Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Spårbytet Borås-Herrljunga är inlett

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Sv: Spårbytet Borås-Herrljunga är inlett

Jag tittade på tabellen för SJ Snabbtåget mellan Stockholm och Borås i december månad och sträckan mellan Herrljunga och Borås kommer ta cirka 28-29 minuter.

Jag räknade med att tåget kommer göra uppehåll i Herrljunga i cirka 10 minuter för och byta färdriktning.
    Om resan mellan Herrljunga och Borås kommer ta cirka 28-29 minuter, vilken hastighet kommer tåget köra i?
    Hur lång tid tog det för dom omledda tågen i somras?

Någon skrev att SJ bara skulle köra snabbtåg mellan Borås och Stockholm M-F men Borås kommer ha snabbtågstrafik mot Stockholm även på lördag. Identiskt med Uddevallatåget idag.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Höjden15226 Visa inlägg
    Hur lång tid tog det för dom omledda tågen i somras?
    Jag tog en titt nu på ett av alla omledda SJ Snabbtåg i somras som gick sträckan och då tog det 36 minuter att köra Herrljunga-Borås (tittade på tåg 10423 som avgick från Herrljunga 10.04 och ankom Borås 10.40 utan några uppehåll för tågmöten).

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Enligt vad som sagts, ska sth inte höjas efter spårbytet. Det har sagts i Postvagnen att det beror på att man då måste göra en helt ny prövning av buller och säkerhet, så att trots att det nya spåret i sig innebär lägre buller trots en högre hastighet, kan inte sth höjas eftersom förutsättningarna då förändras. Däremot har det väl funnits vissa nedsättningar på grund av dåligt spårläge (om det formellt kallas så) och dessa nedsättningar antar jag kan tas bort. 40 km/h i kurvorna vid Öresjö kan till exempel återgå till normala 50, trodde en lokförare jag talade med.

Som Bonzo säger: det bor inte många precis intill spåret, men om de som bor någon kilometer därifrån kunde bemöda sig med en promenad till tåget, skulle det finnas många presumtiva resenärer. Molla by, med egen skola, ligger tämligen nära Torpåkra hållplats, för att ta ett exempel.
    Det låter som om det är omöjligt att höja sth någonstans på befintlig bana, trots att spårbyte och plankorsningsåtgärder görs, och ATC och fjb införs.

Jag tittade nyligen på lokförarfilmen Stockholm-Uddevalla, och kollade upp sth i linjeboken. https://www.youtube.com/watch?v=-SveSztuhls
    Man har lyckats få upp sth till 160 mellan Herrljunga-Håkantorp , medan Håkantorp-Vargön mest har 110, fast det är rakt och betongslipers på nästan hela sträckan.
    Det finns några obevakade övergångar mellan Håkantorp och Vargön vilket kan hålla nere sth,
    annars kan det ju vara så att sth Herrljunga-Håkantorp höjdes innan Trafikverket bildades och allt blev omöjligt.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det låter som om det är omöjligt att höja sth någonstans på befintlig bana, trots att spårbyte och plankorsningsåtgärder görs, och ATC och fjb införs.

Jag tittade nyligen på lokförarfilmen Stockholm-Uddevalla, och kollade upp sth i linjeboken. https://www.youtube.com/watch?v=-SveSztuhls
    Man har lyckats få upp sth till 160 mellan Herrljunga-Håkantorp , medan Håkantorp-Vargön mest har 110, fast det är rakt och betongslipers på nästan hela sträckan.
    Det finns några obevakade övergångar mellan Håkantorp och Vargön vilket kan hålla nere sth,
    annars kan det ju vara så att sth Herrljunga-Håkantorp höjdes innan Trafikverket bildades och allt blev omöjligt.
    I det här fallet (hastighetshöjning på befintlig järnväg) är det miljöbalken i kombination proposition 1996/97:53 och inte Trafikverket som är problmet.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    I det här fallet (hastighetshöjning på befintlig järnväg) är det miljöbalken i kombination proposition 1996/97:53 och inte Trafikverket som är problmet.
    Det handlar om buller.
    Men huvuddelen av sträckan är på landsbygden.
    Borde gå att höja.
    Om det är omöjligt att höja, och eftersom jag läst att Miljöbalken innehåller principer om tidsbegränsade tillstånd (det kämpar Cementa och Kaunis med att förlänga)
    så kanske vi snart får sänka sth på stambanorna till 110.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Det handlar om buller.
    Men huvuddelen av sträckan är på landsbygden.
    Borde gå att höja.
    Om det är omöjligt att höja, och eftersom jag läst att Miljöbalken innehåller principer om tidsbegränsade tillstånd (det kämpar Cementa och Kaunis med att förlänga)
    så kanske vi snart får sänka sth på stambanorna till 110.
    Det kan ju också vara så att varken Trafikverket eller Västtrafik ser nyttor med att höja hastigheten i det här läget. Att de pengarna gör större nyttor på andra banor eller i andra åtgärder.

Edit: Bara så att alla är med varför jag skriver som jag skriver. Säg att man höjer, vad ska man höja till då? 160? 180? 200? Det kan ju vara så att Västtrafik känner att med nuvarande trafikupplägg så behöver man ej höja hastigheten och att det viktiga är att banan rustades upp för omledning av godståg.

Men sen KAN det ju bli så att Västtrafik gör förändringar i sina trafikupplägg och hejsansvejsan så kommer de vilja köra biomodala tåg Lidköping-Håkantorp-Trollhättan-Göteborg tex med topphastighet på 200. Då kan ju hela hastighetshöjningen till 160 vara mindre värd och man "måste" göra om det för att kunna höja till 200 km/h.

Är det något jag har lärt mig under mina år i projekt och inom järnväg är att "förbereda" för andra ofta brukar sluta med att den man förbrett för många göra om allt. Det blir aldrig bra.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Är det något jag har lärt mig under mina år i projekt och inom järnväg är att "förbereda" för andra ofta brukar sluta med att den man förbrett för många göra om allt. Det blir aldrig bra.
    Å andra sidan brukar det vara så att om man inte ska förbereda utan ta sig ända i mål blir uppenbart det bästa lätt det godas fiende, dvs man når aldrig fram eftersom det alltid finns en möjlighet att nå ännu längre.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det kan ju också vara så att varken Trafikverket eller Västtrafik ser nyttor med att höja hastigheten i det här läget. Att de pengarna gör större nyttor på andra banor eller i andra åtgärder.

Edit: Bara så att alla är med varför jag skriver som jag skriver. Säg att man höjer, vad ska man höja till då? 160? 180? 200? Det kan ju vara så att Västtrafik känner att med nuvarande trafikupplägg så behöver man ej höja hastigheten och att det viktiga är att banan rustades upp för omledning av godståg.

Men sen KAN det ju bli så att Västtrafik gör förändringar i sina trafikupplägg och hejsansvejsan så kommer de vilja köra biomodala tåg Lidköping-Håkantorp-Trollhättan-Göteborg tex med topphastighet på 200. Då kan ju hela hastighetshöjningen till 160 vara mindre värd och man "måste" göra om det för att kunna höja till 200 km/h.

Jag tänkte på 140, som ska vara en slags gräns för plankorsningsregler, där högre kräver mer.
    Västtrafiks eltåg går åtminstone 160 så varför Västtrafik skulle vara ointresserade av att få köra 140 istället för 110?

Jag menar den formella processen, om man redan har byggt om fysiskt.

Är det väldigt besvärligt och krävande med denna process?
    Så krävande att man drar sig för att höja hastigheten på en bana, vars kurvatur och installationer redan skulle uppfylla mer?

För övrigt texten om "förbereda".
    Västtrafik, om de vill ha högre hastighet förväntas väl inte genomföra spårbyte och nya plankorsningar själv, utan det får väl faktiskt väl Trafikverket göra?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har tolkat det som om man efter upprustningen av banan har möjlighet att höja hastigheten vilket säkert är intressant, särskilt på raksträckor på Älvsborgsbanan men även på Viskadalsbanan. Det kan vad jag förstår göras om plankorsningar ses över och bullerutredning genomförs. Bullret från hastighetshöjningen får väl öka marginellt, om det är ca 2 dB eller liknande.

Jag tror definitivt det finns en tickande politisk bomb här - Att upprustade inte ger bättre trafik med höjda hastigheter, så trycket på hastighetshöjning kommer nog att komma.

En fråga:
    Med den upprustning som nu sker på Älvsborgsbanan och Viskadalsbanan - vad klarar själva banan och kontaktledning för hastighet (på rakspår)?

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag tänkte på 140, som ska vara en slags gräns för plankorsningsregler, där högre kräver mer.
    Västtrafiks eltåg går åtminstone 160 så varför Västtrafik skulle vara ointresserade av att få köra 140 istället för 110?

Jag menar den formella processen, om man redan har byggt om fysiskt.

Är det väldigt besvärligt och krävande med denna process?
    Så krävande att man drar sig för att höja hastigheten på en bana, vars kurvatur och installationer redan skulle uppfylla mer?

För övrigt texten om "förbereda".
    Västtrafik, om de vill ha högre hastighet förväntas väl inte genomföra spårbyte och nya plankorsningar själv, utan det får väl faktiskt väl Trafikverket göra?
    Fast när du ändå höjer kan det vara lika lämpligt att höja till 160 km/h med en gång. Vi gjorde "misstaget" att höja Söderåsbanan i två steg där en höjning gjordes 2015 och en nu 2021. Där ångrar vi oss lite att vi inte höjde till 160 km/h med en gång 2015. Jag vet inte anledningen till att det blev så, men det blev det. Det var dumt då omledningstrafiken som skedde under många år vid kontaktledningsupprusningen inte gick så snabbt som den möjligigtvis hade kunnat göra.

Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg
    Jag har tolkat det som om man efter upprustningen av banan har möjlighet att höja hastigheten vilket säkert är intressant, särskilt på raksträckor på Älvsborgsbanan men även på Viskadalsbanan. Det kan vad jag förstår göras om plankorsningar ses över och bullerutredning genomförs. Bullret från hastighetshöjningen får väl öka marginellt, om det är ca 2 dB eller liknande.

Jag tror definitivt det finns en tickande politisk bomb här - Att upprustade inte ger bättre trafik med höjda hastigheter, så trycket på hastighetshöjning kommer nog att komma.

En fråga:
    Med den upprustning som nu sker på Älvsborgsbanan och Viskadalsbanan - vad klarar själva banan och kontaktledning för hastighet (på rakspår)?
    Det är svårt att säga utan att ha alla ingående detaljer. Först och främst är det ju geometri som ska kontrolleras, sen vilket kontaktledningssytem där är. En rimlighet med tanke på den trafik som går där idag är ju att inte höja hastigheterna genom byarna längst vägen, då Västtågen ändå stannar där och såeldes påverkas inte restiden. Det gjordes tex på Österlenbanan vi hastighetshöjningen där 2019.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nåja, nu har det ju genomförts en ÅVS om just hastighetshöjning på Älvsborgsbanan där både Västtrafik och Trafikverket deltog och möjliga trafikupplägg med höjd hastighet finns framtagna. Så det är inte där skon klämmer. Men det finns något som heter prioriteringar och det har ibland många som skriver i postvagnen lite svårt för. Det är inte så enkelt att man bara för att spåret och eller kontaktledningen rustats upp också samtidigt kan prioritera att höja hastigheten. I Västra regionen har det de senaste åren skett omfattande uppgraderingar av signalsystemet på Västra Stambanan vilket nu har resulterat i både att tåg utan korglutning kan köra fortare på raka partier av banan men också att tätheten mellan tågen har kunnat minskas både för två tåg eftervarandra och vid förbigång. I prioriteringen mellan att lägga pengarna på detta och hastighetshöjning på Älvsborgsbanan är det ganska självklart att Västra stambanan drar längsta strået. Så de ekonomiska medlen som finns tillgängliga för uppgradering har hamnat på den mer trafikerade Västra stambanan.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Åkte Håkantorp-Uddevalla 2016 i 110 km/h. Ingen behaglig upplevelse direkt. Kunde föraren så höll han/hon nog gärna igen pga mycket dåligt spår (iaf för den farten). Idag kan föraren däremot köra på i 110 (-115) utan att de resande får en "bumpy ride".

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Den nya tabellen för Borås och Herrljunga finns på SJ:s hemsida och dom flesta tågen kommer ha en restid på 35 minuter mellan Borås och Herrljunga och man kommer kunna åka Snabbtåg mellan Borås och Herrljunga på 34 minuter, dock inte mellan Herrljunga och Borås.

Hur lång var restiden för Västtågen mellan Borås och Herrljunga innan sträckan stängdes av i somras? Jag har läst på PV att det inte blir någon större hastighetsökning, men jag minns att det brukade ta upp till 45-47 minuter mellan Borås och Herrljunga så restiden blir kanske lite kortare i alla fall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •