Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Botniabanan utan nattåg under sju dygn maj/juni

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Botniabanan utan nattåg under sju dygn maj/juni

Enligt Trafikverket går inte nattågen på Botniabanan 28 maj – 3 juni 2018. De omleds via stambanan. Ska ERTMS uppgraderas kanske; någon som vet?

Jag hoppas verkligen att SJ stannar för resandeutbyte i Mellansel, Långsele och Ånge. Plattformar finns och den kalla årstiden är över. Vid omledningar i södra Sverige brukar uppehåll ske utmed den tillfälliga sträckan.

Senast redigerat av Magnus Olofsson den 2018-03-18 klockan 21:19:17.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Botniabanan utan nattåg under sju dygn maj/juni

Citat Ursprungligen postat av Magnus Olofsson Visa inlägg
    Enligt Trafikverket går inte nattågen på Botniabanan 28 maj – 3 juni 2018. De omleds via stambanan. Ska ERTMS uppgraderas kanske; någon som vet?

Jag hoppas verkligen att SJ stannar för resandeutbyte i Mellansel, Långsele och Ånge. Plattformar finns och den kalla årstiden är över. Vid omledningar i södra Sverige brukar uppehåll ske utmed den tillfälliga sträckan.
    Dags att ta död på en myt!

Under de sex år som jag ansvarade för att hantera dylika omledningar så var resandet varit minimalt över Ånge, Långsele och Mellansel. I bästa fall har man kommit upp i 15 stycken på en avgång, men det var kanske bara en enda dag. Ofta har det varit betydligt färre än så, på vissa avgångar, framförallt från Mellansel och Långsele på morgonen har det varit 0 resenärer flera gånger, även fast man kör omledningar så mycket som en vecka. Min uppfattning är att kunderna hittar andra resvägar när tågen inte passerar den normala påstigningsstationen och även fast man sätter in full ersättningstrafik till/från tågen så väljer kunderna bort dem. Jag hade så småningom svårt att motivera kostnaden för ersättningstrafiken som trots allt blev och när vi en gång prövade att ta bort den så kom inte en enda kundreaktion in till SJ. Alls! Det var totalt tyst. Däremot blev det ett herrans liv i Postvagnen..

Däremot har det värt att bussersätta Vännäs-Umeå och omvänt, där kommer man ofta upp i 2 ersättningsbussar, om det inte finns någon passande tågavgång på Vännäspendeln att anpassa sig till.

Senast redigerat av Txp den 2018-03-18 klockan 22:48:15.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo, det är klart. Kan man inte boka resor till nämnda stationer vid omledning så blir resandeutbytet skralt. Ersättningstrafik behövs knappast och inte heller till Vännäs (varför ska umeåborna särbehandlas – det är ju bara att ange att tåget angör andra stationer än de vanliga). Den som bor i Långsele kan ju gå till stationen och den från Sollefteå har ofta bil eller kan blir skjutsad. Så finns ju länstrafiken.

Senast redigerat av Magnus Olofsson den 2018-03-18 klockan 23:01:51.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jo, det är klart. Kan man inte boka resor till nämnda stationer vid omledning så blir resandeutbytet skralt. Ersättningstrafik behövs knappast och inte heller till Vännäs (varför ska umeåborna särbehandlas – det är ju bara att ange att tåget angör andra stationer än de vanliga). Den som bor i Långsele kan ju gå till stationen och den från Sollefteå har ofta bil eller kan blir skjutsad. Så finns ju länstrafiken.
    Jag vet inte om det bar något oklart i mitt första svar?

Även om man lade in ersättningstrafik till de berörda orterna, exempelvis Mellansel-Ö-vik och Långsele-Kramfors så var det ytterst få som faktiskt använde sig av den, trots att den låg i bokning i god tid före banarbetets start. Jag ska se om jag inte kan rota fram nån statistik från den tiden, men det hinner jag inte just nu.

Samma fenomen har noterats när det är stopp på Malmbanan och man ersätter hela eller delar av sträckan med buss. Resandeantalet går ner avsevärt, vilket jag tolkar som att buss inte är en attraktivt sätt att resa.

Vad du får särbehandling av Umeå-Vännäs förstår jag inte, eftersom det där är klart motiverat att köra ersättningstrafik där.

En komplettering, som jag skrivit i det första inlägget! En bidragande orsak till det skrala resandet är att man vid omledningar får ganska dåliga tidtabeller, dvs det blir ingen attraktiv avgång- eller ankomsttid vid de större målpunkterna, en förklaring till det är dels att man vill försöka hålla samma tidtabeller en hel omledningsperiod, men också att det är tämligen svårt att ta sig fram med adhoc-tåg Gävle - Ånge - Vännäs.

Senast redigerat av Txp den 2018-03-19 klockan 07:35:49.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ingen uppgradering av ERTMS-marksystemet är planerat vid denna tid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ersättningstrafik kostar en del så det kan vara tveksamt. Men att inte stanna är mycket märkligt. Det lär ha förekommit trafik Gävle – Vännäs utan resandeutbyte. Mycket märkligt i mina ögon. Resandetåg är till för resande. Och det är inga höghastighetståg på stambanan direkt så att stanna är förhållandevis enkelt.

Senast redigerat av Magnus Olofsson den 2018-03-19 klockan 08:18:49.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av HLi Visa inlägg
    Ingen uppgradering av ERTMS-marksystemet är planerat vid denna tid.
    Det är nog något med spår/växlar eller nåt. Någon kanske kan svara.

Kommer Norrtåg att påverkas? Det står inget om det i Trafikverkets text, och inte heller på Norrtågs sajt.

Edit: kanske banarbetet bara är nattetid?

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-03-19 klockan 09:28:14.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det är nog något med spår/växlar eller nåt. Någon kanske kan svara.

Kommer Norrtåg att påverkas? Det står inget om det i Trafikverkets text, och inte heller på Norrtågs sajt.

Edit: kanske banarbetet bara är nattetid?
    Jeg har forsøkt å finne ut hva det kan være. Veckokartan viser ikke noe arbeide mellom Umeå og Övik. Derimot sørover.

De som orker kan studere denne:
    https://www.trafikverket.se/contenta..._mellersta.pdf

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

SJ:s trafikinfo (länk) framgår det ganska väl på vilka delsträckor det är banarbeten, genom att det även är stängt söder om Sundsvall så är det väl lockande att gå inne i landet hela vägen. Men, det står ju inte exakt vad Trafikverket gör.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Jeg har forsøkt å finne ut hva det kan være. Veckokartan viser ikke noe arbeide mellom Umeå og Övik. Derimot sørover.

De som orker kan studere denne:
    https://www.trafikverket.se/contenta..._mellersta.pdf
    Det står något om Förebyggande underhåll mellan LSL och HSD (Långsele/Härnösand) vecka 1822 med trafikavbrott mellan de ställena och hastighetsnedsättnig till 40.
    Samt samma vecka Förebyggande underhåll mellan HSD och SUC (Härnösand/Sundsvall)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tack för info Txp.

Har du koll på hur mycket extra kostnad det skulle vara att bara stanna, t ex vid Mellansel, utan att i övrigt ha någon ersättningstrafik? Om kostnaden är låg så kan det ju räcka med att det bara är några få personer (t ex 10 st) som går av/på för att det ska löna sig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den extra elenergin för ett stopp kostar under hundralappen men så slits bromsar och fordon förstås lite extra. Och tåget får några minuter längre gångtid. Men i min värld borde någon enstaka resenär vara lönsam.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bron i Bergeforsen skall renoveras i sommar men tyckte någon nämnde två veckor för det jobbet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JM Visa inlägg
    Bron i Bergeforsen skall renoveras i sommar men tyckte någon nämnde två veckor för det jobbet.
    Og siden hen er det en tre ukers periode i Oktober hvor nattogene skal gå indre vegen. I alle fall om man ser på tidtabellen for nattogene mot Narvik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant! Jag hoppas verkligen att tåget stannar för resandeutbyte utmed stambanan. Allt annat vore helmärkligt. Det var ju där tågen gick tidigare och plattformen i Mellansel är fortfarande som ny. Den gjordes om strax innan trafiken flyttades. Ska den som vill åka nattåg till och från Örnsköldsvik (eller Mellansel för den delen) behöva ta sig till och från Umeå exempelvis. Galet om tåget går genom Mellansel.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant! Jag hoppas verkligen att tåget stannar för resandeutbyte utmed stambanan. Allt annat vore helmärkligt. Det var ju där tågen gick tidigare och plattformen i Mellansel är fortfarande som ny. Den gjordes om strax innan trafiken flyttades. Ska den som vill åka nattåg till och från Örnsköldsvik (eller Mellansel för den delen) behöva ta sig till och från Umeå exempelvis. Galet om tåget går genom Mellansel.
    De senaste gångerna jag har åkt med omledda nattåg på stambanan har det varit utan annonserade uppehåll Umeå - Gävle såvitt jag minns. (Däremot har jag för mig att det brukar bli något slags rast i typ Långsele.)

Senast redigerat av JDS den 2018-03-19 klockan 22:08:08.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •