Jag fick en körning till boendet vid Partihallarna som ska rivas och då såg jag att spåren till gamla ASG / DHL var upprivna.
![]()
Jag fick en körning till boendet vid Partihallarna som ska rivas och då såg jag att spåren till gamla ASG / DHL var upprivna.
![]()
Dårskap.
Var är detta? Jag känner inte alls igen mig.
Jaja, nu vet jag. Spåren behövdes väl inte nu när verksamheten har flyttat.
Det är infarten till Göteborg-Norra.
En station som nu kan betäcknas som nerlagd och uppenbart uppriven numera.
Sorgligt.
M.V.H Anders.k.
Jag antar att det är på denna platsen varifrån jag tog bilden den 18 oktober 2016 innan arbetena startade här.
![]()
Ja det är där, samma fotoplats.
Tillagt:
Infarten till Skansbangården syns till vänster, bredvid bron och det spåret rivs snart också.
M.V.H Anders.k.
Senast redigerat av Anders.k. den 2018-03-19 klockan 12:36:38.
En liten centralt placerad bangård borde ju definitivt ha sin plats i ett framtida transportsystem där miljöfrågan har största betydelse!
Tveksamt. Det finns ingen godstrafik kvar här och alla människor kommer att åka med Värstlänken.![]()
De kunde bättre byggt de nya bostäderna i Angered/Bergsjön. De här bangårdarna kunde istället använts som uppställning, fler plattformsspår med eller utan tak eller lokalisering av moderna skötselanlägningar mm.
Om man bygger allt som Mp vill, det vill säga Västlänken och Höghastighetsbanor - var ställer man i så fall de mängder nya fordon och var kommer de att skötas om? VAR?
Ja från Angered/Bergsjön tar man snabbt cykel eller går till sitt jobb.
Både Angered och Bergsjön har en självförsörjningsgrad på ca 0,5, dvs antalet som arbetar i området är hälften så stort som antalet boende som arbetar. Så där finns redan ett stort överskott på bostäder och ytterligare bostäder skulle bara generera ännu mer motoriserade transporter. I centrum däremot är försörjningsgraden 3,0, så där är det en ännu skevare fördelning fast åt andra hållet. Där behöver man tredubbla bostadsbeståndet för att nå en balans mellan boende och arbetsplatser.
Så om man vill minska motoriserade transporter och därmed spara pengar, tid och miljö så är det mycket bättre att bygga bostäder i centrum där det är bostadsunderskott och arbetsplatser i form av skötselhallar i områden längre ut där det råder brist på arbetsplatser.
Men om man istället lever kvar i 60-talets ideal om total funktionsseparering där man på sin höjd har en närbutik och en skola på gångavstånd och att bilar/motorvägar skall överbrygga avstånden så är det ju bättre att bygga bostäderna i Angered/Bergsjön.
En av många olika visioner jag sett av Gullbergsvass. Som sagt, ett avsevärt lyft mot idag.
Pressbild: AEG, Ramböll och Liljewalls arkitekter
Senast redigerat av hsr den 2018-03-21 klockan 13:09:02.
Med en återuppstånden gasklocka? Eller har man missat att den är riven?
Regionaltågen flyttar till en nybyggd depå, senaste budet var söder om Mölndal har jag för ming. Därmed frigörs O - gruppen vid nuvarande motorvagnsverkstaden på Göteborg C, Olskrokshallen är tillräckligt lång för att hantera HH-tåg a 200 m och kollonibangården på Sävenäs har fortsatt goda anslutningar m inte bättre anslutningar till säckbangården när Olskrokens planskildhet och Västlänken är byggd.
/Magnus