Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur fungerar R-broms?

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Hur fungerar R-broms?

Har sökt lite i forumet (och gamla Postvagnen) men hittade inte riktigt svar till hur R-broms faktiskt fungerar på tåg (särskilt moderna tåg med skivbromsar).

1. Som jag har förstått det så introducerades R-broms för att förkorta bromssträckan till passagerartåg med blockbromsar där bromskraften är avsevärt mycket lägre vid höga hastigheter än vid låga på grund av avtagande friktion mellan hjulet och bromsblocket. R-broms fungerar som så att över en viss gränshastighet så ökas bromscylindertrycket med resultatet att retardationen blir mer "jämn" över hela hastighetsspannet. Mitt antagande är att man ökar bromscylindertrycket över en viss hastighet i stället för hela tiden för att förhindra att fordonet bromsar fast vid låga hastigheter. Stämmer denna beskrivning?

2. Om man tar blockbromsade 80-talsvagnar som ett exempel, vid vilken hastighet ökas bromscylindertrycket?

3. För skivbromsade fordon så är bromskraften mer konstant eftersom skivbromsar har mer konstant friktionskoefficient. Om man använder samma mekanism för bromsarna på dessa typer av fordon så borde retardationen få ett "trappsteg" där retardationen är relativt låg vid låga hastigheter och hög över gränshastigheten. Fungerar R-broms på detta sätt för skivbromsade fordon eller har man tagit bort gränshastigheten och helt enkelt ökar bromscylindertrycket för alla hastigheter i R-broms jämfört med P-broms?

4. Hur fungerar det på till exempel Rc-lok (som har skivbromsar om man bortser från Rm) i R-broms?

5. Vet någon vad bromscylindertrycket är i P- och R-broms för tex Rc eller 80-talsvagnar? Jag antar att denna information inte är synlig för förare eftersom Rc-loket inte har en bromscylindersmanometer (för tågbroms iaf) men det kanske står i någon handhavandebok?

6. Jag har fått höra att det tyska loket BR101 har motsatt förhållande. Under 130 km/h så är bromscylindertrycket vid fullbroms (i position R) 6.2 bar men över denna hastighet så är bromscylindertrycket 4.2 bar. Loket har skivbromsar så det verkar som att effekten blir att man efterliknar blockbroms. Känner någon till en förklaring till varför man har konstruerat bromsen såhär och finns det lok i Sverige med liknande konstruktion?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hur fungerar R-broms?

Citat Ursprungligen postat av Zaphod Visa inlägg
    Har sökt lite i forumet (och gamla Postvagnen) men hittade inte riktigt svar till hur R-broms faktiskt fungerar på tåg (särskilt moderna tåg med skivbromsar).

1. Som jag har förstått det så introducerades R-broms för att förkorta bromssträckan till passagerartåg med blockbromsar där bromskraften är avsevärt mycket lägre vid höga hastigheter än vid låga på grund av avtagande friktion mellan hjulet och bromsblocket. R-broms fungerar som så att över en viss gränshastighet så ökas bromscylindertrycket med resultatet att retardationen blir mer "jämn" över hela hastighetsspannet. Mitt antagande är att man ökar bromscylindertrycket över en viss hastighet i stället för hela tiden för att förhindra att fordonet bromsar fast vid låga hastigheter. Stämmer denna beskrivning?

Det är rätt uppfattat

2. Om man tar blockbromsade 80-talsvagnar som ett exempel, vid vilken hastighet ökas bromscylindertrycket?

Det är två omställningsgränser, en då farten ökar och en då farten minskar. Ur minnet så är det 55 km/h minskande och 65 km/h ökande. Jag vet att vissa privatbanor i Schweiz har en lägre hastighet för R-bromsen då kurvorna inte medger så hög fart och lutningen kräver bra broms. Tror dom kallar bromsen för O istället för R. Resultatet är att då SBB kör sina tåg på såna sträckor får dom lägre fart än vad vagnar med O-broms får då SBB-vagnarna går under omställningsfarten ...

3. För skivbromsade fordon så är bromskraften mer konstant eftersom skivbromsar har mer konstant friktionskoefficient. Om man använder samma mekanism för bromsarna på dessa typer av fordon så borde retardationen få ett "trappsteg" där retardationen är relativt låg vid låga hastigheter och hög över gränshastigheten. Fungerar R-broms på detta sätt för skivbromsade fordon eller har man tagit bort gränshastigheten och helt enkelt ökar bromscylindertrycket för alla hastigheter i R-broms jämfört med P-broms?

Skivbromsade vagnar har samma C-tryck (bromscylindertryck) i alla hastigheter

4. Hur fungerar det på till exempel Rc-lok (som har skivbromsar om man bortser från Rm) i R-broms?

Rc-lok var tidiga med skivbromsar. För att få broms som liknade vagnarnas P & G så gjorde man så att man minskade C-trycket över omställningsfarten i P & G. Då loket låg i R så var C-trycket konstant i alla hastigheter.

5. Vet någon vad bromscylindertrycket är i P- och R-broms för tex Rc eller 80-talsvagnar? Jag antar att denna information inte är synlig för förare eftersom Rc-loket inte har en bromscylindersmanometer (för tågbroms iaf) men det kanske står i någon handhavandebok?

På Rc-lok har trycken ändrats lite då bromsen har blivit ändrad med åren. Loken hade från början ingen blockbroms. Då blockbromsen monterades på loken så var den från början bara en slirbroms som enbart gick till då föraren manövrerade en strömbrytare i panelen. Sen ändrades funktionen så att blockbromsen gick till även då tågbromsen användes men bara upp till ett visst tryck, 1,2 bar. Nu är blockbromsen inkopplad så att den går till både med direktbroms och tågbroms och med samma tryck, 3,1 bar.
    En parentes, direktbromsen ger upp till 3,1 bar oavsett hastighet och samma tryck som R-broms.

6. Jag har fått höra att det tyska loket BR101 har motsatt förhållande. Under 130 km/h så är bromscylindertrycket vid fullbroms (i position R) 6.2 bar men över denna hastighet så är bromscylindertrycket 4.2 bar. Loket har skivbromsar så det verkar som att effekten blir att man efterliknar blockbroms. Känner någon till en förklaring till varför man har konstruerat bromsen såhär och finns det lok i Sverige med liknande konstruktion?
    Svar på 6

Tydligen liknande ordnat som på Rc

Idag så gör man inga såna hastighetsberoende omkopplingar på skivbromsade fordon. Man låter helt enkel bromstrycket i P & G vara lägre genom hela hastighetsregistret så att bromssträckan motsvarar blockbromsade fordons bromssträcka

Senast redigerat av Bengt Espling den 2021-07-26 klockan 11:51:14.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Espling Visa inlägg
    Svar på 6

Tydligen liknande ordnat som på Rc

Idag så gör man inga såna hastighetsberoende omkopplingar på skivbromsade fordon. Man låter helt enkel bromstrycket i P & G vara lägre genom hela hastighetsregistret så att bromssträckan motsvarar blockbromsade fordons bromssträcka
    Efter lite googlande så verkar BR101 ha lite hysteres när det kommer till bromscylindertrycket för olika hastigheter. När loket accelererar så är gränshastigheten 160 km/h (dvs 6.2 bar 0-160 km/h) medan när loket decelererar från högre hastighet så är gränshastigheten 130 km/h.

Jag tyckte det verkade lite underligt varför man inte bara har konstant 6.2 bar i R-broms men förklaringen kanske är att tåg som färdas med STH under 160 km/h behöver mycket högre retardation eftersom försignalsavståndet är 1000m (oftast) medan vid högre hastigheter så måste LZB eller ETCS användas och dessa kräver mycket lägre medelretardation (ca 0.5 m/s² om jag minns rätt). Detta tillsammans med att värmeutvecklingen är mycket högre vid hastigheter över 160 km/h kanske gör det rimligt att man reducerar bromscylindertrycket?

Du skrev "Tydligen liknande ordnat som på Rc". Ska jag tolka detta som att Rc har en gränshastighet för ökning/sänkning av bromscylindertrycket i R-broms?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

"Du skrev "Tydligen liknande ordnat som på Rc". Ska jag tolka detta som att Rc har en gränshastighet för ökning/sänkning av bromscylindertrycket i R-broms?"

Nej, som svar på fråga 4 skrev jag:
    Rc-lok var tidiga med skivbromsar. För att få broms som liknade vagnarnas P & G så gjorde man så att man minskade C-trycket (broms-cylindertrycket) över omställningsfarten i P & G. Då loket låg i R så var C-trycket konstant i alla hastigheter.

R-bromsen är alltså oförändrad oavsett hastighet, det är på P & G man ändrar pga av hastigheten.

Maila mig om det är något oklart.
    Bengt

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •