Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 111

Ämne: Hur många triangelspår finns det i Sverige?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hur många triangelspår finns det i Sverige?

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Under rubriken "Värdelöst vetande" tänkte jag kvalificera mig med frågan i rubriken. Har fått för mig att fenomenet triangelspår kommit för att stanna i Sverige och är lite nyfiken på var de finns och kanske också någon har ett förslag var det möjligen saknas idag. Boden med tanke på ståltågen kan ju vara ett exempel. Jag bidra med min egen lista från norr till söder och även här kan det finnas fel. Jag nöjer mig med orten utan någon närmare specifikation.

Kiruna
    Gällivare
    Älvsbyn
    Bastuträsk
    Vännäs
    Ånge
    Sundsvall
    Skutskär
    Tomteboda/Norra station
    Kolbäck
    Ängelsberg/Snyten/Fagersta (tveksam om den kvalar in)
    Hallsberg rgb/Skymossen/Hallsberg pbg (tveksam om den kvalar in)
    Laxå
    Nykroppa
    Stockaryd
    Kattarp

Göteborg och Malmö är jag kass på så det finns säkert någon som vet bättre.

Nedlagda triangelspår är väl Mellerud och Mora Noret.
    Utöver alla som räknats upp finns det ett triangelspår i Karlshamn

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Ja, det är då de blir intressanta.
    Finns väl vid Djurgårdsslingan ( utan praktisk användning som sådan).
    Hälsingborg hade Tågaborg, Stattena och Sankt Jörgens plats.
    Pålsjöbaden

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Den enda ”äkta triangeln” på Djurgårdslinjen finns vid Djurgårdsvägen/Alkärret. Den som finns vid Allmänna gränd är oäkta, dvs triangelbenen går till var sitt spår.
    Rätt så!
    Hade ett minne av att ha behövt backa ut för att komma rätt, så jag tänkte att växlarna låg i olika spår. Men norrut finns onekligen växlar i båda spåren. Däremot kan man inte komma söderut från hallen om Allmäna Gränd är avstängd. Därav backningen.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Pålsjöbaden
    Var inte det bara spårslut eller rundgångsspår? Mitt minne av spårvägen där är alltför svagt, och jag har just nu inte tillgång till bok.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

I Storuman håller man på och bygger ett.
    Var det inte tal om att bygga bort spetsvändningsbehovet i Arvidsjaur för inte så länge sedan?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Var det inte tal om att bygga bort spetsvändningsbehovet i Arvidsjaur för inte så länge sedan?
    Jo. Kan inte bedöma status på det men det finns en del färska handlingar på kommunens hemsida.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Men det behövs ett.

Räknas triangelspåren i Råtsi som Kiruna?
    Det finns väl nu ett triangelspår norr om Kiruna vi infarten till den nya järnvägsstationen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Men det behövs ett.

Räknas triangelspåren i Råtsi som Kiruna?
    Det finns väl nu ett triangelspår norr om Kiruna vi infarten till den nya järnvägsstationen.
    Ja, men då är ju frågan om Råtsi får en egen post, eller åker med som ytterligare ett i Kiruna!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På tunnelbanan finns det enligt min uppfattning två äkta spårtrianglar, varav en på trafikspår (Liljeholmen-Nybodadepån-Aspudden) och en som delvis är depåområde (vid infarten till Högdalsdepån).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I Västervik finns en, som jag inte tror att någon har nämnt.

Bro är jag lite osäker på.

Hallsberg räknar jag som ”slinga”.

Passagerare
    Medlem
    aug 2020

Torup och Månsarp har ju dessutom triangelspår

Vad vore järnvägen, eller postvagnen, utan sidospår?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Bro är jag lite osäker på.
    Bro har väl bara vändslingan inne i SL-depån.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Triangelspåret i Västervik ligger utanför signalreglerat område, men är mycket riktigt byggt som triangelspår för att inte behöva göra rundgång för hela godståg ut till Lucernahamnen.

Göteborg, triangelspåret mot Hisingen är väl ett av de få som är dubbelspåriga eller flerspåriga i minst två triangelben?

Vändslingan för lossning i Luleå malmhamn är ett intressant specialfall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    Triangelspåret i Västervik ligger utanför signalreglerat område, men är mycket riktigt byggt som triangelspår för att inte behöva göra rundgång för hela godståg ut till Lucernahamnen.

Göteborg, triangelspåret mot Hisingen är väl ett av de få som är dubbelspåriga eller flerspåriga i minst två triangelben?

Triangelspåret i Västervik ligger utanför signalreglerat område men kom till när timmertrafiken som Tågab körde från Lucernahamnen av en enda anledning att kunna köra direkt ut till djuphamnen utan lokrundgång på vägen ut. Rundgången ägde rum ute vid hamnen och när tågsettet var lastat kunde det avgå direkt från hamnen och ut på linjen Vkj-Lp. Likaså underlättade det vid ankomst för fordon som skulle lackeras om på BG-lack på gamla Pappersbruksområdet f.ö ett f.d smalspår (891 mm) byggd år 1915 när Pappersbruket uppfördes, sedemera blev spåret breddat till normalspår 1964, på så sätt slapp man rundgång på Vk bangård och kunde via triangelspåret trycka ut lackeringsvagnarna direkt ut till verkstaden. Har själv använt triangeln många ggr. vid "lackeringsuppdrag" samt även med fordon där ATC-funktionen ej ville uppstarta i den andra änden vid vändning i Vk. Senast år 2013 med Y2 1384 så vi slapp ställa in tågavgången men vid detta tillfälle fick en riktig byrokrat på trafikverket blodstörtning då det sades att Veolia ej hade trafikeringstillstånd på industrispåret. Mycket märkligt då jag hade tillstånd av Veolias Trafikledning i M att utföra manövern, men året därpå 2014 när 50-årsminnet av breddningen av linjen Åvg-Lp firades med besökande ångtåg från Jvm med B-lok gick det bra att triangla ångloket så det kunde gå rättvänt vid avgång från Vk, undrar om Jvm hade tillstånd att rulla ut på triangelspåret, men det är skillnad på folk och folk. Palle i Vika tillhörande det gamla släktet av lokförare då sunt förnuft fick råda och inga tåg i onödan ställdes in.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Var inte det bara spårslut eller rundgångsspår? Mitt minne av spårvägen där är alltför svagt, och jag har just nu inte tillgång till bok.
    Mustangerna hann komma och jag har en bild från Pålsjöbaden visserligen med en D/E-vagn som har backat in mot Pålsjö damm. Jag sprang givetvis ut från Pålsjöbaden för att kolla spårvagnarna, var väl inte mer än 3-4 år då.

Passagerare
    Medlem
    jun 2020

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg

I Malmö är två av tre dubbelspåriga i alla benen. Den tredje i lockarp är lite speciell eftersom den är tvåspårig mot fosieby och svågertorp. Sen så kan man köra mot antingen Ystad eller Trelleborg i det tredje benet. Så man kan nästan säga att det är två trianglar som ligger ovanpå varandra och delar två av benen med varandra.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Skutskär har jag svårt för att kalla triangelspår eftersom det inte går att vända fordon där, det är bara ett ovanligt kurvigt mötesspår.

Både Malmö och Göteborg har däremot triangelspår.
    Ja, jag var fel ute med Skutskär. Trodde att det nya spåret från Gävlehållet vände runt 180 grader så att säga men nu ser jag på kartan vad som gäller.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja, men då är ju frågan om Råtsi får en egen post, eller åker med som ytterligare ett i Kiruna!
    Frågar Du mig så tycker jag att Råtsi ska ha en egen plats på listan.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Under rubriken "Värdelöst vetande" tänkte jag kvalificera mig med frågan i rubriken. Har fått för mig att fenomenet triangelspår kommit för att stanna i Sverige och är lite nyfiken på var de finns och kanske också någon har ett förslag var det möjligen saknas idag. Boden med tanke på ståltågen kan ju vara ett exempel. Jag bidra med min egen lista från norr till söder och även här kan det finnas fel. Jag nöjer mig med orten utan någon närmare specifikation.

Kiruna
    Gällivare
    Älvsbyn
    Bastuträsk
    Vännäs
    Ånge
    Sundsvall
    Skutskär
    Tomteboda/Norra station
    Kolbäck
    Ängelsberg/Snyten/Fagersta (tveksam om den kvalar in)
    Hallsberg rgb/Skymossen/Hallsberg pbg (tveksam om den kvalar in)
    Laxå
    Nykroppa
    Stockaryd
    Kattarp

Göteborg och Malmö är jag kass på så det finns säkert någon som vet bättre.

Nedlagda triangelspår är väl Mellerud och Mora Noret.
    Numera även Åby.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag har för ett antal år sedan knåpat lite på den här wikipedia-artikeln, som ska ha med alla i Norden.

Bastuträsk
    Frövi/Vanneboda
    Gällivare
    Gävle
    Göteborg (tre stycken)
    Hallsberg (söderut, ovanlig typ. Sidolinjen delar sig men möts igen mellan anslutningarna. Man vill nå godsbangården som ligger mellan anslutningarna.)
    Katrineholm
    Kattarp
    Kiruna
    Kristianstad
    Kolbäck
    Laxå
    Malmö (tre stycken)
    Månsarp/Torsvik
    Nykroppa
    Råtsi utanför Kiruna
    Stockholm/Solna
    Sundsvall (Bergsåker), öppnas för trafik 2021
    Söderhamn
    Torup
    Vanneboda, se Köping-Hults Järnväg
    Vännäs
    Älvsbyn
    Ånge
    Öxnered
    Skulle någon kunna gå igenom inläggen och se vilka som saknas i denna lista (oftast nyskapade), för den här listan verkar ju väldigt bra att börja med?

Spontant tycker jag det verkar som att Stockaryd och Åby är de som behöver läggas till, men jag kan ha missat någon mer.
    Samt att kommentaren om Sundsvall(Bergsåker) kan tas bort eftersom det nu är öppnat.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •