Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Spårbytet Borås-Herrljunga är inlett

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Spårbytet Borås-Herrljunga är inlett

Spårbytet på järnvägslinjen Borås – Herrljunga har inletts och här kommer tre bilder från plankorsningen vid Vegagatan i Borås.
    Bilderna är tagna onsdagen 28 juli på förmiddagen.

Linjen norrut från Vegagatan

Linjen söderut från Vegagatan

Plankorsningen vid Vegagatan

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Sv: Spårbytet Borås-Herrljunga är inlett

Vilken skillnad mot tidigare. Det ser fantastiskt bra ut.

Har spårbyte även skett ner mot Högskolan och Centralstationen?

Kommer även perrongen vid Knalleland snyggas till? Jag antar att man kommer förlänga även den perrongen till 80 meter som den nya plattformen i Ljung för framtida tågtrafik.
    Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg
    Spårbytet på järnvägslinjen Borås – Herrljunga har inletts och här kommer tre bilder från plankorsningen vid Vegagatan i Borås.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Höjden15226 Visa inlägg
    Snyggt utlagt. Det ser som att det bara är att sätta igång och köra.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hej!
    Jag har aldrig sett gula Fast-clip klämmor förut, är det en ny befästning??
    //Bengt H

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är den befästningskroken som är för användning i korrosiv miljö, tex plankorsningar, i Pandrol Fastclip FE systemet.
    Pandrol byter färger som olika funktioner mellan de olika systemen.
    Motsvarande i Pandrol e-clip är blå färg och för Pandrol Fastclip FC, lila färg

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg

Snyggt!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tackar för svar.
    //Bengt H

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av pilsnergubben Visa inlägg
    Det är den befästningskroken som är för användning i korrosiv miljö, tex plankorsningar, i Pandrol Fastclip FE systemet.
    Pandrol byter färger som olika funktioner mellan de olika systemen.
    Motsvarande i Pandrol e-clip är blå färg och för Pandrol Fastclip FC, lila färg
    Det är bara närmast korsningen som de är gula. Längre bort ser de närmast röda ut på bilderna. Är de egentligen lila där?

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av pnott Visa inlägg
    Det är bara närmast korsningen som de är gula. Längre bort ser de närmast röda ut på bilderna. Är de egentligen lila där?

Det stämmer att de är röda!

De var gröna innan men någon gång 2018-2019 så byttes färgen till röd. Då byttes även färgen på de slipers som ligger vid plankorsningarna från lila till gul. Här en bild från Mosselund där det var spårbyte 2016.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Det stämmer att de är röda!

De var gröna innan men någon gång 2018-2019 så byttes färgen till röd. Då byttes även färgen på de slipers som ligger vid plankorsningarna från lila till gul. Här en bild från Mosselund där det var spårbyte 2016.
    Tack, Herrolsson!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Befästningkrokarna från Pandrol har som sagt ett flertal färger för att signalera vad de skall användas till och även om färgerna är samma mellan olika system är det inte samma funktion.

Pandrol PR:
    Brun/mörkröd: Ordinarie linjesliper

Pandrol e-clip:
    Svart: Ordinarie linjesliper men som ersättare på PR sliper
    Grön: Kraftigare krok, huvudsakligen använd i spårväxlar
    Klarröd: Deep-post extra förstärkt system för tung trafik och kurvig bana
    Blå: Extra rostskydd
    Gul: Vipa, friflytande räl på broar

Pandrol Fastclip FC
    Grön: Ordinarie linjesliper
    Lila: Extra rostskydd

Pandrol Fastclip FE
    Gul: Extra rostskydd

Det kanske finns fler färger som inte jag stött på och kanske skiljer sig färgerna mellan olika länder som använder Pandrol

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av pilsnergubben Visa inlägg
    Befästningkrokarna från Pandrol har som sagt ett flertal färger för att signalera vad de skall användas till och även om färgerna är samma mellan olika system är det inte samma funktion.

Pandrol PR:

Pandrol e-clip:
    Svart: Ordinarie linjesliper men som ersättare på PR sliper
    Grön: Kraftigare krok, huvudsakligen använd i spårväxlar
    Klarröd: Deep-post extra förstärkt system för tung trafik och kurvig bana
    Blå: Extra rostskydd
    Gul: Vipa, friflytande räl på broar

Pandrol Fastclip FC
    Grön: Ordinarie linjesliper
    Lila: Extra rostskydd

Pandrol Fastclip FE
    Gul: Extra rostskydd

Det kanske finns fler färger som inte jag stött på och kanske skiljer sig färgerna mellan olika länder som använder Pandrol
    Vad är skillnaden mellan FC och FE (förutom färgerna då)? Vet att jag diskuterade det med någon i jobbet men fick aldrig något bra svar.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Vad är skillnaden mellan FC och FE (förutom färgerna då)? Vet att jag diskuterade det med någon i jobbet men fick aldrig något bra svar.
    Norge har bytt från FC till FE och så här står det i en text från Pandrol som handlar om bytet av befästningar i Norge:
    Lower carbon emissions
    Through careful design, application of new manufacturing techniques and use of green energy sources where possible, Pandrol’s new FE System reduces the amount of raw material consumed, the energy required to manufacture them and their associated transportation costs. Use of the FE System means a 30% saving in CO2 emissions when compared to the FC fastening system.

FE has an innovative design which means it is less prone to damage by on-track equipment, due to the fact that it sits lower on the sleeper. Handling and transportation is improved due to the fact that it is lighter in weight. The FE System is a value engineered project which has been proven to deliver strong results in life cycle cost analysis.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Har spårbyte även skett ner mot Högskolan och Centralstationen?

Kommer även perrongen vid Knalleland snyggas till? Jag antar att man kommer förlänga även den perrongen till 80 meter som den nya plattformen i Ljung för framtida tågtrafik.
    Man har bytt från mellansignalen, f d inre infartssignalen, belägen vid Borås övre, och norrut. På onsdagen vid 17.30 var man på gång att passera bron över Fristadsvägen.

Vi får väl se om det görs något vid Knalleland. Hållplatsen kommer såvitt jag förstått det hela f ö att bli ett hållställe.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Någon som vad som händer med Mollaryd och Torpåkra ? Kommer dessa båda klassiker att finnas kvar ? Ett rykte säger att dom kommer att försvinna som hållplatser...?

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Citat Ursprungligen postat av Bonzo Visa inlägg
    Någon som vad som händer med Mollaryd och Torpåkra ? Kommer dessa båda klassiker att finnas kvar ? Ett rykte säger att dom kommer att försvinna som hållplatser...?
    Jo, enligt den tillförlitliga publikationen Knallebladet, så är det så: https://knallebladet.prenly.com/3641...id-upprustning

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

I Borås Tidning skrevs i vintras (plus minus några månader) att de skulle upprustas nu, med elektroniska avgångstidstavlor till exempel, men stängas om några år. Oklart när, stod det i artikeln.

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Fanns det för många år sedan ett morgontåg som gick från Borås till Herrljunga och som bara stannade i Knalleland och i Fristad?

Jag har för mig att resan med tåget mellan Borås och Herrljunga bara tog cirka 30-32 minuter. Jag undrar hur lång tid det hade tagit när det blir helsvetsat.

Gällande Mollaryd och Torpåkra så verkar det knappt bo någon därute. I Mollaryd kan man nästan se in i någons vardagsrum. Förvisso använder kanske vissa tåget där, exempelvis skolelever som pendlar, men för att restiderna mellan Borås och Herrljunga skall bli så korta som möjligt så är kanske 6 uppehåll för mycket. Fram tills nyligen var restiden cirka 45-47 minuter, det är mycket om sträckan är drygt 40 km.
    Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    I Borås Tidning skrevs i vintras (plus minus några månader) att de skulle upprustas nu, med elektroniska avgångstidstavlor till exempel, men stängas om några år. Oklart när, stod det i artikeln.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för era svar angående Mollaryd och Torpåkra.
    Där bor kanske inte så många i direkt anslutning, men det kan säkert finnas många i närområdet. Sen är det väl alltid en avvägning av hur många stopp det ska/kan finnas. Nu vet inte jag om det blir någon nämnvärd hastighetshöjning efter spårbytet.
    När jag körde där på 80-talet, så var det väl bara på morgon och eftermiddag som tågen stannade där, och då var det väl främst skolelever som åkte.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Fanns det för många år sedan ett morgontåg som gick från Borås till Herrljunga och som bara stannade i Knalleland och i Fristad?

Jag har för mig att resan med tåget mellan Borås och Herrljunga bara tog cirka 30-32 minuter. Jag undrar hur lång tid det hade tagit när det blir helsvetsat.

Gällande Mollaryd och Torpåkra så verkar det knappt bo någon därute. I Mollaryd kan man nästan se in i någons vardagsrum. Förvisso använder kanske vissa tåget där, exempelvis skolelever som pendlar, men för att restiderna mellan Borås och Herrljunga skall bli så korta som möjligt så är kanske 6 uppehåll för mycket. Fram tills nyligen var restiden cirka 45-47 minuter, det är mycket om sträckan är drygt 40 km.
    Tack för era svar angående Mollaryd och Torpåkra.
    Där bor kanske inte så många i direkt anslutning, men det kan säkert finnas många i närområdet. Sen är det väl alltid en avvägning av hur många stopp det ska/kan finnas. Nu vet inte jag om det blir någon nämnvärd hastighetshöjning efter spårbytet.
    När jag körde där på 80-talet, så var det väl bara på morgon och eftermiddag som tågen stannade där, och då var det väl främst skolelever som åkte.
    Enligt vad som sagts, ska sth inte höjas efter spårbytet. Det har sagts i Postvagnen att det beror på att man då måste göra en helt ny prövning av buller och säkerhet, så att trots att det nya spåret i sig innebär lägre buller trots en högre hastighet, kan inte sth höjas eftersom förutsättningarna då förändras. Däremot har det väl funnits vissa nedsättningar på grund av dåligt spårläge (om det formellt kallas så) och dessa nedsättningar antar jag kan tas bort. 40 km/h i kurvorna vid Öresjö kan till exempel återgå till normala 50, trodde en lokförare jag talade med.

Som Bonzo säger: det bor inte många precis intill spåret, men om de som bor någon kilometer därifrån kunde bemöda sig med en promenad till tåget, skulle det finnas många presumtiva resenärer. Molla by, med egen skola, ligger tämligen nära Torpåkra hållplats, för att ta ett exempel.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •