Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Inlandsbanan, del 2

Inlandsbanan, del 2

För delen Östersund – Storuman har jag inte så många bilder men några blev det.

En stund före 8 på morgonen lämnar det norrgående tåget Östersunds västra.

Ingen rusning i Ulriksfors.

Uppehåll för mat vid Vilhelmina norra.

Utmed Inlandsbanans norra delar finns det gott om gränsstenar som markerar tomtgräns. Denna väl överväxta betongbit märkt SJ hittade jag till fots en bit norr om Storuman.

Efter rast i Storuman påväg söderut. Jag har tagit över det södergående tåget och stannar till i Vilhelmina.

Matuppehåll i Dorotea.

Tillbaka vid Östersunds västra framåt kvällen.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Inlandsbanan, del 2

När jag var liten (00-talet) så fick jag höra att ”resa med Inlandsbanan är en så lyxig resa igenom naturen”. Men när jag växte upp och fick se vad det var för tåg så blev jag minst sagt förvånad. Utan att racka ner på en Y1:a för mycket och jag som brukar föredra motorvagnar före loktåg måste ändå undra.

Vad kommer det sig att Inlandsbanan har ”lyxigare” trafik? Det behöver inte vara märkvärdigare än ett loktåg med några 1-klassvagnar och en restaurangvagn som går några gånger i veckan. Är det så enkelt som att marknaden för det inte finns?

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    När jag var liten (00-talet) så fick jag höra att ”resa med Inlandsbanan är en så lyxig resa igenom naturen”. Men när jag växte upp och fick se vad det var för tåg så blev jag minst sagt förvånad. Utan att racka ner på en Y1:a för mycket och jag som brukar föredra motorvagnar före loktåg måste ändå undra.

Vad kommer det sig att Inlandsbanan har ”lyxigare” trafik? Det behöver inte vara märkvärdigare än ett loktåg med några 1-klassvagnar och en restaurangvagn som går några gånger i veckan. Är det så enkelt som att marknaden för det inte finns?
    Nu är det väl ingen av oss här som har påstått att Inlandsbanans fordon är särskilt lyxiga, så det måste syfta på något annat. Inte för att jag vet vad det skulle vara, men man kan väl t ex säga att det är en lyxig tilldelning av fin natur, i alla fall långa sträckor!

Det finns inget lyxigare än Y1.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nu är det väl ingen av oss här som har påstått att Inlandsbanans fordon är särskilt lyxiga, så det måste syfta på något annat. Inte för att jag vet vad det skulle vara, men man kan väl t ex säga att det är en lyxig tilldelning av fin natur, i alla fall långa sträckor!
    Jag skrev inte heller att det var här på PV jag läst det. Det var bland annat en lärare jag minns så väl som berättade att hon sparade i flera år för att göra den resan.

Jag blev förvånad bara.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag skrev inte heller att det var här på PV jag läst det. Det var bland annat en lärare jag minns så väl som berättade att hon sparade i flera år för att göra den resan.

Jag blev förvånad bara.
    Hon var väl uppvuxen på den tiden då inte alla var gjorda av pengar, och tyckte att det var lyxigt att få göra en lång fin resa genom Sverige.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vildmarkståget
    Under åren 1993–1994 kördes loktåg med vagnar i turisttrafiken sommartid mellan Östersund och Arvidsjaur. Man körde ett loktåg med TMX som dragkraft och A2-vagnar. Man hade även en restaurangvagn och cafévagn. Tåget kallades för Vildmarkståget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av sll Visa inlägg
    Vildmarkståget
    Under åren 1993–1994 kördes loktåg med vagnar i turisttrafiken sommartid mellan Östersund och Arvidsjaur. Man körde ett loktåg med TMX som dragkraft och A2-vagnar. Man hade även en restaurangvagn och cafévagn. Tåget kallades för Vildmarkståget.
    Tmx, A2 och serveringsvagnar kom senare runt 2004 eller så. 93 och 94 var det väll Inlandsbanans B3 samt div vagnar inhyrda från föreningar som gick i loktåg bla SKÅJs R5 och A5or

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av sll Visa inlägg
    Vildmarkståget
    Gick detta ”lite oftare” då är bara som enskilt evenemang?

För jag kan fortfarande inte tro att det var åka Y1 (även om ni är många som gillar den lille vagnen) som hon menade.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Gick detta ”lite oftare” då är bara som enskilt evenemang?

För jag kan fortfarande inte tro att det var åka Y1 (även om ni är många som gillar den lille vagnen) som hon menade.
    Råkade ha just 93 års tidyabell kvar så jag kikade.
    Vildmarkståget gick då Östersund-Arvidsjaur och Arvidsjaur-Östersund dagligen 5 Juni-22 Augusti.
    Priserna är lite snåriga och upptar en hel sida men priserna i 1kl Vildmarkståg är högre än Rälsbussen och 2kl är något högre frånsett 5/6-24/6 då 2kl har samma pris .
    Det blev alltså inte så långvarigt med detta mer påkostade arrangemang och man upptäckte väl att den typiske Inlandsbaneåkaren inte spenderade så mycket på lyx.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hej!
    Jag reste själv med "Vildmarkståget" Östersund-Arvidsjaur t.o.r i augusti 1993.
    Det gick i sakta mak genom det norrländska inlandet. Avgångstid i Östersund var kl. 9.00 och vi var framme ca. kl. 21.30.
    Nerresan från Arvidsjaur avgick 9.15 och vi var framme i Östersund ca 21.40 (försenade p.g.a.. branden se nedan).
    Lyxigt att gå in i en gammal restaurangvagn och beställa mat som lagades ombord.
    Tyvärr uppstod en brand i tågvärmevagnen på nerresan så att fick fick stanna vid en vägövergång och vänta på brandkåren som kom och släckte.
    Det brann ganska bra rots att det regnade ganska kraftigt.
    Utom detta så var det en fin upplevelse.
    //Bengt H

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag blev förvånad bara.
    Kan det ha varit en känsla hos läraren att just tågresan på Inlandsbanan inte var för att resa till ett mål (som alla andra tågresor för den läraren) utan det var själva resan och att iaktta naturen som var målet. Dvs själva resandet var på något sätt onödigt, och då var det lyxigt att lägga en hel del pengar på det. Plus att det var kanske Vildmarkståget hen tänkte på (även om det kanske hade slutat gå).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt H Visa inlägg
    Hej!
    Jag reste själv med "Vildmarkståget" Östersund-Arvidsjaur t.o.r i augusti 1993.
    Det gick i sakta mak genom det norrländska inlandet. Avgångstid i Östersund var kl. 9.00 och vi var framme ca. kl. 21.30.
    Nerresan från Arvidsjaur avgick 9.15 och vi var framme i Östersund ca 21.40 (försenade p.g.a.. branden se nedan).
    Lyxigt att gå in i en gammal restaurangvagn och beställa mat som lagades ombord.
    Tyvärr uppstod en brand i tågvärmevagnen på nerresan så att fick fick stanna vid en vägövergång och vänta på brandkåren som kom och släckte.
    Det brann ganska bra rots att det regnade ganska kraftigt.
    Utom detta så var det en fin upplevelse.
    //Bengt H
    1996 gjorde jag en "come back" resa till fjällen via Inlandsbanan till Kvikjokk och till gränsen till Sarek med ett "EPA-tält", eftersom mitt Fjällräventält var på villovägar efter en skilsmässa. På den tiden fotograferade jag så, att det blev färgkort. Vissa av dessa har jag skannat in och de som har med ämnet att göra är daterat 1996-07-30. Om det kallades för "Vildmarkståget"kommer jag inte ihåg, men tåget syns på en av bilderna och restaurangvagn var med, vilket också syns på en av bilderna. Kocken var tydligen ute och njöt av musiken i Orsa. Som synes var både ångtåg och Y1 inblandade i resan. När jag skannade fotona var jag lite snål med utrymmet, så en del blir felvända.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    1996 gjorde jag en "come back" resa till fjällen via Inlandsbanan till Kvikjokk och till gränsen till Sarek med ett "EPA-tält", eftersom mitt Fjällräventält var på villovägar efter en skilsmässa. På den tiden fotograferade jag så, att det blev färgkort. Vissa av dessa har jag skannat in och de som har med ämnet att göra är daterat 1996-07-30. Om det kallades för "Vildmarkståget"kommer jag inte ihåg, men tåget syns på en av bilderna och restaurangvagn var med, vilket också syns på en av bilderna. Kocken var tydligen ute och njöt av musiken i Orsa. Som synes var både ångtåg och Y1 inblandade i resan. När jag skannade fotona var jag lite snål med utrymmet, så en del blir felvända.

Tack Steisi för bildinlägget!

De vagnar som syns på andra fotot, vad har det blivit av dem sedan dess?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Tack Steisi för bildinlägget!

De vagnar som syns på andra fotot, vad har det blivit av dem sedan dess?
    R5 2942 som syns längst till vänster samt A5an som går näst sist (den rödbruna och cremfärgade) var uthyrda av SKÅJ till dessa tåg. och ingår i deras trafiktåg. B3orna är lite mer osäkert men kan finnas kvar i ångtågstrafik på Inlandsbanan

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Hon var väl uppvuxen på den tiden då inte alla var gjorda av pengar, och tyckte att det var lyxigt att få göra en lång fin resa genom Sverige.
    Vi kan ju erinra när vi jämför priser, räknar KPI och slikt att på runt 50år så har reallönerna i snitt ungefär fördubblats, så det blivit mycket mer pengar över till annat än livets absoluta basbehov.
    Innan jag fyllt 6 och behövde biljett tog mamma med mig Halmstad-Stockholm för att hälsa på släkt och det blev enda långresa så långt norrut innan jag själv ”emigrerade”. 16 år gammal.
    Från Stockholm C minns jag att gångtunneln inte fanns utan man gick över spåren och mot stationen fanns en lång spärrlinje med kontroll av biljetter både för ut och inpassage.
    Vi bodde i Sundbyberg och min kusin och jag satte kvistar på spårvagn 15 för att se om samma vagn kom tillbaks, med eftertanke så långt efteråt så hade det väl varit enklare att anteckna numret...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •