Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Munskydd på europeiska tåg?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Munskydd på europeiska tåg?

Planerar för en resa i Central-, Öst- och Sydeuropa under hösten. Men jag tycker att nöjet av en resa kraftigt begränsas om jag ska vara tvungen att bära munskydd under långa tågfärder. Jag har därför försökt läsa mig till hur det är med munskyddskravet och då kunnat se att många länder håller på detta under tågresor. Det är lättare att se vilka länder som inte kräver munskydd på tågen. Har kunnat hitta följande:

Danmark
    Italien
    Bulgarien
    Serbien
    Ungern
    Kroatien

Stämmer detta enligt PV-läsarnas uppfattning? Finns det flera munskyddsfria länder?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Munskydd på europeiska tåg?

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Planerar för en resa i Central-, Öst- och Sydeuropa under hösten. Men jag tycker att nöjet av en resa kraftigt begränsas om jag ska vara tvungen att bära munskydd under långa tågfärder. Jag har därför försökt läsa mig till hur det är med munskyddskravet och då kunnat se att många länder håller på detta under tågresor. Det är lättare att se vilka länder som inte kräver munskydd på tågen. Har kunnat hitta följande:

Danmark
    Italien
    Bulgarien
    Serbien
    Ungern
    Kroatien

Stämmer detta enligt PV-läsarnas uppfattning? Finns det flera munskyddsfria länder?

Italien har munskyddskrav enligt info daterad 6 augusti.
    "Masks must still be worn in indoor public places such as bars, restaurants, museums and public transport."

Notera även:
    As of 1 September 2021, a COVID-19 green pass must be presented in order to use the following types of public transport:
    Domestic flights
    Ships and ferries connecting different regions, except for ferries crossing the Strait of Messina
    Intercity, Intercity Night and High Speed Trains (the COVID-19 green pass is not required to board local trains)

Medlem
    nov 2019

Danmark
    Italien
    Bulgarien
    Serbien
    Ungern
    Kroatien

Bulgarien har munskyddskrav enligt info från amerikanska ambassaden i Bulgarien. Senaste uppdatering av sidan i dag.

Masks: All persons must wear a mask that covers their mouth and nose in all indoor public spaces (including hospitals, pharmacies, administrative institutions, shops, malls, churches, museums, and all public transportation including railway, bus and metro stations, and airports, etc.) as well as in open public spaces where there is a crowd of people and impossibility to observe a physical distance of 1.5 m. Scarves or substitute face coverings are no longer allowed in place of a mask.

Samma åsikt har https://www.schengenvisainfo.com/new...r-this-summer/

"Travellers must wear a face covering while in public transport, pharmacies and medical establishments. In other places and open public places, wearing a face cover requirement isn’t applicable."

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Danmark
    Italien
    Bulgarien
    Serbien
    Ungern
    Kroatien

Håller helt med och tänker inte sätta min fot på tåg eller båtar som kräver munskydd! Tycker det är mycket störande både för egen del och att se dessa beklämda människor med igenommade glasögon.....Dessutom gör det ju ingen nytta nu när så stor del av den vuxna befolkningen är vaccinerad! Så för min del blir det nog bil om jag får för mig att göra längre utlandsresa än Danmark den närmaste tiden!

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Håller helt med och tänker inte sätta min fot på tåg eller båtar som kräver munskydd! Tycker det är mycket störande både för egen del och att se dessa beklämda människor med igenommade glasögon.....Dessutom gör det ju ingen nytta nu när så stor del av den vuxna befolkningen är vaccinerad! Så för min del blir det nog bil om jag får för mig att göra längre utlandsresa än Danmark den närmaste tiden!
    Tänk då på att det är munskyddskrav inomhus (köpcenter, restauranger, stationer, bensinstationer) i de flesta länder nere i Europa. Även vaccinerade personer kan få virus och föra smittan vidare. Vaccinet gör dock att personen själv inte blir sjuk. Därför gör munskydd och övriga regler stor nytta till dess att skiten är så gott som utrotad.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Danmark
    Italien
    Bulgarien
    Serbien
    Ungern
    Kroatien

Jag var i Norge i slutet av juli.
    Jag åkte mest bil, men åkte lite spårvagn i Oslo.
    Där hade kanske 20 % (och jag) på sig munskydd.
    Jag tittade också på ankommande/avgående tåg på några stationer, t.ex. Oslo, Bø, Sandnes, Ål.
    Liknande antal munskydd tyckte jag det såg ut som.

I Oslo verkar det vara rekommendation, oftast inte krav:
    https://ruter.no/nyheter/reiserad/

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-08-19 klockan 10:19:34.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Tänk då på att det är munskyddskrav inomhus (köpcenter, restauranger, stationer, bensinstationer) i de flesta länder nere i Europa. Även vaccinerade personer kan få virus och föra smittan vidare. Vaccinet gör dock att personen själv inte blir sjuk. Därför gör munskydd och övriga regler stor nytta till dess att skiten är så gott som utrotad.

Henke får väl hålla sig i Sverige och Danmark (som slopade sitt munskyddskrav den 15e augusti)

Självfallet ska man följa reglerna som finns för munskydd, men jag förstår ändå Henke. Glädjen att resa förtas så mycket av att bära munskydd att jag hellre avstår.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Självfallet ska man följa reglerna som finns för munskydd, men jag förstår ändå Henke. Glädjen att resa förtas så mycket av att bära munskydd att jag hellre avstår.
    Finns faktiskt saker som är värre för glädjen. Proppfulla tåg t ex, dålig luft, skitiga fönsterrutor och en del andra saker. Men visst, bekvämare är det utan.

Sedans är kraven inte alls enhetliga på kontinenten. I Luxemburg räcker det med vad som helst. Om man vill binda en gammal strumpbyxa framför munnen är det fritt fram. I somliga tyska delstater måste det vara FFP2 (fast den regeln följs inte ens av ombordpersonalen.) I Österrike är det ganska liberalt (fast inte uttryckligen så mycket som i Luxemburg).

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Instämmer helt. Resa med munskydd gör jag inte frivilligt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Instämmer helt. Resa med munskydd gör jag inte frivilligt.
    Om det är ett krav för att få göra en resa till något som du iofs ostraffat kan låta bli, är det då frivilligt?

Jag gjorde några mer eller mindre nödvändiga resor förra året i bl a Tyskland där det var ett krav, alla ser ju lika löjliga ut så det kändes i vart fall inte mer konstigt än att gå omkring i långbyxor mitt i sommaren där alla andra också gör det.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Om det är ett krav för att få göra en resa till något som du iofs ostraffat kan låta bli, är det då frivilligt?

Jag gjorde några mer eller mindre nödvändiga resor förra året i bl a Tyskland där det var ett krav, alla ser ju lika löjliga ut så det kändes i vart fall inte mer konstigt än att gå omkring i långbyxor mitt i sommaren där alla andra också gör det.
    Lite hopp i mörkret är kanske att nu vaccinerar man i en takt på runt 100tusen per dag och från nästa vecka ökar leveranserna av vaccin.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag var i Norge i slutet av juli.
    Jag åkte mest bil, men åkte lite spårvagn i Oslo.
    Där hade kanske 20 % (och jag) på sig munskydd.
    Jag tittade också på ankommande/avgående tåg på några stationer, t.ex. Oslo, Bø, Sandnes, Ål.
    Liknande antal munskydd tyckte jag det såg ut som.

I Oslo verkar det vara rekommendation, oftast inte krav:
    https://ruter.no/nyheter/reiserad/
    Jag gjorde en tur i Nordnorge nu när man kunde ta sig in i landet med Covidpass. Jag åkte inte tåg men besökte ändå några stationer och såg av- och påstigande och kanske uppåt 20 % hade munskydd och även någon tågpersonal. Några stationer hade också anslag om munskydd i väntsalar men det var det bara uppåt 20 % som följde också och jag undrar om inte de anslagen egentligen var inaktuella nu. Jag uppfattar det också som att det inte är något generellt krav på munskydd på tågen i Norge men att man rekommenderas att ha det om man sitter för nära andra personer och så kan det finnas lokala påbud i vissa kommuner.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Begreppet frivillighet kan diskuteras på många sätt men det är dessvärre få som besitter förmågan att ens tänka en liten bit utanför av politiker och media skapad åsiktskorridor.

Du kan än så länge inte lagligt påtvingas medicinsk behandling men om du vill leva ett normalt liv (utan pinnar i näsan) som inkluderar arbetspendlande över gränsen till Danmark måste du ta två stick innehållandes Gud vet vad.

Är det frivilligt eller "frivilligt"? Detta kan få diskutera utan politiska skygglappar. Daglig effektiv propaganda gör att folk inte kan tänka själva. Det är som att försöka ha en diskussion med en religiös fanatiker. Många paralleller kan dras och det är bara att konstatera att den globala psykosen är här för att stanna.

Nåja, nog om begreppet frivillighet. Hur hanterades de som inte bar munblöja i kollektivtrafiken i Tyskland? Nekades ombordstigning på spårvagn, pendeltåg och fjärrtåg? Blev man avvisad eller lydde alla enligt 40-talsprincipen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Karlsson Visa inlägg
    Nåja, nog om begreppet frivillighet. Hur hanterades de som inte bar munblöja i kollektivtrafiken i Tyskland? Nekades ombordstigning på spårvagn, pendeltåg och fjärrtåg? Blev man avvisad eller lydde alla enligt 40-talsprincipen?
    Enkelt svar: det förekom inte. Kravet (som jag tror var en lag) gällde ju för övrigt inte bara i kollektivtrafiken utan överallt.

Medlem
    nov 2017

Enkelt svar: det förekom inte. Kravet (som jag tror var en lag) gällde ju för övrigt inte bara i kollektivtrafiken utan överallt.
    Varför dåtid? Kravet är mycket aktuellt, om än lite olikt i olika delstater. Och att det inte förekommer att någon påträffas utan munskydd har jag väldigt svårt att tro. När det händer bes vederbörande att följa reglarna, och om hen vägrar blir det nog som det blir. Inget större nöje för ombordpersonalen får man anta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Varför dåtid?
    Mina observationer från Tyskland är från förra året, därför dåtid.

Medlem
    nov 2017

Mina observationer från Tyskland är från förra året, därför dåtid.
    Rimligt. Tyvärr ser det ut som att även framtid är ett användbart tempus.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Karlsson Visa inlägg
    Begreppet frivillighet kan diskuteras på många sätt men det är dessvärre få som besitter förmågan att ens tänka en liten bit utanför av politiker och media skapad åsiktskorridor.

Du kan än så länge inte lagligt påtvingas medicinsk behandling men om du vill leva ett normalt liv (utan pinnar i näsan) som inkluderar arbetspendlande över gränsen till Danmark måste du ta två stick innehållandes Gud vet vad.

Är det frivilligt eller "frivilligt"? Detta kan få diskutera utan politiska skygglappar. Daglig effektiv propaganda gör att folk inte kan tänka själva. Det är som att försöka ha en diskussion med en religiös fanatiker. Många paralleller kan dras och det är bara att konstatera att den globala psykosen är här för att stanna.

Hur vaccin framställs, vad det innehåller och hur det fungerar finns en mängd information för den normalbegåvade att ta del av. Det finns därför ingen orsak att i Postvagnen föra fram dumma teorier om "två stick innehållandes Gud vet vad".

Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018

Här i Tjeckien gäller FFP2 ("respirator" kallad) på all kollektivtrafik samt i alla affärer och andra allmänna inomhus platser, med undantag för att de får tas av när man äter och dricker. Det är inte särskilt kul att sitta halva dagen med masken på, men måste man så måste man. Det är obekvämt men man överlever, och vid det här laget är vi vana vid det.

Naturligtvis finns det folk som mer eller mindre bryter mot reglerna. Äldre som låter näsan sticka fram ovan munskyddet är en relativt vanlig syn. Då oh då ser man människor som helt struntar i lagen. I början brukade folk säga till, men numera låter man det vara. Det vanligaste sättet att komma runt reglerna är annars att ständigt krama en take-away-kopp kaffe, för då räknas man till undantagen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •