Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 2009-02-13 Härryda NSB El18 2258

Avställd
    Medlem
    mar 2018

2009-02-13 Härryda NSB El18 2258

Hej på er, Några av er har kanske sett den här bilden tidigare men för nytillkomna resenärer så vill jag visa på något som inte rullar här längre. Peterson Rail körde timmertåg i Sverige och här är ett tåg med tomma vagnar på väg till en lastningsplats för att fylla vagnarna med stockar. Just nu kommer jag inte ihåg till vilken lastningsplats de var på väg till. Peterson Rail hyrde El18 av NSB. / Nicklas

2009-02-13 Härryda NSB El18 2258 tåg 49139
    by Nicklas Sahlbom, on Flickr

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: 2009-02-13 Härryda NSB El18 2258

Säkerligen Limmared.
    Där lastade t ex OBAS då också./Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: 2009-02-13 Härryda NSB El18 2258

Jo det lastades en hel del virke i Limmared särskilt efter Gudrun. Man byggde snabbt ut stickspåret väster om KustTillKust banans spår 1 ända fram till järnvägsövergången i södra bangårdsändan vilket innebar att man kunde få in ett helt tåg för lastning utan omväxling! Sedan körde OBAS (och deras underentreprenör Bantåg som nu heter Railcare) samt TX upp till 3 timmertåg/dygn från Limmared norrut under flera år. Efter denna period fortsatte man att lasta timmer vilket Peterson Rail och ibland också TÅGAB körde mot Norge vill jag minnas.
    Tyvärr förstörde sedan klåfingriga kommunala tjänstemän och politiker lastningsmöjligheterna i Limmared genom att korta av spåret med hänvisning till att det var ett bygglov under begränsad tid....... Det innebär att man inte kan lasta timmer utan att åka på flera omväxlingar vilket gör att det spricker ekonomiskt då man måste ha flera förare då arbetstiden annars drar iväg långt över vad som är tillåtet!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •