Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Tåg 80, 80, 80 och en ALEX-korsning.

  1. #21
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    9 128

    Sv: Tåg 80, 80, 80 och en ALEX-korsning.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jo, fast nu har man tidigare kommit fram till att den enkla ägovägssignalen inte dög. Då gäller det att hitta något annat som är tillräckligt bra, sedan är nästa steg att utvärdera var pengarna gör störst nytta. Om jag ska koppla till det du skriver finns då risken att dyra ägovägsskydd leder till att de blir lönsamma bara i ett fåtal plankorsningar, men vad är då bäst, en dålig lösning som är billig eller en bra lösning som kostar för mycket? Pest eller kolera?
    Välj den prisvärda men inte perfekta.
    Dvs gör något med den gamla ägovägssignalen. Kanske även kräva att vägen förbjuds för andra än boende, kanske vanlig vägbom på vägen etc.


  2. #22
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 793

    Sv: Tåg 80, 80, 80 och en ALEX-korsning.

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Välj den prisvärda men inte perfekta.
    Dvs gör något med den gamla ägovägssignalen. Kanske även kräva att vägen förbjuds för andra än boende, kanske vanlig vägbom på vägen etc.
    Jo, jag förespråkar gärna själv att man inte ska låta det bästa bli det godas fiende, men i detta fall tror jag att man har försökt den vägen också, fast jag vet inte, jag har enbart blivit informerad om resultatet.


  3. #23
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 964

    Sv: Tåg 80, 80, 80 och en ALEX-korsning.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jo, fast nu har man tidigare kommit fram till att den enkla ägovägssignalen inte dög. Då gäller det att hitta något annat som är tillräckligt bra, sedan är nästa steg att utvärdera var pengarna gör störst nytta. Om jag ska koppla till det du skriver finns då risken att dyra ägovägsskydd leder till att de blir lönsamma bara i ett fåtal plankorsningar, men vad är då bäst, en dålig lösning som är billig eller en bra lösning som kostar för mycket? Pest eller kolera?
    Det beror på hur man definierar "en bra lösning".
    Risken som är välkänd när man t.ex. läser om alla bilkrockar på Stångådals och Tjustbanan,
    är ju att man tillgriper lösningen att inte göra något eftersom det inte finns pengar,
    dvs behålla signallösa korsningar.

    Det är en bra fråga hur man definierar "lönsamma ägovägsskydd".
    Eftersom man tydligen måste ha nyckeln hemma och ta med sig den, inte kedja fast den vid korsningen, så kommer de bara i fråga på rena ägovägar, sådana som leder till åkrar, skogar, enstaka hus etc.

    Den nya modellen torde monteras bara därför att det krävs vid bygge av nya vägar, inte för att ägaren eller Trafikverket vill betala för ett "nödvändigt" skydd vid en ren ägoväg,
    för om det vore så skulle Trafikverket bekosta fler anläggningar där det är mera biltrafik.


  4. #24
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 964

    Sv: Tåg 80, 80, 80 och en ALEX-korsning.

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Välj den prisvärda men inte perfekta.
    Dvs gör något med den gamla ägovägssignalen. Kanske även kräva att vägen förbjuds för andra än boende, kanske vanlig vägbom på vägen etc.
    Om man tagit bort bommarna och alla vägskyddssignaler utom den blinkande oranga lampan i ALEX-vägskyddet,
    så hade det blivit en förbättring av den gamla ägovägssignalen.
    Dvs ingen yttre elmatning behövs, men tydligare signalering gentemot bilarna.

    Denna verkar så påkostad att man lika gärna kunde montera en vanlig bomanläggning.


    Vad är tekniska skillnaden och skälet till skillnaden mellan ALEX ägoväg och normal ALEX?

    Enligt tidigare inlägg är skillnaden att bommarna ligger nere normalt och måste låsas upp med nyckel,
    och skälet är att Trafikverkets säkerhetsansvariga på plankorsningar vill förbjuda andra än ägarna att använda dessa vägar.

    Finns andra skillnader, och finns utformningar som är avsedda att sänka kostnaden för dem?
    T.ex. att enklare övervakningsfunktioner kan finnas och ingen batteribackup behövs? Spånar bara.


  5. #25
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 889

    Sv: Tåg 80, 80, 80 och en ALEX-korsning.

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Om man tagit bort bommarna och alla vägskyddssignaler utom den blinkande oranga lampan i ALEX-vägskyddet,
    så hade det blivit en förbättring av den gamla ägovägssignalen.
    Inte för att jag förstår vad det är för blinkande orange lampa du talar om, om du menar "dödskallen" som gäller för tåget och sitter några hundra meter före korsningen så är det inget som finns för en ägovägskorsning av hittillsvarande typ.

    Men det är oväsentligt!

    Logiken här är ju att TrV har fått viss panik för att det har hänt några olyckor på vägar med ägovägssignal. Detta måste givetvis utnyttjas för att krångla till allting så mycket som möjligt, och då har man uppfunnit denna besynnerliga konstruktion som kombinerar det sämsta av alla tänkbara sorters skydd och icke-skydd...


  6. #26
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 793

    Sv: Tåg 80, 80, 80 och en ALEX-korsning.

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det beror på hur man definierar "en bra lösning".
    Risken som är välkänd när man t.ex. läser om alla bilkrockar på Stångådals och Tjustbanan,
    är ju att man tillgriper lösningen att inte göra något eftersom det inte finns pengar,
    dvs behålla signallösa korsningar.

    Det är en bra fråga hur man definierar "lönsamma ägovägsskydd".
    Eftersom man tydligen måste ha nyckeln hemma och ta med sig den, inte kedja fast den vid korsningen, så kommer de bara i fråga på rena ägovägar, sådana som leder till åkrar, skogar, enstaka hus etc.

    Den nya modellen torde monteras bara därför att det krävs vid bygge av nya vägar, inte för att ägaren eller Trafikverket vill betala för ett "nödvändigt" skydd vid en ren ägoväg,
    för om det vore så skulle Trafikverket bekosta fler anläggningar där det är mera biltrafik.
    Lönsamhet räknas som samhällseknomisk lönsamhet.

    En viktig del av problematiken med vägskydd är att numera sker uppemot hälften av plankorsningsolyckorna i plankorsningar med bommar, helt enkelt beroende på bristande uppmärksamhet hos vägtrafikanterna. Detta medför att stora pengar måste läggas på att göra befintliga bomanläggningar ännu säkrare, annars kunde det säkert blivit fler bomanläggningar.


  7. #27
    Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    187

    Sv: Tåg 80, 80, 80 och en ALEX-korsning.

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Inte för att jag förstår vad det är för blinkande orange lampa du talar om.
    Skulle tro att det är denna som avses:


  8. #28
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 889

    Sv: Tåg 80, 80, 80 och en ALEX-korsning.

    Hm, ja det verkar plausibelt. Undrar vad den bidrar med.


  9. #29
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 964

    Sv: Tåg 80, 80, 80 och en ALEX-korsning.

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Om man tagit bort bommarna och alla vägskyddssignaler utom den blinkande oranga lampan i ALEX-vägskyddet,
    så hade det blivit en förbättring av den gamla ägovägssignalen.
    Dvs ingen yttre elmatning behövs, men tydligare signalering gentemot bilarna.

    Denna verkar så påkostad att man lika gärna kunde montera en vanlig bomanläggning.


    Vad är tekniska skillnaden och skälet till skillnaden mellan ALEX ägoväg och normal ALEX?

    Enligt tidigare inlägg är skillnaden att bommarna ligger nere normalt och måste låsas upp med nyckel,
    och skälet är att Trafikverkets säkerhetsansvariga på plankorsningar vill förbjuda andra än ägarna att använda dessa vägar.

    Finns andra skillnader, och finns utformningar som är avsedda att sänka kostnaden för dem?
    T.ex. att enklare övervakningsfunktioner kan finnas och ingen batteribackup behövs? Spånar bara.
    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Inte för att jag förstår vad det är för blinkande orange lampa du talar om, om du menar "dödskallen" som gäller för tåget och sitter några hundra meter före korsningen så är det inget som finns för en ägovägskorsning av hittillsvarande typ.

    Men det är oväsentligt!

    Logiken här är ju att TrV har fått viss panik för att det har hänt några olyckor på vägar med ägovägssignal. Detta måste givetvis utnyttjas för att krångla till allting så mycket som möjligt, och då har man uppfunnit denna besynnerliga konstruktion som kombinerar det sämsta av alla tänkbara sorters skydd och icke-skydd...
    Jag menar alltså den nya ägovägsanläggningen, inte den gamla.
    https://www.trafikverket.se/contenta...ovagsskydd.png

    Den har enligt skissen bommar och en orange lampa på vardera sidan som blinkar om det kommer tåg.
    Den har också vägsignal, röd eller vit signal som syns för tågen.
    Tillval är vanliga röda kastljuslampor.
    Om det ska finnas vägförsignal, tredubbel gul som blinkar eller är fast, framgår inte.
    (någon sådan inte är inritad ens för bomanläggning för allmän väg, där vägförsignal kan antas ska finnas)

    Det finns också en variant för påspårningsplats, där fordon för järnvägsarbete som kan gå på både väg och järnväg (traktorer och lastbilar med sänkbara järnvägshjul) kan börja gå på järnväg.
    Dessa har också bommar, dvs inte ens järnvägens underhållspersonal ges förtroende att passera från väg in på järnväg utan att bommar finns.
    Dvs nybyggda anläggningar, äldre kan givetvis vara utan alla signaler tills vidare.
    https://www.trafikverket.se/contenta...ovagsskydd.png

    Någon säkerhetsperson har fått igenom kravet på att alla plankorsningar, inklusive ägoväg och påspårningsplats, ska ha bommar.

    Jag har tidigare flera gånger ställt frågan varför kostnaden för nya järnvägar ökar så mycket med tiden.
    Det har ingen verkat veta, men Trafikverket själva verkar komma med nya kostnadsdrivande krav.


  10. #30
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 889

    Sv: Tåg 80, 80, 80 och en ALEX-korsning.

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag har tidigare flera gånger ställt frågan varför kostnaden för nya järnvägar ökar så mycket med tiden.
    Det har ingen verkat veta, men Trafikverket själva verkar komma med nya kostnadsdrivande krav.
    No kidding....


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •