Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Dags för nya lok i nattågen till Norrland?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Dags för nya lok i nattågen till Norrland?

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Kan vara ett alternativ om regeringen är snåla.
    Regeringen har tydligen råd att bygga Norrbotniabanan.

Ett Vectron lok motsvarar 150 meter Norrbotniabanan (30 miljoner per lok samt 200 000 meter/kostnad ny järnväg)
    Men kostnaden per lok är svår att hitta samt även kostnad att bygga järnväg

DB Cargo has signed a deal with Siemens.
    The freight operator of Deutsche Bahn has closed a frame contract for up to 400 Vectron Dual Mode locomotives – 100 locomotives are ordered, delivery will start in 2023.
    The volume of the deal can go well over one billion euros.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Vi har råd med en hel massa saker men det betyder inte att vi ska strö skattepengar i onödan.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ett Vectron lok motsvarar 150 meter Norrbotniabanan (30 miljoner per lok samt 200 000 meter/kostnad ny järnväg)

The freight operator of Deutsche Bahn has closed a frame contract for up to 400 Vectron Dual Mode locomotives – 100 locomotives are ordered, delivery will start in 2023.
    Var kommer citatet ifrån?
    Om jag gissar och räknar så kan det vara 100 lok som kostar minst 1 miljard Euro, vilket jag få till 1 lok 10 miljoner Euro, vilket är ca 100 miljoner SEK, och sen är det väl över, dvs det kan vara 1 eller 1.5 eller 2 miljarder Euro. Så, snarare mellan en halv och en kilometer järnväg (om siffran 200 tkr/meter är rätt).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

https://railcolornews.com/2020/09/08...-with-siemens/ Ett år gammal text.

Jag tolkar texten som om de köper alla 400 lok så kommer det att kosta över 10 miljarder kronor (well over one billion euros). 100,000,000,000/400=25 miljoner Lok.
    Men jag skrev 30 miljoner. Men kan ju naturligtvis vara högre men inte 100 miljoner.
    Men jag har försökt att hitta en mer exakt siffra på Vectron lok men jag har inte lyckats så bra.

Contract of over €300 million with Finnish national operator to replace VR Class Sr1 on passenger and freight. 177 Lok. Blir bara 17-20 miljoner här?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

https://railcolornews.com/2020/09/08...-with-siemens/ Ett år gammal text.

Jag tolkar texten som om de köper alla 400 lok så kommer det att kosta över 10 miljarder kronor (well over one billion euros). 100,000,000,000/400=25 miljoner Lok.
    Men jag skrev 30 miljoner. Men kan ju naturligtvis vara högre men inte 100 miljoner.
    Men jag har försökt att hitta en mer exakt siffra på Vectron lok men jag har inte lyckats så bra.

Contract of over €300 million with Finnish national operator to replace VR Class Sr1 on passenger and freight. 177 Lok. Blir bara 17-20 miljoner här?
    17, 20 och 25 miljoner är ju ganska lika siffror och alla kan vara rätt. Bara för att två lok ser likadana ut utifrån och har samma modellnamn så behöver dom inte vara likadana. Förutom dolda tekniska skillnader så kan det skilja sig på vilka tjänster och garantier som loken har sålts med.

Sedan tillkommer ju osäkerheten med öppna källor, vem vet hur mycket som har missförståtts av journalisten som skrev texten eller hur mycket uppgifter som var mer än lovligt grumliga från tillverkaren. Siemens har ingen nytta av att deras prislista, som troligen inte existrerar mer än som ett excelblad, finns öppet tillgänglig för allmän läsning.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Kan vara ett alternativ om regeringen är snåla. El18-loken är ändå yngre än de Rc-lok som används idag, är snabbare och har högre effekt.
    Att ersätta ca 40-åriga lok med knappt 30-åriga lok i en tjänst med mycket hög kilometerproduktion per lok och mycket svårt att byta ut lok vid lokskada känns som det dyraste man kan hitta på. Troligtvis ett sämre alternativ än att göra "ingenting". Lok som det inte finns reservdelar till i landet och troligtvis svårt att få tag på överhuvudtaget och ingen kompetens kring heller. Schweizarna håller på att byta strömriktare i alla sina Re460.

Begagnade lok är utmärkta för upplägg där kilometerproduktionen per lok är låg och därför kapitalkostnaden/hyreskostnaden per kilometer skulle bli hög med ett nytt lok men det kan vara hanterbart att ha en större fordonsreserv eftersom det är en kort sträcka för att få dit ett nytt lok och kanske ekonomiskt hanterbart om loket är trasigt. Norrlandstrafiken är nog den olämpligaste trafiken för detta i Sverige...

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Det är väl ungefär att säga att har man råd att köpa en spis har man råd att köpa 100 chokladkakor eller vad det nu må vara - dvs helt olika prylar, helt olika avskrivningar, helt olika driftskostnader, helt olika livslängd, helt olika finansieringsmöjligheter, helt olika syften.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •