Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Munskyddstvång

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Munskyddstvång

Om man söker på nattåg Hamburg-Wien får man upp text; Wir empfhelen eine FFP2 Maske. Skall man tolka det som rekommendation eller tvång att sova med just denna typ av mask. Mitt lexikon ger båda synonymerna.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Sv: Munskyddstvång

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Om man söker på nattåg Hamburg-Wien får man upp text; Wir empfhelen eine FFP2 Maske. Skall man tolka det som rekommendation eller tvång att sova med just denna typ av mask. Mitt lexikon ger båda synonymerna.
    FFP2 är andningsskydd som skyddar bäraren. Munskydd skyddar omgivningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

"Empfehlen" betyder rekommenderar -- "Pflicht" är ordet för tvång. Denna slutsats drar jag av gamla kunskaper i tyska och av hur DB:s hemsida beskriver läget.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    "Empfehlen" betyder rekommenderar -- "Pflicht" är ordet för tvång. Denna slutsats drar jag av gamla kunskaper i tyska och av hur DB:s hemsida beskriver läget.
    Instämmer. Jag tror att de flesta förbundsländer fortfarande har ”pflicht” för FFP2-mask i lokaltrafik. Munskydden som oftast används i Sverige är inte godkända.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Instämmer. Jag tror att de flesta förbundsländer fortfarande har ”pflicht” för FFP2-mask i lokaltrafik. Munskydden som oftast används i Sverige är inte godkända.
    Väl värt att notera är att det är masktvång även i fjärrtrafik i Schleswig-Holstein.

Bei der Nutzung des öffentlichen Personennah- und -fernverkehrs einschließlich Taxen, Schulbussen oder vergleichbarer Transportangebote sowie bei Flugreisen haben Kundi:innen eine qualifizierte Mund-Nasen-Bedeckung (das heißt: eine medizinische oder vergleichbare Maske oder eine Maske ohne Ausatemventil der Standards FFP2, FFP3, N95, KN95, P2, DS2 oder KF94) ) zu tragen.

Grund dafür ist, dass in den genannten Verkehrsmitteln der Mindestabstand von 1,5 Metern und die Hygieneanforderungen nicht in allen Konstellationen umfassend eingehalten werden können, um Mitreisende und Personal zu schützen. Die Verpflichtung zum Tragen einer qualifizierten Mund-Nasen-Bedeckung beginnt an der geöffneten Tür des Fahrzeugs und gilt für die gesamte Fahrtdauer. Sie gelten auch für Reisende in Fernzügen, Fernbussen oder Fähren, solange sie sich auf dem Gebiet des Landes Schleswig-Holstein befinden. Auf Fähren (und anderen Wasserfahrzeugen) muss außerhalb geschlossener Räume keine Mund-Nasen-Bedeckung getragen werden.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    "Maske" ska enligt lag bäras i all järnvägstrafik, dvs i tåg, på plattformar, i stationshus etc. Respektive förbundsland avgör vilken sorts Maske som ska användas. Så har jag fått det förklarat. DB rekommenderar FFP2, den "strängare" varianten, förmodligen för enkelhets skull.

Ett större problem torde vara rådande strejk, idag och i morgon.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    "Maske" ska enligt lag bäras i all järnvägstrafik, dvs i tåg, på plattformar, i stationshus etc. Respektive förbundsland avgör vilken sorts Maske som ska användas. Så har jag fått det förklarat. DB rekommenderar FFP2, den "strängare" varianten, förmodligen för enkelhets skull.

Ett större problem torde vara rådande strejk, idag och i morgon.
    Nja, skillnaderna mellan förbundsländerna är större än så. I Schleswig-Holstein är det masktvång endast ombord på tågen. Inte på plattformar. Övriga förbundsländer har jag inte tittat på. Notera även att ändring av regelverk sker mycket frekvent. En vecka gammal kunskap om regler är värdelös.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Krävs det munskydd för att sova i abonnerad kupé har de tänkt fel.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Krävs det munskydd för att sova i abonnerad kupé har de tänkt fel.
    Det krävs inte.
    ÖBB:s information om Nightjet:
    Im ÖBB Nightjet ist verpflichtend ein Mund-Nasen-Schutz* zu tragen.
    Ausnahmen:
    Aufenthalt im eigenen Abteil ohne fremde Mitreisende
    Während des Schlafens

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Nja, skillnaderna mellan förbundsländerna är större än så. I Schleswig-Holstein är det masktvång endast ombord på tågen. Inte på plattformar. Övriga förbundsländer har jag inte tittat på. Notera även att ändring av regelverk sker mycket frekvent. En vecka gammal kunskap om regler är värdelös.
    Den svenska ambassaden i Berlin har en sida med information och länkar till lokala restriktioner på förbundsländernas webbplatser:

https://www.swedenabroad.se/sv/om-ut...seinformation/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •