Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Låt Södertälje få tillbaks Södertälje Central

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Låt Södertälje få tillbaks Södertälje Central

Södertälje har ju en riktigt fin centralstation., Den ligger också precis som en centralstation ska ligga, dvs centralt. Den har egentligen allt man kan begära av centralstation, ett vackert stationshus har de osv.

Men någon på SJ störde sig under 1990-talet på att den bara trafikeras av pendeltåg. Inga X2000 och inga InterCity. SJ hittade på en massa dumheter på den riden om centralstationer, och Södertälje passade inte in i SJ:s profilprogram, allra minst som den bara trafikerades av pendeltåg som marknadsförs av SL och inte SJ.

Så därför hittade de på det historielösa namnet Södertälje Centrum.

Vore det inte dags att skrota detta i mitt tycke hemska namn? Och ge tillbaks Södertälje sin centralstation igen?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Låt Södertälje få tillbaks Södertälje Central

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Södertälje har ju en riktigt fin centralstation., Den ligger också precis som en centralstation ska ligga, dvs centralt. Den har egentligen allt man kan begära av centralstation, ett vackert stationshus har de osv.

Men någon på SJ störde sig under 1990-talet på att den bara trafikeras av pendeltåg. Inga X2000 och inga InterCity. SJ hittade på en massa dumheter på den riden om centralstationer, och Södertälje passade inte in i SJ:s profilprogram, allra
    minst som den bara trafikerades av pendeltåg som marknadsförs av SL och inte SJ.
    Så därför hittade de på det historielösa namnet Södertälje Centrum.
    Vore det inte dags att skrota detta i mitt tycke hemska namn? Och ge tillbaks Södertälje sin centralstation igen?
    Hade SJ något att säga i saken 1994, då var det ju Banverket som styrde över banorna.
    SL bör väl i stället haft något att säga i saken.
    Jag tycker dock ”Södertälje centrum ” låter bra och beskriver ju bra var stationen ligger.
    Namnbyte kostar rätt mycket så då bör det vara välmotiverat.
    Och just Södertäljes stationer har väl haft nog med namnbyten så låt lagt kort ligga.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Hade SJ något att säga i saken 1994, då var det ju Banverket som styrde över banorna.
    Jag tycker dock ”Södertälje centrum ” låter bra och beskriver ju bra var stationen ligger.
    Och just Södertäljes stationer har väl haft nog med namnbyten så låt lagt kort ligga.
    Och den enhet inom Banverket som beslutade om namnen hette Järnvägsinspektionen.

Instämmer i argumentationen, plus då att det känns ologiskt med en ren pendeltågsstation med epitetet "central", då borde väl även andra pendeltågsstationer kunna ha det? Exempelvis Sollentuna central, Tumba central etc.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och den enhet inom Banverket som beslutade om namnen hette Järnvägsinspektionen.

Instämmer i argumentationen, plus då att det känns ologiskt med en ren pendeltågsstation med epitetet "central", då borde väl även andra pendeltågsstationer kunna ha det? Exempelvis Sollentuna central, Tumba central etc.
    Järnvägsinspektionen beslutade, men påhitt och förslag kom från andra. Detsamma idag för Transportstyrelsen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Järnvägsinspektionen beslutade, men påhitt och förslag kom från andra. Detsamma idag för Transportstyrelsen.
    Det tyckte jag redan hade framgått.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det tyckte jag redan hade framgått.
    Nej. Skillnad på att besluta och att fastställa. Kan tilläggas att JInsp formellt var en egen myndighet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nej. Skillnad på att besluta och att fastställa. Kan tilläggas att JInsp formellt var en egen myndighet.
    Vilken skillnad då?

Jag är också väl medveten om att J var en egen myndighet, men administrativt en del av Banverket.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vilken skillnad då?
    Transportstyrelsen fastställer trafikplatsnamn. Men Trafikverket m fl beslutar vad de anser en trafikplats ska heta och vad som bör fastställas.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vilken skillnad då?

Jag är också väl medveten om att J var en egen myndighet, men administrativt en del av Banverket.
    Transportstyrelsen fastställer trafikplatsnamn. Men Trafikverket m fl beslutar vad de anser en trafikplats ska heta och vad som bör fastställas.
    Enligt järnvägsförordningen är det så att Transportstyrelsen beslutar om trafikplatsnamn. Innan dessa ”fastställs eller ändras” (ja det står så) ska Transportstyrelsen höra diverse parter. Så att fastställa något är tydligen i detta sammanhang en delmängd av att besluta något.

Hur som helst är ju detta en lek med ord. Transportstyrelsen har uppenbarligen rätt att själv bestämma vad en trafikplats ska heta, utan att någon ens föreslagit det. Men i praktiken handlar det ju nästan helt om att godkänna det namn som infrastrukturförvaltaren föreslagit.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Trelleborg C (central) trafikeras enbart av Pågatåg... men de räknas kanske som "riktiga" tåg och inte pendeltåg?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Trelleborg C (central) trafikeras enbart av Pågatåg... men de räknas kanske som "riktiga" tåg och inte pendeltåg?
    Men är Trelleborg C det rätta namnet?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Men är Trelleborg C det rätta namnet?
    Det är vad som står på skyltarna i varje fall.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Det är vad som står på skyltarna i varje fall.
    Driftplatsens namn är Trelleborg utan tillägg. Samtrafiken, Skånetrafiken m m låter dock centralstationen hänga kvar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Fast i Trelleborg finns väl ingen annan station?
    Jag tycker att C skall indikera huvudstationen på orten, så jag tycker det är bra som det är i Södertälje.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast i Trelleborg finns väl ingen annan station?
    Jag tycker att C skall indikera huvudstationen på orten, så jag tycker det är bra som det är i Södertälje.
    Jo, Trelleborg F finns ju också.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jo, Trelleborg fF finns ju också.
    Men har den trafik? Plus finns den? När jag kollar efter trafikplatser så finns det bara Trelleborg.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    feb 2018

Jo, Trelleborg F finns ju också.
    Trelleborg F ligger på samma trafikplats som Trelleborg C och är helt inhägnad och oåtkomlig för allmänheten. Idag används de spåren enbart för uppställning av fordon, och det finns således ingen orsak att annonsera ut eller särskilja den platsen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Trelleborg F ligger på samma trafikplats som Trelleborg C och är helt inhägnad och oåtkomlig för allmänheten. Idag används de spåren enbart för uppställning av fordon, och det finns således ingen orsak att annonsera ut eller särskilja den platsen.
    Trelleborg F verkar varken vara driftplats i interna systemet, eller ha passagerarpåstigning.
    Det finns bara driftplats Trelleborg enligt linjeboken.

C / Centralstation verkar vara lite statusmarkering i Sverige.
    I Norge verkar "Sentralstasjon" och i Danmark "Hovedbanegård" bara användas om större städer med flera stationer i tätorten.
    Oslo, Trondheim, Köpenhamn och Århus har dessa namn (men inte Bergen vars nästa lokaltågsstation ligger bortom en lång tunnel utanför Bergens tätort)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Trelleborg F verkar varken vara driftplats i interna systemet, eller ha passagerarpåstigning.
    Det finns bara driftplats Trelleborg enligt linjeboken.

C / Centralstation verkar vara lite statusmarkering i Sverige.
    I Norge verkar "Sentralstasjon" och i Danmark "Hovedbanegård" bara användas om större städer med flera stationer i tätorten.
    Oslo, Trondheim, Köpenhamn och Århus har dessa namn (men inte Bergen vars nästa lokaltågsstation ligger bortom en lång tunnel utanför Bergens tätort)
    När beteckningen 'C' på 1990-talet infördes på ytterligare ett antal stationer avsågs att det skulle utvisa att stationen hade en viss servicenivå, t ex bemannad biljettexpedition. Detta är ju inte längre aktuellt och 'C' har inte längre någon särskild betydelse annat än om det finns flera stationer på orten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det här med "syd" i stationsnamn har väl börjat försvinna? Jag tänker på Svågertorp som väl ett tag hette "Malmö syd" och Flemmingsberg som ett tag hette "Stockholm syd".

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •