Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 111

Ämne: Hur många triangelspår finns det i Sverige?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hur många triangelspår finns det i Sverige?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Skulle någon kunna gå igenom inläggen och se vilka som saknas i denna lista (oftast nyskapade), för den här listan verkar ju väldigt bra att börja med?

Spontant tycker jag det verkar som att Stockaryd och Åby är de som behöver läggas till, men jag kan ha missat någon mer.
    Samt att kommentaren om Sundsvall(Bergsåker) kan tas bort eftersom det nu är öppnat.
    Åby
    Västervik
    Karlshamn
    Osby
    Storuman (under byggnad)

Vändslingor finns i Luleå och Bro.

Någon skulle sedan kunna komplettera med vilka triangelspår som i sin helhet är huvudspår, kan användas för tågrörelser alla tre vägarna.

Ska Hallsberg vara med borde väl egentligen även Fagersta/Snyten/Ängelsberg vara med? Enda skillnaden är att det finns linje Ängelsberg-Snyten, men inte Hrbg-Hpbg. Eller så får vi definiera bort den genom att begränsa med att högst två ben får innehålla linjeavsnitt.

1. Klass
    Medlem
    aug 2019

Eftersom Alkärrshallen har nämnts, borde inte också AGA-depån på Lidingöbanan vara med om både trafikspår och depåspår räknas? Alla vagnar i trafik är inte vända åt samma håll. De tre punkter jag kan se är plattformarna vid Larsberg, plattformarna vid AGA och uppställningshallen. För spårvagnar som kommer från Larsberg kan depån vara en vändslinga. Spårvagnar som lämnar uppställningshallen österut kan antingen nå plattformarna vid AGA eller använda slingan mot Larsberg. Någon med bättre kunskaper får gärna rätta mig eller lägga ut texten om hur man i praktiken gör.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Angående Danmark: Hur är det vid Ryparken på S-banen? Finns det inte ett förbindelsespår där som skapar en triangel med Hellerup och Svanemöllen?
    Vid Nästved ska det ha funnits ett militärspår som skapade en triangel för banorna mot Köge och Slagelse. Och som aldrig användes. Skulle väl kallats beredskapsspår i Sverige.
    När X2 ska vändas, kör man till Hvidovre och ut på Öresundsbanan den vägen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av YC05p 794 Visa inlägg
    Eftersom Alkärrshallen har nämnts, borde inte också AGA-depån på Lidingöbanan vara med om både trafikspår och depåspår räknas? Alla vagnar i trafik är inte vända åt samma håll. De tre punkter jag kan se är plattformarna vid Larsberg, plattformarna vid AGA och uppställningshallen. För spårvagnar som kommer från Larsberg kan depån vara en vändslinga. Spårvagnar som lämnar uppställningshallen österut kan antingen nå plattformarna vid AGA eller använda slingan mot Larsberg. Någon med bättre kunskaper får gärna rätta mig eller lägga ut texten om hur man i praktiken gör.
    Du har rätt! Spåren vid agadepåns östra sida bildar en i någon mening äkta spårtriangel, fast man måste köra genom hela depån för att nå västra benet, så det gör man sällan vid in- eller utryckning, mera vid intern rangering.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Norge:

Kristiansand-Dalane

Oslo S-Lodalen-Loenga

Sarpsborg stasjon

Hafslund ved Sarpsborg

Stavne litt sør for Trondheim (dels igjengrodd, se bilde)

Narvik

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    - - -
    Ängelsberg/Snyten/Fagersta (tveksam om den kvalar in)
    - - -
    Jag tycker inte den kvalar in, eftersom det finns "linje" mellan alla de tre platserna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Triangeln-spår

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Skulle någon kunna gå igenom inläggen och se vilka som saknas i denna lista (oftast nyskapade), för den här listan verkar ju väldigt bra att börja med?

Spontant tycker jag det verkar som att Stockaryd och Åby är de som behöver läggas till, men jag kan ha missat någon mer.
    Samt att kommentaren om Sundsvall(Bergsåker) kan tas bort eftersom det nu är öppnat.
    Jag har redigerat listan i Wikipedia baserat på denna tråd och kontroll av förslagen i kartor och flygbilder.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag har redigerat listan i Wikipedia baserat på denna tråd och kontroll av förslagen i kartor och flygbilder.
    Ser bra ut! Eftersom den överordnade beskrivningen handlar om vändning av tåg borde väl även slingorna i Luleå och Bro platsa?

(jag vet att jag själv kan redigera i Wikipedia, men dels har jag aldrig gjort det, dels kan det ju finnas en tanke i att inte ta med dem)

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Var inte det bara spårslut eller rundgångsspår? Mitt minne av spårvägen där är alltför svagt, och jag har just nu inte tillgång till bok.
    Namn:  D36_Palsjo.jpg
Visningar: 1364
Storlek:  87,0 KB

D-vagnen har "trianglat" in på Gustaf Hoffs väg (nu omdöpt til Dag Hammarskjölds väg) upp mot den gamla kvarnen redo för avgång mot centrum.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Namn:  D36_Palsjo.jpg
Visningar: 1364
Storlek:  87,0 KB

D-vagnen har "trianglat" in på Gustaf Hoffs väg (nu omdöpt til Dag Hammarskjölds väg) upp mot den gamla kvarnen redo för avgång mot centrum.
    Ja, där anas triangeln både i spår och luftledning.
    Men har själva vagnen trianglat? Det blir ju ett extra färdriktningsbyte för föraren. (Kan ju finnas trafiktekniska orsaker att göra det.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, där anas triangeln både i spår och luftledning.
    Men har själva vagnen trianglat? Det blir ju ett extra färdriktningsbyte för föraren. (Kan ju finnas trafiktekniska orsaker att göra det.)
    Det lär ha funnits en avstigningshållplats i den ena änden av triangeln och en påstigningshållplats i den andra. Spårtriangeln fungerade väl även som mötesspår, men vid lågtrafik hade det kanske funkat att köra direkt till påstigningshållplatsen, om nu växeln (som jag antar var återfjädrande) enkelt lät sig läggas om. Fast jag är skeptisk...

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det lär ha funnits en avstigningshållplats i den ena änden av triangeln och en påstigningshållplats i den andra. Spårtriangeln fungerade väl även som mötesspår, men vid lågtrafik hade det kanske funkat att köra direkt till påstigningshållplatsen, om nu växeln (som jag antar var återfjädrande) enkelt lät sig läggas om. Fast jag är skeptisk...
    Som i Stattena, alltså, där det ju "triangelbasen" var rätt lång (om jag minns rätt).
    Ja, med hållplatser i triangelbenen blir det onekligen vettigt att alltid triangelvända, så att avstigningen alltid hamnar på samma plats, även om det innebär extraarbete för föraren.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Bro har väl bara vändslingan inne i SL-depån.
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

Vändslingor finns i Luleå och Bro.
    Om jag inte missminner mig så går det inte vända fordon i Bro. Fordonen vänder inne på området, mellan de olika hallarna, men det går inte att komma ut från området efter att fordonet är vänt. Har för mig det var där vi var och spårriktaren stod åt fel håll.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    Om jag inte missminner mig så går det inte vända fordon i Bro. Fordonen vänder inne på området, mellan de olika hallarna, men det går inte att komma ut från området efter att fordonet är vänt. Har för mig det var där vi var och spårriktaren stod åt fel håll.
    Du har rätt! Det är visserligen en slinga med två anslutningar men båda anslutningarna är vända åt samma håll, så det går inte att vända fordonen där.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Du har rätt! Det är visserligen en slinga med två anslutningar men båda anslutningarna är vända åt samma håll, så det går inte att vända fordonen där.
    Den uppenbara lösningen vore väl ett växelpar här: https://kartor.eniro.se/m/p2PLi

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Den uppenbara lösningen vore väl ett växelpar här: https://kartor.eniro.se/m/p2PLi
    Olika spårägare. Knöligt med avtalen. För SL-pendeltåg är det ett inteproblem. De åker fram och tillbaka. Vänder ingenstans. Visst de åker på utflykt ibland men då ser de till att alltid komma tillbaka åt rätt håll. Annars blir det Karlberg för deras del. Varför ska broterminalen/COOP/SL/Järnhusen/MTR eller vem det nu är spårägare betala två växlar som andra företag har nytta av någon gång om året.

Men som förare på gula maskiner, JA TACK!

Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag har för ett antal år sedan knåpat lite på den här wikipedia-artikeln, som ska ha med alla i Norden.

Bastuträsk
    Frövi/Vanneboda
    Gällivare
    Gävle
    Göteborg (tre stycken)
    Hallsberg (söderut, ovanlig typ. Sidolinjen delar sig men möts igen mellan anslutningarna. Man vill nå godsbangården som ligger mellan anslutningarna.)
    Katrineholm
    Kattarp
    Kiruna
    Kristianstad
    Kolbäck
    Laxå
    Malmö (tre stycken)
    Månsarp/Torsvik
    Nykroppa
    Råtsi utanför Kiruna
    Stockholm/Solna
    Sundsvall (Bergsåker), öppnas för trafik 2021
    Söderhamn
    Torup
    Vanneboda, se Köping-Hults Järnväg
    Vännäs
    Älvsbyn
    Ånge
    Öxnered
    Såvitt jag vet finns det inget triangelspår i Älvsbyn. Däremot i den intilliggande trafikplatsen Nyfors. Ett triangelspår i Boden diskuterades flitigt på 1980-talet, men då det enda vettiga förslaget skulle medföra rivning av ett 50-tal villor, stötte det på alltför stort motstånd och kom aldrig till utförande.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    Såvitt jag vet finns det inget triangelspår i Älvsbyn. Däremot i den intilliggande trafikplatsen Nyfors. Ett triangelspår i Boden diskuterades flitigt på 1980-talet, men då det enda vettiga förslaget skulle medföra rivning av ett 50-tal villor, stötte det på alltför stort motstånd och kom aldrig till utförande.
    Med "Älvsbyn" avsågs nog tätorten av samma namn.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •