Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Dags för nya lok i nattågen till Norrland?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Dags för nya lok i nattågen till Norrland?

Hur lämpliga är Rc-loken idag för långa nattåg? Som nämns i en annan tråd har de kanske mer fel än yngre lok då de ju är rätt gamla och kan vara nedslitna. Men Rc-loken har ju alltid varit slirningsbenägna också. I normala persontåg går det bra, men nattågen är längre och tyngre. Det kanske skulle vara bättre med ett lite större lok med lite mer kraft än vad Rc kan erbjuda? Många modernare lok har ju mer kraft än Rc-loken.

Så det kanske skulle vara lämpligt att sätta in modernare och lite kraftigare lok i nattågen till övre Norrland?

Senast redigerat av Niklas Bygdestam den 2021-07-26 klockan 17:31:35.
    Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Dags för nya lok i nattågen till Norrland?

De Rc som rullar i nattågen är ju de nyaste och är väl inte mer än drygt 30 år......De flesta godstågsbolagen kör ju med betydligt äldre Rc lok som rullar på med mycket god tillförlitlighet. Men visst har du rätt och till att börja med borde nattågen ha dubbla Rc lok för att garantera att de tar sig fram då de ju körs långa sträckor där det är svårt och tar tid att få loken nytta.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    De Rc som rullar i nattågen är ju de nyaste och är väl inte mer än drygt 30 år......De flesta godstågsbolagen kör ju med betydligt äldre Rc lok som rullar på med mycket god tillförlitlighet. Men visst har du rätt och till att börja med borde nattågen ha dubbla Rc lok för att garantera att de tar sig fram då de ju körs långa sträckor där det är svårt och tar tid att få loken nytta.
    Det yngsta Rcloket är 34

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Dubbla lok ger normalt tillräcklig dragkraft och innebär redundans antingen ATC, ERTMS eller något annat tröttnar. Visst vore det kanske minst lika bra med något sprillans nytt, men också dyrare.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Det kan ju påtalas en sak till: Nattågen på dessa sträckor gick förr i tiden med Ma-lok och tidigare även med Mg. Det handlade om att tågen skulle dras av lok med lite mer kraft. Rc är slirningsbenägna. Så det är därför man kan fråga sig om det inte vore dags att ersätta Rc på dessa sträckor med lite kraftigare lok. Mb skulle kanske passa i dessa tåg. De får rulla i 160 km/h, samtidigt som dessa lok är betydligt kraftigare än Rc-loken.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Varför inte Vectron? Mb känns som lok för gods i första hand.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja Rc loken är väl den loktyp som är den svagaste (i dragkraft) Och är väl den lättaste linje loket som finns ute på järnvägen.
    Ett Rc6-lok klarar väl lätt av nattågen ändå. Men det är väl accelerationen som blir lidande. Samt att nyaste loket är 34 år... Den saknar ju även elbroms.

Vectron-lok är ju även ett alternativ som snälltåget har. 6400 Kw 89 ton startdragkraften 300 kN (RC6 250 kN)

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Hur lämpliga är Rc-loken idag för långa nattåg? Som nämns i en annan tråd har de kanske mer fel än yngre lok då de ju är rätt gamla och kan vara nedslitna. Men Rc-loken har ju alltid varit slirningsbenägna också. I normala persontåg går det bra, men nattågen är längre och tyngre. Det kanske skulle vara bättre med ett lite större lok med lite mer kraft än vad Rc kan erbjuda? Många modernare lok har ju mer kraft än Rc-loken.

Så det kanske skulle vara lämpligt att sätta in modernare och lite kraftigare lok i nattågen till övre Norrland?
    Trafikverket tittar på att ersätta loken i nattågen(tillsammans med vagnar). Men jag tror att pandemin kom i mellan där också.

Jag vet att de hade ungefär samma tankar som du men några andra funktioner till också.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett krav på nya loken måste ju vara att de klarar av -40 grader och snörök (även mycket kraftigt snöfall). Och att det inte blir allt för kraftig isbildning under dem.
    + mycket annat. Vet inte hur Vectron/MB etc loken är under dessa förhållanden.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg

Varför ändra något som fungerar bra ? Vid extrem kyla eller tåg uppåt 60 axlar hänger man med fördel in ett lok till. Ju mindre datorer och annat elände desto bättre. Rc är byggda för svenska förhållanden, av svenskar och för att gå i Sverige. Modernt må vara poppis, men långt ifrån alltid ändamålsenligt.

Minns X11 som klarade Norrland betydligt bättre än de nya fina X60-tågen..

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Ett krav på nya loken måste ju vara att de klarar av -40 grader och snörök (även mycket kraftigt snöfall).
    Jag hittade lite info om de Vectron som levererats till Finland: ’They are capable of handling the challenges of Finland’s tough winter conditions and associated challenges, such as temperatures as low as 40 degrees below zero, powder snow and collisions with larger animals.’.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De har kanske Vectron loken till Nattågen till Rovaniemi, Där har de ju duktigt med Vinter. Då är ju bara då att beställa 8 Lok. Ha Rc loken som reservlok

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De har kanske Vectron loken till Nattågen till Rovaniemi, Där har de ju duktigt med Vinter. Då är ju bara då att beställa 8 Lok. Ha Rc loken som reservlok
    Inte så bara å beställa. det ska fram pengar för att köpa dom med

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Ett krav på nya loken måste ju vara att de klarar av -40 grader och snörök (även mycket kraftigt snöfall). Och att det inte blir allt för kraftig isbildning under dem.
    + mycket annat. Vet inte hur Vectron/MB etc loken är under dessa förhållanden.
    Ska man ha lok som verkligen klarar kyla skulle jag tro att man borde kolla på något ryskt.

Men som sagt Rc klarar ju svenskt vinterklimat bra. Värre är det med varma somrar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Men som sagt Rc klarar ju svenskt vinterklimat bra. Värre är det med varma somrar.
    Klarar verkligen Rc loken av kyla och snörök lika bra jämfört med andra lok. Jag vet inte. Ja kanske vanliga snöfall. Men kyla....

När nattåget körde fast (fick lokfel) i snön mellan Härnösand och Sundsvall för kanske 3 år sedan. Länk Aftonbladet annan länk 4 lok
    Postvagnen
    Då behövdes det många hjälplok. För de 2 första hjälploken gick också sönder när det skulle hämta tåget. (tror det blev jordfel på loken)
    Men det 5 loket lyckades få in tåget. Men det var ett otroligt snöfall med nära metern snö då på kort tid.

Det var inte så många kalla dagar i vintras men ändå så gick minst ett av loken sönder i mellan Vännäs-Boden i vintras pga kyla vad jag förstod.
    Blir det igen en vinter som år 1987 (-40 I Ånge och mellan -30--40 i en månad) då kommer inte många av Rc nattåg fram är jag rätt säker på.
    (kan ju även bero på att trafikverket ställer in trafiken då)

Vet inte vad lokförare säger om Rc lokens tillförlitlighet på Vintern. De har ju som sagt faktan.

Svar till Ulf. Är rätt säker att de var 4 RC lok som havererade men det var en TD44 som lyckades till slut dra in tåget till Sundvall (spänning fanns)
    Men jag kan ha fel här i vissa detaljer.

Senast redigerat av jorgen3 den 2021-07-26 klockan 23:43:57.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Klarar verkligen Rc loken av kyla och snörök lika bra jämfört med andra lok. Jag vet inte. Ja kanske vanliga snöfall. Men kyla....

När nattåget körde fast (fick lokfel) i snön mellan Härnösand och Sundsvall för kanske 3 år sedan. Länk Aftonbladet
    Postvagnen
    Då behövdes det många hjälplok. För de 2 första hjälploken gick också sönder när det skulle hämta tåget. (tror det blev jordfel på loken)
    Men det 5 loket lyckades få in tåget. Men det var ett otroligt snöfall med nära metern snö då på kort tid.

Det var inte så många kalla dagar i vintras men ändå så gick minst ett av loken sönder i mellan Vännäs-Boden i vintras pga kyla vad jag förstod.
    Blir det igen en vinter som år 1987 (-40 I Ånge och mellan -30--40 i en månad) då kommer inte många av Rc nattåg fram är jag rätt säker på.
    (kan ju även bero på att trafikverket ställer in trafiken då)

Vet inte vad lokförare säger om Rc lokens tillförlitlighet på Vintern. De har ju som sagt faktan.
    Fast räcker det att säga att något Rc-lok inte klarade snökaoset? Man måste väl helst jämföra med hur andra loktyper klarade samma snökaos eller kyla.
    Vad var det för hjälplok förresten i exemplet du nämnde?

Nu har vi väl inte så många andra loktyper att jämföra med, i synnerhet om vi skall jämföra med lok som drar svenska persontåg.
    Det man kan peka på är att vintern 1966, dvs före Rc-loken, så klarade dåtidens el-lok inte av snön, utan man hade massor med fordon på verkstad och SJ fick låna lok av TGOJ och sätta in ånglok. Om t.ex. Ma-loken (som någon annan berömde i annat inlägg) klarade sig bättre än andra då vet jag inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast räcker det att säga att något Rc-lok inte klarade snökaoset? Man måste väl helst jämföra med hur andra loktyper klarade samma snökaos eller kyla.
    Vad var det för hjälplok förresten i exemplet du nämnde?
    Läser den gamla postvagnstråden. Ett TD44 fick till slut fram tåget. De övriga var väl Rc?
    16 timmar sent till Sundsvall.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Ska man ha lok som verkligen klarar kyla skulle jag tro att man borde kolla på något ryskt.
    .
    Jag var inne på samma tanke, kanske ep20 (ЗП20) skulle passa? Måste byggas om lite men det går väl att fixa.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/EP20

Klarar temperaturer ned till -50.

Alstom äger 20% av fabriken. Därutöver en hel del tyska komponenter i loket.

Axelföljd Bo’Bo’Bo’.

Passagerare
    Medlem
    aug 2020

Citat Ursprungligen postat av Janne Åberg Visa inlägg
    Jag var inne på samma tanke, kanske ep20 (ЗП20) skulle passa? Måste byggas om lite men det går väl att fixa.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/EP20

Klarar temperaturer ned till -50.

Alstom äger 20% av fabriken. Därutöver en hel del tyska komponenter i loket.

Axelföljd Bo’Bo’Bo’.
    Det skulle nog bli ett ramaskri om ett statligt verk upphandlar ryskt, oavsett om loket är jättebra och komponenterna är från andra länder och fabriken delvis ägs av ett "acceptabelt" företag. Men att upphandla fransk skit från det "acceptabla" företaget, det går antagligen så bra så

Vad vore järnvägen, eller postvagnen, utan sidospår?

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Så vitt jag vet så tillverkar inte ryssarna lok anpassade till vår spårvidd så det lär nog dröja innan det dyker upp ryska lok på våra spår.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •