Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Rivna spår i Göteborg

Passagerare Stefan Lindbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Rivna spår i Göteborg

Jag fick en körning till boendet vid Partihallarna som ska rivas och då såg jag att spåren till gamla ASG / DHL var upprivna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Rivna spår i Göteborg

Dårskap.

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Var är detta? Jag känner inte alls igen mig.

Passagerare Stefan Lindbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Var är detta? Jag känner inte alls igen mig.
    Minuthandelsgatan vid partihallarna, övegången till Olskrokshallen.

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Jaja, nu vet jag. Spåren behövdes väl inte nu när verksamheten har flyttat.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Dårskap.
    På vilket sätt är det dårskap att ta bort spår som inte längre behövs och dessutom ligger i vägen för kommande bebyggelse på platsen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    På vilket sätt är det dårskap att ta bort spår som inte längre behövs och dessutom ligger i vägen för kommande bebyggelse på platsen?
    Det är väl dessutom så att på delar av sträckan behövs utrymmet för att bygga nya spår för persontrafik och att den godstrafik som gick här har fått andra och för stadsmiljön väsentligt bättre platser att ligga på.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är infarten till Göteborg-Norra.
    En station som nu kan betäcknas som nerlagd och uppenbart uppriven numera.
    Sorgligt.

M.V.H Anders.k.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag antar att det är på denna platsen varifrån jag tog bilden den 18 oktober 2016 innan arbetena startade här.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja det är där, samma fotoplats.

Tillagt:
    Infarten till Skansbangården syns till vänster, bredvid bron och det spåret rivs snart också.

M.V.H Anders.k.

Senast redigerat av Anders.k. den 2018-03-19 klockan 13:36:38.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En liten centralt placerad bangård borde ju definitivt ha sin plats i ett framtida transportsystem där miljöfrågan har största betydelse!

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Tveksamt. Det finns ingen godstrafik kvar här och alla människor kommer att åka med Värstlänken.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    En liten centralt placerad bangård borde ju definitivt ha sin plats i ett framtida transportsystem där miljöfrågan har största betydelse!
    I det här fallet är alternativet bostäder för ca 10 000 invånare som då slipper transporteras långa sträckor för att komma in till stan utan istället kan gå eller cykla. Jag är tveksam till att en central bangård väger upp ca 5000 bilpendlare miljömässigt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    I det här fallet är alternativet bostäder för ca 10 000 invånare som då slipper transporteras långa sträckor för att komma in till stan utan istället kan gå eller cykla. Jag är tveksam till att en central bangård väger upp ca 5000 bilpendlare miljömässigt.
    De kunde bättre byggt de nya bostäderna i Angered/Bergsjön. De här bangårdarna kunde istället använts som uppställning, fler plattformsspår med eller utan tak eller lokalisering av moderna skötselanlägningar mm.
    Om man bygger allt som Mp vill, det vill säga Västlänken och Höghastighetsbanor - var ställer man i så fall de mängder nya fordon och var kommer de att skötas om? VAR?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

De kunde bättre byggt de nya bostäderna i Angered/Bergsjön. De här bangårdarna kunde istället använts som uppställning, fler plattformsspår med eller utan tak eller lokalisering av moderna skötselanlägningar mm.
    Om man bygger allt som Mp vill, det vill säga Västlänken och Höghastighetsbanor - var ställer man i så fall de mängder nya fordon och var kommer de att skötas om? VAR?
    Ja från Angered/Bergsjön tar man snabbt cykel eller går till sitt jobb.

Både Angered och Bergsjön har en självförsörjningsgrad på ca 0,5, dvs antalet som arbetar i området är hälften så stort som antalet boende som arbetar. Så där finns redan ett stort överskott på bostäder och ytterligare bostäder skulle bara generera ännu mer motoriserade transporter. I centrum däremot är försörjningsgraden 3,0, så där är det en ännu skevare fördelning fast åt andra hållet. Där behöver man tredubbla bostadsbeståndet för att nå en balans mellan boende och arbetsplatser.

Så om man vill minska motoriserade transporter och därmed spara pengar, tid och miljö så är det mycket bättre att bygga bostäder i centrum där det är bostadsunderskott och arbetsplatser i form av skötselhallar i områden längre ut där det råder brist på arbetsplatser.

Men om man istället lever kvar i 60-talets ideal om total funktionsseparering där man på sin höjd har en närbutik och en skola på gångavstånd och att bilar/motorvägar skall överbrygga avstånden så är det ju bättre att bygga bostäderna i Angered/Bergsjön.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En av många olika visioner jag sett av Gullbergsvass. Som sagt, ett avsevärt lyft mot idag.

Pressbild: AEG, Ramböll och Liljewalls arkitekter

Senast redigerat av hsr den 2018-03-21 klockan 14:09:02.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Imponerande analys!
    Tågen i centrum och människorna i periferin...

/TKO

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Med en återuppstånden gasklocka? Eller har man missat att den är riven?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Med en återuppstånden gasklocka? Eller har man missat att den är riven?
    Jag tror att modellen är från 2014 eller 2015 och då fanns gasklockan kvar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Regionaltågen flyttar till en nybyggd depå, senaste budet var söder om Mölndal har jag för ming. Därmed frigörs O - gruppen vid nuvarande motorvagnsverkstaden på Göteborg C, Olskrokshallen är tillräckligt lång för att hantera HH-tåg a 200 m och kollonibangården på Sävenäs har fortsatt goda anslutningar m inte bättre anslutningar till säckbangården när Olskrokens planskildhet och Västlänken är byggd.

/Magnus

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •