Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Loktåg med tågvagnar | AGJ

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Loktåg med tågvagnar | AGJ

Idag var jag och familjen ute och fiska på Anten! Längst med Anten ligger AGJ och där kom det här tåget klockan 11 idag!

(Fisket gick skitdåligt så det kan vi strunta i)

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Loktåg med tågvagnar | AGJ

Rejäl ångtågsersättning!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    Rejäl ångtågsersättning!
    Absolut!

För er som ej känner till det så går här normalt ånglokstrafik. Men pga brandrisken så kör de med ett diesellok ist likt många andra museiföreningar.

Konstigt att man körde bara med ånglok när man bara hade det förr i tiden...

/Bussmicke
    www.bussmicke.se

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bussmicke Visa inlägg
    Konstigt att man körde bara med ånglok när man bara hade det förr i tiden...
    Jag funderade också lite på det igår när jag läste inlägget, och jag har inget bra svar hur det fungerade förr, men jag har några gissningar:
    1. Det gick inte alls lika många tåg förr, i synnerhet innan det kom rälsbussar.
    2. Man hade banvakter som kanske i riktigt torra tider körde brandbevakning på sin sträcka efter varje tåg.
    3. Lokförarna var erfarna och kunde sträckan väldigt väl, och visste hur de skulle agera för att minska antalet skogsbränder.
    4. Det blev inte lika stor uppståndelse, inte lika många inställda tåg, om det nu blev en brand.
    5. Då var ångtågen nödvändiga transporter och det fanns inget alternativ, idag är AGJ inte en nödvändig transport och kan också lättare köra diesel i stället.

Eller kan man förr i tiden ha ställt in vissa tåg, eller kört tåget vid annan tid på dagen, vid stor brandfara?

Medlem
    mar 2018

Jag hänger inte alls med vad ni menar nu? Har ni övertolkat att jag med ”normalt” menade vad man körde med för 75 år sedan?

För jag menar ju självfallet ”normalt” som normal trafik för AGJ och det är med ånglok och med rälsbuss..

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Jag hänger inte alls med vad ni menar nu? Har ni övertolkat att jag med ”normalt” menade vad man körde med för 75 år sedan?

För jag menar ju självfallet ”normalt” som normal trafik för AGJ och det är med ånglok och med rälsbuss..
    Jag vet förstås inte vad Bussmicke menade (och han citerade ju inget), men jag associerade till frågan varför man för länge sen körde ånglok även när det var varmt och risk för skogsbrand, medan museiföreningar nu i helgen har ställt in planerad ångloksdragning och ersatt med diesellok (eller kanske rälsbuss någonstans) (vilket jag tycker är helt rätt gjort!).
    Och då tog jag upp några tänkbara förklaringar varför man förr körde med ånglok även vid torka.
    Jag kom på en till tänkbar förklaring:
    - Det är mycket varmare/torrare/större risk för skogsbrand nu än för 75 år sedan, pga klimatet.

Jag menade att man kunde Köra ånglok förr så Varför inte nu.

/Bussmicke
    www.bussmicke.se

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bussmicke Visa inlägg
    Jag menade att man kunde Köra ånglok förr så Varför inte nu.

/Bussmicke
    www.bussmicke.se
    Att man körde med ånglok förr var för att man inte hade något bättre. Det hände även på den tiden att det uppstod bränder, men det var liksom ett nödvändigt ont.

Numera kör man med ånglok för att det är musealt, och då begränsar man sig när det är för torrt. Det är en s k självreglering, kanske ett okänt ord i bussbranschen men mycket etablerat i museibanekretsar

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Att man körde med ånglok förr var för att man inte hade något bättre. Det hände även på den tiden att det uppstod bränder, men det var liksom ett nödvändigt ont.

Numera kör man med ånglok för att det är musealt, och då begränsar man sig när det är för torrt. Det är en s k självreglering, kanske ett okänt ord i bussbranschen men mycket etablerat i museibanekretsar
    Jag frågande ombord en konduktör på BJS ångtåg hur man hanterade brandrisken förr.
    Banvakterna höll då i högre grad rent från buskar och sådant inom ett avstånd från banan.
    Betande djur höll i allmänhet borta växlighet på ett annat sätt än nu.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag frågande ombord en konduktör på BJS ångtåg hur man hanterade brandrisken förr.
    Banvakterna höll då i högre grad rent från buskar och sådant inom ett avstånd från banan.
    ...och även"förr"så kördes det säkerligen brandbevakningståg efter det vanliga.../Ulf

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    ...och även"förr"så kördes det säkerligen brandbevakningståg efter det vanliga.../Ulf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •