Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vinterresan 2018 - Till Brasov via grannlandet [Del 2]

Vinterresan 2018 - Till Brasov via grannlandet [Del 2]

Fortsättning på reseberättelsen som påbörjades för någon vecka sen. Denna gång på fler spårvidder, 1524.

Missat en tidigare del?
    [Del 1] Tåg i och omkring Bukarest

Förra delen avslutades med att titta på avgångstavlan på Bucuresti Nord. Ett tåg på tavlan var internationellt denna gång, så det lät som en bra idé att åka...

Så det tåget tog vi! Det handlade alltså om tåg 402, till Chisinau, Moldaviens huvudstad. En nästan 14 timmar lång resa, på 516km, enligt min rumänska tidtabellsbok. Här backar tåget in till perrongen. Det bestod av 6st moldaviska vagnar (alla blå), och två rumänska sittvagnar till Iasi.

Vår vagn, en sovvagn med 4 bäddar, 2 på var sida. Vi hade köpt delad kupé, men fick en helt egen. Tror det gällde alla på tåget..

Interiören i vagnen. Efter avfärd tog vi lite av vårat inhandlade kvällsfika, och vårat nyligen inköpta rumänska Monopol och spela fram till jag förlora stort :cool:

Sedan blev vi väckta, och ombedda att visa våra pass. Därefter fortsatte tåget till Ungheni i Moldavien, där boggibyte skedde. Vi blev imponerade över hur fort det gick!

Tredje, och sista loket, som drog vårat tåg mellan Ungheni och Chisinau. Mellan Bukarest och Iasi drogs tåget av ett rumänsk ellok typ 40, och mellan Iasi och Ungheni av ett rumänskt diesellok av okänd modell. Jag är urkass på bredspårslok, så här får gärna någon komplettera!

Därefter tog vi en trådbusstur, och helt ovetandes om hur man köpte biljetter, så hoppade vi bara på :rolleyes:
    Som tur var hade bussen en springkonduktör(!) som sålde biljetter. 2 lei kostade en biljett, det motsvarar ca 1 SEK. Trådbussen på bilden är av äldre typ (egentligen inte, för den är ju lika ung som mig :cool:)

Denna trådbuss var däremot äldre! 9 år äldre än mig. Alltså är den från 1986.

Sedan tog vi oss tillbaka till stationen, för att fota när tåget (nr47) mot Moskva skulle avgå. Det är nästan en 29 timmar lång resa, men tåget har som tur är en restaurangvagn. Det går 3 olika tåg till Moskva från Chisinau, men vilka olika vägar de tar har jag ingen aning om, och vissa gick olika dagar bara. Detta tåg bestod dock av moldaviska vagnar, som var fortsatt gröna.

Bild från gångbron vid stationen. Tåget vi kom hit med står fortfarande kvar. Sedan tog vi en promenad genom Chisinau, besökte några parker, innan vi tog oss tillbaka till stationen, tyvärr så fortsatte ju inte våran resa härifrån mot något annat, spännande resmål...

Dagens avgående tåg från Chisinau. Det fanns ett innan tåget till Moskva också, ett lokaltåg.

Samma växellok(?) som drog hit Moskvatåget, drog även hit vårat tåg. Dags att åka tillbaka, samma väg alltså! Även samma vagn, och samma sovvagnskonduktör...

Eftersom vi ankom oerhört tidigt till Bucuresti Nord, tog vi första bästa tåg till Brasov, en större stad i Rumänien, för att kolla in staden lite.

Växellok som drog bort tåget vi kom in med till nåt uppställningspår.

Hade vi inte varit så morgontrötta, hade vi såklart åkt hit med Astra's tåg, men vi missade att det gick ungefär samtidigt.

Utsikt från en utkiksplats i Brasov. Tyvärr kunde man inte gå upp i själva tornet, utan bara stå utanför det. Kyrkan som syns är Biserica Neagră. Här en länk till Wikipedia (på engelska) för den som vill läsa mer om kyrkan.

Sedan kollade vi in lite gamla franska motorvagnar...

..och franska ellok.

Därefter tog vi oss till Sinaia, där vi hade lyckats få fram att det fanns en liten modelljärnväg med tillhörande litet museum på stationen.

Så den besökte vi, och drack en varm choklad!

Innan vi hoppade på tåg 346 Dacia, och tog oss en måltid i restaurangvagnen. Maten fick inget toppbetyg från min sida...

Vi kanske fortsätter lite framöver!
    //Jocke :)

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vinterresan 2018 - Till Brasov via grannlandet [Del 2]

Jaa tack gör gärna det. Underbart med bildreportage från lite glömda hörn!

Senast redigerat av Niklas Bygdestam den 2018-03-18 klockan 15:09:39. Anledning: Alla bilder citerades, blir jobbigt att läsa för övriga

Tack ska du ha, Jocke!

Tredje, och sista loket, som drog vårat tåg mellan Ungheni och Chisinau
    Det är väl bara ett tredjedel av loket.

Brașov: Är vägen till perrongen länkst ba densamma som när jag var där? Tvärs över spåren sedan det finns ingen annan var det som gällde. Eller: Spårspring! :cool:

Maten fick inget toppbetyg från min sida...
    Det på tallriken är standardmaten. Salladen (?) kan jag inte identifiera, inte ens med tyska ord.

Mvh Sören

Tack ska du ha, Jocke!
    Det var så lite så!

Det är väl bara ett tredjedel av loket.
    Som sagt, det här med bredspårslok är inte min stora grej, men när du säger det så kom jag på att så är fallet ;)

Brașov: Är vägen till perrongen länkst ba densamma som när jag var där? Tvärs över spåren sedan det finns ingen annan var det som gällde. Eller: Spårspring! :cool:
    Gångtunneln fanns, och användes faktiskt :cool:

Det på tallriken är standardmaten. Salladen (?) kan jag inte identifiera, inte ens med tyska ord.
    Ja, maten kändes igen sen tidigare resor. Vi fick välja mellan kyckling, och fläsk tror jag det var. Salladen var någon typisk rumänskt tillverkad sallad de äter vid kallare årstider, när man inte har så mycket färska varor. De lägger den i nåt med salt, så den ska hålla. Oerhört äckligt tyckte jag, men tydligen äter folk där sallad sådär... :rolleyes:

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Gångtunneln fanns, och användes faktiskt :cool:
    Även till allra sista perrongen? Det måste vara nytt.

Vi fick välja mellan kyckling, och fläsk tror jag det var.

Ah, lyxvarianten.

Salladen var någon typisk rumänskt tillverkad sallad de äter vid kallare årstider, när man inte har så mycket färska varor. De lägger den i nåt med salt, så den ska hålla. Oerhört äckligt tyckte jag, men tydligen äter folk där sallad sådär... :rolleyes:
    Det finns vissa skillnader vad som anses som ätbart, vore det Hákarl eller Surströmming. Eller fisk helt allmänt.

Även till allra sista perrongen? Det måste vara nytt.

Så långt bort gick vi inte, det var kallt :cool:

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Så det tåget tog vi! Det handlade alltså om tåg 402, till Chisinau, Moldaviens huvudstad. En nästan 14 timmar lång resa, på 516km, enligt min rumänska tidtabellsbok. Här backar tåget in till perrongen. Det bestod av 6st moldaviska vagnar (alla blå), och två rumänska sittvagnar till Iasi.
    Krävdes det visum eller andra konstigheter för att komma in i Moldavien?

..och franska ellok.
    Vad drog elloket? Är det också franska lokaltågsvagnar (som brukar vara i aluminiumfärg)?

Innan vi hoppade på tåg 346 Dacia, och tog oss en måltid i restaurangvagnen. Maten fick inget toppbetyg från min sida...
    Vad synd, vid första anblicken såg det trevligt ut, med fin ölflaska, prydlig duk, och ordentliga grillränder på köttet. Var det tjeckisk importerad öl?
    Fast när jag tittar närmare på salladen anar jag att den är lite annorlunda.

Vi kanske fortsätter lite framöver!
    Det hoppas jag verkligen!

Krävdes det visum eller andra konstigheter för att komma in i Moldavien?
    Inget alls, bara ett giltigt svenskt pass :)

Vad drog elloket? Är det också franska lokaltågsvagnar (som brukar vara i aluminiumfärg)?
    Det är något franskt det med, vad jag vet. Nån form av manövervagn? Den hade fönster i ena ändan, men såg de aldrig köras från den.

Vad synd, vid första anblicken såg det trevligt ut, med fin ölflaska, prydlig duk, och ordentliga grillränder på köttet. Var det tjeckisk importerad öl?
    Fast när jag tittar närmare på salladen anar jag att den är lite annorlunda.
    Köttet är grillat i en vanlig smörgåsgrill såg det ut som ;) Ölen ska ha varit importerad, ja.

Det hoppas jag verkligen!
    Det kommer nog så snart tiden kommer! :)

Det är något franskt det med, vad jag vet. Nån form av manövervagn? Den hade fönster i ena ändan, men såg de aldrig köras från den.
    RIO om jag uppfattar det rätt med bristande franskkunskaper.

Eller http://transport-in-comun.ro/trenuri...00/bb25500.htm för den som är bra i rumänskan, med massor av små bilder.

Senast redigerat av Sören Heise den 2018-03-20 klockan 19:17:35. Anledning: Okej, det går inte att skriva det som jag tillfogade i helheten. :-)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var de fina blåblommiga påslakanen och örngotten i de moldaviska liggvagnarna järnvägens eller era egna? Såg ju väldigt ombonat och trivsamt ut!

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Var de fina blåblommiga påslakanen och örngotten i de moldaviska liggvagnarna järnvägens eller era egna? Såg ju väldigt ombonat och trivsamt ut!
    De är järnvägens! De blir väldigt ombonat i dessa vagnar, och fräscha är de också, med undantag för kupén vi åkte i på ditvägen, där var lite luckor bortplockade och trasiga, annars var det rent&fint. Att de däremot tyckte det var passande att bromsa in riktigt hårt vid varje stopp var något man fick leva med ;)

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •