Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hjälp angående dagens försening på tåg 533

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hjälp angående dagens försening på tåg 533

Hej.

Ja idag så bar det av hemåt igen efter en weekend i Stockholm. Förseningen började innan ens tåget skulle avgå. Strax efter kl 10.00 plingade det till i telefonen och där meddelades det att tåget fått en ny beräknad avgång klockan 12.50, dvs 30 minuter sen. Redan i höjd med Södertälje kom information från personal ombord att vi skulle bli omledda via Nyköping pga att ett tåg stod i vägen på den ordinarie vägen. Och där växte förseningen tack vare dels tågmöten men också eftersom det går lite långsammare den vägen. Norrköping lämnade vi 75 minuter sent för att sedan efter Alvesta öka ganska rejält till stundtals 100 minuter sent så ankom jag Hässleholm 99 minuter sent.

När det var som mest sent så plingade det till i telefonen igen och då gällde det att jag hade möjlighet att avboka och få alla kostnader återbetalda. Lite konstigt tyckte jag eftersom resan redan hade påbörjats och dessutom med en god marginal men jag testade förstås ändå att avboka direkt via appen men det gick inte förstås att göra eftersom ett fel hade inträffat.

Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med information om hur enkelt det är att få ersättning. Det ligger inte i min natur att skälla på oskyldig tågpersonal men jag upplyste ändå personalen i bistron att enligt regelverket så hade jag rätt att få ersättning för kost om förseningen var på över 60 minuter. Personalen svarade att det enda de kunde bjuda på var kaffe och inget annat. Jag valde att inte dividera mer utan gjorde som så att ta kvittot för framtida krav på ersättning från SJ.

Men nu kommer den stora frågan om vad man kan räkna som kost? Ska erbjudandet om gratis kaffe räknas som kost? Jag vill inte räkna kaffe som kost. Har jag någon framgång i att kräva ersättning från SJ på utlägget? Visserligen är det bara fråga om 105 kronor för en landgång (starkölen antar jag att man inte kan begära ersättning för), men står det att jag har rätt till ersättning för kost så bör jag väl få det kan man tycka?

Egentligen så tycker jag att ersättningen på 25 % av biljettpriset är väldigt lågt när det i mitt fall bara blir 76 kronor i ersättning (biljetten kostade 305 kronor) . Men eftersom det inte finns något krav på att man ska vara mer generös än EUs regler så blir det ju inte mer än så tyvärr.

Detta är första gången som jag kommer tvingas till att ringa SJ och bråka med dom om ersättning så är det någon som med erfarenhet kan säga om SJ brukar vara generös vad det gäller ersättning för kost och annan ersättning?

Snälla, snälla... Jag vill väldigt gärna ha svar

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hjälp angående dagens försening på tåg 533

Är det inte enklast att helt enkelt begära ersättning och sedan vänta och se?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är lika diffust skrivet i EU-regler : ”vid försening över 60min ska måltider och förfriskningar kostnadsfritt erbjudas om dessa rimligen kan anskaffas ”. Men som sagt pröva och se vad det blir i ersättning.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är lika diffust skrivet i EU-regler : ”vid försening över 60min ska måltider och förfriskningar kostnadsfritt erbjudas om dessa rimligen kan anskaffas ”. Men som sagt pröva och se vad det blir i ersättning.
    Air Berlin ansåg att en flaska vatten och några kex räknades som förfriskningar vid fyra timmars försening.

Senast redigerat av abk den 2018-03-19 klockan 04:09:03.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Vad säger att du kommer att behöva bråka om saken ?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Därför att vissa företag av princip inte per automatik betalar ut ersättning utan att kunden först stridit för det.

Som exempel kan nämnas att jag hade en telefon som inte riktigt var kompis med mig, trots 3 lagningar så ville operatören (tre) att den skulle fortsätta att lagas men jag sa nej och 3 sa också nej, ända tills jag hotade med ARN och läste upp lite ur konsumentköplagen. När jag väl fick en ny telefon ville jag också ha kompensation för alla bilkörningar och samtal. Men även där fick jag strida en liten stund.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Air Berlin ansåg att en flaska vatten och några kex räknades som förfriskningar vid fyra timmars försening.
    Betalade du 99 SEK för biljetten?
    Åker man med lågprisbolag får/kan man inte räkna med"normal service".../Ulf

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Hej.
    Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med information om hur enkelt det är att få ersättning. Det ligger inte i min natur att skälla på oskyldig tågpersonal men jag upplyste ändå personalen i bistron att enligt regelverket så hade jag rätt att få ersättning för kost om förseningen var på över 60 minuter. Personalen svarade att det enda de kunde bjuda på var kaffe och inget annat. Jag valde att inte dividera mer utan gjorde som så att ta kvittot för framtida krav på ersättning från SJ.

Men nu kommer den stora frågan om vad man kan räkna som kost? Ska erbjudandet om gratis kaffe räknas som kost? Jag vill inte räkna kaffe som kost. Har jag någon framgång i att kräva ersättning från SJ på utlägget? Visserligen är det bara fråga om 105 kronor för en landgång (starkölen antar jag att man inte kan begära ersättning för), men står det att jag har rätt till ersättning för kost så bör jag väl få det kan man tycka?

Egentligen så tycker jag att ersättningen på 25 % av biljettpriset är väldigt lågt när det i mitt fall bara blir 76 kronor i ersättning (biljetten kostade 305 kronor) . Men eftersom det inte finns något krav på att man ska vara mer generös än EUs regler så blir det ju inte mer än så tyvärr.

Detta är första gången som jag kommer tvingas till att ringa SJ och bråka med dom om ersättning så är det någon som med erfarenhet kan säga om SJ brukar vara generös vad det gäller ersättning för kost och annan ersättning?
    Det är ju två delar, som jag ser det.
    Det ena är din ersättning vid försening, den skall du absolut inte behöva bråka om, utan det är väl bara gå in på nätet och registrera en ansökan så skall pengarna komma.

Det andra angående mat och dryck, så är ju den kompletta texten i EU-reglerna "Vid varje försening som avses i punkt 1 och överstiger 60 minuter ska resenärerna dessutom kostnadsfritt erbjudas
    a) måltider och förfriskningar, om dessa finns att tillgå ombord på tåget eller på stationen eller rimligen kan anskaffas, som står i skälig proportion till väntetiden,"

Så, reglerna säger ingenting om att du har rätt till ersättning för egna utlägg för mat och dryck, men heller inget hinder för järnvägsföretaget att vara generöst . Det står också skäligt, och jag antar att man då kan jämföra förväntad restid med förseningen, och då tycker jag att personalen i bistron borde utöver kaffet (eller en läsk/lättöl) åtminstone ha erbjudit en bulle eller enklare smörgås, så det hade blivit ett hyfsat mellanmål. Så, med det tyckandet kan du skriva in en reklamation (jag tror inte du vinner något på att ringa SJ) om att du inte erbjöds den enklare förtäringen du ville ha.

Du har väl hittat den här sidan där det framgår hur du hanterar de olika ansökningarna (det är säkert bäst att göra två ansökningar, en för varje del).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Är det inte enklast att helt enkelt begära ersättning och sedan vänta och se?
    Efter viss betänketid anser jag att en kopp kaffe (med påtår) i normalfallet är fullt skäligt vid 60 min försening.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag har i vart fall fått igenom samtliga mina krav på SJ och detta utan något knot. Enda är väl att det kan dröja lite och det är väl också det enda negativa jag tycker mig ha sett från Pv-resenärer. Tågoperatörerna har väl också bra statistik jämfört med flyget när det gäller saker som gått till ARN reklamationsnämnden och man följer så gott som alltid utslagen

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Efter viss betänketid anser jag att en kopp kaffe (med påtår) i normalfallet är fullt skäligt vid 60 min försening.
    OK. Vad tycker du då är skäligt efter 99 minuters försening, för resa Stockholm-Hässleholm, som i det aktuella fallet?
    Själv tycker jag (som jag skrev i annat inlägg) att man i det läget borde fått något litet tilltugg, men tveksam till att få en varmrätt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    OK. Vad tycker du då är skäligt efter 99 minuters försening, för resa Stockholm-Hässleholm, som i det aktuella fallet?
    Kaffe + kanske bulle eller ostsmörgås. Undantaget om t ex resenären har diabetes eller missar möjlighet till annan förtäring.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Jag tog mig tid till att lusläsa villkoren hos SJ. Där står det att jag har rätt till ersättning för mat och dryck om förseningen är över 60 minuter. Alltså det står inget om kost utan det står just mat och dryck.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag tog mig tid till att lusläsa villkoren hos SJ. Där står det att jag har rätt till ersättning för mat och dryck om förseningen är över 60 minuter. Alltså det står inget om kost utan det står just mat och dryck.
    Men ordet 'kost' betyder ju just 'mat och dryck' så jag förstår inte problemet?! Både 'kost' och 'mat och dryck' är alltså synonyma uttryck (Norstedts svenska synonymordbok). 😊👍

---
    /Arne 😊
    en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
    ---
    「猿も木から落ちる」
    (saru mo ki kara ochiru)
    "Even monkeys fall from trees"

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det beror när förseningen uppkommer. Är det så att jag planerat äta middag hemma men pga förseningen får äta ute någonstans så får man argumentera för detta och begära ersättning.

Men att lägga in en extra måltid eller liknande bara för att begära ersättning blir lite märkligt, mat/dryckersättningen är inte tänkt som något extra plåstre på såren utan just att man inte kan äta som man planerat.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag roade mig (ja jag är väl rätt lättroad) med att läsa innantill i tågpassagerarförordningen och det som står där är ju detta:

Artikel 18
    Assistans
    1. Vid försenad ankomst eller avgång ska järnvägsföretaget
    eller stationsförvaltaren hålla resenärerna informerade om situationen
    och om förväntad avgångs- och ankomsttid så snart dessa
    uppgifter finns att tillgå.
    2. Vid varje försening som avses i punkt 1 och överstiger
    60 minuter ska resenärerna dessutom kostnadsfritt erbjudas
    a) måltider och förfriskningar, om dessa finns att tillgå ombord
    på tåget eller på stationen eller rimligen kan anskaffas, som
    står i skälig proportion till väntetiden, (...)
    Så jag uppfattar inte att man behöver ha haft någon viss plan för hur man hade tänkt äta, däremot ska måltiderna och förfriskningarna stå "i skälig proportion till väntetiden" och där kan jag ju möjligtvis tycka, att vid 90 minuters försening vid 18-tiden kan man väl i normalfallet inte förvänta sig att bli serverad en hel middag, däremot är det rimligt att man får något som man står sig på i de kanske två timmar som middagen blir uppskjuten med. Men det är min tolkning och då har jag inte heller tagit hänsyn till vad reseavtalet kan ge för eventuella ytterligare rättigheter.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Är det inte en bars och vatten som brukar erbjudas... Mat eller macka funkar väl bara till de som är först ute?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Kan du länka till var du hittade det? Jag hittar bara att du har rätt att förtäring om möjligt (vilket inte automatiskt innebär ersättning, alltså att du får pengar): "Om förseningen är 60 minuter eller mer har du rätt att få assistans i form av förtäring och logi (vid behov) under förutsättning att detta är praktiskt genomförbart."

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av lorry Visa inlägg
    Är det inte en bars och vatten som brukar erbjudas... Mat eller macka funkar väl bara till de som är först ute?
    Så kan det mycket väl bli. Det står ju i texten som både jag och JDS citerat "om dessa finns att tillgå".
    Men, i faller vi pratar om fanns bevisligen en landgång kvar, eftersom trådstartaren köpte en landgång.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •