Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
Visst var banan belastad före 1995, men utöver enstaka insatståg i rusningstid gick pendeltågen bara varje halvtimme då.

På dåvarande Södertälje S fanns sex plattformsspår, och det verkar som att det räckte. I morgon kan jag visa flera bilder av fjärrtåg på Södertälje S.

För tkl och annan ställverkspersonal var det mycket att tänka på, inte minst som den livligt trafikerade sträckan ner till Södertälje C var enkelspårig på den tiden.

Södertälje Syd togs i bruk för persontrafik någon av dagarna i trettondagshelgen 1995. Sedan någon gång i november 1994 hade en del godståg körts över Grödingebanan.
Nu har jag letat fram sju bilder som jag förut har skannat in och visat i Postvagnen. De föreställer fjärrtåg på dåvarande Södertälje hamn.

Ovan tåg mot Eskilstuna, på väg in på spår 1, 4 okt 1980. Till höger tågexpeditionen.

Ovan en bild från 7 mars 1981 med tåg 226 Jönköping - Stockholm på spår 3 och pendeltåg från/till Märsta på spår 2. Om jag inte minns fel var det då fortfarande tågbyte från "lillpendel" till Märstapendel på Södertälje S, utom för de fåtaliga insatstågen. Vi var många resenärer som möttes och trängdes i de trånga gångtunnlarna och deras trappor.

En bild från 27 okt 1983, då City Express 65 Stockholm - Karlstad hade börjat köras. Det var ont om tåglägen på eftermiddagarna då. Därför hade utgått från läget för tåg 441 Stockholm - Eskilstuna och kopplat ihop det nya CE 65 med Eskilstunatåget på delsträckan Stockholm C - Södertälje S, med det senares Ra-lok ungefär mitt i tåget. Uppenbarligen användes spår 2 för dessa båda tåg. Kanske gick det inte att nå Eskilstunabanan från spår 1? På spår 3 har ett tåg nyss satt sig i rörelse mot Stockholm.

Ovan ser vi på spår 3 ett långt fjärrtåg, gissningsvis från Skåne, och på spår 4 ett persontåg Eskilstuna - Södertälje, draget av TGOJ Bt.

Ovan lämnar X2000-tåget 193 Södertälje S i riktning mot Stockholm den 16 mars 1991.

Ovan bör det vara ett IC-tåg som går in på spår 1, den 29 okt 1994.

En stund senare samma dag, och det bör ha varit persontåg mot Eskilstuna på spår 2.