Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Inlandsbanan, del 1

Inlandsbanan, del 1

Under sommaren har jag kört tåg på Inlandsbanan. Mest blev det på den norra delen men en sväng till Mora blev det också.

Den första helgen i juli var banan öster om Östersund avstängd för arbeten så Y1 1356 var instängd i Brunflo. Det gick dock bra att parkera i Haxäng och plocka upp resenärerna från buss i Tandsbyn.

Här klargöring och framväxling i Brunflo. Fjärren kunde inte få kör i utfartssignalen men det är ju heller inte så besvärligt ut mot system M, dessutom på bana utan ATC.

Väntan på ersättningsbussen i Tandsbyn.

I Sveg visar tågklareraren ”handsignal körtillstånd”, en av de få gångerna jag fick se det under sommaren.

Framme i Mora. Vi hade resenärer över till loktåget så de fick vänta 3-4 minuter. Så mycket skäll och gnäll som det renderade har jag sällan upplevt inom järnvägen.

I Morastrand vänder vi som växling.

Klart för avgång i Mora. Handsignalen körtillstånd fick jag muntligt. Ja, det går ju bra eftersom det finns en utfartssignal som gäller för tåget.

Snabbt stopp i Orsa.

Brunflo. Nu var banan öppen till Östersund.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Inlandsbanan, del 1

Trevliga miljöbilder
    Var det tågpersonalen som var sura på dig då?/Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad är det för folk och fasoner att ens nämna en försening på 3-4 minuter än värre att vara otrevlig mot kollega för detta!

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Trevliga miljöbilder
    Var det tågpersonalen som var sura på dig då?/Ulf
    Jag vet inte vem som blev sur. Kanske deras trafikledning. Knappast ltkl eller fjärren men man vet ju aldrig.

Lindman

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg

Snabbt stopp i Orsa.

Lindman
    Intressanta ramper som kanske precis hade använts. Är de anpassade till en viss fordonstyp?

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Jag vet inte vem som blev sur. Kanske deras trafikledning. Knappast ltkl eller fjärren men man vet ju aldrig.

Lindman
    Fyra minuters utgångsförsening på fel tåg på Dalabanan kan förstöra rättigheten för flera timmar framåt söder om Mora, varför var du inte själv i tid ner?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Fyra minuters utgångsförsening på fel tåg på Dalabanan kan förstöra rättigheten för flera timmar framåt söder om Mora, varför var du inte själv i tid ner?
    Det är ju en del nedsättningar (slipersbyte mm) men förseningen måste väl ha varit närmare en halvtimme för att påverka stockholmståget.

Sen förstår jag ju inte riktigt hur man kan veta att någon blev sur utan att veta vem som var sur. Skulle väl vara om man fick veta det i efterhand, men sådana uppgifter bör man väl inte lyssna för mycket på. De kan svälla lite när de ligger på lagring...

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Under sommaren har jag kört tåg på Inlandsbanan. Mest blev det på den norra delen men en sväng till Mora blev det också.

Den första helgen i juli var banan öster om Östersund avstängd för arbeten så Y1 1356 var instängd i Brunflo. Det gick dock bra att parkera i Haxäng och plocka upp resenärerna från buss i Tandsbyn.

Här klargöring och framväxling i Brunflo. Fjärren kunde inte få kör i utfartssignalen men det är ju heller inte så besvärligt ut mot system M, dessutom på bana utan ATC.

Lindman
    Trevliga bilder! Varför gick det inte att få kör ut från Brunflo? Jag antar att det på något sätt hade att göra med att tåget utgick därifrån, men mer specifikt? Eller var det en ren tillfällighet?

Blev det någon särskild restriktion (hastighetsnedsättning) efter passage av signal i stopp här (system M, ej ATC), eller är det tillåtet att köra "som vanligt" direkt?

/ilex

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Då tror jag tidtabellen är för snävt planerad. Så störkänslig trafik måste ju dras med förseningar varje dag.

Hur som helst berodde min försening på ca 10 min på omfattande hastighetsnedsättningar. Inte fotostopp...

Det är dock märkligt. Ur ett större perspektiv, sett över hela landet, SJ ska aldrig behöva invänta resenärer från andra operatörers tåg. Även om grundförseningen från början är SJs "fel". Andra operatörer förväntas dock vänta halvtimmar om så krävs.

Jag tror det var SJs trafikledning som ville markera vad som gäller. Det kan lätt kosta en taxiresa Nässjö-Halmstad nästa gång ett X2000 är 3-4 minuter sent...

Lindman

Citat Ursprungligen postat av ilex Visa inlägg
    Trevliga bilder! Varför gick det inte att få kör ut från Brunflo? Jag antar att det på något sätt hade att göra med att tåget utgick därifrån, men mer specifikt? Eller var det en ren tillfällighet?

Blev det någon särskild restriktion (hastighetsnedsättning) efter passage av signal i stopp här (system M, ej ATC), eller är det tillåtet att köra "som vanligt" direkt?

/ilex
    Jag vet inte orsaken. Handhavandefel eller ovanlig tågväg, jag vet inte. Men reglerna ut mot system M är sådana att det blir full fart efter stoppassagen. Dock max 80 om banan har ATC. Man får starta om ATC-systemet för att få bort 40-övervakningen men i detta fallet gjorde jag inte det eftersom den restriktionen ändå försvann vid tavlan "ATC slutar".

Lindman

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Då tror jag tidtabellen är för snävt planerad. Så störkänslig trafik måste ju dras med förseningar varje dag.

Hur som helst berodde min försening på ca 10 min på omfattande hastighetsnedsättningar. Inte fotostopp...

Det är dock märkligt. Ur ett större perspektiv, sett över hela landet, SJ ska aldrig behöva invänta resenärer från andra operatörers tåg. Även om grundförseningen från början är SJs "fel". Andra operatörer förväntas dock vänta halvtimmar om så krävs.

Jag tror det var SJs trafikledning som ville markera vad som gäller. Det kan lätt kosta en taxiresa Nässjö-Halmstad nästa gång ett X2000 är 3-4 minuter sent...

Lindman
    Trafik som inte klarar en utgångsförsening på fyra minuter finns överallt i landet, så det är inget nytt även för enkelspår. Dalabanan är tajt, det vet alla som kört på den eller planerat trafiken och det går inte att göra så mycket åt trafiken om man inte bygger nya stationer eller höjer hastigheten. Systemmötet mellan loktågen ligger i Tällberg och är ett tåg fyra minuter sent dit så blir nästa loktåg sent och sen är cirkusen igång. Dalabanan kräver precision i trafiken för att fungera och den gör det normalt ganska bra. Sen finns oftast ett längre uppehåll i Borlänge för att reglera, men det gynnar ju bara det egna tåget.

Man kan ju inte ställa in tåg för att glesa ut, men man kan gott förutsätta att tågen startar i tid från sin utgångsstation. Dessutom finns det en oskriven regel som man inte får bryta emot i relationen mellan olika trafikkontor. Man försenar inte den den andres tåg utan att fråga först. Frågar man inte, så blir den andre parten irriterad, eftersom man tappar överblicken. Sker det dessutom dagligen, då förstår jag att den ena parten blir irriterad.

Sen håller jag inte med dig att SJ aldrig ska behöva invänta resenärer från andra operatörers tåg, utan det är ett givande och ett tagande hela tiden. Under min tid på trafikkontoret Stockholm 2005-2011 gjordes alltid en bedömning om ett tåg kunde vänta eller inte. Jag har varit med om när man inte velat vänta i Nässjö på ett försenat X2000-tååg för att nattvila och allt annat då skulle spricka och då är det bara att svälja och köra taxi. Samma åt andra hållet, där jag nekat att låta 546 vänta i Nässjö för att tåget har en tajt anslutning till något nattåg eller annat. Det är nog mycket snack att "SJ aldrig väntar", medan de i själva verket gör det ganska ofta. Vissa tåg går heller inte att vänta med, eftersom det blir för stora konsekvenser längre fram.

Varför har man inte tagit höjd för slipersbytena i tidtabellen? Var de kända i förväg hade man ju kunnat justera tidtabellen för det och sluppit en massa anslutningshantering.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lindman
    Idag blev nog bara eventuella resenärer från Röjan sura då man avgick fem minuter före annonserad avgångstid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är något som inte stämmer här. Inlandsbanetåget har ankomst Mora kl.12,07. Med 10 minuters försening så blir det 12,17. SJ tåg 31 har avgång Mora kl. 12,31. Alltså 14 minuters övergångstid. Kan ju inte ha varit problem för någon. Men 3/8 var 89425 34 min sen till Mora och den 4 22 min sen.
    Dessutom om man tittar på både sj.se och Resrobot så säljs biljetterna med anslutning från Inlandsbanan med vidare resa nästa avgång. TiB-tåg 8129 kl.14,23.
    De här uppgifterna får man om man tittar på den 4 augusti men det kanske var andra tider helgen du syftar på. Rätta mig om jag är ute och cyklar.
    För övrigt har ju Dalatågen en del snäva anslutningar i bl.a Sala vilka inte underlättas av att det är helg och varannan timmes trafik.

Citat Ursprungligen postat av Sven-Olof Johansson Visa inlägg
    Det är något som inte stämmer här. Inlandsbanetåget har ankomst Mora kl.12,07. Med 10 minuters försening så blir det 12,17. SJ tåg 31 har avgång Mora kl. 12,31. Alltså 14 minuters övergångstid. Kan ju inte ha varit problem för någon. Men 3/8 var 89425 34 min sen till Mora och den 4 22 min sen.
    Dessutom om man tittar på både sj.se och Resrobot så säljs biljetterna med anslutning från Inlandsbanan med vidare resa nästa avgång. TiB-tåg 8129 kl.14,23.
    De här uppgifterna får man om man tittar på den 4 augusti men det kanske var andra tider helgen du syftar på. Rätta mig om jag är ute och cyklar.
    För övrigt har ju Dalatågen en del snäva anslutningar i bl.a Sala vilka inte underlättas av att det är helg och varannan timmes trafik.
    Du har rätt. Jag var strax över 20 minuter sen, ankomst kanske runt 12:30.

Lindman

Ja, bytestiden Inlandsbanan AB - SJ AB verkar vara på 80 minuter enligt Samtrafikens lista, men på samma lista finns även 10 minuter som bytestid... Gör man nån skillnad på turisttrafiken och snötåget som körts på vintern? Eftersom det inte verkar gå att köpa genomgående biljett från Inlandsbanan till tåg 31 så verkar det ju vara minst 80 minuters byte?

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Du har rätt. Jag var strax över 20 minuter sen, ankomst kanske runt 12:30.

Lindman
    Trevligt reportage som vanligt! Ungefär hur stor beläggning har du i vagnen? Är du själv, eller finns det en ombordare oxå?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Men 3/8 var 89425 34 min sen till Mora och den 4 22 min sen.
    4:e augusti (2021) har inte varit än. Du menar nog 3:e och 4:e juli, vilket stämmer med redogörelsen i trådstarten.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Vad är det för folk och fasoner att ens nämna en försening på 3-4 minuter än värre att vara otrevlig mot kollega för detta!
    Förseningen var på 22 minuter (om det var 4:e juli detta skedde). Inlandsbanetåget kom fram 2 minuter innan SJ-tåget skulle avgå.

Tåg 31 ankom Stockholm 2 minuter tidigt söndag 4:e juli.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Trevligt reportage som vanligt! Ungefär hur stor beläggning har du i vagnen? Är du själv, eller finns det en ombordare oxå?
    Lokföraren är alltid själv på tåget, annars är det ju någon annan som är lokförare

Ensam är hen dock inte, ty det brukar medfölja en tågvärd som har hand om kundtjänsten och informationen. Om det är en ”ombordare” beror väl lite på hur man definierar en sådan.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Lokföraren är alltid själv på tåget, annars är det ju någon annan som är lokförare

Ensam är hen dock inte, ty det brukar medfölja en tågvärd som har hand om kundtjänsten och informationen. Om det är en ”ombordare” beror väl lite på hur man definierar en sådan.
    Obegripligt inlägg. För en lekman så är föraren av tåget lokförare, och en annan person som jobbar ombord med andra sysslor än att just framföra tåget en ombordare. Det finns säkert alla möjligheter att gå vilse i denna semantik om man vill. Men måste man?

Nu hade jag ju tänkt mig ett svar av Lindman, men jag antar att du menar att det finns 1+1 person ombord i vagnen som jobbar med förden ?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •