Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: V-försignaler vid kraftavbrott?

V-försignaler vid kraftavbrott?

Jag vill minnas att V-försignaler släcks vid kraftavbrott medan andra objekt vid en plankorsning drivs av batteri. Vilket aktuellt TDOK beskriver detta vad gäller för prioritering, batteritid m m? Är det olika på driftplatser och på linjen?

Jag skulle kunna leta bland Trafikverkets styrande dokument men de är så svårsökta och vissa saknas ibland så det är enklare att fråga här!

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: V-försignaler vid kraftavbrott?

Jo du har rätt. Vid strömavbrott i en vägkur så fungerar allt det andra normalt (utom vita skenet mot vägtrafikant som slocknar efter 1 timme)
    Men VF har ingen batteri backup. Nu för tiden så är det ju Led signaler på VF och drar väldigt lite ström så även den skulle kunna gå på batteri om man hade velat.
    Men den är som bra som indikering ändå. Slocknad VF betyder oftast strömavbrott i kuren och man kan ringa elverket och kolla om de har problem (vid lokalmatning av vägkuren)

Batteri tid är svårare. beror på hur mycket tåg det går. Men jag skulle säga ändå ca 1 dygn. Går det lite tåg, många dygn. (de flesta vägkurar larmar D-fel efter 1 timme)

TRVINFRA-00338 Version 1.0 Där finns det mesta nu gällande hur man projekterar vägskydd.
    Men jag vet inte om du kan läsa om dina frågor

Senast redigerat av jorgen3 den 2021-07-26 klockan 19:46:06.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •