Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Inlandsbanan, del 1

Sv: Inlandsbanan, del 1

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Obegripligt inlägg. För en lekman så är föraren av tåget lokförare, och en annan person som jobbar ombord med andra sysslor än att just framföra tåget en ombordare. Det finns säkert alla möjligheter att gå vilse i denna semantik om man vill. Men måste man?

Nu hade jag ju tänkt mig ett svar av Lindman, men jag antar att du menar att det finns 1+1 person ombord i vagnen som jobbar med förden ?
    Någon "hen" stötte jag aldrig på men jag träffade ju inte alla anställda.

Föraren är ensam ansvarig för trafiksäkerhetsarbetet. Med ombord finns en tågvärd som på ett sakkunnigt och intressant sätt via högtalare informerar om sevärdheter utmed banan. Han eller hon serverar också fika, säljer biljetter, hanterar förbokade av- och påstigande och hjälper till med bagage. Det ska tas upp matbeställningar och maten ska delas ut. I viss mån ska det informeras om hotell och anslutningar. Intyg om passerad Polcirkel skulle skrivas och delas ut. Jag upplevde det som en god servicenivå!

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Föraren är ensam ansvarig för trafiksäkerhetsarbetet. Med ombord finns en tågvärd som på ett sakkunnigt och intressant sätt via högtalare informerar om sevärdheter utmed banan. Han eller hon serverar också fika, säljer biljetter, hanterar förbokade av- och påstigande och hjälper till med bagage. Det ska tas upp matbeställningar och maten ska delas ut. I viss mån ska det informeras om hotell och anslutningar. Intyg om passerad Polcirkel skulle skrivas och delas ut. Jag upplevde det som en god servicenivå!
    Men räknas de tågvärdarna som ombordare eller inte (för att de inte har någon säkerhetsutbildning eller utrymningsutbildning)?
    Om det skulle saknas tågvärd, skulle du då ändå få köra din tur med resenärerna, men det blir ingen fika eller biljettkontroll?
    Samtidigt som de självklart är väldigt nyttiga för resenärerna.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men räknas de tågvärdarna som ombordare eller inte (för att de inte har någon säkerhetsutbildning eller utrymningsutbildning)?
    Om det skulle saknas tågvärd, skulle du då ändå få köra din tur med resenärerna, men det blir ingen fika eller biljettkontroll?
    Samtidigt som de självklart är väldigt nyttiga för resenärerna.
    Jag tror inte det finns någon definition av ombordpersonal, annat än att det är personal som tjänstgör ombord, undantaget föraren.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Någon "hen" stötte jag aldrig på men jag träffade ju inte alla anställda.

Lindman
    Tackar för svar. Ungefär hur stor beläggning har du i vagnen under dessa resor? Gissar att det varierar, men ungefär? Noterar att det endast är en vagn, så trafiken borde vara ganska blygsam?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Tackar för svar. Ungefär hur stor beläggning har du i vagnen under dessa resor? Gissar att det varierar, men ungefär? Noterar att det endast är en vagn, så trafiken borde vara ganska blygsam?
    Vet ej om mitt svar duger, du kanske vill vänta på Magnus

Förrgår varierade beläggning mellan 10-20 personer på sydgång till Östersund. Igår var norrgående tåget fullsatt från Lit (mellan Östersund och Lit var där 5 lediga platser).

Så det kan bli en stor variation dag till dag.

Mvh mormax

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Vet ej om mitt svar duger, du kanske vill vänta på Magnus

Förrgår varierade beläggning mellan 10-20 personer på sydgång till Östersund. Igår var norrgående tåget fullsatt från Lit (mellan Östersund och Lit var där 5 lediga platser).

Så det kan bli en stor variation dag till dag.
    Duger väldigt bra, tack för svar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Intressanta ramper som kanske precis hade använts. Är de anpassade till en viss fordonstyp?
    Har för mig att ramperna är anpassade till Lint 41, de tillkom när man tänkte starta pendeltrafik Orsa - Mora. De dagarna jag åkte till Mora brukade tågvärdar rekommendera att stanna inte vid rampen som passar inte till Y1.

Mvh mormax

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Intressanta ramper som kanske precis hade använts. Är de anpassade till en viss fordonstyp?
    Möjligen passande LINT motorvagnen. Den har ju föreslagits för lokaltrafik Orsa-Mora.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •