkort
    - att betaltjänstföretagets server fungerar
    - att min banks servrar är uppe och fungerar
    - jag måste ha någon form av Bankid (och att Bankid fungerar)

Sen instämmer jag i det sista, det finns ju andra företag som har fler begränsningar.
    Och visst diskuteras att RKM-erna skall gå över till mycket mer sofistikerade lösningar där man skall vifta med kreditkortet (det känns osäkert för mig, jag vet att andra gärna gör det) eller vifta med mobilen för att komma genom spärren (eller in i bussen).
    Jag antar att de flesta som reser med just SJ bokar ändå ett tag i förväg, medan när det gäller länstrafik gäller oftast motsatsen, man köper just när man vill resa.
    Nej, jag har en bra dator, men blir ändå tvungen att ha mobil, dels tar många bara *mobilt* bankid, dels så tillhandahålls ingen bankidklient till mitt operativsystem. Så jag har sonens gamla avlagda mobil ligger bredvid datorn, utan SIM-kort (går på WiFi), rootad och med en modernare och uppdaterad tredjeparts-Android då orginal-OS på den var tämligen gammalt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Nej, jag har en bra dator, men blir ändå tvungen att ha mobil, dels tar många bara *mobilt* bankid, dels så tillhandahålls ingen bankidklient till mitt operativsystem.
    Mobilt bankid tycker jag är väldigt bra och är i stort sett den enda app jag har på min mobil, förutom det som var förinstallerat från början. Den rymmer inte så mycket mer heller med en massa sms-korrespondens och kamerabilder, som jag dock måste rensa lite då och då! Övrigt gör jag på datorn där det finns en bildskärm där jag enkalt kan läsa och se bilder och ett tangentbord som mina fingrar klarar av att hantera med viss fart och ändå stava rätt (för det mesta).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Finns på massor av platser. Örebro S, Örebro C, Köping, Uppsala, Västerås, Enköping, Bålsta, Eskilstuna, Kungsör, Flen, Katrineholm, Hälleforsnäs, Kolbäck, Kvicksund och Sala kommer jag på rakt av.

I flera av de fallen står automaten dock delvis under tak, i tex Enköping och Örebro C under plattformstaket, i Kolbäck och Kvicksund står de i väntkuren. I Arboga står de i gångtunneln till plattformen. På många andra ställen står automaten åtminstone delvis skyddad t ex genom att stå nära en vägg (Sala och Västerås t ex) eller vid glasväggen som glasar in nergången till tunneln (t ex Eskilstuna). Men t ex i Hälleforsnäs och Kungsör står den helt öppet.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Ni har aldrig funderat på att expandera? En filial i Stockholm?
    Funderingar finns men pandemin har satt dessa på sparlåga. Vi måste ta oss igenom detta på värmlandskontoren först. Mvh

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja det borde ju vara enkelt att köpa biljett , för alla.
    Det är det väl fortfarande genom telefonbokningen på 0771-757575 och få biljetten hemskickad om man inte kan hämta ut den hos Pressbyrån exempelvis. Min farfars bror som är 85 brukar göra det på sättet, att få biljetterna hemskickade alltså och det har funkat utmärkt i alla år.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    På de tre stationerna kommer automater att finnas kvar - men färre än i dag.
    På de stationer som förlorar automat helt så måste kunden köpa via sj.se eller appen. Hänvisa till Pressbyrån är ett Stockholmsperspektiv. Ute i landet är det ofta långt mellan deras butiker.
    I Karlstad försvinner automaterna, men där finns en privat resebutik. Vet dock ej vad den tar i bokningsavgift.
    Vilka stationer förlorar biljettautomaterna helt?

(Ska det bara gå att köpa biljetterna digitalt i framtiden? Vad krävs för att SJ ska sluta med att avveckla försäljningskanaler och hänvisa till en app hela tiden?)

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Matte Visa inlägg
    Det är det väl fortfarande genom telefonbokningen på 0771-757575 och få biljetten hemskickad om man inte kan hämta ut den hos Pressbyrån exempelvis. Min farfars bror som är 85 brukar göra det på sättet, att få biljetterna hemskickade alltså och det har funkat utmärkt i alla år.
    - Du måste betala med kontokort (knappas in av kunden via tonval) eller genom att klicka på en länk i ett SMS. Swish går också bra.
    - Faktura finns, kräver mobilt bank-id

- Distribution via e-post eller länk på SMS (går inte att få hemskickat)

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Som bara har öppet kontorstid. Dessutom får man sitta i telefonkö.

Nedmonteringen av SJ verkar ha pågått under de senaste 5 åren (då de lanserade sin gröna profil) och man har hunnit med mycket;

* Dragit ner bemanning ombord
    * Slutat med ombordförsäljning av biljetter
    * Slutat servera varma måltider i 1 klass
    * Lagt ner alla resebutiker
    * Rivit ett stort antal biljettautomater
    * Gjort om sajten så det bara går att betala med kort (man har iofs utökat betalmöjligheterna på senare år vilket är bra, men det känns onödigt att kräva mobilt bank-id bara för att få faktura - det brukar inte behövas på andra ställen)
    * Slutat ta emot kontanter i bistron
    * Minskat antal 1 klass-vagnar
    * Slutat skicka hem biljetter
    * Försämrat utbud i bistron

Vad blir nästa steg?

Senast redigerat av Per No den 2021-08-24 klockan 15:02:16.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Vad krävs för att SJ ska sluta med att avveckla försäljningskanaler och hänvisa till en app hela tiden?
    Att tillräckligt många kunder framför sina synpunkter / klagomål till SJ?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vilka stationer förlorar biljettautomaterna helt?

(Ska det bara gå att köpa biljetterna digitalt i framtiden? Vad krävs för att SJ ska sluta med att avveckla försäljningskanaler och hänvisa till en app hela tiden?)
    Har ingen helhetsbild, men för mitt närområde försvinner automaterna på följande stationer:
    Gnesta
    Hallsberg
    Hälleforsnäs
    Kolbäck
    Kolmården
    Kumla
    Kungsör
    Kvicksund
    Laxå
    Ransta
    Sala
    Tierp
    Vagnhärad
    Vingåker
    Örebro S

Här i Mälardalen har det dock funnits förhållandevis många automater eftersom det tidigare TiM-systemet var så utbyggt och etablerat.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vad krävs för att SJ ska sluta med att avveckla försäljningskanaler och hänvisa till en app hela tiden?
    Framför allt att kurvan vänder så att fler börjar använda biljettautomater t.ex., så de fyller någon funktion!

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag har varit i Stockholm några dagar och nu när jag skulle åka hem noterade jag en dekal på SJs automater i Centralhallen

Den här automaten kommer snart att tas bort
    Istället köper du din resa i appen eller på sj.se
    På sj.se/ombud hittar du övriga försäljningsställen
    En fråga (och jag är inte ironisk, utan nyfiken, för att försöka få rätsida på diskussionen):
    Vilka är det som idag använder automaterna? Vet vi det? Jag förmodar att SJ som organisation vet, men kanske inte delar med sig av kunskapen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som bara har öppet kontorstid. Dessutom får man sitta i telefonkö.

Nedmonteringen av SJ verkar ha pågått under de senaste 5 åren (då de lanserade sin gröna profil) och man har hunnit med mycket;

* Dragit ner bemanning ombord
    * Slutat med ombordförsäljning av biljetter
    * Slutat servera varma måltider i 1 klass
    * Lagt ner alla resebutiker
    * Rivit ett stort antal biljettautomater
    * Gjort om sajten så det bara går att betala med kort (man har iofs utökat betalmöjligheterna på senare år vilket är bra, men det känns onödigt att kräva mobilt bank-id bara för att få faktura - det brukar inte behövas på andra ställen)
    * Slutat ta emot kontanter i bistron
    * Minskat antal 1 klass-vagnar
    * Slutat skicka hem biljetter

Vad blir nästa steg?
    Lägg till att utbudet i Bistron har försämrats rejält. Ett exempel varför togs Delicato-mazarinerna bort och ersattes av något annat skräp? Och dessutom är det direkta ockerpriser. Vill man ha eget fika kan man köpa det på egen hand före avresan.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Lägg till att utbudet i Bistron har försämrats rejält. Ett exempel varför togs Delicato-mazarinerna bort och ersattes av något annat skräp? Och dessutom är det direkta ockerpriser. Vill man ha eget fika kan man köpa det på egen hand före avresan.
    OK, jag lägger till det. Delicato är (precis som Cloetta) ett välkänt märke som går hem hos de flesta - vad finns det för anledning att sluta sälja välkända märken som folk känner sig trygga med och kan tänka sig att välja?

Ockerpriser brukar det väl annars alltid vara ombord på fordon där operatören mer eller mindre har monopol på försäljningen. Det är precis likadant med flyget, t ex Norwegian som tar bra betalt för varmvatten med kaffepulver ombord.

Nånting mer att lägga till i listan?

Senast redigerat av Per No den 2021-08-24 klockan 15:13:50.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •