Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Fågelstopp!?!

Passagerare Stefan Js avatar
    Medlem
    mar 2018

Fågelstopp!?!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...fter-kollision

Ingenting är omöjligt, är denna rutin rimlig?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Fågelstopp!?!

Citat Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...fter-kollision

Ingenting är omöjligt, är denna rutin rimlig?
    Alla andra varianter innebär risk för att man kör på en människa och sedan struntar i det, och/eller, ännu värre, kör över henne med fler axlar.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Alla andra varianter innebär risk för att man kör på en människa och sedan struntar i det, och/eller, ännu värre, kör över henne med fler axlar.
    Det måste hända ofta att tåg kör över djur på natten, om man räknar med lite mindre djur som stora fåglar, grävlingar, vildsvin, harar etc.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det måste hända ofta att tåg kör över djur på natten, om man räknar med lite mindre djur som stora fåglar, grävlingar, vildsvin, harar etc.
    Jo, men ofta hinner också lokföraren se djuret innan det körs på.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Får lokföraren inte ens gå ut och titta på fronten på sitt fordon? Där måste man ju ofta kunna se spår av fjäderfä eller päls från vilt osv?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var det dummaste! Självklart får/ska föraren gå ut och se vad som hänt. Den som är så blödig har valt fel yrke! Jag har personligen räddat livet på en person som kördes över av tåget jag körde men klarade sig med mycket lindriga skador. Gör vi likadant om vi kör bil och kör på en fotgängare/cyklist? Då är ju alla första hjälpen kurser meningslösa! Med lite rutin så hör man oftast vad det är och hur det tar och om det finns förutsättning för överlevnad. Och vad gäller djur så går det väldigt ofta att konstatera vad som körts på genom päls, hår och fjädrar som brukar finnas på fronten!

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Får lokföraren inte ens gå ut och titta på fronten på sitt fordon? Där måste man ju ofta kunna se spår av fjäderfä eller päls från vilt osv?
    NEJ!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    NEJ!
    Då har vår dödsfobi passerat alla rimliga gränser...

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det var det dummaste! Självklart får/ska föraren gå ut och se vad som hänt. Den som är så blödig har valt fel yrke! Jag har personligen räddat livet på en person som kördes över av tåget jag körde men klarade sig med mycket lindriga skador. Gör vi likadant om vi kör bil och kör på en fotgängare/cyklist? Då är ju alla första hjälpen kurser meningslösa! Med lite rutin så hör man oftast vad det är och hur det tar och om det finns förutsättning för överlevnad. Och vad gäller djur så går det väldigt ofta att konstatera vad som körts på genom päls, hår och fjädrar som brukar finnas på fronten!
    Ja det var det dummaste.
    Alltså att påstå att man är blödig om man inte går ut och kollar efter en förmodad personpåkörning. Jag har inte hört om några bolag som har andra rutiner än att man inte ska gå ut och se hur det gick. Man får sedan inte köra vidare och har rätt till kamratstödjare och i många fall ersättning för psykologisk arbetsskada. Man ska inte ens säga sitt namn till polisen.

Vid djurpåkörning är det något annat. Då behöver man i allmänhet inte stanna utan bara rapportera till fjärren och trafikledningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är inte alla som mår så bra när de har sett en död människa så det där macho-perspektivet är nog lite dumt.

Dock är räddningstjänsten inte heller en outtömlig resurs, så jag tycker att det är liiiite vanskligt att jämställa "förmodad personpåkörning" (vilket jag tolkar som att man är ganska säker på att det var en människa) med alla andra steg längs skalan från "befarad personpåkörning" via eventuell, möjlig osv ner till "kan inte utesluta att det var en människa eftersom jag inte såg något onormalt överhuvudtaget".

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är inte alla som mår så bra när de har sett en död människa så det där macho-perspektivet är nog lite dumt.
    Sedan finns ju olika sorters döda människor. Om någon inte tål att se en som fridfullt gick bort i sömnen, då är det något allvarligt som bör tas hand om. Men det är absolut inte fråga om sådana lik här.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg

Dock är räddningstjänsten inte heller en outtömlig resurs, så jag tycker att det är liiiite vanskligt att jämställa "förmodad personpåkörning" (vilket jag tolkar som att man är ganska säker på att det var en människa) med alla andra steg längs skalan från "befarad personpåkörning" via eventuell, möjlig osv ner till "kan inte utesluta att det var en människa eftersom jag inte såg något onormalt överhuvudtaget".
    Jag är lite fundersam på hur man ska se på det att risken ytterst finns att någon faktiskt avlider i väntan på livräddande insatser därför att den som kunde räddat är tillsagd att inte utsätta sig för de syner som kan förekomma. Nu har vi i svensk lag ingen plikt att hjälpa och smitning kan det ju inte bli om man både väntar kvar och anmäler händelsen.

Fast det är ett svårt val, antingen utsätta sig för obehagliga syner eller att riskera att få leva med vetskapen att man kunde räddat ett liv. Å andra sidan, ska man inte riskera att utsätta sig för valet ska man varken köra bil eller tåg.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    NEJ!
    Är detta något Trafikverket reglerar eller är det järnvägsföretagen? Om det är det sistnämnda, har alla samma inställning?

Jag är nyfiken på varför lokföraren är så mycket mer värd än blåljusfolket. Alla är väl människor?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har aldrig hört att det skulle vara förbjudet för föraren att gå ut och kolla tågets front för att kunna avgöra vad som körts på! Detta brukar ofta vara tillräckligt för att konstatera vad som körts på även om man inget sett.
    Den som väljer ett yrke där man lätt kan bli den förste att komma till en olycksplats med skadade människor är skyldig att försöka hjälpa till så långt man kan. Det är väl därför man utbildar järnvägspersonalen u L -ABC ? Som sagt så har både jag själv och en av mina kollegor förmodligen räddat livet på personer som körts på genom att förbinda och stoppa blödning och då haft god nytta av de utbildningar vi fått i detta. Och detta är inte "macho" som vissa påstår utan medmänsklighet och folkvett. Man försöker väl alltid att rädda liv oavsett om det gäller om någon håller på att drunkna, håller på att brinna inne eller har ett kraftigt blödande sår och riskerar att förblöda? Den som inte gör detta har inte i en tåghytt att göra utan bör jobba med något hemifrån där man inte riskerar att möta hjälpbehövande medmänniskor!

Passagerare
    Medlem
    aug 2020

Är detta något Trafikverket reglerar eller är det järnvägsföretagen? Om det är det sistnämnda, har alla samma inställning?

Jag är nyfiken på varför lokföraren är så mycket mer värd än blåljusfolket. Alla är väl människor?
    Därför att lokföraren var den som satt bakom spakarna och därför i många sådana olyckor känner sig medskyldiga. Det handlar inte om att lokföraren är mer värd, det handlar om att inte förvärra de psykiska svårigheterna som följer en påkörning.

Vad vore järnvägen, eller postvagnen, utan sidospår?

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Wirén Visa inlägg
    Därför att lokföraren var den som satt bakom spakarna och därför i många sådana olyckor känner sig medskyldiga. Det handlar inte om att lokföraren är mer värd, det handlar om att inte förvärra de psykiska svårigheterna som följer en påkörning.
    Ok så när jag sitter bakom ratten på min bil och orsakar en olycka kan jag gott sitta kvar och inte rädda livet på den stackaren jag kört på? Jag vet inte jag men jag tror jag hade mått betydligt sämre om jag inte hjälpt till, men man vet så klart inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Wirén Visa inlägg
    En lokförare kan ju i stort sett aldrig vara skyldig till en personpåkörning till skillnad från en bilförare!

Passagerare
    Medlem
    aug 2020

Ok så när jag sitter bakom ratten på min bil och orsakar en olycka kan jag gott sitta kvar och inte rädda livet på den stackaren jag kört på? Jag vet inte jag men jag tror jag hade mått betydligt sämre om jag inte hjälpt till, men man vet så klart inte.
    Jag antar att denna rutin inte gäller då det med största sannolikhet var en skadekörning. Men när det gäller självmordsförsök så är det högst ovanligt att det inte slutar i död, det samma vid plankorsningar. Men jag är verkligen inte rätt person att uttala mig om detta och det är ju ett högst känsligt ämne när vi har många järnvägare i forumet.

Vad vore järnvägen, eller postvagnen, utan sidospår?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ok så när jag sitter bakom ratten på min bil och orsakar en olycka kan jag gott sitta kvar och inte rädda livet på den stackaren jag kört på?
    Det är ett beslut som du får ta själv. Vad man mår minst dåligt av vet man inte förrän efteråt och kanske inte ens då.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    En lokförare kan ju i stort sett aldrig vara skyldig till en personpåkörning till skillnad från en bilförare!
    Vad har det för relevans i sammanhanget? I stunden är jag rätt säker på att man reagerar likadant i båda situationerna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •