Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: ABC-märkningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

ABC-märkningen.

Har en allmän fråga om mitt register. Jag skall nu gå igenom alla sidorna och nollställa så de blir relativt lika. Frågan jag har är om det kan vara intressant att få med lastgränserna, dvs ABC-märkningen. Jag har de uppskrivna men hur viktigt anser ni att det är?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: ABC-märkningen.

Många har tittat men ingen har orkat svara, kanske kvittar det för de flesta. :) Nåja, jag har filat lite på en sida. Satt littrat först, specat boggie och axelavstånd och satt in en tabell med lastgränserna. Jag vet inte om det går att snygga till tabellen som att ta bort den tomma celler uppe till vänster och slå ihop cellerna nere till höger, men det kan nog kvitta. Litt Rs SJ

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fick tips via PM så nu är lastgränstabellen lite bättre.

Avställd
    Medlem
    feb 2018

Du kan lägga till
    style="visibility:hidden"
    på första td-elementet för att gömma den rutan. Det är dock en "workaround", själva tabellen är lika stor fortfarande. Ska du få det bra i alla webbläsare så får du lägga till mycket mer kod. Mest korrekt är att skapa en separat stil-fil (.css) och lägga en stilmall för tabellen där.
    Föreslår att du låter boxen vara.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tycker egentligen inte du ska behöva lägga ner tid på att komplettera med ABC-märkning, högsta lastgräns har du ju redan noterat.
    Tack för att du lagt ut denna omfattande dokumentation från en epok då vagnslasttrafiken fortfarande var omfattande och
    bangårdar och godståg ofta bjöd på stor variation av vagnstyper!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är inte så jobbigt nu när jag lärt mig mig hur jag skall få till det. Det tar mer tid att gå igenom alla sidor och komplettera och ändra. Titeln exempelvis. FPExpress som jag använder har en del hyss för sig som behöver åtgärdas. Titeln t.ex. Det finns ingenstans uppgift hur man lägger in den så programmet tar automatiskt första ordet som titel, vilket blir SJ, DB eller vilken annan förvaltning som står först. Efteråt får man gå in och redigera i html-läge. Det finns säkert andra program men jag har använt det sen förra seklet så jag är van och kör vidare.

Tack för det. Jo, bangårdarna och tågen var mycket mer varierade och roligare att studera förr. Och inte ett klotter så långt ögat kunde se.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För mig som under snart 40 år jobbat vid järnvägen och under betydande delar av denna tid övervägande med godstrafik är ju detta mycket intressant. Du får gärna kontakta mig om det är något du tror jag kan hjälpa till med.
    Mvh Henke

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack, jag får se om det behövs. Den som länkade till MRW och inskannade godsvagnslistor gjorde mig en stor tjänst. Tyskar är som bekant grundliga och den här sidan är inget undantag: http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_gattungen.html Myyycket matnyttigt. Jag googlar och samlar in uppgifter och får hela tiden uppdatera sidor som redan är uppdaterade. Beträffande ABC-märkningen som jag frågade om är den ganska viktig och ibland förunderlig. Och Tyskland utmärker sig, se bara här: http://gotbild.se/godsvagnar/40a.htm

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fortsätter en polsk fråga. Jag har hittat denna sida med en massa godsvagnar i tabellform. http://wilhelm-knocke.pl/covalus/Cov...mery/zal2.html Är det som man kan vänta sig, ny littra, gammal littra, nummerserier mm? Någon som kan översätta? Google translate brukar vara dålig på fackuttryck.

Senast redigerat av Åke K den 2018-03-23 klockan 09:06:33.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tittade på bilden på Lss-y -vagnen. I ABC-rutan saknas sth för översta raden. Förr brukade det stå t.ex 70, 80 eller 90. Gissningsvis är det 90 km/h. Eller också gäller det upp till 99 km/h. För S = 100 km/h och SS är 120 km/h. I rutan under anges vilka lastgränser som gäller DB och som avviker från det som anges i översta rutan. Ibland står också avvikande lastgränser i andra förvaltningar.
    Andra intressanta uppgifter för vagnar är vilka bromsvikter som gäller. På vagnar med manuell omställare brukar bromsvikterna anges i läge "Tom" och "Last". Det finns också bromssystem som ställer in sig efter lastens vikt. Då anges den maximala bromsvikten. Sedan kan det finnas omställare för bromstyp t.ex. G, P och R (i alla fall på personvagnar. Jag vet inte om R finns på godsvagnar). De olika lägena påverkar t.ex tillsättningstiden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Jag tittade på bilden på Lss-y -vagnen. I ABC-rutan saknas sth för översta raden. Förr brukade det stå t.ex 70, 80 eller 90. Gissningsvis är det 90 km/h. Eller också gäller det upp till 99 km/h. För S = 100 km/h och SS är 120 km/h. I rutan under anges vilka lastgränser som gäller DB och som avviker från det som anges i översta rutan. Ibland står också avvikande lastgränser i andra förvaltningar.
    Andra intressanta uppgifter för vagnar är vilka bromsvikter som gäller. På vagnar med manuell omställare brukar bromsvikterna anges i läge "Tom" och "Last". Det finns också bromssystem som ställer in sig efter lastens vikt. Då anges den maximala bromsvikten. Sedan kan det finnas omställare för bromstyp t.ex. G, P och R (i alla fall på personvagnar. Jag vet inte om R finns på godsvagnar). De olika lägena påverkar t.ex tillsättningstiden.
    Att den rutan är tom var vanligt, en snabb titt i min pärm säger att den var oftare tom än ifylld. Gäller alla förvaltningar. Bromsvikten har jag aldrig noterat och ingen annan heller. Det är mer en uppgift för tågföringen och inget för nummerbitare troligen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •