http://www.jarnvagsnyheter.se/201803...-centrala-lund
Stora idéer som kostar och vållar stora problem antar jag under byggtiden?
http://www.jarnvagsnyheter.se/201803...-centrala-lund
Stora idéer som kostar och vållar stora problem antar jag under byggtiden?
Fast hur skall man annars lösa problemet med att det bara är dubbelspår vid södra infarten?
Om inte annat är det väl bra att man pekar på olika visioner, så att medborgarna/politikerna sen kan väga alla alternativ mot varandra.
Det enda som inte fungerar är väl att behålla hela stationen och bangården som den är, och ändå försöka köra mer trafik.
Jag har också tänkt den tanken (tyst) men jag har fått för mig att det är som att svära i kyrkan, och det gjorde man väl inte i Åseda heller.
(Förresten, väldigt off-topic, jag var på ett trevligt föredrag av en Åseda-bo igår, Lars-Gunnar Erlandsson talade om utrikesreportrar; han verkade vara stolt över att ha varit Åseda-bo).
För cirka hundra år sedan var det en arkitekttävling om utformningen av området kring Lund C.
Det stod rätt tidigt klart för oss att det knappast gick att få en framskjuten placering om vi föreslog en rivning av armaturfabriken!
(Nu gick det inget bra ändå - men det var säkert rättvist....)
minns
Thomas K Ohlsson
(som också tycker signaturer är en bra grej!)
Jag förstår inte riktigt vurmandet från Lunds politiker för Armaturfabriken. Lite som fastighetsskatten på riksnivå (fast tvärt om). Hade det gällt att riva Klosterkyrkan hade jag förstått invändningarna, men den står trots allt på någorlunda bra avstånd, även för 4-spår.
Senast redigerat av linlars den 2018-03-21 klockan 11:20:13.
Nja... nu tror jag ni är lite väl konspiratoriska!
Den kulturella omsorgen om Armaturfabriken är äldre än alla tankar på att lägga järnvägen i tunnel. Jag tror mer det handlar om att man vill bevara något av industristaden Lund - stadens historia består inte bara av sköntalande professorer och skrålande studenter! Och då är ju denna byggnad ett talande exempel - även om den råkar ligga lite dåligt till när järnvägsingenjörerna tar fram sina ritstift och linjaler.
filosoferar
Thomas K Ohlsson