Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Måste barn ha biljett eller inte på SJ Regional?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Måste barn ha biljett eller inte på SJ Regional?

Jag reser ofta med mina barn (som är yngre än 16 år) på tåg. SJ har förändrat sina barnrabbater genom åren men det som gäller nu kan enkelt sammanfattas så här:

Barn under 16 år som reser med vuxen åker gratis på regionaltåg samt betalar endast 15% av priset på snabbtåg och intercity. I den mån det går att reservera sittplats på ett regionaltåg kostar det 5 kr för ett barn som medföljer en vuxen.

Under ca 15 år har jag rest med mina barn på regionaltåg mellan bl.a Stockholm och Uppsala samt mellan Stockholm och Gävle (när dubbeldäckaren klassades som regionaltåg på den sträckan och inte intercity som idag). Aldrig någonsin har någon frågat efter biljetter för barnen. Men så i förra veckan, på SJ Mälartåg (klassas som regionaltåg) från Stockholm till Nyköping blev jag uppmanad att visa biljett även för barnen. Jag sa att de är ju under 16 år och behöver inte biljett när de reser med mig, men då läxade ombordaren upp mig och sa att ALLA ska ha biljett, även barn. Men hon sa att "för den här gången får det vara nog med en tillsägelse".

Vad säger ni, ombordaren måste väl ha fel?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Måste barn ha biljett eller inte på SJ Regional?

Citat Ursprungligen postat av VVK Visa inlägg
    Jag reser ofta med mina barn (som är yngre än 16 år) på tåg. SJ har förändrat sina barnrabbater genom åren men det som gäller nu kan enkelt sammanfattas så här:

Barn under 16 år som reser med vuxen åker gratis på regionaltåg samt betalar endast 15% av priset på snabbtåg och intercity. I den mån det går att reservera sittplats på ett regionaltåg kostar det 5 kr för ett barn som medföljer en vuxen.

Under ca 15 år har jag rest med mina barn på regionaltåg mellan bl.a Stockholm och Uppsala samt mellan Stockholm och Gävle (när dubbeldäckaren klassades som regionaltåg på den sträckan och inte intercity som idag). Aldrig någonsin har någon frågat efter biljetter för barnen. Men så i förra veckan, på SJ Mälartåg (klassas som regionaltåg) från Stockholm till Nyköping blev jag uppmanad att visa biljett även för barnen. Jag sa att de är ju under 16 år och behöver inte biljett när de reser med mig, men då läxade ombordaren upp mig och sa att ALLA ska ha biljett, även barn. Men hon sa att "för den här gången får det vara nog med en tillsägelse".

Vad säger ni, ombordaren måste väl ha fel?
    Ombordaren har fel.
    Citat ur SJF 852-3.32 Resenärskategorier och SJs barnerbjudande:
    På SJ Regionaltåg, med eller utan platsbokning, gäller SJs barnerbjudande i 2
    klass. Medföljande barn reser gratis och ingen biljett behöver bokas för de barn som
    ingår i SJs barnerbjudande. Om biljett bokas tillkommer en fast bokningsavgift på 5
    kronor (platsreservation ingår på de SJ Regionaltåg där platsbokning är möjlig).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Ombordaren har fel.
    klass. Medföljande barn reser gratis och ingen biljett behöver bokas för de barn som
    ingår i SJs barnerbjudande. Om biljett bokas tillkommer en fast bokningsavgift på 5
    kronor (platsreservation ingår på de SJ Regionaltåg där platsbokning är möjlig).
    Platsreservation ingår? I vad?

Verkar som att den meningen/parentesen enbart är felplacerad?

(i övrigt gäller ju att om man köper biljett till Regionaltåg ingår platsreservationen, men den kan omöjligt "ingå" i biljetten som barnen inte har)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ombordaren har fel.
    ingår i SJs barnerbjudande
    . Om biljett bokas tillkommer en fast bokningsavgift på 5
    Var kan allmänheten läsa om det här understrukna? Det framgår inte av resevillkoren, och inte heller av någon övrig information som jag kan hitta på hemsidan eller i appen (där står i själva verket att alla som fyllt 2 år ska ha biljett).

Jag tycker att SJ är påfallande dåliga på att synka infon till allmänheten med sina interna regler!

Senast redigerat av JDS den 2021-07-26 klockan 22:24:39. Anledning: Parentestexten hade hamnat på fel ställe.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Platsreservation ingår? I vad?

Verkar som att den meningen/parentesen enbart är felplacerad?

(i övrigt gäller ju att om man köper biljett till Regionaltåg ingår platsreservationen, men den kan omöjligt "ingå" i biljetten som barnen inte har)
    Förtydligande:
    - På regionaltåg utan möjlighet till platsbokning så åker barnen gratis.
    - På regionaltåg med möjlighet till platsbokning så har man två val:
    a) Inte boka (köpa) någon biljett för barnet. Då är det gratis, men barnet får givetvis ingen platsbokning.
    b) Boka (köpa) biljett för barnet för 5 kr. Då ingår platsbokningen i det priset.
    Formuleringen är nog en kvarleva från den tiden då platsbiljetten kostade 50 kr på regionaltåg.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Var kan allmänheten läsa om det här understrukna? Det framgår inte av resevillkoren (där står i själva verket att alla som fyllt 2 år ska ha biljett), och inte heller av någon övrig information som jag kan hitta på hemsidan eller i appen.

Jag tycker att SJ är påfallande dåliga på att synka infon till allmänheten med sina interna regler!
    I detta fall är jag benägen att hålla med dig. Den "bästa" texten om detta är: https://www.sj.se/sv/vi-erbjuder/familj.html
    Men där framgår inte att du inte behöver boka (köpa) biljett i de fall den är gratis.
    Man måste alltså som resenär förstå att man inte ska ange antalet barn vid bokningen för då får man betala 5 kr per barn - även på tåg utan platsreservation.
    Jag gnölade om detta under min aktiva SJ-tid, men fick aldrig gehör för det.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Var kan allmänheten läsa om det här understrukna? Det framgår inte av resevillkoren (där står i själva verket att alla som fyllt 2 år ska ha biljett), och inte heller av någon övrig information som jag kan hitta på hemsidan eller i appen.

Jag hittar barnreglerna under rubriken ”frågor och svar”.
    https://www.sj.se/sv/vi-erbjuder/familj.html
    Men visst har du rätt , det har väl aldrigt varit så snårigt i regeldjungeln.
    I stället för ett samlat regelverk finns reglerna lite här och där, frågor och svar, det finns ett chatforum o.s.v
    När regler ändras, och det gör dom då och då, förekommer att man glömmer ändra överallt.
    Man har försökt göra reglerna lättillgängliga och lättlästa men resultatet har mest blivit virrigt.
    Att en tågvärd sedan inte känner till regelverket fullt ut säger väl en del.

Medlem
    nov 2019

Förtydligande:
    - På regionaltåg utan möjlighet till platsbokning så åker barnen gratis.
    - På regionaltåg med möjlighet till platsbokning så har man två val:
    a) Inte boka (köpa) någon biljett för barnet. Då är det gratis, men barnet får givetvis ingen platsbokning.
    b) Boka (köpa) biljett för barnet för 5 kr. Då ingår platsbokningen i det priset.
    Formuleringen är nog en kvarleva från den tiden då platsbiljetten kostade 50 kr på regionaltåg.
    De flesta regionaltåg saknar ju möjlighet till platsbokning. De enda som har är Göteborg-Karlstad(-Kristinehamn) och Göteborg-Kalmar (utom Alvesta-Växjö).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ombordaren har fel.
    Stort tack! Det där kan jag hänvisa till om det mot förmodan skulle inträffa igen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

De flesta regionaltåg saknar ju möjlighet till platsbokning. De enda som har är Göteborg-Karlstad(-Kristinehamn) och Göteborg-Kalmar (utom Alvesta-Växjö).
    Och regionaltågen Stockholm-Västerås-Hallsberg/Göteborg. Där är platsbokning möjlig för längre sträckor.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Och regionaltågen Stockholm-Västerås-Hallsberg/Göteborg. Där är platsbokning möjlig för längre sträckor.
    Attans - glömde den linjen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •