Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Förklaring: UIC kabel

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Viktigaste UIC-normerna?

Uppdaterad och sammanslagen tråd 2021-07-28
    .

Jag sitter och försöker komma fram till vilka av Internationella Järnvägsunionens (UIC) normer som varit och/eller är viktigast ur svensk järnvägs synvinkel.

De jag kommer att tänka på på rak arm är:
    * RIV (standardisering av godsvagnar)
    * RIC (standardisering av personvagnar)
    * tryckluftsbromsen (UIC-nr?)
    * UIC-kabeln (UIC-nr?)
    * standarden för säkerhetsreläer (UIC 736)

Några fler förslag?

Senast redigerat av X1000 den 2021-07-28 klockan 13:54:43. Anledning: Uppdaterad och sammanslagen tråd 2021-07-28

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Senast redigerat av BD den 2019-05-27 klockan 19:08:45.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Viktigaste UIC-normerna?

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Jag sitter och försöker komma fram till vilka av Internationella Järnvägsunionens (UIC) normer som varit och/eller är viktigast ur svensk järnvägs synvinkel.
    Det beror förstås ur vilken aspekt du tänker.

För min egen del så tänker jag först på

920-2 Standard numerical coding of locations

918-1 Electronic reservation of seats/berths and electronic production of travel documents - Exchange of messages

Men jag är ju mer intresserad av resandet och försäljning av resor än av detaljer på vagnarna.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg

De jag kommer att tänka på på rak arm är:
    * RIV (standardisering av godsvagnar)
    * RIC (standardisering av personvagnar)
    * tryckluftsbromsen (UIC-nr?)
    * UIC-kabeln (UIC-nr?)
    * standarden för säkerhetsreläer (UIC 736)

Några fler förslag?
    Det finns ett antal spårtekniska UIC-normer. Jag skulle inte vilja påstå att de är oviktiga, däremot är de till stora delar okända av de flesta.

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det finns ett antal spårtekniska UIC-normer. Jag skulle inte vilja påstå att de är oviktiga, däremot är de till stora delar okända av de flesta.
    Tja... borde nästan vara de viktigaste. Utan spår har varken fordon eller något annat någonstans att vara... blir väl busstrafik av det hela då!

SA

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tja... borde nästan vara de viktigaste. Utan spår har varken fordon eller något annat någonstans att vara... blir väl busstrafik av det hela då!

SA

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Förklaring: UIC kabel

Förklarande inlägg återskapat från Postvagen Gen 1 tydal.se

Hej!
    Jag undrar vad förkortningen UIC står för i UIC-kabel. När fick de svenska passagerar-vagnarna UIC-kabel?
    Sv: UIC-Kabeln - Staffan Sävenfjord - 2004-07-11 11:45

Som ett svar på: Sv: UIC-Kabeln skrivet av Simon Bertilsson den 11. jul 2004 19:40:56:

De första Rc-loken som fick anslutning för UIC-kabeln var nog de Rc5-lok som utrustades med SMS (Seriell-Multipel-Styrning) för multipeldrift med ett lok i varje ände av tåget. Det skedde, om jag inte minns alldeles fel, 1987 och/eller 1988.

UIC-kabeln används alltså för överföring mellan loken (eller lok - manövervagn) av den information som finns på multipelledarna. Informationen omvandlas till seriella telegram som sänds till det andra fordonet med bärfrekvens via UIC-kabeln. När vagnarna utrustades med UIC-kabel känner jag dock inte till.

M v h
    Ingwar

Jag vill minnas att det var i slutet av 80-talet. När 80-talsvagnarna (A7, B7) byggdes hade man först för sig att använda sig av värmekabeln istället. Som väntat gick nu detta inte så bra och efter flera års idoga försök fick man ge upp och använda samma teknik som övriga Europa.

Anders

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Förklaring: UIC kabel

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Förklarande inlägg återskapat från Postvagen Gen 1 tydal.se

Hej!
    Jag undrar vad förkortningen UIC står för i UIC-kabel. När fick de svenska passagerar-vagnarna UIC-kabel?
    Sv: UIC-Kabeln - Staffan Sävenfjord - 2004-07-11 11:45

Som ett svar på: Sv: UIC-Kabeln skrivet av Simon Bertilsson den 11. jul 2004 19:40:56:

De första Rc-loken som fick anslutning för UIC-kabeln var nog de Rc5-lok som utrustades med SMS (Seriell-Multipel-Styrning) för multipeldrift med ett lok i varje ände av tåget. Det skedde, om jag inte minns alldeles fel, 1987 och/eller 1988.

UIC-kabeln används alltså för överföring mellan loken (eller lok - manövervagn) av den information som finns på multipelledarna. Informationen omvandlas till seriella telegram som sänds till det andra fordonet med bärfrekvens via UIC-kabeln. När vagnarna utrustades med UIC-kabel känner jag dock inte till.

M v h
    Ingwar

Jag vill minnas att det var i slutet av 80-talet. När 80-talsvagnarna (A7, B7) byggdes hade man först för sig att använda sig av värmekabeln istället. Som väntat gick nu detta inte så bra och efter flera års idoga försök fick man ge upp och använda samma teknik som övriga Europa.

Anders
    Man borde nog tillägga att UIC-kabeln även används för annat än multipelstyrning.
    Tex för överföringar av högtalarutrop och dörrstängning, dörrlåsning.

I UIC-kabeln är trådparen reserverade för respektive uppgifter enligt ett protokoll som UIC tagit fram och då är UIC-standard.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Förklaring: UIC kabel

Frågan var också vad UIC står för och det är Union internationale des chemins de fer, dvs internationella järnvägsunionen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Inte...on_of_Railways

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •