Ursprungligen postat av
Ulf Broman
I det stora hela håller jag med dig.
Men som svar på din fråga så finns det inga förbindelser (i betydelsen en kombination av flera tåg med byten på vissa stationer), utan det finns bara ett stort antal tåg (och bussar och färjor) med sina avgångs- och ankomsttider.
Sökmotorn har byggts för att ta fram den snabbaste förbindelsen genom att just när frågan ställs titta på vilka olika tågtider som kan gå att kombinera ihop för att få en av de snabbaste resorna (finns flera lika snabba så visas normalt bara en av dem).
Sen finns det säkert inlagt villkor som gör att man skall undvika byten mitt i natten.
Detta vad man borde göra har (förstås) diskuterats tidigare i Postvagnen, och mina tankar går så här:
1. Om du inte reser med bara ett enda nattåg, utan du vill ha en anslutningsresa också, och du inte hittar någon tillräckligt bra förbindelse: Ring (eller gå till) SJ:s manuella biljettförsäljning. Du borde (tycker jag) slippa avgiften med hänvisning till att det inte går att boka någon bra resa på webben, och de bör kunna ge dig ett bra pris på resan.
2. Sen tycker jag att SJ kunde göra mer riktad reklam (vissa orter, eller i samband med turistinformation om fjällen), dels om att manuella biljettförsäljningen kan fixa bra resor, och dels kan man ju peka på bra bytesförbindelser (typ: "Om ni vill åka från Örebro till Jämtlandsfjällen, åk då med tåget 15.35 till XXX, och byt där".
3. Skulle man göra något avancerat som löser ditt problem i självbokningen, då tror jag man måste göra så att du först väljer nattågssträckan, och därefter får chans att välja anslutningsresorna från nattåget. Det är ju bara resenären som kommer vid 5-tiden på morgonen till Stockholm som vet om den vill åka direkt till Linköping eller vänta en timme eller sova så länge som möjligt och sen gå och äta frukost i lugn och ro. Men, frågan är ifall man verkligen fyller upp nattågen bättre de dagar när de ändå inte är fyllda med fjällturister om man kostar på den sån funktion.
4. Du skapar en egen sajt där du sökt fram de bästa förbindelserna från de största städerna där det är lite krångligt, och beskriver hur man fixar en bra bokning.