Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Frågor gällande Södertälje hamn (Södertälje södra)

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Frågor gällande Södertälje hamn (Södertälje södra)

Jag bor i Södertälje och jag passerar ofta genom Södertälje hamn till Södertälje syd exempelvis och jag har hört och läst att Södertälje hamn var stadens fjärrtågsstation fram till januari år 1995.

För er som inte vet så har Södertälje hamn två plattformar, en för tåg från Stockholm och till Gnesta och en för tåg från Gnesta och mot Stockholm även om undantag sker vid exempelvis spårfel ibland.
    Men någonting som jag funderar på är hur all tågtrafik fick plats mellan Flemingsberg och Södertälje hamn innan Grödingebanan byggdes?
    Pendeltågen går idag mellan Tumba och Södertälje varje kvart hela dagarna och några fler i rusningstid och mellan Flemingsberg och Tumba går det ännu fler tåg.
    På den tiden gick både SJ X 2000 mellan Stockholm och Göteborg och tåg mellan Stockholm och Malmö och Stockholm och Karlstad samt andra regionaltåg. Förvisso var det dubbelspår precis som nu. Men ni som minns den tiden, hur flöt trafiken? Var det mycket förseningar? Om ett pendeltåg var trasigt, fick det stor påverkan på exempelvis ett SJ X 2000 bakom?
    Var det kapacitetsbrist för tåg med uppehåll i Södertälje hamn i och med att bara två spår fanns för tåg som inte var pendeltåg?
    När började Södertälje syd byggas och när var stationen färdig?

Edit: Finns det bilder på SJ tåg från tiden då dessa gjorde uppehåll i Södertälje hamn, Södertälje södra på den tiden?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Frågor gällande Södertälje hamn (Södertälje södra)

Citat Ursprungligen postat av Höjden15226 Visa inlägg
    Jag bor i Södertälje och jag passerar ofta genom Södertälje hamn till Södertälje syd exempelvis och jag har hört och läst att Södertälje hamn var stadens fjärrtågsstation fram till januari år 1995.

För er som inte vet så har Södertälje hamn två plattformar, en för tåg från Stockholm och till Gnesta och en för tåg från Gnesta och mot Stockholm även om undantag sker vid exempelvis spårfel ibland.
    Men någonting som jag funderar på är hur all tågtrafik fick plats mellan Flemingsberg och Södertälje hamn innan Grödingebanan byggdes?
    Pendeltågen går idag mellan Tumba och Södertälje varje kvart hela dagarna och några fler i rusningstid och mellan Flemingsberg och Tumba går det ännu fler tåg.
    På den tiden gick både SJ X 2000 mellan Stockholm och Göteborg och tåg mellan Stockholm och Malmö och Stockholm och Karlstad samt andra regionaltåg. Förvisso var det dubbelspår precis som nu. Men ni som minns den tiden, hur flöt trafiken? Var det mycket förseningar? Om ett pendeltåg var trasigt, fick det stor påverkan på exempelvis ett SJ X 2000 bakom?
    Var det kapacitetsbrist för tåg med uppehåll i Södertälje hamn i och med att bara två spår fanns för tåg som inte var pendeltåg?

Edit: Finns det bilder på SJ tåg från tiden då dessa gjorde uppehåll i Södertälje hamn, Södertälje södra på den tiden?
    Visst var banan belastad före 1995, men utöver enstaka insatståg i rusningstid gick pendeltågen bara varje halvtimme då.

På dåvarande Södertälje S fanns sex plattformsspår, och det verkar som att det räckte. I morgon kan jag visa flera bilder av fjärrtåg på Södertälje S.

För tkl och annan ställverkspersonal var det mycket att tänka på, inte minst som den livligt trafikerade sträckan ner till Södertälje C var enkelspårig på den tiden.

Södertälje Syd togs i bruk för persontrafik någon av dagarna i trettondagshelgen 1995. Sedan någon gång i november 1994 hade en del godståg körts över Grödingebanan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Klassikern var att fjärrtåg söderifrån var så försenat att det lagom hamnade bakom ett pendeltåg istället för före detsamma. Innan ankomst Cst hade förseningen ökat med minst en kvart.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Det enkla svaret på frågan är att det vara betydligt mindre tågtrafik på den gamla goda tiden. Tyvärr har jag inte tidtabeller som kan beskriva den exakta omfattning på tågtrafiken, däremot skulle det vara roligt att se tidtabeller från den gamla goda tiden för att få en inblick i hur trafiken har förändrats totalt sett och på linjenivå.

Några skillnader som dock går att konstatera är att Södertälje hamn var en fjärrtågsstation i den forna tiden innan bland annat Svealandsbanan (Södertälje - Eskilstuna) fick en ordentlig upprustning.

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Om vi tittar på lantmäteriets historiska ortfoton går det att notera att station har sett betydliga förändringar. den främsta förändringen är att stationen hade tidigare 6 spår vid tre small öplattformar med 6 meters bredd. Sedan dessa har de 2 inre plattformarna breddats till en bredd på ungefär 8 meter. Utöver detta har spåren förändrats något och vi antar att spåren är listade i en stigande nummerordning från öst till väst.
    - Spår 1 är till stor del bevarat i sitt ursprungliga läge
    - Spår 2 och 3 är flyttade några meter västerut
    - Spår 4 följer förhållandevis väl sträckningen för det historiska spår 5
    - Spår 5 följer förhållandevis väl sträckningen för det historiska spår 6

Gissningsvis använde fjärrtågen längs Västra Stambanan de historiska spåren 1-4 medan lokaltågen mot Södertälje C använde de historiska spåren 5-6.

Något annat som går att konstatera var att den tidigare förbindelsen till plattformarna var en plattformsövergång precis framför stationshuset och att plattformarna till de historiska spåren 1-4 var jämnlånga (ungefär 300 m) medan plattformen till det historiska spåren 5-6 var något kortare och började smalnas av efter ungefär 200 meter.

Länk: https://minkarta.lantmateriet.se/?e=...undaries=false

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Om vi tittar på lantmäteriets historiska ortfoton går det att notera att station har sett betydliga förändringar. den främsta förändringen är att stationen hade tidigare 6 spår vid tre small öplattformar med 6 meters bredd. Sedan dessa har de 2 inre plattformarna breddats till en bredd på ungefär 8 meter. Utöver detta har spåren förändrats något och vi antar att spåren är listade i en stigande nummerordning från öst till väst.
    - Spår 1 är till stor del bevarat i sitt ursprungliga läge
    - Spår 2 och 3 är flyttade några meter västerut
    - Spår 4 följer förhållandevis väl sträckningen för det historiska spår 5
    - Spår 5 följer förhållandevis väl sträckningen för det historiska spår 6

Gissningsvis använde fjärrtågen längs Västra Stambanan de historiska spåren 1-4 medan lokaltågen mot Södertälje C använde de historiska spåren 5-6.

Något annat som går att konstatera var att den tidigare förbindelsen till plattformarna var en plattformsövergång precis framför stationshuset och att plattformarna till de historiska spåren 1-4 var jämnlånga (ungefär 300 m) medan plattformen till det historiska spåren 5-6 var något kortare och började smalnas av efter ungefär 200 meter.
    Min minnesbild är att fjärrtågen huvudsakligen använde spåren 1 och 4, pendeltågen till/från Stockholm C spår 2-3. Kan det ha varit så att spår 5-6 användes av Gnesta- och Eskilstuna-tågen?

Gångtunnel till plattformarna anlades tidigt, i vart fall fanns den på 1970-talet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Min minnesbild är att fjärrtågen huvudsakligen använde spåren 1 och 4, pendeltågen till/från Stockholm C spår 2-3. Kan det ha varit så att spår 5-6 användes av Gnesta- och Eskilstuna-tågen?

Gångtunnel till plattformarna anlades tidigt, i vart fall fanns den på 1970-talet.
    Tack. Det låter som en rimligt nyttjandeplan av plattformarna.

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag hade också ett svagt minne av fjärrtåg på 1 och 4.
    Sen har ju spåranvändning förstås ändrats över tid, t.ex. när Stockholmspendlarna började fortsätta ner till Södertälje C.

Men, jag har en svag aning om att det förekommit byte över samma plattform för tåg från Stockholm till tåg mot Järna/Gnesta, och då måste ju ett av tågen ha använt fjärrtågsspår.
    Det förekom kanske bara vissa år, eller bara i rusningsriktningen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag hade också ett svagt minne av fjärrtåg på 1 och 4.
    Sen har ju spåranvändning förstås ändrats över tid, t.ex. när Stockholmspendlarna började fortsätta ner till Södertälje C.

Men, jag har en svag aning om att det förekommit byte över samma plattform för tåg från Stockholm till tåg mot Järna/Gnesta, och då måste ju ett av tågen ha använt fjärrtågsspår.
    Det förekom kanske bara vissa år, eller bara i rusningsriktningen.
    Utöver min minnesbild av att pendlarna huvudsakligen hade plattform mellan fjärrtågen utgår jag från att man ville undvika att (från Stockholm) ankommande pendel blev stående ivägen för bakomvarande tåg p g a korsande tågväg. Jag tänker mig då att man primärt tog in dem på spår 2, tåg i motsatt riktning till spår 3 (detta gäller efter att genomgående tåg till Södertälje C införts). Genom att ta tåg mot Gnesta till spår 5/6 undvek man att dessa blockerade vägen för nästa tåg från Södertälje C.

Jag kan tänka mig "byte över plattform" i riktning från Gnesta mot Stockholm i och med att det bara kom att blockera spår 4 en kort stund. I motsatt riktning vore det däremot värre, möjligen skulle man i det läget kunna använda samma plattform, således spår 3 för tåget från Stockholm och spår 4 för tåget mot Gnesta. Om jag inte minns fel var det så att tåg mot Stockholm ankom omedelbart innan tåg i motsatt riktning avgick mot Södertälje C, dvs korsande tågväg uppkom endast om det sistnämnda var försenat så mycket som ordinarie vändtid.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Klassikern var att fjärrtåg söderifrån var så försenat att det lagom hamnade bakom ett pendeltåg istället för före detsamma. Innan ankomst Cst hade förseningen ökat med minst en kvart.
    Men ofta blev det då förbigång i Tumba eller högerspår Glasberga-Dånviken.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men ofta blev det då förbigång i Tumba eller högerspår Glasberga-Dånviken.
    Ofta, men långtifrån alltid. Framförallt högerspåret var sällan tillgängligt och förbigångsspåret i Tumba kanske också var upptaget.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Min pappa jobbade som tågklarerare på Södertälje Södra på 60-talet och det hände att jag fick följa med honom på jobbet t.ex. en lite lugnare söndag. Även om jag rest mycket från Ses även på 70-talet så har kanske starkare minnen från 60-talet. Även om det hänt otroligt mycket så är väl Ses i grunden sig likt. Jjag blir lite brydd på vad Ni avser med spår 1-6 och i mitt resonemang tar jag bara spåren logiskt från att spår 1 låg närmast stationshuset.

Spår 1 användes förstås mest för alla fjärrtåg och passerande godståg söderut. Dock var det så att loktågen (D-lok + B13/B6 vagnar) alltid också ankom till spår 1 för att sedan backa ner till Södertälje C. När det sedan återkom till Ses för färd mot Stockholm igen vill jag minnas att de kom in på spår 2.
    Spår 2 användes ganska måttligt och användes kanske mer när X1 började vända i Ses. Lillpendeln till Södertälje C och även Gnesta pendel tror jag avgick från spår 4.
    Spår 3 användes mest för alla fjärrtåg och passerade godståg norrut.
    Spår 4 som sagt för smått och gott som lillpendel, X16/X17 till Västerljung och Strängnäs m.m. Även långsammare persontåg och godstågpå stambanan hamnade där för att bli förbigångna av fjärrtåg norrut.
    Spår 5 och 6 förknippar jag bara med Eskilstuna tågen och kan vara så att tåg i båda riktningarna använde dessa spår. Tidvis tror jag att dessa spår utnyttjades minst på Ses.

Personligen är jag nog ändå mest fäst vid spår 1 som under 60-70 talet var det spår där alla tåg söderut passerade. För mig blev det straten för många resor i Sverige och även ut i Europa under 60-70 talet. Spåret var aldrig stilla och det var förstås alltid en pirrande känsla när Kontinentaltågen dundrade in på spår 1 och man visste att äventyret kund börja.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

En relaterade fråga: När upphörde perrongförsäljningen av södertäljekringlor? Har ett minne (måste vara början av 50-talet), men det kan vara ett falskt minne.

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

När startade pendeltågstrafiken mellan Södertälje C och Gnesta?

Jag har böckerna Svenska lok och motorvagnar, år 1991 och år 1994, och det finns en bild på ett X10 med skyltningen Gnesta ifrån år 1989.
    Jag trodde att trafiken till Gnesta började i slutet utav 90-talet.
    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    En relaterade fråga: När upphörde perrongförsäljningen av södertäljekringlor? Har ett minne (måste vara början av 50-talet), men det kan vara ett falskt minne.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

När startade pendeltågstrafiken mellan Södertälje C och Gnesta?

Jag har böckerna Svenska lok och motorvagnar, år 1991 och år 1994, och det finns en bild på ett X10 med skyltningen Gnesta ifrån år 1989.
    Jag trodde att trafiken till Gnesta började i slutet utav 90-talet.
    Sommaren 1969 började pendeltågstrafiken med X1 till Gnesta. Dessförinnan var det andra typer av lokaltåg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Första halvan av 60 talet upplevde jag flera gånger försäljning av Södertälje kringlor vid södergående fjärrtåg. Unga grabbar som sålde.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Första halvan av 60 talet upplevde jag flera gånger försäljning av Södertälje kringlor vid södergående fjärrtåg. Unga grabbar som sålde.

Passagerare
    Medlem
    feb 2021

Jag började på pendeltrafiken 1983 och efter ett tag ca 3 mån så sökte jag till den s.k. Södertäljegruppen och fick därmed en fast rutin på turer på Järna-Gnesta framtill febr. 1985 då jag sökte över till andra tjänster. Återkom till pendeln 1987 - 1989 och återkom åter till den s.k. Södertälje gruppen.
    SÖDERTÄLJE SÖDRA: Sp. 1 fjärrtåg söderut och Sp.2 Pendeltåg mot Gnesta alt. Eskilstunatåg. Sp. 3 Ankommande tåg söderifrån o pendeltåg mot Cst resp. Södertälje Central vid behov. Sp. 4 ankommande pendeltåg fr. Järna/Gnesta mot Södertälje Central o Eskilstunatågen mot Cst. Sp.5 resp.6 för Gnestapendeln vid behov.
    Det blev ibland språngmarch mellan plattformarna för pendlarna då spårändringar i "elfte timmen" ljöd lokalt, språng mot trappa ner- tunnelspring och trappa upp till berörd plattform. De övriga spåren 7 o 8 var avsett för lokalgodstågen från t.e.x. Nykvarn o hamnen med därtill växling vid behov. Det fanns i södra änden uppställningsspår för vilande pendeltåg samt ett mot stoppbock för växelsätt eller vilande T44. Detta var vad jag upplevde under de år jag var därstädes.
    Givetvis var det spårändringar p.g.a. tågläget kan tilläggas. Tror inte jag missat nåt väsentligt.
    plinsen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Denna ritning visar spårplanen i ställverket på 1940-talet och den ändrades inte så mycket förrän den stora ombyggnaden för några år sedan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av plinsen Visa inlägg
    Jag började på pendeltrafiken 1983 och efter ett tag ca 3 mån så sökte jag till den s.k. Södertäljegruppen och fick därmed en fast rutin på turer på Järna-Gnesta framtill febr. 1985 då jag sökte över till andra tjänster. Återkom till pendeln 1987 - 1989 och återkom åter till den s.k. Södertälje gruppen.
    SÖDERTÄLJE SÖDRA: Sp. 1 fjärrtåg söderut och Sp.2 Pendeltåg mot Gnesta alt. Eskilstunatåg. Sp. 3 Ankommande tåg söderifrån o pendeltåg mot Cst resp. Södertälje Central vid behov. Sp. 4 ankommande pendeltåg fr. Järna/Gnesta mot Södertälje Central o Eskilstunatågen mot Cst. Sp.5 resp.6 för Gnestapendeln vid behov.
    Det blev ibland språngmarch mellan plattformarna för pendlarna då spårändringar i "elfte timmen" ljöd lokalt, språng mot trappa ner- tunnelspring och trappa upp till berörd plattform. De övriga spåren 7 o 8 var avsett för lokalgodstågen från t.e.x. Nykvarn o hamnen med därtill växling vid behov. Det fanns i södra änden uppställningsspår för vilande pendeltåg samt ett mot stoppbock för växelsätt eller vilande T44. Detta var vad jag upplevde under de år jag var därstädes.
    Givetvis var det spårändringar p.g.a. tågläget kan tilläggas. Tror inte jag missat nåt väsentligt.
    plinsen
    Som jag minns från 1980-talet och när pendeln vände vid Södra:
    Sp 1: Tåg med eller utan uppehåll söderut, även till Eskilstuna.
    Sp 2: Vändande SL-tåg från Stockholm; sth 70 norrut mot uppspår (tablå-7).
    Sp 3: Tåg med eller utan uppehåll söderifrån, även från Eskilstuna.
    Sp 4: SL-tåg t/fr Södertälje C resp Gnesta.
    Avukelser för bl a insatstågen och vid samtidigt tåg t Södertälje C och Gnesta.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •