Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilken utgångsstation hade tåg 39803?

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Vilken utgångsstation hade tåg 39803?

Igår körde CFL Cargo ett godståg 39803 (tågnr 39803, 39806, 39807) mellan en okänd plats och Nybro. För min del är jag intresserad av följande punkter angående detta tåg.
    - Tågets utgångsstation
    - Avgångstiden från utgångsstationen
    - Avgångstiden enligt körplanen

Fotnot: Om jag inte misstar mig är detta det första godståget till Nybro under T21.

/Axel L

Sv: Vilken utgångsstation hade tåg 39803?

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Igår körde CFL Cargo ett godståg 39803 (tågnr 39803, 39806, 39807) mellan en okänd plats och Nybro. För min del är jag intresserad av följande punkter angående detta tåg.
    - Tågets utgångsstation

Fotnot: Om jag inte misstar mig är detta det första godståget till Nybro under T21.

/Axel L
    Ja inte är det många godståg dit!

All info verkar finnas här, Axmarby som första driftplats.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

- Tågets utgångsstation

/Axel L
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg

Lindman
    Det startade i Husum i söndags den 25:e 20:00. Ja, tidtabellen gäller därifrån ser man på Railit Tracker. Låter bekant med CFL i Husum.

Edit: Körplanetid, inte verklig avgångstid. De var ju tidiga i Axmarby däremot.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Det startade i Husum i söndags den 25:e. Ja, tidtabellen gäller därifrån ser man på Railit Tracker. Låter bekant med CFL i Husum.
    Tack. Har du någon information gällande avgångstider från Husum.

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg

Lindman
    Du lurades nog av att jvgfoto bara sparar uppgifter i cirka 2 dygn plus bryter vid ca 01.00.

Passagerare
    Medlem
    apr 2021

Nu blir jag nyfiken, vad gjorde man i Nybro?

Nu ska jag inte vara sån, men jag tror att du misstar dig. Jag tror att jag under våren har sett ett godståg växla inne på Nybro station under våren men det kan ha varit i höstas. Det var en vit rundnosad gammeldansk i ena änden av tåget och det såg ut som att man växlade ut på det industrispår som förr var banan upp till Sävsjöström.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Skogstoken Visa inlägg
    Nu blir jag nyfiken, vad gjorde man i Nybro?

Nu ska jag inte vara sån, men jag tror att du misstar dig. Jag tror att jag under våren har sett ett godståg växla inne på Nybro station under våren men det kan ha varit i höstas. Det var en vit rundnosad gammeldansk i ena änden av tåget och det såg ut som att man växlade ut på det industrispår som förr var banan upp till Sävsjöström.
    Vad jag har förstått efter konsultation med lokföraren i Alvesta var att uppdraget var att transportera massaved från Fredrikslunds kombiterminal till Dynäs massabruk.

Mitt långsiktiga mål är i alla fall att vid något tillfälle försöka få en bild på ett godståg med trafikutbyte i Nybro. Däremot som jag påpekade i ursprungsinlägget är sådana godståg ganska sällsynta.

Här är en kort lista med antalet timmer/massavedståg till olika lastplatser i sydost.

Lessebo
    Tågab: 7 turer (15/12, 3/2, 24/2, 24/3, 27/4, 24/5, 22/6)
    CFL Cargo: 3 turer (16/12, 15/1, 6/4)

Karlskrona
    CFL Cargo: 3 turer (2/1, 18/2, 23/6)

Nybro
    CFL Cargo: 1 tur (26/7)

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Vad jag har förstått efter konsultation med lokföraren i Alvesta var att uppdraget var att transportera massaved från Fredrikslunds kombiterminal till Dynäs massabruk.

Mitt långsiktiga mål är i alla fall att vid något tillfälle försöka få en bild på ett godståg med trafikutbyte i Nybro. Däremot som jag påpekade i ursprungsinlägget är sådana godståg ganska sällsynta.

Här är en kort lista med antalet timmer/massavedståg till olika lastplatser i sydost.

Lessebo
    Tågab: 7 turer (15/12, 3/2, 24/2, 24/3, 27/4, 24/5, 22/6)
    CFL Cargo: 3 turer (16/12, 15/1, 6/4)

Karlskrona
    CFL Cargo: 3 turer (2/1, 18/2, 23/6)

Nybro
    CFL Cargo: 1 tur (26/7)

/Axel L
    Tack för intressant lista!
    Jag besökte Verköhamnen i mitten på juli och noterade då att det låg en hel del massaved kvar efter senaste hämtningen. Enligt noteringarna ovan var CFL-cargo där och hämtade 23 juni, men tydligen inte allt. Någon transport landvägen har uppenbarligen inte heller skett sedan dess utan det verkar bli liggande "till nästa gång"!?
    Mig veterligen kommer massaveden med lastfartyg direkt till Verköhamnen, där den sedan hämtas med tåg. Uppenbarligen
    kom det för mycket, så en del blev kvar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Besc Visa inlägg
    Tack för intressant lista!
    Jag besökte Verköhamnen i mitten på juli och noterade då att det låg en hel del massaved kvar efter senaste hämtningen. Enligt noteringarna ovan var CFL-cargo där och hämtade 23 juni, men tydligen inte allt. Någon transport landvägen har uppenbarligen inte heller skett sedan dess utan det verkar bli liggande "till nästa gång"!?
    Mig veterligen kommer massaveden med lastfartyg direkt till Verköhamnen, där den sedan hämtas med tåg. Uppenbarligen
    kom det för mycket, så en del blev kvar.
    Det är inte helt givet att allt virke skall till en och samma kund. Utöver detta kan det även vara så att ytan används som en vanlig hederlig uppställningsyta för virke eller en mindre terminal. Ett rimligt gissning till att dessa lastplatser förekommer kan troligtvis vara logistikuppläggens utformning eller brist på kapacitet att ta emot virket vid pappersbruket eller sågverket.

Om vi tittar på lantmäteriets ortfoton över de angivna lastplatserna i Lessebo, Karlskrona (Verkö) och Nybro (Fredrikslund) går det att notera att de används till uppställning av virke. Här är travlängderna av virke för de olika lastplatserna. Bilderna är tagna ungefär vid samma tillfälle vid sommaren 2020 och bör ge en förhållandevis god inblick i terminalernas utnyttjande.

Lessebo: 290 m
    Karlskrona: 230 m
    Nybro: 600 m

Det mest intressanta är alltid att försöka få viss detaljkunskap om logistikuppläggens uppbyggnad. Tyvärr brukar detta vara förhållandevis svårt delvis på grund av att en stor andel av transporterna sker med lastbilar som är betydligt svårare att följa än järnvägstransporter. En annan anledning är att det inte är helt givet att transporterna skall det sågverket eller pappersbruket som ligger närmast och att allt virke skall till ett och samma sågverk eller pappersbruk.

/Axel L

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •