Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: Dags för nya lok i nattågen till Norrland?

Passagerare
    Medlem
    aug 2020

Sv: Dags för nya lok i nattågen till Norrland?

Citat Ursprungligen postat av Janne Åberg Visa inlägg
    Så vitt jag vet så tillverkar inte ryssarna lok anpassade till vår spårvidd så det lär nog dröja innan det dyker upp ryska lok på våra spår.
    Jodå, tills dess att ett ryskt ryskt lok dyker upp, men det är ju fortfarande möjligt att köpa ryskt, men man kan ju inte köpa det "off-the-shelf", utan både axlar och elektriska system måste ju modifieras från den ryska varianten. Men annars verkar det som ett lovande lok!

Vad vore järnvägen, eller postvagnen, utan sidospår?

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det kan väl inte vara svårare än att exempelvis Finland med rysk spårvidd köper Vectron? Frågan är bara om ryska lok har för stor lastprofil? De ser ofta väldigt höga ut. De ryska dieselloken som finns i halva Europa har ju i alla fall visat sig vara av segt virke. Och kan man köpa så mycket varor av alla slag från Kina där man behandlar arbetskraften som slavar och struntar i miljön så förstår jag inte varför man inte kan handla med Ryssland.....Annars håller jag med Olzzon och tycker att man framför allt kunde ge Rc6 en rejäl upprustning i stil med vad GC gjorde med Rc2. Kompetens till detta finns ju i Västerås!
    Det är nog bara att acceptera att Rc är en fordonsgeneration som är så sakteliga på utgång, även om vi kommer att få se dem under många år framöver. En modernisering skulle visserligen kunna livstidsförlänga loken, men grundproblemen skulle vara kvar. Loken är lätta, relativt motorsvaga, törstiga på ström och de saknar helt elbroms. De är också mer underhållskrävande än det som byggs idag. Att de skulle vara exceptionellt vintertåliga jämfört med annat får nog ses som en myt. Det relativt moderna IORE hyllas av förarna som kör det, Hector använder dagligen Vectron till Kiruna och min uppdragsgivare väljer att i möjligaste mån enbart köra Br 185 i ARE-upplägget vintertid, eftersom de är pålitligare i vinterkyla än El16 (som i princip är en mer påkostad Rc4).
    Min egen erfarenhet av Rc4 på Malmbanan är att de får problem som jag inte har upplevt med Traxx i samma klimat. Strömavtagarna fryser fast, bromsrörelserna sätts igen av is mm.

Det finns naturligtvis nya fordon som inte fungerar i subarktiskt klimat, men varför skulle det innebära att exakt alla moderna fordon är sämre än 50 år gammal svensk teknik?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    De Rc som rullar i nattågen är ju de nyaste och är väl inte mer än drygt 30 år......De flesta godstågsbolagen kör ju med betydligt äldre Rc lok som rullar på med mycket god tillförlitlighet. Men visst har du rätt och till att börja med borde nattågen ha dubbla Rc lok för att garantera att de tar sig fram då de ju körs långa sträckor där det är svårt och tar tid att få loken nytta.
    SSRT-loken är väl de äldsta Rc6:orna, tillverkade 1982-1983.

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det kan ju påtalas en sak till: Nattågen på dessa sträckor gick förr i tiden med Ma-lok och tidigare även med Mg. Det handlade om att tågen skulle dras av lok med lite mer kraft. Rc är slirningsbenägna. Så det är därför man kan fråga sig om det inte vore dags att ersätta Rc på dessa sträckor med lite kraftigare lok. Mb skulle kanske passa i dessa tåg. De får rulla i 160 km/h, samtidigt som dessa lok är betydligt kraftigare än Rc-loken.
    Mja, Mb får rulla i 120. Men man kan beställa liknande log utan barlast växlade för 160, sedan återstår att se om man får dom godkända. Det var visst inte helt enkelt med Mb då myndigheterna tycks vara skeptiska till 6-axliga lok, man är rädd för hög spårpåverkan. Hur rätt eller fel det är är frågan, min gissning är att Mb inte är någon större bov. Kanske det går lättare om godkännandet görs hos ERA möjligen.

Men som skrivs i andra inlägg skull Vectron kunna fungera, kanske rent av den finska varianten som är mer vinteranpassad.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg

Mja, Mb får rulla i 120. Men man kan beställa liknande log utan barlast växlade för 160, sedan återstår att se om man får dom godkända. Det var visst inte helt enkelt med Mb då myndigheterna tycks vara skeptiska till 6-axliga lok, man är rädd för hög spårpåverkan. Hur rätt eller fel det är är frågan, min gissning är att Mb inte är någon större bov. Kanske det går lättare om godkännandet görs hos ERA möjligen.

Men som skrivs i andra inlägg skull Vectron kunna fungera, kanske rent av den finska varianten som är mer vinteranpassad.

Jag tror att den vanliga svenska varianten på Vectron duger rätt bra som de är. Och dessa är ju sedan ett antal år etablerade i Sverige

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Rätt gammal nyhet 2017. Men kanske fortfarande intressant.

Vectron-lokomotivet är konstruerat för att klara hårda vinterförhållanden utan större problem. VR har satt in ett nytt eldrivet Vectron i passagerartrafiken i norr.
    Sr3 drar från och med 7december 2017 passagerarvagnar mellan Helsingfors och Uleåborg. Senare år från Rovaniemi

Vectron är det mest kraftfulla lokomotivet som VR Group äger idag. Topphastigheten ligger på 200 km i timmen. Lokomotivet som beskrivs som ett veritabelt kraftpaket har använts för godstransporter sedan början av sommaren. De två lokomotiv som är utrustade med dieselmotorer har också fungerat bra inom godstransporter, säger VR.

VR har beställt totalt 80 eldrivna Vectrons från Siemens. De första 10 anlände till Finland under 2017 och de resterande lokomotiven levereras senast 2026.

Vectron eller Sr3 elektriska lokomotiv är speciellt utformat för finländska vinterförhållanden. Loken, som klarar 40 graders kyla, har förstärkta boggier och luftintaget har flyttats till taket.

Vectrons goda prestanda under krävande förhållandena i norr har säkerställts i samband med omfattande tester.

Här ett tåg till Rovaniemi

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Stämmer det? Jag säger inte att det är fel men samtliga källor jag kan hitta säger 160 km/h för Mb

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jap Visa inlägg
    Stämmer det? Jag säger inte att det är fel men samtliga källor jag kan hitta säger 160 km/h för Mb
    https://jvportalen.transportstyrelse...Startsida.aspx, sök sedan på typbeteckning Mb.

Största tillåtna hastighet aktiv, vid framförande 120 km/h

Vad jag förstår så har Transmontana normalt växlar för 160, så uppgifterna kanske bygger på det? Men Mb ska ha sådär 10 ton barlast i förhållande till dom, för att kunna utnyttja det bör dom ha lägre utväxling, även om jag inte vet det säkert. Det står visserligen 126 ton där, men jag tror de nu ska ha 132 tons vikt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vectron loket det finska SR3 har ju en till fördel, den har ju inbyggd dieselmotor i loket.
    Har ju diskuteras här att det vore rätt bra att ha reservmotor när det blir kontaktlednings haverier etc.
    Tveksamt den kan även fixa tågvärmen.

https://youtu.be/m97zbnoRjBA?t=114
    på slutet så kör den med dieselmotorn.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Vectron loket det finska SR3 har ju en till fördel, den har ju inbyggd dieselmotor i loket.
    Har ju diskuteras här att det vore rätt bra att ha reservmotor när det blir kontaktlednings haverier etc.
    Tveksamt den kan även fixa tågvärmen.

https://youtu.be/m97zbnoRjBA?t=114
    på slutet så kör den med dieselmotorn.
    Hector Rails Vectron har också en diesel (dvs 18 st av dom är väl bäst att påpeka). Grejen med Sr3 är att den har två dieslar, alltså dubbla effekten.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

https://jvportalen.transportstyrelse...Startsida.aspx, sök sedan på typbeteckning Mb.

Största tillåtna hastighet aktiv, vid framförande 120 km/h

Vad jag förstår så har Transmontana normalt växlar för 160, så uppgifterna kanske bygger på det? Men Mb ska ha sådär 10 ton barlast i förhållande till dom, för att kunna utnyttja det bör dom ha lägre utväxling, även om jag inte vet det säkert. Det står visserligen 126 ton där, men jag tror de nu ska ha 132 tons vikt.
    Det verkar dock som att alla Transmontana har samma utväxling i växellådorna. Möjligen kan en variant av litt Mb utan barlast, kanske litterad Mc, kunna tillåtas att även i Sverige att köras i 160 km/h.

Det finns en video där en Transmontana i Rumänien körs i 200 km/h.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vectron loken görs av Siemens. Såg även att Amtrak nu håller på att köpa in mycket Siemens lok Charger ALC-42 (vissa ALC-44) lok. Diesellok
    De är tänkta att ersätta de 180 stycken P40 and P42DC som de har.

Amtrak har även 67 stycken Ellok av dem. Sprinter ACS-64 (vet inte hur mycket likheter den har med Vectron)
    Men de skriver Designen baserades på lok som Siemens skapade för användning i Europa och Asien, men med ändringar för att uppfylla amerikanska standarder

Charger
    Charger kväll

Sprinter ACS-64

Så Siemens verkar vara en attraktivt lok tillverkare.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Vectron loken görs av Siemens. Såg även att Amtrak nu håller på att köpa in mycket Siemens lok Charger ALC-42 (vissa ALC-44) lok. Diesellok
    De är tänkta att ersätta de 180 stycken P40 and P42DC som de har.

Amtrak har även 67 stycken Ellok av dem. Sprinter ACS-64 (vet inte hur mycket likheter den har med Vectron)
    Men de skriver Designen baserades på lok som Siemens skapade för användning i Europa och Asien, men med ändringar för att uppfylla amerikanska standarder

Charger
    Charger kväll

Sprinter ACS-64

Så Siemens verkar vara en attraktivt lok tillverkare.
    En modifiering verkar vara egen tyfon. Den amerikanska har ett väldigt säreget ljud.

Reflektion: En del amerikanska vagnar är verkligen helt enormt stora. Men behövs det verkligen 5 lok? Tror jag räknade till 5 i det efterkommande tåget i video 2.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    En modifiering verkar vara egen tyfon. Den amerikanska har ett väldigt säreget ljud.

Reflektion: En del amerikanska vagnar är verkligen helt enormt stora. Men behövs det verkligen 5 lok? Tror jag räknade till 5 i det efterkommande tåget i video 2.
    Nu vet jag inte vilken video du menade (charger kväll kanske) Men 5 lok kan bero att det var mycket tester av lokena i dessa videos. Jag ser rätt många sådana här Youtube videos från Usa
    och 2-3 lok är det vanligaste på lång distans tågen. Förut var det vanligt med 4 lok Chicago- Los Angeles Southwest Chief. 16 vagnar
    Men det var mest för att hålla hög hastighet i de otroligt långa uppförsbackarna i klippiga bergen. Men nu är det ofta 2-3 lok dem (men det är sällan nu 16 vagnar). De har offrat lite hastighet för ekonomi.

Men tågvärmen tas från samma motor som driver loket framåt och det gör även att man vill ha mera lok. (vet inte hur Charger gör detta)
    Pga Tågströmmen (HEP) så kommer ett av loken att bara kunna avge hälften av hästkrafterna för att driva tåget framåt. (Hep är på 800 Kw eller 1100 hp) samt att loket måste ha lägre varvtal (pga frekvensen).
    It has an engine output of 4,250 horsepower (3,170 kW) at 1047 rpm, or 3,550 horsepower (2,650 kW) when running in HEP mode (900 rpm) with a 0 kW HEP load.
    Så 3550-1100 hp (Max tågvärme) = 2450 Hp att driva tåget av 4250 Hp

De kör ju även relativt korta tåg sträckor och då ser man vanliga personvagnar (Sverige vagnar) och rätt ofta bara ett lok (om det inte är längre än 7-8 vagnar)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Om begagnade lok är ett alternativ verkar det ju som att Norske tog håller på att leta efter nya IC-tåg. Då borde det en del El18 komma ut på begagnatmarknaden.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Om begagnade lok är ett alternativ verkar det ju som att Norske tog håller på att leta efter nya IC-tåg. Då borde det en del El18 komma ut på begagnatmarknaden.
    Och varför ska gamla lok ersättas med gamla lok?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Och varför ska gamla lok ersättas med gamla lok?
    Kan vara ett alternativ om regeringen är snåla. El18-loken är ändå yngre än de Rc-lok som används idag, är snabbare och har högre effekt.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Kan vara ett alternativ om regeringen är snåla. El18-loken är ändå yngre än de Rc-lok som används idag, är snabbare och har högre effekt.
    Visserligen.
    Men behöver nattågen verkligen köras snabbare och kunna accelerera fortare (eller vad man skall ha högre effekt till?) än idag? Jag tror inte det.
    Det som är viktigt är väl tillförlitlighet och bra vintertålighet, med betoning på tillförlitlighet. Ett sätt att komma runt det är ju som SJ gjorde, åtminstone periodvis under vintrarna, dvs att köra med dubbla lok för att ha bättre tillförlitlighet.

Har El18-loken ETCS? Om inte, vet man att det är enkelt bygga in? Det tror jag är ett gott argument för att köpa helt nya lok om man inte vill fortsätta med de man har. Nya lok levereras ju normalt med ETCS.

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Visserligen.
    Men behöver nattågen verkligen köras snabbare och kunna accelerera fortare (eller vad man skall ha högre effekt till?) än idag? Jag tror inte det.
    Det som är viktigt är väl tillförlitlighet och bra vintertålighet, med betoning på tillförlitlighet. Ett sätt att komma runt det är ju som SJ gjorde, åtminstone periodvis under vintrarna, dvs att köra med dubbla lok för att ha bättre tillförlitlighet.

Har El18-loken ETCS? Om inte, vet man att det är enkelt bygga in? Det tror jag är ett gott argument för att köpa helt nya lok om man inte vill fortsätta med de man har. Nya lok levereras ju normalt med ETCS.
    Det är ju flera aspekter som gör att nyare lok behövs.

Rc6:orna råkar oftare ut för lokskador nu än tidigare då de är slitna. De orkar dessutom inte hålla tidtabellen när man hänger på fler vagnar än planerat och man har inte tillgång till fler lok för att köra med dubbla lok.

El18 borde gå att förse med ETCS ganska enkelt, då flera av deras bröder i Schweiz har försetts med ETCS.

Dagsträckorna för nattågen skulle nog funka fint med att köra snabbare, men nattsträckorna kan jag hålla med om att det inte ska köras max vad banan tillåter.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Visserligen.
    Restiderna från norr om Umeå till Stockholm är ganska långa idag, och att korta ner den restiden skulle inte skada, även om det kräver snabbare vagnar. Stockholm-Luleå tar ganska lång tid, även för ett nattåg. Bättre acceleration borde också kunna göra det lättare att få plats bland snabbtåg och snabba regionaltåg närmare Stockholm.

Skulle inte tro det, men SBB har installerat ETCS i ett par av sina Re460 så borde finnas en lösning som kan användas.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Janne Åberg Visa inlägg
    Jag hittade lite info om de Vectron som levererats till Finland: ’They are capable of handling the challenges of Finland’s tough winter conditions and associated challenges, such as temperatures as low as 40 degrees below zero, powder snow and collisions with larger animals.’.
    Mb-loken har man erfarenhet av i Norrland ju. De fungerar väl?

Det gäller att erfarenheten finns för rätt förhållanden.

Norrtåg gick lite på en nit när de köpte X62 tåg och Alstom hade sagt att X60 fungerar bra i svenska vinterförhållanden.
    Men X60 står ofta inomhus i stora depåer och det är ofta plusgrader i Stockholm på vintern.
    X62 fick problem med isbildning.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •