Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 155

Ämne: SJ avvecklar biljettautomater?

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: SJ avvecklar biljettautomater?

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Nja… Utanför storstadsregionerna så är Pressbyrån sällsynt. En eller ett par per län. SJ hade betydligt fler ställen med automater för 10 år sedan än vad det finns orter med Pressbyrån i dag.
    Absolut! Jag gör ett tydliggörande.

Pressbyrån finns på bra många fler ställen än vad SJ sålt biljetter på där man kan betala med kontanter på de stättet som Kenneth önskar.

Dessutom finns det ju ännu fler återförsäljare enligt den här listan (även om den inte är 100% aktuell då Triangel är kvar och den butiken är borttagen)

https://www.sj.se/sv/reseinfo/resebyraer.html

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Absolut! Jag gör ett tydliggörande.

Pressbyrån finns på bra många fler ställen än vad SJ sålt biljetter på där man kan betala med kontanter på de stättet som Kenneth önskar.

Dessutom finns det ju ännu fler återförsäljare enligt den här listan (även om den inte är 100% aktuell då Triangel är kvar och den butiken är borttagen)

https://www.sj.se/sv/reseinfo/resebyraer.html
    Aha! Du pratade om kontanter. Då stämmer det bättre det du sa.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Kan inte annat än hålla med. Jag tycker det är fullständigt orimligt att man ska vara tvungen att köpa elektronik för tusentals kronor och betala en månadsavgift på ofta flera hundra kronor för att kunna köpa tågbiljetter.

Så, en nationell oberoende försäljningskanal som säljer biljetter via automater och bemannade butiker på vissa större orter (och naturligtvis också via webb och appar) bör absolut införas i landet. Den här pågående utvecklingen är tyvärr inte bra.
    Appifieringen gäller tyvärr inte bara tågbiljetterna, så det är en naturlig utvidgning av utvecklingen för hela betalsystemet. Vad du förr kunde göra med pengar i näven kräver snart
    - att du har en smartphone
    - att du installerar en app för hart när varje ställe du ska betala på (*)
    - att du har ett betalkort, som är registrerat i ett antal databaser för betaltjänstföretag som apparna använder (*) - ett intressant säkerhetsproblem
    - att du betalar för en mobil internetuppkoppling
    - att du har mobiltäckning så att Internet fungerar
    - att du har laddat batteriet i mobiltelefonen
    - att betaltjänstföretagets server fungerar
    - att det övergripande betalsystemet fungerar (Visa, Mastercard)
    - att din banks servrar är uppe och fungerar

(*) Det där med den speciella appen finns ännu inte överallt utan du kan ange kortuppgifter från gång till gång, och du kan ofta betala med Swish (om det systemet är uppe och fungerar!), men om man tittar på vad som händer på vägtrafiksidan så är det inte säkert. Du behöver en myriad med olika appar för att betala parkeringar och en handfull till om du vill ladda en elbil längs vägen. Och det är nya system som byggs upp på det viset.
    Jag blir inte förvånad om det inom ett par år kommer att krävas en SJ-app för att kunna åka med, kanske med någon abrovink som är jättekrånglig och förenad med extra avgifter för det fåtal som inte anpassar sig till vår nya sköna värld - så kan man säga att ingen blir utestängd.

80% (typ) av människorna tycker det är så bekvämt att de är beredda att betala för detta korthus, 80% (typ) av de övriga knyter näven i byxfickan och anpassar sig, sedan finns den lilla minoriteten på 4% (eller vad det kan vara) kvar som får ett h-e.

Och när en länk i kedjan fallerar blir det ordentliga problem (fråga Coop).

Som det ser ut, kommer du inte att ha elektronik för tusentals kronor och en månadsavgift på flera hundra kronor för att kunna köpa tågbiljetter - du kommer att ha det för att över huvud taget kunna fungera i samhället. Tyvärr.

SJ gör bara som alla andra.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Gäller ditt önskemål just SJ AB eller gäller det alla operatörer som kör tåg i Sverige, t.ex. Vy, MTRX, Snälltåget, Flix och länsbolagen?

Det kommer väl fortfarande gå bra att åka tåg utan en fungerande mobiltelefon, eftersom du åtminstone via sj.se väl kan få ut pdf-biljetter (jag har inte provat på länge).
    Men du kanske menar att man skall kunna köpa en biljett för resa med tåg nära avgång utan en fungerande mobiltelefon?
    Det är en intressant fråga, hur mycket får det kosta och vem skall betala merkostnaden? Såg du Kippus kommentar om underhållskostnaden för vissa biljettautomater?
    MTR har väl varken biljettautomat eller återförsäljare.
    Flixbus/Flixtrain har däremot ett fåtal biljettautomater och en butik i Stockholm (vilket alltså inte SJ har) och Pressbyrån som återförsäljare.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    MTR har väl varken biljettautomat eller återförsäljare.
    Flixbus/Flixtrain har däremot ett fåtal biljettautomater och en butik i Stockholm (vilket alltså inte SJ har) och Pressbyrån som återförsäljare.
    MTRX (inkl resplus t/fr MTRX) kan köpas hos alla agenter/resebyråer som har säljsystemet Linkonline via Silverrail eller via Amadeus.
    Även Pressbyrån säljer MTRX inkl Resplus t/fr MTRX.
    Så har det varit sedan MTR(X) startade.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Som det ser ut, kommer du inte att ha elektronik för tusentals kronor och en månadsavgift på flera hundra kronor för att kunna köpa tågbiljetter - du kommer att ha det för att över huvud taget kunna fungera i samhället. Tyvärr.
    Din egentligen vettiga poäng går lite förlorad när du överdriver kostnaderna för telefon och abonnemang så otroligt.

Åt i förra vecksn på en resturang där man beställer och betslsr i en app (HappyOrder). En turistande holländsk barnfamilj fick ägna en god stund åt att förstå sig på hur de skulle beställa. (Det finns servitörer men de visar bara till bord, berättar om maten och hur man beställer. De tar inte beställning "manuellt". Före Corona då gick msn in och ställde sig i en lång kö gör att beställa)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

I Karlstad försvinner automaterna, men där finns en privat resebutik. Vet dock ej vad den tar i bokningsavgift.
    Karlstad har också tre pressbyråbutiker, en bredvid stationshuset och två i centrum. Antar att åtminstone den invid stationen fortfarande säljer SJ-biljetter.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    MTRX (inkl resplus t/fr MTRX) kan köpas hos alla agenter/resebyråer som har säljsystemet Linkonline via Silverrail eller via Amadeus.
    Även Pressbyrån säljer MTRX inkl Resplus t/fr MTRX.
    Så har det varit sedan MTR(X) startade.
    Resplus och återförsäljare är inget som MTR webbsida nämner vad jag ser.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det var lite märkligt med tanke på att det är åtskilliga agenter i Sverige som säljer MTRX inkl Resplus t/fr dem.
    Här i Karlstad har vi under sommaren sålt rätt många MTRX-biljetter till t ex Varberg, Halmstad och Båstad som haft bra SJ-anslutning från Värmland.
    Ibland blir det även Gbg-Sthlm eller omvänt, mest för affärsresekunder.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Karlstad har också tre pressbyråbutiker, en bredvid stationshuset och två i centrum. Antar att åtminstone den invid stationen fortfarande säljer SJ-biljetter.
    Här i Sörmland finns Pressbyrå vid stationerna i Katrineholm och Eskilstuna. I Nyköping ligger Pressbyrån ganska långt från stationen. Flen, Vagnhärad, Strängnäs, Gnesta, Läggesta, Kvicksund, Hälleforsnäs och Vingåker saknar Pressbyrå. I Eskilstuna säljer även Sörmlandstrafiken SJ-biljetter.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Alla Pressbyrån och 7-Eleven säljer SJ-biljetter.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

I Eskilstuna säljer även Sörmlandstrafiken SJ-biljetter.
    Råkade vara på Eskilstuna station och intill Sörmlandstrafikens försäljningsdisk en lördag för några år sedan. Tror de stängde kl 15 då, men 5 min innan stängning kommer en man in och vill köpa en biljett till Hamburg med första möjliga förbindelse!

Medlem
    nov 2019

Här i Sörmland finns Pressbyrå vid stationerna i Katrineholm och Eskilstuna. I Nyköping ligger Pressbyrån ganska långt från stationen. Flen, Vagnhärad, Strängnäs, Gnesta, Läggesta, Kvicksund, Hälleforsnäs och Vingåker saknar Pressbyrå. I Eskilstuna säljer även Sörmlandstrafiken SJ-biljetter.
    Det finns i Gnesta - i stationen. Nyköping har tre - varav en vid stationen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Avsaknad av fungerande mobiltelefon (eller dator med skrivare) är väl ändå ett väldigt litet problem nuförtiden. I så fall påstår jag att ett större problem är att inte alla människor har tillgång till den betalningsinfrastruktur som internetköpen baseras på.
    Går ju att betala med kort via appen och det är väl ytterst få som inte har tillgång till ett betalkort idag? Garanterat betydligt fler som inte har smartphone än som saknar betalkort och ett betalkort kan ju dessutom inte ladda ur sig som en mobil kan göra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kostar tyvärr 100 kronor extra så en resa som kostar 30 kronor blir ju 130 om man tvingas köpa där. Sedan finns det inte Pressbyrå på alla stationer i Sverige. Sedan går det tåg även på tider då Pressbyrån är stängd. Fördelen med automater är ju att dom alltid är öppna (Om dom inte står inne i en stängd väntsal förståss men dom flesta stationer brukar ha biljettautomater utomhus också).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Förutom Pressbyrån Go förmodar jag men den som handlar där snvänder säkert också SJs app.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Din egentligen vettiga poäng går lite förlorad när du överdriver kostnaderna för telefon och abonnemang så otroligt.

Åt i förra vecksn på en resturang där man beställer och betslsr i en app (HappyOrder). En turistande holländsk barnfamilj fick ägna en god stund åt att förstå sig på hur de skulle beställa. (Det finns servitörer men de visar bara till bord, berättar om maten och hur man beställer. De tar inte beställning "manuellt". Före Corona då gick msn in och ställde sig i en lång kö gör att beställa)
    Jag tog, lite in spe, formuleringen från inlägget jag svarade på. Vad gäller priset för elektroniken är det väl inte så överdrivet om man är medelålders och uppåt och inte kan använda displaytangentbord med 3 x 2 mm stora "knappar", som det blir på de allra billigaste smartfånarna med pyttedisplay. Abonnemangen går dock att få för runt hundringen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Appifieringen gäller tyvärr inte bara tågbiljetterna, så det är en naturlig utvidgning av utvecklingen för hela betalsystemet. Vad du förr kunde göra med pengar i näven kräver snart
    - att du har ett betalkort, som är registrerat i ett antal databaser för betaltjänstföretag som apparna använder (*) - ett intressant säkerhetsproblem
    - att det övergripande betalsystemet fungerar (Visa, Mastercard)
    - att din banks servrar är uppe och fungerar
    ...
    SJ gör bara som alla andra.
    Fast går du inte lite fort från kontanter till appifiering?
    Själv är det få appar jag tycker tillför något, den som verkligen gör det är minkarta.se där jag kan få in min GPS-position i en bra karta.

Så, om man som jag försöker göra det mesta på riktiga ordentliga webb-sidor från en bra dator, som jag ändå behöver till en massa annat (skriva word-dokument, läsa Postvagnen), så utgår väl följande punkter:
    - att det övergripande betalsystemet fungerar (Visa, Mastercard) >> För jag tror betaltjänstföretagen kan gå direkt till rätt bank

och det som blir kvar är:
    - att jag har en dator med internetkoppling
    - att jag har ett betalkort
    - att min banks servrar är uppe och fungerar
    - jag måste ha någon form av Bankid (och att Bankid fungerar)

Sen instämmer jag i det sista, det finns ju andra företag som har fler begränsningar.
    Och visst diskuteras att RKM-erna skall gå över till mycket mer sofistikerade lösningar där man skall vifta med kreditkortet (det känns osäkert för mig, jag vet att andra gärna gör det) eller vifta med mobilen för att komma genom spärren (eller in i bussen).
    Jag antar att de flesta som reser med just SJ bokar ändå ett tag i förväg, medan när det gäller länstrafik gäller oftast motsatsen, man köper just när man vill resa.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Så har det också varit ända sen MTR(X) började köra, de vill inte låtsas om hur man kan resa och köpa biljetter med deras tåg.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Alexander Lukas Visa inlägg
    Går ju att betala med kort via appen och det är väl ytterst få som inte har tillgång till ett betalkort idag? Garanterat betydligt fler som inte har smartphone än som saknar betalkort och ett betalkort kan ju dessutom inte ladda ur sig som en mobil kan göra.
    Men kräver inte många betalkort (mina kräver det) Bankid för att köp på Internet skall godkännas?
    Då har du något mer som du skall få att fungera, och dessutom förstå samspelet mellan köp-appen och Bankid-appen.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •