Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Skarvspårsexkursion

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Skarvspårsexkursion

Huvudmålet för dagens resa var Viskadalsbanan, beroende på att jag aldrig åkt den, ens delvis.

Resan höll dock på att gå om intet p g a ett elfel igår eftermiddag, men det lyckades man laga sent igår kväll.

Med Växjö som startpunkt blev det tidig avfärd med 322 kl 6.06 för att sedan vänta två timmar i Borås, eftersom jag hade behövt komma 26 minuter tidigare för att hinna med föregående tåg. Nej, jag misstänker inte någon konspiration, det är nog snarare så att man inte räknar med bytesresanden i denna relation. Däremot observerade jag under väntan ett tåg från Viskadalsbanan som fortsatte mot Göteborg efter 20 minuters uppehåll, ännu bättre än anslutning!

Passade på att ta en promenad till startpunkten för arbetena mot Herljunga och observerade att man börjat exakt vid infartssignalen istället för att åtminstone gå fram till första plankorsningen. På så sätt blir det ett 20-tal meter träslipers kvar innan betongen i plankorsningen.

Tillbringade sedan en stund på Espresso House i stationshuset. Man må tycka vad man vill om deras sortiment, men de finns i många stationshus, ofta även med utsikt mot spåren.

Sedan kom då höjdpunkten. Först förvånades jag över att ganska lång sträcka går genom skog och att man dessutom kommit ganska långt med plankorsningsslopandet på norra halvan. Med fjb skulle man nog kunna ha pendeltrafik Borås-Skene. Nästa reflektion var att jag närmast letade efter alptoppar, södra delen av banan gav mig nämligen associationer till alpdalar.

Sedan tillbringade jag tre timmar i Varberg, såg lite av effekterna av tunnelbygget och intog lunch på en indisk restaurang. Det verkade som att Varbergs-lunchätarna inte gillar indisk mat, trots bra kvalitet var det ont om matgäster där.

Strax före kl 15 anträddes återrresan via Halmstad. Vid bytet i Värnamo var det nästan fyrtågsmöte, vilket möjliggjorde resor i alla relationer undantaget att komma från Göteborgshållet.

Således, tågbyten i Borås, Varberg, Halmstad, Smålandsstenar (!) och Värnamo på en rundresa. Det extra bytet i Smålandsstenar föranleddes av omloppsskäl, det blev ett "Björketorps-möte".

Som biljetter använde jag Prio-poäng för sträckan Växjö-Borås, Västtrafiks app för Borås-Varberg och Kronobergs app för Varberg-Växjö. Blev positivt överraskad av att det sistnämnda var möjligt eftersom jag nyligen misslyckades med att köpa resa Växjö-Vimmerby med den.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Skarvspårsexkursion

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Däremot observerade jag under väntan ett tåg från Viskadalsbanan som fortsatte mot Göteborg efter 20 minuters uppehåll, ännu bättre än anslutning!
    Fast det var väl bara fordonet som fortsatte mot Göteborg, men med helt annat tågnummer? Dvs det är inte säkert att det brukar vara samma fordon som fortsätter.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Passade på att ta en promenad till startpunkten för arbetena mot Herljunga och observerade att man börjat exakt vid infartssignalen istället för att åtminstone gå fram till första plankorsningen. På så sätt blir det ett 20-tal meter träslipers kvar innan betongen i plankorsningen.
    Man har väl bytt norrut från mellansignal Bs 87v och inte infartssignalen 93v? Dock är ju nämnda mellansignal det som tidigare kallades inre infartssignal. Sedan blir det nog byte av de metrar som saknas också, tyckte mig se att det t ex ligger ny räls i närheten.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast det var väl bara fordonet som fortsatte mot Göteborg, men med helt annat tågnummer? Dvs det är inte säkert att det brukar vara samma fordon som fortsätter.
    Stämmer, så det blir möjligen en glad överraskning för den som förutsett ett byte.

Gissar att tåget jag åkte med normalt kommer från Herrljunga, där tror jag dock att det då är genomgående tågnummer.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Man har väl bytt norrut från mellansignal Bs 87v och inte infartssignalen 93v? Dock är ju nämnda mellansignal det som tidigare kallades inre infartssignal. Sedan blir det nog byte av de metrar som saknas också, tyckte mig se att det t ex ligger ny räls i närheten.
    Slarvigt av mig att inte kolla linjeboken! Effekten blev dock densamma.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Gissar att tåget jag åkte med normalt kommer från Herrljunga, där tror jag dock att det då är genomgående tågnummer.
    Ja, under åtminstone perioden 29 juni till 16 juli så gick ditt tåg som 3823 från Uddevalla till Varberg, med 18 minuters uppehåll i Herrljunga och 44 minuters uppehåll i Borås (då hinner man nog gå ut och fika om man inte behöver vakta bagage). Man kan ju undra hur långt ett uppehåll får vara för att det skall kännas som samma tåg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •