Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nattresa med Inter-Rail

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nattresa med Inter-Rail

Efter ett par års uppehåll funderar jag på en Operasväng i Tyskland. Förr kunde man välja av- eller påstigningsdag på reskupongen om man steg på sovvagnen efter kl 19. Bestämmelser har en viss förmåga att ändras. Är det någon som vet om man fortfarande valfritt kan kombinera dag- plus nattresa eller natt- plus dagresa på en resdag?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nattresa med Inter-Rail

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Efter ett par års uppehåll funderar jag på en Operasväng i Tyskland. Förr kunde man välja av- eller påstigningsdag på reskupongen om man steg på sovvagnen efter kl 19. Bestämmelser har en viss förmåga att ändras. Är det någon som vet om man fortfarande valfritt kan kombinera dag- plus nattresa eller natt- plus dagresa på en resdag?
    2019 var siste året man kunne velge.

Nå må man bruke den dagen man stiger på nattoget.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    2019 var siste året man kunne velge.

Nå må man bruke den dagen man stiger på nattoget.
    2019 var också det enda år man kunde välja. Man bytte då från den ena principen (som var krånglig) till den andra principen (som är enkel).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Det är numera rätt enkelt. En resdag är 00-24 och inom den får man åka så mycket man vill. Är man på ett tåg som fortsätter efter midnatt får man vara kvar till slutstation utan att markera ny dag. Oavsett hur lång den sträckan.
    Dock skall hela resan vara inom kortets totala giltighetstid.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är numera rätt enkelt. En resdag är 00-24 och inom den får man åka så mycket man vill. Är man på ett tåg som fortsätter efter midnatt får man vara kvar till slutstation utan att markera ny dag. Oavsett hur lång den sträckan.
    Dock skall hela resan vara inom kortets totala giltighetstid.
    Menar man även att om man är ombord på en kursvagn som fortsätter efter midnatt får man vara kvar till slutstationen utan att markera en ny dag?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Menar man även att om man är ombord på en kursvagn som fortsätter efter midnatt får man vara kvar till slutstationen utan att markera en ny dag?
    ”No change of trains after midnight” säger regelverket, så svaret bör vara: Ja
    https://www.interrail.eu/content/dam...0v5%202021.pdf Kapitel 7.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    ”No change of trains after midnight” säger regelverket, så svaret bör vara: Ja
    https://www.interrail.eu/content/dam...0v5%202021.pdf Kapitel 7.
    Ja, även om kursvagnen byter tåg bör det uppfattas som att resenären inte själv byter tåg.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ja, även om kursvagnen byter tåg bör det uppfattas som att resenären inte själv byter tåg.
    Jag är osäker på Vys upplägg i Norrlandstrafiken och några vagnförteckningar finns väl inte längre, men jag tror detta påverkar föredelningen av interrailare till Lappland mellan tåg 92 och 94, genom att tåg 94 kostar ett klipp medan tåg 92 kostar två klipp.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Jag är osäker på Vys upplägg i Norrlandstrafiken och några vagnförteckningar finns väl inte längre, men jag tror detta påverkar föredelningen av interrailare till Lappland mellan tåg 92 och 94, genom att tåg 94 kostar ett klipp medan tåg 92 kostar två klipp.
    Det kan du ha rett i. Men så har du en annen faktor: De som vil ha 1. klasse sovekupe får ikke opp 94 som alternativ når de søker. De får 92 med bytte til 96.

NÅ er det for så vidt ikke avklart om det går an å kjøpe 1. klasse soveplass hos Vy. Jeg har forsøkt å få svar på spørsmålet hos Vy siden februar. Selv med nytt kundebehandlingssystem så er den bedriften ikke i stand til å svare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •