Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ute på långresa - Del 30, stora sjöar och blixtbesök hos grannen i norr

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ute på långresa - Del 30, stora sjöar och blixtbesök hos grannen i norr

Hej igen!
    Det var ett tag sedan, men nu fortsätter vi äntligen österut genom USA!

2017-05-16, dag 70
    Det var fel när jag skrev tidigare att jag hade missat korsningen av Mississippifloden, det hade jag inte alls! Fast bilden av lyftbron i Burlington (Iowa), där tåget rullade in i Illinois, blev inte så bra.

Annars var det inte så bra fotoutbyte av California Zephyrs västra avsnitt till Chicago. Några fler bilder av denna delsträcka finner ni I Ulfs reseberättelse från resan västerut året innan.

Banhallen i Chicago Union Station är ganska mörk och föga inbjudande, men intrycket förgylldes lite av denna privata salongvagn som följde med ett reguljärtåg.

Chicago är ett stort nav för Amtraks trafik, fler avgångar finner man bara längs Östkusten på Northeast Corridor. Men ändå får jag det bara till 28 Amtrak-tågpar på en vanlig vardag, alltså ungefär som SJ vardagar mellan klockan 6 och 8 på Stockholm C...
    För incheckat bagage finns bagageband som på flygplatser.

Den stora väntsalen är betydligt mer inbjudande än spårhallen.

Trots att det är en stor byggnad ger den nästan ett liten och försvinnande intryck bland de större husen runt omkring.

De flesta tågen på Chicago Union Station är pendeltåg av Metra-systemet, 6 av de 11 linjerna utgår från Union Station.

På den nästan 100 år gamla klaffbron St. Charles Air Line Bridge korsar järnvägen med samma namn Chicagofloden alldeles i närheten av uppställningsbangården för Amtrak och Metra-pendeltågen. Där såg jag fler privatvagnar, förmodligen för charterresor.

Metron går till mer än hälften som högbana och heter därför "Chicago Elevated" - eller bara "Chicago El".

Chicago ligger vid den mäktiga Michigansjön som har mer än 10 gånger Vänerns yta. Och då är den ändå bara trea av de fem stora sjöarna i regionen...

Sedan var det dags att ta nattåget "Lakeshore Limited" som går till New York med direktvagnar till Boston. Den har en annan typ av sovvagnar, "Viewliner" i en våning istället för tvåvånings-"Superliner"-vagnarna i California Zephyr. Det är två säten på ömse sidor korridoren som man kan dra ut till en säng, och så en övre säng att fälla ner från väggen. Och en toalettstol precis breddvid sängen... Inredningsbilden blev tyvärr inte bättre än så här.

2017-05-17, dag 71
    Nästa morgon klev jag av vid första stoppet i delstaten New York, men det är långt kvar till New York City därifrån. Den här statyn på en gräsmatta i ett bostadsområde kanske ger en fingervisning om vilken stad det kan tänkas vara? :)

Lakeshore Limited stannar endast på den ganska avsides belägna stationen Buffalo Depew. Men det gjorde inget, det finns enorma godstågsanläggningar där i närheten!

Många godsoperatörer har verksamhet där, här ser vi Norfolk Southern...

...och så Canadian Pacific...

...men CSX verkar vara störst.

Det var ingen utmaning att cykla om godstågen när de krypkörde ut från bangården, ställa mig på en fotoplats, cykla vidare till nästa lämpliga fotoplats o s v...

Jag hade tur och kom till ett långt containertåg som hade stannat för personalbyte. Först konfronterade mig den ena föraren lite bryskt när jag stod vid infartsgatan (men på allmänt område), men blev jättetrevlig när jag berättade att jag hade kommit för att fotografera deras mäktiga godståg, han bjöd t o m på en flaska vatten i försommarvärmen.
    När tåget körde vidare filmade jag, men en stund innan sista vagnen hade passerad tog minneskortet slut...

Buffalo har också en snabbspårvägslinje att erbjuda, Metro Rail. På vagnarnas baksida sitter en vänlig skylt som tipsar bilisterna att det inte är någon bra idé att följa vagnen när den kör in i tunnelsträckningen. Säkert av förekommen anledning!

Staden ligger vid östra spetsen av Lake Erie, vid mynningen av Niagarafloden. Båda floden och sjön bildar gränsen mellan USA och Kanada.

Buffalo Exchange Station med bara ett spår är stationen närmare centrum, en tyvärr ganska oansenlig tegelbyggnad i skuggan av en ännu mycket mer oansenlig stadsmotorväg. Här stannar endast tågen till och från Niagara Falls, Maple Leaf som jag tog går vidare till och från Toronto en gång om dagen. Tåget var över en timme sent p g a hastighetsnedsättningar i värmen - det var risk för solkurvor.

Jag hoppade dock redan av på USA-sidan av Niagara Falls för att njuta av naturspektaklet. Fallen ligger mitt i den bara 56 km korta Niagara-floden som sammanbindar Eriesjön och Ontariosjön, som ligger 99 m lägre. Niagarafallen står för 57 m av höjdskillnaden. De är värda ett besök!

Gränsen till Kanada korsade jag över Rainbow Bridge, som bjuder på en fin utsikt över vattenfallen. Den är avgiftsbelagd, men cyklister och gående kommer undan med en Dollar. Det var bara den andra gränsen på hela resan som jag har korsad med cykel - efter Thailand - Kambodja.

Efter en förvånansvärd grundlig utfrågning ("Var har du hyrt cykeln någonstans?" "Det är min egen, den har jag tagit 3/4 runt jorden.") blev jag insläppt till Kanada för ett blixtbesök på bara en övernattning.

2017-05-18, dag 72
    På kanadiensiska sidan nedanför fallen har man en fantastisk panoramavy.

På stationen Niagara Falls, Ontario (ursäkta den usla bilden från kvällen innan när det var nästan mörkt), pryder VIA Rail Canadas logotype - men här går bara det dagliga Amtrak-dagtåget Toronto - New York, som jag tog tillbaka till USA.

Järnvägsbron ligger lite längre norrut utom synhåll från fallen och korsar ravinen där Niagara River fortsätter norrut mot Ontariosjön.

Någon större poäng är det inte att ta tåget från kanadiensiska Niagara Falls till USA (om man inte är tågnörd :rolleyes:). Tåget står nästan 2 timmar på stationen på USA-sidan, medan alla passagerare måste kliva av med bagaget och gå genom gränskontrollen i stationsbyggnaden. Åtminstone är det inte mitt i natten som på tåget mellan Kina och Vietnam... Ingen brydde sig om mitt nordkoreanska visum här heller, och jag fick inte ens en ny stämpel!
    Sedan var det bara att luta mig tillbaka och njuta av resan med "Maple Leaf" till New York City.
    Del 26, korsa Stilla havet genom fusk (Flygresan Tokyo - Los Angeles, se där för länkar till inläggen 19 till 25)
    Del 18, nu blir det paketresa! (Kina/Nordkorea, se där för länkar till inlägg 10 till 17)
    Del 9, snart ny spårbredd igen! (Kina/Vietnam, se där för länkar till inlägg 1 till 8)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ute på långresa - Del 30, stora sjöar och blixtbesök hos grannen i norr

Hela tiden kul att följa den här resan. Som nu är så lång att den sträcker sig över två SJK-forum ?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Till Visa inlägg
    Hej igen!

Sedan var det dags att ta nattåget "Lakeshore Limited" som går till New York med direktvagnar till Boston. Den har en annan typ av sovvagnar, "Viewliner" i en våning istället för tvåvånings-"Superliner"-vagnarna i California Zephyr. Det är två säten på ömse sidor korridoren som man kan dra ut till en säng, och så en övre säng att fälla ner från väggen. Och en toalettstol precis breddvid sängen... Inredningsbilden blev tyvärr inte bättre än så här.
    Hej själv, skönt att du hittat hit!

Jag skulle säga att bortsett från toaletten så verkar din kupé här likna den mindre som jag åkte med (länk, bläddra ned en bit) på min resa med California Zephyr. Eller snarare: den mindre är mer den normala, för de allra flesta (14 st) kupéerna i dubbeldäckarsovvagnarna tror jag är av den lilla/normala typen, mot 5 större med toalett

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo Niagarafallen har lockat mig ända sedan jag läste Pelle Svanslös i Amerika:) Trevligt att se lite godstågsbilder från USA! Visst blir man imponerad och dessa bolag är också mycket lönsamma. Har följt CSXs aktiekurs under några år (men tyvärr inte satsat några pengar) och kursen har nästan tredubblats sedan 2016!

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Till Visa inlägg
    Hej igen!
    Det var ett tag sedan, men nu fortsätter vi äntligen österut genom USA!

8<...

Metron går till mer än hälften som högbana och heter därför "Chicago Elevated" - eller bara "Chicago El".

8<...
    Tack Till för din fina reseberättelse som nu fortsätter i nya Postvagnen! Det här är Postvagnen när den är som allra bäst! 😊👍

En liten kommentar om den berömda högbanan i Chicago så är det officiella namnet enligt den ansvariga operatören Chicago Transit Authority, CTA, på den här banan ’Chicago L’ där L naturligtvis står för ’elevated’.

Så här svarade CTA på sin Twittersida på frågan om hur namnet ska skrivas:

@gridchicago 'L' is correct use, dates back >120 yrs in Chgo; "el" is generic abbrev. for "elevated," 'L' applies to whole system. #settled

Så eftersom CTA väl får anses äga namnet till högbanan och har tolkningsföreträdet bör vi nog skriva Chicago L. Men det är förstås fritt för var och en att säga/skriva Chicago El om man så vill. Bokstaven L uttalas ju som ’el’ på engelska. Det är i sammanhanget också värt att notera att Oxford English Dictionary, OED, skriver följande om slagordet ’el’:

el
    noun
    the el
    1(in the US) an elevated railway, especially that in Chicago.

Noteras bör också att den första delen av den här högbanan (1892) var känd som ’the Loop’ på grund av dess linjesträckning i Chicagos centrum. Så här har vi förstås redan ursprunget till att banan kom att förkortas till the El även för initialen L i the Loop.

Svenska Wikipedia skriver bl.a. så här:

Chicagos tunnelbana kallas av befolkningen L-train, en förkortning för elevated train, det vill säga högbana. Namnet kommer av att de första delarna av systemet byggdes som högbana redan 1892 med den klassiska öglan, the Loop, i downtownområdet.

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

Väldigt trevligt reportage. Kul att läsa!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •