Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: OpenRailwayMap

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

OpenRailwayMap

Såg en finess idag, som inte jag åtminstone sett förut i OpenRailwaymap. Man kan nu se kilometerna efter banan.

Jag gick in på Openstreetmap (under redigera) och hittade väldigt mycket fakta om banan. Kollade kring Sundsvall kring triangelspåret
    kilometer 574
    axle_load 25
    electrified contact_line
    frequency 16.67
    gauge 1435
    loading_gauge GC
    maxspeed 105
    maxspeed:sign 95
    metre_load 8
    name Mittbanan
    + mycker mer info

Undrar vem som lagt in all dess info. Kan det vara Trafikverket. Sen om den stämmer överallt kan man undra.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: OpenRailwayMap

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Såg en finess idag, som inte jag åtminstone sett förut i OpenRailwaymap. Man kan nu se kilometerna efter banan.

Jag gick in på Openstreetmap (under redigera) och hittade väldigt mycket fakta om banan. Kollade kring Sundsvall kring triangelspåret
    kilometer 574
    axle_load 25
    electrified contact_line
    frequency 16.67
    gauge 1435
    loading_gauge GC
    maxspeed 105
    maxspeed:sign 95
    metre_load 8
    name Mittbanan
    + mycker mer info

Undrar vem som lagt in all dess info. Kan det vara Trafikverket. Sen om den stämmer överallt kan man undra.
    Knappast Trafikverket som lagt in det. Open Street Map (dit Open Railway Map hör) sköts av entusiaster. De är experter på att använda så kallade öppna data. Så källan kan mycket väl vara Trafikverket, men de (liksom andra öppna data-tillhandhållare) har ju ingen koll på var och hur deras data används. Kvaliteten i OSM/ORM varierar kraftigt beroende på tillgång på källdata och tillgång på personer som vill jobba med ett visst område.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja du har troligen rätt här, att det är entusiaster som lägger in detta. Klickade på hastighetsbegränsningar i OpenRailwaymap.
    Där får man inte upp Grundhastigheten (den som står på Ht tavlan) utan Tak hastigheten. Vet inte vad som är mest rätt. Det ena blir rätt för godståg och det andra för X2000.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Ja du har troligen rätt här, att det är entusiaster som lägger in detta. Klickade på hastighetsbegränsningar i OpenRailwaymap.
    Där får man inte upp Grundhastigheten (den som står på Ht tavlan) utan Tak hastigheten. Vet inte vad som är mest rätt. Det ena blir rätt för godståg och det andra för X2000.
    Den svåra utmaningen är troligtvis att få en entydig definition för olika begrepp som är applicerbar för ett flertal järnvägssystem. För min del tycker jag att det är fullt rimligt att ange takhastigheten på grund av att det är fullt tillåtet att framföra fordonen i den hastigheten så länge som fordonet är anpassad för denna hastighet. Det bör nog inte betraktas som omöjligt att få ett godståg godkänt att framföras i samma hastighet som ett X2-tåg så länge som man lyckas anpassa tåget efter en sådana hastigheter som ett X2-tåg för framföras i.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    sep 2019

Det är enkelt att köra lätt gods i höga hastigheter. Det är tyngden på godset som gör att det är krångligt.

Om det är ekonomiskt är en annan sak.

Skulle någon vilja skicka gods som inte väger för många ton i 200 och är beredda att betala är det enkelt.

Passagerare
    Medlem
    sep 2019

Hur gör jag om jag vill ändra?

I OSM har jag konto. Men förstår inte hur jag gör med tågkartan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Går inte att ändra något i Openrailwaymap förutom då att zomma i olika nivåer (där kommer det då upp mindre järnvägar eller historiska järnvägar) och ändra hastighetsprofil signaler etc

Ska man ändra måste man göra det i Open Street Map. Tar någon dag men sedan ser man ändringen i Openrailwaymap.
    Jag har lagt in ett historiskt spår mot första stationshuset i Sundsvall. (men borde kompletteras med flera spår och spåret över selångerån)
    Hjälpe även till med historiska spåret till Bergsjö från Hudiksvall

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Knappast Trafikverket som lagt in det. Open Street Map (dit Open Railway Map hör) sköts av entusiaster. De är experter på att använda så kallade öppna data. Så källan kan mycket väl vara Trafikverket, men de (liksom andra öppna data-tillhandhållare) har ju ingen koll på var och hur deras data används. Kvaliteten i OSM/ORM varierar kraftigt beroende på tillgång på källdata och tillgång på personer som vill jobba med ett visst område.
    Kanske en entusiast på Trafikverket

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •