Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: SJ tågluff 15 dgr. Dag 8 - mot Söderhamn

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

SJ tågluff 15 dgr. Dag 8 - mot Söderhamn

Åttonde dagen blev en mellandag. Jag tog 10570 (för vilken gång i ordningen?) till Söderhamn fvb in i Hälsingeskogarna med mötande biltransport.

Namn:  IMG_20210727_133024.jpg
Visningar: 575
Storlek:  262,4 KB
    Söderhamns station har tidigare förtjänstfullt beskrivits här i PV för några år sedan av Niklas Bygdestam. Det ödsliga intrycket består.

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: SJ tågluff 15 dgr. Dag 8 - mot Söderhamn

Roligt med en 99 meterstavla/Ulf

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Åttonde dagen blev en mellandag.
    Men här tror jag att Hasse räknat fel - det borde vara den nionde dagen...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Men här tror jag att Hasse räknat fel - det borde vara den nionde dagen...
    Visst. Jag blev alldeles dagvill i skogen. Dag 9 ska ha det vara.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2021-07-28 klockan 13:59:22.
    Stockholm S

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Söderhamns station har tidigare förtjänstfullt beskrivits här i PV för några år sedan av Niklas Bygdestam. Det ödsliga intrycket består.
    https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1105850

Här är länk till mitt gamla inlägg. Tyvärr har bilderna försvunnit. Det jag reagerade på under mitt besök där var att det visserligen var ödsligt och hade trist arkitektur och trist stil invändigt. Men trots detta var det otroligt rent och välskött. När det var så rent och välskött så kändes det som att det saknade betydelse i vilken stil det var byggt i.

Jag hoppas att det är lika rent och välskött nu också. Jag beundrade dem som skötte stationen, och om det är lika rent och välskött än idag så beundrar jag dem lika mycket nu med.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1105850

Här är länk till mitt gamla inlägg. Tyvärr har bilderna försvunnit. Det jag reagerade på under mitt besök där var att det visserligen var ödsligt och hade trist arkitektur och trist stil invändigt. Men trots detta var det otroligt rent och välskött. När det var så rent och välskött så kändes det som att det saknade betydelse i vilken stil det var byggt i.

Jag hoppas att det är lika rent och välskött nu också. Jag beundrade dem som skötte stationen, och om det är lika rent och välskött än idag så beundrar jag dem lika mycket nu med.
    Om du har lyckats arkivera bilderna skulle jag vara väldigt glad att se dem. Utöver detta är jag även intresserad av att se bilderna från Nyborg [DK].

För min del har jag tyvärr inte haft möjlighet att besöka stationen så jag saknar möjlighet att ge den ett betyg. Däremot baserat på lantmäteriets ortfoton verkar det som att Söderhamns kommun verkar ha glömt bort att ge lite kärlek åt stationsområdet. Som exempel saknas det stadsbebyggelse i området och det verkar som att de nästan ha glömt den övriga kollektivtrafiken genom att försörja station enbart med en busshållplats av standardtyp istället för modern busshållplats i anslutning till ett stationstorg. Det verkar som att de har istället ersatt stationstorget och knutpunkten mellan tåg och buss med en parkeringsplats för biltrafiken.

/Axel L

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Åttonde dagen blev en mellandag. Jag tog 10570 (för vilken gång i ordningen?) till Söderhamn fvb in i Hälsingeskogarna med mötande biltransport.

Namn:  IMG_20210727_133024.jpg
Visningar: 575
Storlek:  262,4 KB
    Den där trakten är ju en av mina favoriter, men nog ser det väl ändå trevligare ut på min bild från 1979...

Söderhamn station. Foto Leif D.

Eller för all del även i februari 2020...

Söderhamn. Foto 2020-02-14 20.27.41, Leif D.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •