Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Låt Södertälje få tillbaks Södertälje Central

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Låt Södertälje få tillbaks Södertälje Central

Södertälje har ju en riktigt fin centralstation., Den ligger också precis som en centralstation ska ligga, dvs centralt. Den har egentligen allt man kan begära av centralstation, ett vackert stationshus har de osv.

Men någon på SJ störde sig under 1990-talet på att den bara trafikeras av pendeltåg. Inga X2000 och inga InterCity. SJ hittade på en massa dumheter på den riden om centralstationer, och Södertälje passade inte in i SJ:s profilprogram, allra minst som den bara trafikerades av pendeltåg som marknadsförs av SL och inte SJ.

Så därför hittade de på det historielösa namnet Södertälje Centrum.

Vore det inte dags att skrota detta i mitt tycke hemska namn? Och ge tillbaks Södertälje sin centralstation igen?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Låt Södertälje få tillbaks Södertälje Central

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Södertälje har ju en riktigt fin centralstation., Den ligger också precis som en centralstation ska ligga, dvs centralt. Den har egentligen allt man kan begära av centralstation, ett vackert stationshus har de osv.

Men någon på SJ störde sig under 1990-talet på att den bara trafikeras av pendeltåg. Inga X2000 och inga InterCity. SJ hittade på en massa dumheter på den riden om centralstationer, och Södertälje passade inte in i SJ:s profilprogram, allra
    minst som den bara trafikerades av pendeltåg som marknadsförs av SL och inte SJ.
    Vore det inte dags att skrota detta i mitt tycke hemska namn? Och ge tillbaks Södertälje sin centralstation igen?
    Hade SJ något att säga i saken 1994, då var det ju Banverket som styrde över banorna.
    SL bör väl i stället haft något att säga i saken.
    Jag tycker dock ”Södertälje centrum ” låter bra och beskriver ju bra var stationen ligger.
    Namnbyte kostar rätt mycket så då bör det vara välmotiverat.
    Och just Södertäljes stationer har väl haft nog med namnbyten så låt lagt kort ligga.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Men någon på SJ störde sig under 1990-talet på att den bara trafikeras av pendeltåg. Inga X2000 och inga InterCity. SJ hittade på en massa dumheter på den riden om centralstationer, och Södertälje passade inte in i SJ:s profilprogram, allra minst som den bara trafikerades av pendeltåg som marknadsförs av SL och inte SJ.

SJ hade inget att göra med namnbytet. Och nuvarande namn säger ju exakt var stationen ligger. Något som 'Södertälje hamn' inte gör.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Hade SJ något att säga i saken 1994, då var det ju Banverket som styrde över banorna.
    Jag tycker dock ”Södertälje centrum ” låter bra och beskriver ju bra var stationen ligger.
    Och just Södertäljes stationer har väl haft nog med namnbyten så låt lagt kort ligga.
    Och den enhet inom Banverket som beslutade om namnen hette Järnvägsinspektionen.

Instämmer i argumentationen, plus då att det känns ologiskt med en ren pendeltågsstation med epitetet "central", då borde väl även andra pendeltågsstationer kunna ha det? Exempelvis Sollentuna central, Tumba central etc.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    SJ hade inget att göra med namnbytet. Och nuvarande namn säger ju exakt var stationen ligger. Något som 'Södertälje hamn' inte gör.
    Det är väl SL som bestämt namnet. "Centrum" ingår i ett antal SL-stationers namn, mest på tunnelbanan. Man verkar se Södertälje som en förort med ett centrum.

Sundbybergs centrum
    Solna centrum
    Mörby centrum
    Täby centrum
    Södertälje centrum

Jag tror SL tycker "centralstation" är något för SJ och fjärrtåg och lite mer faciliteter.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och den enhet inom Banverket som beslutade om namnen hette Järnvägsinspektionen.

Instämmer i argumentationen, plus då att det känns ologiskt med en ren pendeltågsstation med epitetet "central", då borde väl även andra pendeltågsstationer kunna ha det? Exempelvis Sollentuna central, Tumba central etc.
    Järnvägsinspektionen beslutade, men påhitt och förslag kom från andra. Detsamma idag för Transportstyrelsen.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det är väl SL som bestämt namnet. "Centrum" ingår i ett antal SL-stationers namn, mest på tunnelbanan. Man verkar se Södertälje som en förort med ett centrum.

Sundbybergs centrum
    Solna centrum
    Mörby centrum
    Täby centrum
    Södertälje centrum

Jag tror SL tycker "centralstation" är något för SJ och fjärrtåg och lite mer faciliteter.
    Men i fråga om Sundbyberg, Solna och Mörby är det fråga om stationer på tunnelbanan, och där det finns stationer på "riktig" järnväg, som har enbart ortsnamnet, så det är upptaget.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg

Järnvägsinspektionen beslutade, men påhitt och förslag kom från andra. Detsamma idag för Transportstyrelsen.
    Det tyckte jag redan hade framgått.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nu ger du dig in i fria fantasier, Niklas. Bakgrunden till namnbytena var byggandet av Grödingebanan. Då kom, genom en kompromiss, stationen Södertälje Syd att etableras.

Detta med Syd, Nord osv var i och för sig en idé från SJ Fastighetsdivision (byggmaffian). Där uppstod ett problem i konflikten med etablerade begrepp som Norra, Östra osv. Svenskan är lite lurig som har dubbla begrepp för dessa väderstrecksbegrepp.
    Nåväl, den nya stationen SKULLE heta Södertälje Syd.

Då påpekade Järnvägsinspektionen att de inte accepterade både Södertälje Södra och Södertälje Syd. Hmm, då måste Södra byta namn. Kommunen föreslog Baltic efter ett kvartersnamn intill. (AGA Baltic-fabriken hade legat där).
    Detta bedömdes som helt obegripligt för alla utom de närmast sörjande. Kompromissen blev Södertälje Hamn, trots avståndet till hamnen.

Södertälje Centrum då? Ja, onekligen ligger den i stadens centrala delar.
    Tanken var, du är från Hässleholm och ska ses till Södertälje. Du har ingen aning om stadens geografi eller järnvägsnätets uppbyggnad. (Detta var före sökmotorer och nätbokningar.) Du finner EN station i tidtabellen, Södertälje Syd. Vidare sökning ger lokaltågsstationerna Södertälje Hamn (går bort) och Södertälje Centrum (det måste det vara).

Så gick tankarna när planeringen pågick. Rätt eller fel? Det kan vi alltid diskutera. Ursprunget var dock Fastighetsdivisionens utvecklingsiver och etablerandet av begreppen Syd, Nord och Väst kring Stockholm. Skapandet av ny noder där fjärr- och lokaltåg skulle knytas samman. Öst då? Ja, där rådde andra krafter (SL). Kanske Albano?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Jag tar mig friheten att citera vad Anders Johansson skrev i Dagens Nyheter den 28 december 1993. Notera gärna orten i rubriken...

SYDTÄLJE (NoN)

Tågtrafikanter tur och retur Södertälje kommer verkligen att få skärpa sig vid av- och påstigningar. Denna metropol söder om kungliga huvudstaden kan om några år stoltsera med nya namn på fyra olika stationer för fjärr-, region- och lokaltåg.

Efter tre års ordstrid fastställer nu järnvägsinspektionen, högsta garant för tågresenärers trygghet, fyra nya stationsnamn (som också stöds av SJ, SL och Södertälje kommun). Ingenting blir vid det gamla.

Enklast blir det för SJ:s och banverkets egen personal som också trafikerar en femte station, nämligen ställverket. Detta, men ingenting annat, får kort och gott heta SÖDERTÄLJE.

Många tågresenärer, även de som aldrig satt foten i Södertälje, känner säkert igen SÖDERTÄLJE SÖDRA. Det namnet försvinner nu helt när stationen döps om till SÖDERTÄLJE HAMN, trots att den ligger 23 meter över havet och endast är förenad med Södertälje uthamn via ett stickspår.

SÖDERTÄLJE CENTRAL, som länge varit ett pendelbihang till Södertälje Södra, döps om till SÖDERTÄLJE CENTRUM.

Den stora ordstriden har stått kring det nya "resecentrum" som etableras vid den väldiga Igelstabrons södra fäste på nya Grödingebanan. Där byggs två stationer för dels fjärrtågsresenärer till södra och västra Sverige och Europa, dels regiontågstrafikanter i Mälardalen.

Men vid detta centrum, som verkligen ligger i söder och blir en verklig central för metropolens övriga stationer, måste resenärerna hålla isär SÖDERTÄLJE SYD ÖVRE och SÖDERTÄLJE SYD UNDRE.

Dessa knöliga namn fastställer järnvägsinspektionen trots protester från både lantmäteriverket, Svenska språknämnden och Språk- och folkminnesinstitutet. Samtliga instanser är eniga om att man på grund av risk för förväxlingar inte kan låta två grannstationer heta Södertälje Södra och Södertälje Syd, men sedan går meningarna isär.

Södertälje Syd, ett arbetsnamn under byggprojektet, "reflekterar snarast ett av teknokrater omhuldat osyntetiskt språkbruk som råkar vara i ropet just nu", invänder Språk- och folkminnesinstitutet. Det är "ett förvirrande och onödigt tillskott i namnskicket för järnvägsstationer". Det tillämpas till nu för en enda station - Stockholm Syd - som även det ifrågasätts och faktiskt kallas FLEMINGSBERG i både folkmun och i banverkets tjänstetidtabell.

Språknämnden, som alltid väljer orden varsamt, kallar Södertälje Syd "ett olyckligt val" - sydstämpeln "avviker . . . på ett påfallande sätt från normalt namnskick", heter det.

"Ett mer speciellt bruk av s y d som ensamt led förekommer, t ex i väderrapporter (syd Utsira) och i militära sammanhang, men detta sätt att precisera läget för en ort har inte någon spridning i allmänspråket."

Lantmäteriverket stöder språknämnden och argumenterar att "med tanke på att namnet Stockholms central fungerar utmärkt både för fjärr- och lokaltågen torde Södertälje central räcka". Därmed bifalles beteckningen centrum för nuvarande central och samstämt värnar man om namnet Södertälje Södra.

Men ordvärnarna blir bokstavligen överkörda av Södertälje kommunpampar, trafikbolagen och järnvägsinspektionen.

Ingen tycks ha frågat den tyngsta remissinstansen, tågresenärerna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Trelleborg C (central) trafikeras enbart av Pågatåg... men de räknas kanske som "riktiga" tåg och inte pendeltåg?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det tyckte jag redan hade framgått.
    Nej. Skillnad på att besluta och att fastställa. Kan tilläggas att JInsp formellt var en egen myndighet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Trelleborg C (central) trafikeras enbart av Pågatåg... men de räknas kanske som "riktiga" tåg och inte pendeltåg?
    Men är Trelleborg C det rätta namnet?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Fast i Trelleborg finns väl ingen annan station?
    Jag tycker att C skall indikera huvudstationen på orten, så jag tycker det är bra som det är i Södertälje.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast i Trelleborg finns väl ingen annan station?
    Jag tycker att C skall indikera huvudstationen på orten, så jag tycker det är bra som det är i Södertälje.
    Jo, Trelleborg F finns ju också.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Men är Trelleborg C det rätta namnet?
    Det är vad som står på skyltarna i varje fall.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Det är vad som står på skyltarna i varje fall.
    Driftplatsens namn är Trelleborg utan tillägg. Samtrafiken, Skånetrafiken m m låter dock centralstationen hänga kvar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nej. Skillnad på att besluta och att fastställa. Kan tilläggas att JInsp formellt var en egen myndighet.
    Vilken skillnad då?

Jag är också väl medveten om att J var en egen myndighet, men administrativt en del av Banverket.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jo, Trelleborg fF finns ju också.
    Men har den trafik? Plus finns den? När jag kollar efter trafikplatser så finns det bara Trelleborg.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    feb 2018

Jo, Trelleborg F finns ju också.
    Trelleborg F ligger på samma trafikplats som Trelleborg C och är helt inhägnad och oåtkomlig för allmänheten. Idag används de spåren enbart för uppställning av fordon, och det finns således ingen orsak att annonsera ut eller särskilja den platsen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •